Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del Bilag 24
Offentligt
2492445_0001.png
Ministeren
Til Udlændinge- og Integrationsudvalget
I juni 2016 indgik Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti en aftale om en strengere kontrol med udlændinge på
tålt ophold og kriminelle udviste. Vi aftalte blandt andet at ændre revurderingska-
dencen af kontrolforpligtelserne for udlændinge på tålt ophold med længere
straffe. Desværre nåede vi af forskellige årsager ikke i mål med denne del af aftalen.
Kadencen for revurderingen af kontrolforpligtelserne for udlændinge på tålt ophold
følger derfor stadig af en instruks som Justitsministeriet udstedte i 2012.
Jeg ønsker nu at følge op på det, vi aftalte, og ændre den halvårlige revurdering af
kontrolforpligtelserne for udlændinge på tålt ophold med længere straffe, så der
som udgangspunkt ikke foretages en vurdering af kontrolforpligtelsernes proporti-
onalitet i de første tre år. Jeg ønsker, at revurderingen efter de første tre år skal ske
årligt, og at revurderingen efter de første fem år skal ske halvårligt.
Dette er den model, som Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alli-
ance og Det Konservative Folkeparti indgik aftale om i aftalen om en strengere kon-
trol over for udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste fra juni 2016 – dog
med en mindre stramning for så vidt angår revurderingskadencen inden for de før-
ste tre år efter pålæg af kontrolforpligtelserne.
Jeg har haft en drøftelse med udlændingeordførerne fra Venstre, Dansk Folkeparti,
Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance, som alle støtter mit ønske om at
ændre i revurderingskadencen.
For en god ordens skyld bemærkes det, at der i forarbejderne til hjemrejselovens
bestemmelser om opholds-, underretnings- og meldepligt for udlændinge på tålt
ophold er gengivet den praksis, der udspringer af Justitsministeriets instruks fra
2012, jf. herved lovforslag nr. L 203 af 26. marts 2021 (Lov om hjemrejse for udlæn-
dinge uden lovligt ophold (hjemrejseloven)), uden at der i den forbindelse er hen-
vist til aftalen fra juni 2016.
Samtidig er det Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at implemente-
ringen af ændringen af revurderingskadencen kan ske administrativt i form af en
generel praksisændring. Ministeriet finder således, at en sådan generel praksisæn-
dring dels er forudsat i aftalen fra juni 2016 om strengere kontrol med udlændinge
på tålt ophold og kriminelle udlændinge, dels er hjemlet i lovgivningen og begrun-
det i saglige hensyn, ligesom der som hidtil skal foretages en revurdering på et tid-
ligere tidspunkt, hvis forholdene tilsiger det.
Side
1/2
2. december 2021
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 4072
1810922
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 24: Orientering vedr. forslag om ændring af revurderingskadencen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2492445_0002.png
Nedenfor følger en oversigt over, hvad vi aftalte i 2016, hvilken praksis der gælder
i dag, og revurderingskadencen efter den nye model. Oversigten omfatter alene
sager, hvor udlændingen er idømt en fængselsstraf på 1 �½ år eller mere.
Oversigt over revurderingskadencen i sager, når udlændingen er idømt 1 �½ års
fængsel eller mere:
Gældende praksis
Revurderingskaden-
cen efter gældende
praksis
(Justitsministeriets
instruks fra 2012)
2016-aftale
Revurderingskaden-
cen som aftalt i 2016 i
aftale om strengere
kontrol med udlæn-
dinge på tålt ophold
og kriminelle udviste
Er udlændingen idømt
fængselsstraf på under
1 �½ år, vil revurderin-
gen som udgangs-
punkt ske halvårligt.
Én årlig vurdering
Én årlig vurdering
Én årlig vurdering
Én årlig vurdering
Vurdering hver 6. må-
ned
Ny praksis
Revurderingskaden-
cen efter ny praksis
År 1
År 2
År 3
År 4
År
5+
Vurdering hver 6.
måned
Vurdering hver 6.
måned
Vurdering hver 6.
måned
Vurdering hver 6.
måned
Vurdering hver 6.
måned
Er udlændingen idømt
fængselsstraf på under
1 �½ år, vil revurderin-
gen som udgangs-
punkt ske halvårligt.
Som udgangspunkt in-
gen revurdering
Som udgangspunkt in-
gen revurdering
Én årlig vurdering
Én årlig vurdering
Vurdering hver 6. må-
ned
Revurdering skal i alle tilfælde foretages på et tidligere tidspunkt end an-
givet ovenfor, hvis forholdene tilsiger det
Efter planen vil den ændrede administrative praksis blive iværksat fra den 1. januar
2022.
Der foretages med ændringen af revurderingskadencen ikke nogen ændring af be-
tingelserne for, hvornår en kontrolforpligtelse kan pålægges eller opretholdes.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
Side
2/2