Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del Bilag 3
Offentligt
2459458_0001.png
REDI SCHOOL OF
DIGITAL INTEGRATION
Virkemidler, værdi og resultater
PIXI-UDGAVE AF EVALUERINGEN
September 2021
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Henvendelse fra ReDI School of Digital Integration - en forening og non-profit IT-tech skole for kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund
2459458_0002.png
RESULTATER
ReDI School of Digital Integration har fra januar 2020 –
december 2021 arbejdet med at udvikle og afprøve
deres indsatser i Danmark. ReDI School er i denne
periode primært blevet støttet af VELUX FONDEN.
ReDI School er en tech-skole, der tilbyder IT-
og tech-kurser og støtter kvinderne i deres
individuelle udviklingsproces med et skarpt blik
på at imødekomme kvindernes behov. Med en
helhedsorienteret indsats har ReDI School gennem
projektperioden formået at fremme inklusion af
kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund.
ReDI School tilbyder eleverne mere end kurser –
kvinderne inkluderes i et tillidsbaseret fællesskab,
der bl.a. giver dem mulighed for at deltage i karriere-
fremmede og sociale aktiviteter også efter de har
gennemført et kursus. Dette har stor betydning for at
skabe trivsel og på sigt integration i job og samfund.
Yderligere har ReDI School stærke samarbejds-
partnere i erhvervslivet, og arbejder løbende for
at udvikle flere og stærkere partnerskaber, for at
imødekomme kvindernes og arbejdsmarkedet behov
i deres indsatser. ReDI School kan derfor ses som en
vigtig medspiller ift. at fremme kvinders integration
på arbejdsmarkedet og i samfundet bredt set.
215
kvinder
har deltaget
95-100%
vil anbefale
ReDI School
til andre
85%
gennemfører (2021)
(74 % under
corona 2020)
flere tech-elever
er i JUP* 6 eller
12 mdr. efter
et kursus
53%
flere begynder-elever
er i JUP* 6 eller
12 mdr. efter
et kursus
*JUP= Job, uddannelse eller praktik
29%
PIXIUDGAVE
ReDI School of Digital Integration – evaluering af en tech-skole i Danmark for kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund
2
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Henvendelse fra ReDI School of Digital Integration - en forening og non-profit IT-tech skole for kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund
2459458_0003.png
REDI SCHOOLS FORMÅL OG INDSATSER
ReDI School er en tech-skole i Danmark, der arbejder
med digital opkvalificering og integration af kvinder
med indvandrer- og flygtningebaggrund. Formålet
er at støtte og styrke kvinderne i at bruge egne
ressourcer og udvikle nye (tech) kompetencer,
selvtillid og relationer, der understøtter kvindernes
integration på arbejdsmarkedet og i det danske
samfund. En helt central del af ReDI School er at
skabe et fællesskab omkring digital opkvalificering,
der giver kvinderne nye professionelle og sociale
muligheder.
MÅLGRUPPER
Digitale begynderelever
Kvinder, som har ingen eller meget begrænset kendskab til
computerbrug. Ofte vil det være kvinder, som ikke er i arbejde,
og en vis andel har begrænsede eller ingen danskkundskaber.
Tech elever
Kvinder, som har kendskab til digitale redskaber og som er
motiverede for at udvikle tech-kompetencer, som kan anvendes i
forskellige erhvervsrettede kontekster.
En del kvinder har en uddannelse, men en del oplever, at det er
vanskeligt at få job i Danmark eller job, hvor der anvendes tech-
kompetencer.
Karriereaktiviteter
Workshops (fx CV,
LinkedIn, tech-emner)
Virksomhedsbesøg
1-1 karrierevejledning
AKTIVITETER
Begynderkurser
Computer til hverdag · Computer til job
Tech-kurser
JavaScript · Data analytics · Cypersecurity
User Experience · User Interface
Sociale events
for elever, frivillige, ReDIs team
og evt. samarbejdspartnere
IT- OG TECH-KURSER
Á TRE MÅNEDER
Frivillige undervisere
Undervisning 3 t/uge uden
for alm. arbejdstid
Alumneaktiviteter
Workshops
Virksomhedsbesøg
Karrierevejledning
Gratis kursus
Lån/køb en lap top billigt
Tolkning på farsi, arabisk og tigrinya
Børnepasning
Lektiehjælp
Offentlig
Kommuner og boligsociale indsatser
Rekruttere elever
Sparring og udvikling
Civilsamfund
Rekruttere elever
Sparring og udvikling
Erhvervsliv
Donationer · Faglige materialer til kurser
Laptops · Lokaler til kurser og events
Rekruttere frivillige · Virksomhedsbesøg
Workshops · Sparring og udvikling
SAMARBEJDSPARTNERE
PIXIUDGAVE
ReDI School of Digital Integration – evaluering af en tech-skole i Danmark for kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund
3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Henvendelse fra ReDI School of Digital Integration - en forening og non-profit IT-tech skole for kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund
2459458_0004.png
VIRKEMIDLER
Evalueringen har identificeret fem virkemidler, som
samlet skaber en helhedsorienteret indsats.
Virkemidlerne udgør vigtige metoder og greb, som er
væsentlige for, at ReDI Schools indsatser bidrager til
at skabe værdi og resultater.
Fokus på tillid og respekt kommer til udtryk gennem
en tillidsbaseret tilgang og respektfuld dialog med
kvinderne, samt ved at imødekomme forskellige
individuelle behov for at kvinderne kan deltage i et
kursus (fx gratis deltagelse, tolkning, lån af computer,
børnepasning). Indsatsen består af strukturerede
forløb med gennemarbejdede aktiviteter. En grundig
rekrutterings- og onboarding-proces af frivillige og
elever sikrer fx gode match mellem elever og kurser
og klæder de frivillige godt på til opgaven.
Undervisningsformen på kurserne skaber digital
empowerment fordi: 1) undervisningen er i
øjenhøjde, 2) der er god tid til praktiske øvelser og 3)
der er fokus på at skabe og fejre succesoplevelser.
Herved styrkes kvindernes læring og selvtillid og det
fremmer mulighederne for at effekten fastholdes
efter forløbet.
En stor motivationskilde for elever og frivillige er,
at ReDI School er et fællesskab baseret på frivillig
deltagelse, som giver et stærkt selvstændigt
engagement og understøtter, at der dannes netværk
og relationer både personligt og professionelt. En
stærk orientering mod erhvervslivet betyder at ReDI
School samarbejder med mange virksomheder om
kursusafholdelse, virksomhedsbesøg, workshops og
1-1 mentoring. Det gør, at der bygges bro mellem
elever og arbejdsmarkedet og der bliver skabt nye
karrieremuligheder kvinderne.
Strukturerede
forløb
Fokus på tillid
og respekt
Stærk orientering
mod erhvervs-
livet
Fællesskab
baseret på
frivillighed
Digital
empowerment
PIXIUDGAVE
ReDI School of Digital Integration – evaluering af en tech-skole i Danmark for kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund
4
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Henvendelse fra ReDI School of Digital Integration - en forening og non-profit IT-tech skole for kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund
2459458_0005.png
VÆRDI OG RESULTATER FOR
DIGITALE BEGYNDERELEVER
ELEVERNE SLÅR HUL I DEN
DIGITALE MUR
Tryghed i brug af computer og
afmystificering af IT
Digitale færdigheder kan anvendes i
hverdagen og i jobsøgningen
MOTIVATION OG MOD PÅ AT
KASTE SIG UD I NYE
UDFORDRINGER
Succesoplevelser giver selvtillid og
styrke til flere handlinger i livet
Nye idéer og engagement for at lære
mere, som kan styrke fremtids-
muligheder
FORUDSÆTNINGER
OG REDSKABER TIL
JOBSØGNING
Bedre dansk sprogkundskaber
Bedre til at indgå i et læringsrum og
præsentere foran andre
Kendskab til digital jobsøgning og
netværksmuligheder
STØRRE SELVSTÆNDIGHED I HVERDAGEN OG TÆTTERE PÅ JOB
Det har haft en kæmpe betydning for mig. For
før var jeg helt fortabt og slet ikke motiveret,
vidste ikke hvordan jeg skulle finde et job.
Så de har givet mig mit tabte håb igen. Hvis
du arbejder hårdt og bliver bedre så kan det
lykkes.
Digital begynderelev
89%
HAR UDVIDET DERES PERSONLIGE NETVÆRK
94%
ER BLEVET BEDRE TIL AT BRUGE EN COMPUTER
92%
ER MERE SELVSTÆNDIGE
96%
HAR FÅET MERE SELVTILLID
N=48
PIXIUDGAVE
ReDI School of Digital Integration – evaluering af en tech-skole i Danmark for kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund
5
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Henvendelse fra ReDI School of Digital Integration - en forening og non-profit IT-tech skole for kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund
2459458_0006.png
VÆRDI OG RESULTATER FOR
TECH ELEVER
ELEVER TILEGNER SIG
JOBRETTEDE TECH
KOMPETENCER
Ny viden og anvendelse af tech-
redskaber, fx kodning og user
experience design
Lyst til fortsat at udvikle tech-
kompetencer og specifikke
færdigheder
SELVTILLID OG STYRKET
PROFESSIONEL PROFIL
Bedre forståelse af egne faglige
kompetencer
Empowerment og motivation for
arbejde eller videre uddannelse
Udvidelse af jobsøgningsfelt og
mere realistisk jobsøgning
BEDRE MULIGHED FOR AT
AGERE PÅ DET DANSKE
ARBEJDSMARKED
Større indsigt i dansk jobsøgnings-
kultur
Bedre anvendelse af redskaber til
jobsøgning, fx LinkedIn, CV
Udvidet personligt og professionelt
netværk
TÆTTERE RELATION TIL ARBEJDSMARKEDET
I learnt about Denmark, the work industry.
Here, networking is very important. Though I
have been here for many years, I don’t know
many people who works here, but now I am
getting to know more people. I am interacting
with them on LinkedIn, my LinkedIn profile
is building, and I know more about the job
market and what they expect. So, it’s not
just your education which will get you a job
in Denmark. There are so many other things,
which we must know first
Tech-elev
96%
HAR STYRKET DIGITAL OG PROFESSIONEL
SELVTILLID
93%
HAR ØGET DERES PROFESSIONELLE NETVÆRK
96%
SYNES DE ER BEDRE KVALIFICERET TIL AT
ARBEJDE I TECH-BRANCHEN
94%
HAR FÅET STYRKET TROEN PÅ, AT DE KAN
FÅ ET JOB
N=54
PIXIUDGAVE
ReDI School of Digital Integration – evaluering af en tech-skole i Danmark for kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund
6
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Henvendelse fra ReDI School of Digital Integration - en forening og non-profit IT-tech skole for kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund
2459458_0007.png
INFORMATION OM PUBLIKATIONEN
Pixiudgave udarbejdet pba. evalueringsrapporten:
ReDI School of Digital Integration – evaluering af en tech-skole
i Danmark for kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund.
Evalueringsrapporten kan rekvireres ved henvendelse til
ReDI School eller SocialRespons.
Udarbejdet af SocialRespons for ReDI School of Digital Integration
SocialRespons er en analyse- og konsulentvirksomhed, som
leverer projektudvikling, evaluering og rådgivning inden
for det sociale område. SocialRespons er specialiseret i
inddragelse af målgrupper og medarbejdere samt anvendte
proces- og resultatevalueringer.
Publikationen kan frit citeres med angivelse af kilden.
Ved gengivelse af publikationen modtages produktet gerne
af SocialRespons.
www.socialrespons.dk
Layout:
Rikke Jensen