Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del Bilag 5
Offentligt
2462255_0001.png
BJELKEGRUPPEN
UKLASSIFICERET
SEPTEMBER 2021
Notat vedrørende første rapport fra Bjelkegruppen
Dette notat indeholder en orientering om den første rapport fra den tværministerielle indsatsgruppe
vedrørende løsladelser af terrordømte og radikaliserede indsatte (Bjelkegruppen). Den første rapport
fra Bjelkegruppen har fokus på at styrke den danske indsats over for terrordømte og radikaliserede
indsatte under varetægt og afsoning, dvs. i perioden frem mod løsladelse. Rapporten er den første ud
af tre planlagte rapporter, som Bjelkegruppen forventer at levere.
Baggrund om Bjelkegruppen
Den ekstremistiske fængselspopulation i både Danmark og Europa har inden for de seneste ti år
gennemgået en markant udvikling. For det første er antallet af både indsatte med terrorsager og
bekymringskategoriserede indsatte steget. For det andet er de indsattes profiler blevet mere
komplekse, bl.a. pga. en større variation i de indsattes ideologiske tilknytning, kapacitet,
kønsfordeling og straflængde.
I den seneste
Vurdering af Terrortruslen mod Danmark
(VTD) fra marts 2021 vurderede Center for
Terroranalyse (CTA), at radikaliserede indsatte kan udgøre en trussel både under afsoning og efter
løsladelse. Truslen kan både udgå fra personer, der er dømt for terrorisme, og fra andre voldsparate
indsatte, der påbegynder eller fortsætter en radikaliseringsproces under fængsling. Endvidere viser
erfaringer fra andre europæiske lande, at angreb begået af terrordømte og radikaliserede indsatte kan
ske allerede under afsoning eller meget kort tid efter løsladelse.
Udviklingen i trusselsbilledet stiller store krav til de danske myndigheder og fordrer en gentænkning
af den eksisterende indsats og strategi på området. Derfor nedsatte justitsministeren i december 2020
en særlig tværministeriel indsatsgruppe, der i 2021 skal arbejde intensivt på at styrke indsatsen over
for løsladte terrordømte og radikaliserede indsatte. Indsatsgruppen, der går under navnet
Bjelkegruppen, ledes af PET’s tidligere kontraterrorchef, Henrik Bjelke Hansen, og har deltagelse af
repræsentanter fra kriminalforsorgen, Hjemrejsestyrelsen, PET, Justitsministeriet samt Udlændinge-
og Integrationsministeriet.
Bjelkegruppens opdrag er todelt. For det første skal gruppen gennemgå det eksisterende system og
myndighedssamarbejde i forhold til løsladelser af terrordømte og radikaliserede indsatte med henblik
på at anbefale konkrete tiltag til forbedring. For det andet skal gruppen udvikle en langsigtet plan for,
hvordan Danmark bedst håndterer truslen fra løsladte terrordømte og radikaliserede indsatte i
fremtiden.
Bjelkegruppens anbefalinger skal baseres på et operativt servicetjek af den aktuelle danske indsats på
området kombineret med grundige undersøgelser af, hvordan andre europæiske lande håndterer
problemstillingen, herunder med fokus på, om der findes nye redskaber, der fremover bør tages i
anvendelse i en dansk kontekst. Gruppen er blevet bedt om at arbejde hurtigt og skal derfor løbende
præsentere væsentlige konklusioner og konkrete forslag til styregruppen. Indsatsgruppens arbejde
skal endvidere afrapporteres gennem to delrapporter og en samlet slutrapport.
Side
1
af
6
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 5: Orientering om første delrapport fra indsatsgruppen til styrkelse af indsatsen i forhold til løsladte terrordømte og radikaliserede (Bjelkegruppen), fra justitsministeren
2462255_0002.png
BJELKEGRUPPEN
UKLASSIFICERET
SEPTEMBER 2021
Den samlede leverance fra Bjelkegruppen forventes at bestå af følgende tre rapporter:
Delrapport 1 Indsatsen over for terrordømte og radikaliserede indsatte under varetægt og
afsoning (før
løsladelse).
Delrapport 2 Indsatsen over for terrordømte og radikaliserede indsatte ved (prøve)løsladelse og
post-løsladelse (efter
løsladelse).
Slutrapport
Bjelkegruppens samlede anbefalinger vedrørende indsatsen over for løsladelser af
terrordømte og radikaliserede indsatte.
Orientering om offentliggørelse af rapport 1 fra Bjelkegruppen
Den første rapport fra Bjelkegruppen har fokus på indsatsen over for terrordømte og radikaliserede
indsatte under varetægt og afsoning (før
løsladelse).
Rapporten indeholder Bjelkegruppens samlede
anbefalinger og forslag til tiltag vedrørende bekæmpelse af radikalisering i de danske fængsler og
arresthuse.
Indsatsen under varetægt og afsoning er et essentielt første fokuspunkt i et servicetjek af det
eksisterende system og myndighedssamarbejde vedrørende løsladelser af terrordømte og
radikaliserede indsatte. Dette skyldes, at det er i denne første fase af indsatsen, at myndighederne for
alvor har mulighed for dels at arbejde forebyggende og operativt med personer, der har udvist vilje
til at begå terrorrelaterede handlinger, dels at identificere andre voldsparate kriminelle, der er i risiko
for radikalisering.
Institutionelt har den første rapport fokus på alle danske myndigheder, der spiller en rolle i indsatsen
over for terrordømte og radikaliserede indsatte i Danmark. Rapporten har dog særligt fokus på
kriminalforsorgen, der har den væsentligste rolle i sagsforløbet frem mod løsladelse.
Kriminalforsorgens sikkerhedsorganisation har i løbet af de seneste fem år gennemgået en
reorganisering og professionalisering, hvilket har styrket indsatsen over for radikalisering i de danske
fængsler. Bjelkegruppens anbefalinger i rapport 1 tager udgangspunkt i den allerede markant styrkede
indsats over for fængselsradikalisering, men med fokus på at forfine og forbedre indsatsen, så den er
gearet til at håndtere en fremtid med stigende kompleksitet i såvel efterretningsbilledet som i
sammensætningen af den ekstremistiske fængselspopulation.
Rapporten opdeler indsatsen over for terrordømte og radikaliserede indsatte under varetægt og
afsoning i fire overordnede indsatsområder, henholdsvis:
1)
2)
3)
4)
Sikkerhedsregime og fysisk placering.
Risikovurdering og kompetence.
Operativ indsats.
Forebyggende sikkerhed.
De følgende afsnit opsummerer hovedanbefalingerne for hvert af de fire indsatsområder i rapporten.
Side
2
af
6
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 5: Orientering om første delrapport fra indsatsgruppen til styrkelse af indsatsen i forhold til løsladte terrordømte og radikaliserede (Bjelkegruppen), fra justitsministeren
BJELKEGRUPPEN
UKLASSIFICERET
SEPTEMBER 2021
Indsatsområde 1: Sikkerhedsregime og fysisk placering
Bjelkegruppens første hovedanbefaling er, at der skal indføres et nyt og mere fleksibelt
sikkerhedsregime for placering af terrordømte og radikaliserede indsatte. På baggrund af erfaringer
fra andre europæiske lande anbefaler Bjelkegruppen, at den hidtidige praksis med at sprede
radikaliserede indsatte blandt den øvrige fængselspopulation suppleres med muligheden for at samle
særligt farlige terrordømte og radikaliserede indsatte i én eller flere specialiserede terrorafdelinger.
Bjelkegruppen anbefaler, at samtlige terrordømte umiddelbart efter, at der er afsagt dom i deres
straffesag, placeres i transit på en specialiseret højsikkerhedsafdeling målrettet terrordømte. Formålet
med at indsætte terrordømte i en særlig terrorafdeling i starten af deres afsoningsforløb er dels at
sikre, at nye terrordømte altid håndteres i højeste sikkerhedsklasse, dels at skabe de bedste
forudsætninger for, at specialiseret tværfagligt personale kan foretage en grundig og professionel
vurdering af de terrordømtes profil. Først efter den indledende vurdering af nye terrordømte bør der
tages stilling til, om de er egnede til at blive overflyttet til et af fængslerne i kriminalforsorgs-
områderne, eller om de bør afsone hele deres straf i den højeste sikkerhedsklasse.
Bjelkegruppen anbefaler endvidere, at kvindelige terrordømte og radikaliserede indsatte så vidt
muligt underlægges samme sikkerhedsregime som terrordømte og radikaliserede mænd. Det er derfor
væsentligt, at kvindelige indsatte også kan placeres på en højsikkerhedsafdeling målrettet terrordømte
og kan sektioneres i tilstrækkeligt omfang under varetægt og afsoning.
Indsatsområde 2: Risikovurdering og kompetence
Et andet centralt område i indsatsen vedrørende fængselsradikalisering er myndighedernes evne til at
identificere og vurdere risikofaktorer hos terrordømte og bekymringsindberettede indsatte.
Systematisk risikovurdering er en forudsætning for at kunne designe en differentieret indsats, der
sikrer, at terrordømte og radikaliserede indsatte håndteres bedst muligt med udgangspunkt i deres
specifikke risikoprofil. Derfor anbefaler Bjelkegruppen, at risikovurdering af terrordømte og
radikaliserede indsatte systematiseres og specialiseres yderligere.
På baggrund af undersøgelser af andre europæiske lande anbefaler Bjelkegruppen, at risikovurdering
af terrordømte og radikaliserede indsatte styrkes gennem implementering af et struktureret
risikovurderingsværktøj, der specifikt er målrettet ekstremister. Et ekstremisme-specifikt
vurderingsværktøj er nødvendigt, eftersom undersøgelser har vist, at standard-vurderingsredskaber
ikke kan opfange alle aspekter af truslen fra ideologisk motiverede indsatte. Med afsæt i den nyeste
viden på området vurderer Bjelkegruppen, at VERA-2R aktuelt er det mest brugbare ekstremisme-
specifikke vurderingsværktøj, hvorfor dette værktøj anbefales.
Bjelkegruppen anbefaler, at der i forbindelse med implementeringen af risikovurderingsværktøjet er
skærpet fokus på at opkvalificere nøglepersonale, rekruttere relevante faggrupper samt styrke
myndighedssamarbejdet og dataudvekslingen på området.
Side
3
af
6
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 5: Orientering om første delrapport fra indsatsgruppen til styrkelse af indsatsen i forhold til løsladte terrordømte og radikaliserede (Bjelkegruppen), fra justitsministeren
BJELKEGRUPPEN
UKLASSIFICERET
SEPTEMBER 2021
Indsatsområde 3: Operativ indsats
Erfaringer fra sammenlignelige europæiske lande viser, at angreb med ekstremistisk motiv kan ske
både under fængsling og meget kort tid efter løsladelse. Derfor anbefaler Bjelkegruppen, at den
danske efterretningsindsats i fængslerne bliver mere proaktiv, og at det operative
myndighedssamarbejde mellem PET og kriminalforsorgen gøres tættere og mere formaliseret.
For at opnå dette foreslår Bjelkegruppen bl.a., at der forankres en forbindelsesofficer fra PET i
kriminalforsorgens sikkerhedsorganisation, samt at informationssikkerheden for udveksling af
oplysninger styrkes. Bjelkegruppen anbefaler desuden, at der tages stilling til, om de
lovgivningsmæssige rammer for indsatsen over for radikalisering under varetægt kan justeres, så
kriminalforsorgens specialiserede personale på radikaliseringsområdet får større beskyttelse og
videre rammer for at arbejde med radikaliserede indsatte allerede under varetægt.
I forhold til indsatsen over for de udviste indsatte har Bjelkegruppen faciliteret etableringen af en
operativ myndighedsgruppe, der skal sikre hurtigere sagsbehandling og rettidig koordinering af
udsendelser af udviste terrordømte og radikaliserede indsatte. Gruppen skal fremover sørge for, at der
altid iværksættes en målrettet indsats for, at udviste terrordømte og radikaliserede kriminelle
udlændinge udsendes af Danmark så tidligt som muligt. I forbindelse med oprettelsen af den operative
myndighedsgruppe er der også etableret en mærknings- og underretningsordning, der skal styrke
myndighedernes samarbejde om udsendelsessager vedrørende radikaliserede indsatte, herunder ved
at flage indsatte, der bør prioriteres til udsendelse ud fra et sikkerhedsperspektiv.
Indsatsområde 4: Forebyggende sikkerhed
Den forebyggende indsats over for terrordømte og radikaliserede indsatte handler først og fremmest
om at reducere farlighed og imødegå trusler. Derfor anbefaler Bjelkegruppen, at det forebyggende
arbejde tilrettelægges strategisk som en del af den samlede sikkerhedsindsats i fængsler og arresthuse.
For at opnå dette anbefaler Bjelkegruppen bl.a., at kriminalforsorgens mentorkorps
professionaliseres, samt at PET’s exitindsats iværksættes tidligere i forløbet. Mentorindsatsen og
exitindsatsen er afgørende midler i den problemorienterede forebyggende indsats, der specifikt
adresserer risikofaktorer hos terrordømte og radikaliserede indsatte.
Afslutningsvis anbefaler Bjelkegruppen, at det også bør være muligt at iværksætte en forebyggende
sikkerhedsindsats over for udviste indsatte. Så længe der er en potentiel risiko for, at nogle udviste
radikaliserede indsatte ikke kan udsendes af Danmark, er det ud fra et sikkerhedsperspektiv mest
forsvarligt at arbejde på at reducere truslen, der måtte udgå fra dem. Muligheden for forebyggende
forløb med udviste indsatte vil desuden give myndighederne bedre forudsætninger for at afdække
eventuelle trusler fra de udviste under afsoning, herunder trusler mod personalet.
Dette notat er en orientering om de væsentligste anbefalinger i den første rapport fra Bjelkegruppen.
De samlede anbefalinger og tiltag kan læses i den vedlagte rapport. En oversigt over forslag til tiltag
kan endvidere ses i bilag 1. Det bemærkes, at nogle af tiltagene allerede er præsenteret for relevante
myndigheder, og at enkelte tiltag er taget i brug med gode resultater. Andre anbefalinger og forslag
til tiltag vil kræve yderligere drøftelse og bearbejdning.
Side
4
af
6
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 5: Orientering om første delrapport fra indsatsgruppen til styrkelse af indsatsen i forhold til løsladte terrordømte og radikaliserede (Bjelkegruppen), fra justitsministeren
2462255_0005.png
BJELKEGRUPPEN
UKLASSIFICERET
SEPTEMBER 2021
Bilag 1. Oversigt over anbefalinger og forslag til tiltag i rapport 1
Tiltaget er implementeret
1
eller kan implementeres umiddelbart inden for eksisterende rammer og lovgivning.
Tiltaget kan kræve regelændring, hvilket skal undersøges nærmere.
Tiltaget er særligt omkostningstungt, og de økonomiske implikationer skal undersøges nærmere.
Indsatsområde 1: Sikkerhedsregime og placering
Målsætning for indsatsområdet: Der skal indføres et kombineret sikkerhedsregime for placering af terrordømte og radikaliserede indsatte.
Tiltag 1.1
Tiltag 1.2
Tiltag 1.3
Oprettelse af specialiseret terrorafdeling til indledende vurdering af terrordømte med inspiration fra den franske model.
Begrænsning af påvirkning via omplacering af særligt farlige terrordømte og bekymringsindberettede indsatte.
Etablering af særlige pladser til terrordømte kvinder i terrorafdeling og i Jyderup Fængsel.
Indsatsområde 2: Risikovurdering og kompetence
Målsætning for indsatsområdet: Vurderingen af terrordømte og radikaliserede indsatte skal systematiseres og specialiseres.
Tiltag 2.1
Tiltag 2.2
Tiltag 2.3
Tiltag 2.4
Tiltag 2.5
Implementering og udbredelse af VERA-2R til risikovurdering af terrordømte og radikaliserede indsatte.
Opkvalificering af nøglemedarbejdere i radikaliseringsindsatsen, herunder med fokus på risikovurdering.
Inkludering af psykologfaglige kompetencer i vurderingen af risiko og behov hos terrordømte og radikaliserede indsatte.
Styrket myndighedssamarbejde om den indledende vurdering af nye terrordømte med henblik på at sikre tilstrækkelige
datakilder.
Specificering af bekymringskategorier i kriminalforsorgen med afsæt i risikovurderingssystem.
Indsatsområde 3: Operativ indsats
Målsætning for indsatsområdet: Efterretningsindsatsen skal være mere proaktiv og det operative myndighedssamarbejde skal være tættere.
1
Eftersom truslen fra løsladte radikaliserede er en presserende sikkerhedsudfordring, er Bjelkegruppen blevet bedt om at arbejde hurtigt og løbende præsentere
anbefalinger og forslag til tiltag. Derfor er nogle tiltag allerede præsenteret for relevante myndigheder og taget i brug med gode resultater.
Side
5
af
6
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 5: Orientering om første delrapport fra indsatsgruppen til styrkelse af indsatsen i forhold til løsladte terrordømte og radikaliserede (Bjelkegruppen), fra justitsministeren
2462255_0006.png
BJELKEGRUPPEN
Tiltag 3.1
Tiltag 3.2
Tiltag 3.3
Tiltag 3.4
Tiltag 3.5
Tiltag 3.6
Tiltag 3.7
Tiltag 3.8
Tiltag 3.9
Tiltag 3.10
Tiltag 3.11
UKLASSIFICERET
SEPTEMBER 2021
Forankring af forbindelsesofficer fra PET i kriminalforsorgen.
Styrket informationssikkerhed i samarbejdet om terrordømte og radikaliserede indsatte med henblik på mere effektiv
deling af oplysninger.
Deltagelse af kriminalforsorgens sikkerhedsorganisation i Center for Terroranalyse (CTA).
Undersøgelse af rammerne for indsatsen over for radikalisering og voldelig ekstremisme under varetægt.
Bedre monitorering af besøgs- og ringetilladelse samt pengeoverførsler til terrordømte.
Fokus på besiddelse af ulovlige mobiltelefoner og USB-stik med ekstremistisk materiale.
Styrket operativ indsats via årlig opkvalificering af PET vedrørende rammer og processer i fængsler og arresthuse.
Tidligere udsendelse af udviste terrordømte og radikaliserede indsatte via oprettelse af operativ myndighedsgruppe.
Mærkningsordning for fokuspersoner, der er udvist af Danmark.
Undersøgelse af farlighedskriterium for varetægtsfængsling.
Sikring af overblik over den ekstremistiske fængselspopulation og udviklingen i bekymringsindberetninger.
Indsatsområde 4: Forebyggende sikkerhed
Målsætning for indsatsområdet: Forebyggelse skal være en prioritetsopgave ud fra et sikkerhedsperspektiv.
Tiltag 4.1
Tiltag 4.2
Tiltag 4.3
Tiltag 4.4
Tiltag 4.5
Professionalisering af kriminalforsorgens mentorkorps.
Tidligere PET-exitindsats over for terrordømte.
Mulighed for at gennemføre specifikke forebyggende sikkerhedsindsatser over for udviste terrordømte.
Fortsat prioritering af midler til uddannelse, opkvalificering og opmærksomhedsskærpende tiltag for kriminalforsorgens
personale.
Større sammenhæng mellem den specifikke problemorienterede indsats og den almene kriminalpræventive indsats.
Side
6
af
6