Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del Bilag 4
Offentligt
2459495_0001.png
Saba Khalaj
Myndighedernes dokumentering og håndtering af kriminalitet og radikalisering blandt udvisningsdømte,
asylansøgere og personer på tålt ophold
Formål
At orientere udvalget om undertegnedes undersøgelsesresultater forbundet med dokumentering og håndtering af kriminalitet og
radikalisering blandt asylansøgere, udvisningsdømte og personer på tålt ophold.
Abstract
I 2018 indledte undertegnede en frivillig undersøgelse af dokumentering og håndtering af vold, trusler og radikalisering på
samtlige asyl- og udrejsecentre i Danmark. Til grund for analysen lå indberetningstal for samtlige centre siden 2016. Disse data
blev suppleret med Rigspolitiets opgørelser over anmeldte sager, alarmtidspunkter og sigtelser mv. Analysen mundede ud i en 60-
siders rapport og 80-siders datadokumentation herunder anbefalinger til justering af Udlændingestyrelsens indberetningspligt.
Resultater
Nedenfor belyses udfordringer i myndighedernes profilering af kriminelle uden lovligt opholdsgrundlag både på og udenfor
udlændingecentrene. Det anbefales, at myndighederne styrker arbejdet med profilering af udlændinge og asylansøgere, så
kriminalitetsbilledet og evt. trussel mod Danmark bedre kan nuanceres og dermed også håndteres. Såfremt myndighederne
opererer med
brede
definitioner som
”tålt
ophold”, så vil udrejsecentrene alene tjene et politisk formål.
1. Kriminalitet og radikalisering på asyl- og udrejsecentre
Opmærksomhedspunkter til asyl- og udrejsecentre og anbefalinger til Udlændingestyrelsens indberetningspligt.
Opmærksomhedspunkter til kriminalforsorgens institutioner
Anbefalinger til Politiets Efterretningstjeneste baseret på analyse af samtlige indberetninger om radikalisering og
voldelig ekstremisme på udlændingecentrene siden 2016.
2. Kriminalitet og radikalisering blandt udvisningsdømte og personer på tålt ophold
2.a. Udfordringer i myndighedernes dokumentering og videregivelse af oplysninger om disse personer
Udlændingestyrelsen: Indberetningspligten mangler nuanceringer af gerningskoder og kan ikke sammenlignes med
nogen af politiets opgørelsesmetoder
1
.
o
Bliver indberetninger om radikalisering videregivet til PET og den lokale politikreds?
Danske arresthuse og fængsler: Får ikke nødvendigvis kendskab til indsattes kriminelle baggrund, hvis personerne kun er
indberettet for kriminalitet hos Udlændingestyrelsen. Medmindre de bliver politianmeldt. Udlændingestyrelsens
indberetningssystem (IBS) videregiver ikke automatisk oplysninger til politiet og kriminalforsorgen (case: Ellebæk
Fængsel, Nordsjællands Politi og Nyborg Fængsel).
Direktoratet for Kriminalforsorgens Sikkerhedsenhed
o
RadikaliseringsInformationsSystem (RIS): Case: Ellebæk og Nyborg Fængsel.
Lokale politikredse forveksler vold (og voldsparathed) hos udlændinge uden lovligt opholdsgrundlag med deres
forebyggende arbejde med
”vold
i nære relationer”
mangler nuancering i profilering.
Rigspolitiets kredsorientering.
PETs opsøgende arbejde på udlændingecentrene
1
Udlændinge- og Integrationsministeriet høringssvar i Retsudvalget til spørgsmål 455, 7. april 2019.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Henvendelse fra Saba Khalaj vedr. myndighedernes dokumentering og håndtering af kriminalitet og radikalisering blandt udvisningsdømte, asylansøgere og personer på tålt ophold
2459495_0002.png
Saba Khalaj
'
2.b. Profilering af personer uden lovligt opholdsgrundlag i Danmark
P.t. kan myndighedernes data ikke understøtte den politiske præmis om, at udvisningsdømte og personer på tålt ophold
begår mere kriminalitet end øvrige udlændinge uden lovligt opholdsgrundlag.
Hverken Hjemrejsestyrelsen, Udlændingestyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet eller Kriminalforsorgen har entydige
data på, at disse personer begår mere kriminalitet.
o
Adskillelse ml. kriminalitet (skarpe sager) og misligholdelse af overholdelse af melde-, opholds- og
underretningspligten.
Vi mangler bedre data, der differentierer i definitioner (Politiet og Rigsadvokaten)
Styrke profilering af udlændinge:
Udlændinge, men ikke kriminelle
Dybt kriminelle
Nye kriminelle
Radikaliserede (rekrutteret eller rekruttør)
Religiøs, men ikke en trussel for andre
Religiøs, radikaliseret og troende med militant islamistiske overbevisninger
o
o
2.c. Har udrejsecentrene og myndighederne den ønskede kontrol med udvisningsdømte og personer på tålt ophold?
”Det skal være så »utåleligt som overhovedet muligt« at være på såkaldt tålt ophold i Danmark”, mener udlændingeminister
Inger Støjberg (V), som i dag indleder et lynforløb for at stramme reglerne yderligere for personer på tålt ophold og blandt
andet vil straffe dem med elektronisk fodlænke”
2
, sagde den forhenværende Udlændinge- og Integrationsminister Inger
Støjberg ifm. Udrejsecenter Kærshovedgårds åbning i 2016.
I 2018 bragte TV2 en artikel om, at en tredjedel af de indkvarterede personer på tålt ophold, er forsvundet fra
Kærshovedgård. Myndighederne kan ikke finde dem
3
. Samme måned bragte TV2 endnu en artikel om, at 328
udlændinge var forsvundet fra Kærshovedgård siden centrets åbning (2016)
4
.
Af de seneste opgørelser fremgår det, at 180 personer (38 på tålt ophold og 142 udvisningsdømte med kriminel
meldepligt) ud af i alt 459 personer er forsvundet fra Kærshovedgård
5
.
I et svar skriver Kriminalforsorgen, at mellem 400-700 personer står til at bo på Udrejsecenter Kærshovedgård, men der
bor kun ca. 255 personer d.d,
jf. figur 1 antal personer på tålt ophold.
o
Kan den nuværende procedure med ophold- og meldepligt sikre os mod, at personer, som myndighederne
har en særlig interesse i, ikke går under jorden.
o
Diskrepansen (figur 1) ml. antal personer på tålt ophold og dem med tilknytning til et udrejsecenter kan
skyldes:
ophævelse af opholdspligt (men ikke meldepligt) eller hvis de afsoner den oprindelige straf.
af politiet efterlyste og dem, der er gået under jorden.
Største forskel findes 31.12.2020, 57 ud af 128 personer på tålt ophold har enten fået ophævet opholdspligt eller
Flygtningenævnet har endnu ikke taget stilling til ophævelsen endnu (17 personer).
o
Disse 17 personer kan dog fortsat have meldepligt på centret fx 3 gange ugentligt,
jf. figur 2 antal
udvisningsdømte med kriminel meldepligt.
2
3
4
5
Politiken: Støjberg vil »utåleliggøre« tålt ophold. 01.06.2016. Støjberg vil »utåleliggøre« tålt ophold - politiken.dk
28 udlændinge på tålt ophold er forsvundet. 11.12.2018. 28 udlændinge på tålt ophold er forsvundet - TV 2
Over 300 udlændinge er forsvundet fra udrejsecenter Kærshovedgård. 27.12.2018. Over 300 udlændinge er forsvundet fra udrejsecenter Kærshovedgård - TV 2
Skal bo på Kærshovedgård, men 40-årig bor illegalt i kælder: - Jeg vil bare gerne dø. 29.05.2021. Skal bo på Kærshovedgård, men 40-årig bor illegalt i kælder: -
Jeg vil bare gerne dø - TV 2
2
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Henvendelse fra Saba Khalaj vedr. myndighedernes dokumentering og håndtering af kriminalitet og radikalisering blandt udvisningsdømte, asylansøgere og personer på tålt ophold
2459495_0003.png
Saba Khalaj
'
2.d. Er der en sammenhæng mellem cost-effectiveness mellem indkvartering af disse personer på et udrejsecentre og
myndighedernes kontrol af dem?
Udgifter forbundet med ophold på et udrejsecenter er 300.000 kr. pr. årsperson, dvs. ca. 76.500.000 årligt for de ca. 255
beboere på Kærshovedgård heraf 21.300.000 kr. for de 71 på tålt ophold
6
.
2.e. Har myndighederne de rette redskaber til at holde styre på disse målgrupper?
Fejl i Udlændingestyrelsens indberetningssystem SALTO
7
opholds-, melde- og underretningspligterne er behæftet
med stor usikkerhed
8
,
jf. bilag 1.
o
Intern undersøgelse af systemet foretaget af Udlændingestyrelsen selv.
o
Konsekvenser af fejlregistreringer kan betyde fængselsstraffe,
jf. figur 3 Dansk Flygtningehjælps oversigt over
straf for overtrædelser.
2.f. Belastninger for retssystemet
De personer, som nævnes ovenfor ift. dem, som udebliver eller gå under jorden, bliver også sigtet for misligholdelse af
pligterne (7*meldepligt, 7*opholdspligt og 7*underretningspligten = 21 sigtelser ugentlig for hver af de udeblevne
personer fra Kærshovedgård),
jf. tabel 1 og tabel 2
”antal
faldende afgørelse”.
Sager om opholds- og meldepligten er i 2020 og 2021,
jf. tabel 1 og 2,
sat i bero pga. årsager nævnt under pkt. 2.e.
2.g. Konsekvenser for integration og bibeholdelse i en håbløs situation
Case 1: Statsløs palæstinenser, tidl. børnesoldat og torturoffer bosæt på Udrejsecenter Kærshovedgård. Tålt ophold siden
2016. En af de mest uroskabende på centret, misbruger med flere psykiske diagnoser,
jf. bilag 2.
o
Henvisning til lov 2017-5-03 nr. 429 § 45 a stk. 2.
En indsat, der er udvist af landet ved dom, har ikke ret til
vederlagsfri behandling mod stofmisbrug, medmindre særlige forhold taler herfor.
Case 2: Statsløs palæstinenser, tidl. hvervet af Al-Qaeda og sendt til Israel som selvmordsbomber. Boet i DK i 15 år.
Udvist siden 2007. Har meldepligt på en politistation. Gift med en dansk kvinde med godt job og 3 børn. Kriminalitetsfri
i 10 år og arbejdede kortvarigt for dansk firma. Firmaet vil ansætte ham i dag, hvis de måtte,
jf. bilag 2.
o
o
o
Udvisningsdømte og personer på tålt ophold må ikke arbejde og uddanne sig
Hvorfor ikke give tilladelse til job og uddannelse efter 4 år på tålt?
Klarere kriterier for den sjældent brugte UDL. §50 om ophævelse af udvisning.
Indførelse af længestetid for tålt ophold
udvisning bortfalder, hvis den ikke har kunne effektueres inden
for en vis periode evt. tillige afhængig af kriminalitetsfri vandel i en årrække.
Indførelse af samfundstjeneste og fodlænker som øvrige institutioner i Kriminalforsorgen i stedet for
meldepligt.
6
7
Svar til spm. 47 til Udlændinge- og Integrationsudvalget d. 28.10.2020.
Orientering af 4. juli: 2020: https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/UUI/bilag/150/2223626/index.htm
Orientering af 29. september: 2020: https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/UUI/bilag/181/index.htm
Orientering af 14. december 2020:
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/UUI/bilag/52/2305169/index.htm
8
Datatilsynets pressemeddelelse: Udlændingestyrelsen indstilles til bøde. 17.08.2021.
3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Henvendelse fra Saba Khalaj vedr. myndighedernes dokumentering og håndtering af kriminalitet og radikalisering blandt udvisningsdømte, asylansøgere og personer på tålt ophold
2459495_0004.png
Saba Khalaj
'
Kildehenvisninger
Figur 1: Antal personer på tålt ophold
140
120
100
80
60
40
20
0
104
66
56
69
55
128
64
54
67
54
67
45
66
42
75
45
78
89
94
65
71
Tålt ophold
Opholdscenter
52
61
61
Note: ”Halvårlig
redegørelser vedr. personer på tålt ophold og udlændinge med kriminel meldepligt til Folketingets
Udlændinge-
og Integrationsudvalg” på ft.dk.
Figur 2: Antal udvisningsdømte med kriminel meldepligt
500
400
300
200
100
0
161
288
308
202
407
328
355
309
233
243
284
234
153
421
346
333
331
219
Udl. Pålagt
meldepligt
Gået under
jorden
Note: Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21 UUI Alm. Del.
Bilag 107. Hjemrejsestyrelsen har trukket tallene i henhold til § 34, stk. 5.
Figur 3: Dansk Flygtningehjælps oversigt over straf for overtrædelser
4
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Henvendelse fra Saba Khalaj vedr. myndighedernes dokumentering og håndtering af kriminalitet og radikalisering blandt udvisningsdømte, asylansøgere og personer på tålt ophold
2459495_0005.png
Saba Khalaj
'
Tabel 1. Antal fældende afgørelser målt på personer med tilhørsforholdet "Asylansøger" og personer med
tilhørsforholdet "Udlænding med ulovligt ophold"
Tilhørsforhold
Asylansøger
Udlænding med ulovligt ophold
Total
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
1.153 1.428 1.614 1198 1.212 1.770 1.606 1.783 1.505 1.289 836
1.607 2.074 2.061 1.983 1.741 2.058 1.825 2.065 2.203 1.576 1.044
2.671 3.434 3.556 3.103 2.902 3.751 3.358 3.611 3.489 2.690 1.775
Note: Aktindsigt fra Rigsadvokatens opgørelser (27.08.2021) fældende afgørelser”
navnlig dækker over følgende
afgørelsestyper: Ubetingede, betingede og delvist
betingede domme; foranstaltningsdomme efter straffelovens kap. 9; idømte bøder, bødeforelæg samt indenretlig og udenretlig vedtagne bøder;
Udeblivelsesdomme; Advarsel i retten; Tiltalefrafald mv. meddelt efter retsplejelovens § 722.
Heraf udgør manglende overholdelse af melde- og opholdspligten, som det følger:
Tabel 2. Antal fældende afgørelser målt på personer med tilhørsforholdet "Asylansøger" og personer med
tilhørsforholdet "Udlænding med ulovligt ophold" for overtrædelse af en opholds- eller meldepligt meddelt efter
udlændingeloven
Tilhørsforhold
Asylansøger
Asylansøger
Udlænding med ulovligt ophold
Udlænding med ulovligt ophold
Total
Gerningskode
84149 - Manglende overholdelse af pålagt
meldepligt
84169 - Manglende overholdelse af pålagt
opholdspligt
84149 - Manglende overholdelse af pålagt
meldepligt
84169 - Manglende overholdelse af pålagt
opholdspligt
2017 2018 2019 2020 2021
11 152 101 56
28
7
26
14
31
43
193
51
216
45
288
227
316
44
195
190
237
15
71
68
96
5