Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del Bilag 153
Offentligt
UDKAST
Forslag
Til
Lov om ændring af repatrieringsloven (Konsekvensændring af repatrieringslovens regler om
tilbageholdelse og bortfald af den resterende repatrieringsstøtte)
§1
I repatrieringsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1270 af 11. september 2022, foretages følgende
ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »er nævnt i udlændingelovens § 22, nr. 4-8« til: »kan straffes med fængsel
i 1 år og 6 måneder eller derover, eller som er omfattet af straffelovens kapitel 12 eller 13«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
1
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 153: Lovudkast – orientering om høring vedrørende Forslag til Lov om ændring af repatrieringsloven (Konsekvensændring af repatrieringslovens regler om tilbageholdelse og bortfald af den resterende repatrieringsstøtte), fra udlændinge- og integrationsministeren
2629487_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tilbageholdelse af bortfald af den resterende repatrieringsstøtte
Gældende ret
Hjælp til repatriering
Reintegrationsbistand
Udlændingelovens § 22, nr. 4-8
Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
10. Sammenfattende skema
2
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 153: Lovudkast – orientering om høring vedrørende Forslag til Lov om ændring af repatrieringsloven (Konsekvensændring af repatrieringslovens regler om tilbageholdelse og bortfald af den resterende repatrieringsstøtte), fra udlændinge- og integrationsministeren
2629487_0003.png
UDKAST
1. Indledning
Det er regeringens holdning, at repatrieringsordningen grundlæggende er en god ordning. Det skal
være muligt for udlændinge med lovligt ophold i Danmark og danske statsborgere med dobbelt
statsborgerskab, der ikke længere ønsker at opholde sig i Danmark, at modtage økonomisk støtte med
henblik på at vende tilbage til deres hjemland, tidligere opholdsland eller et land, hvortil de har en
nær familiemæssig tillknytning. Det er en fornuftig og holdbar løsning for den enkelte person.
Samtidig er det godt for både udlændingen og Danmark, når flygtninge m.v. efter et midlertidigt
ophold i landet beslutter sig for at vende hjem.
Det er en vigtig del af ordningen, at personer, der har begået en række særligt grove
kriminalitetsformer, ikke bør have mulighed for at opnå hjælp til repatriering og
reintegrationsbistand. Dette blev fastsat med de regler, som trådte i kraft ved lov nr. 1190 af 8. juni
2021, hvorefter anden rate af repatrieringsstøtten (som udbetales tidligst et år efter udrejsen)
tilbageholdes, hvis en udlænding på udbetalingstidspunktet er sigtet for overtrædelse af en
lovovertrædelse, der er nævnt i udlændingelovens § 22, nr. 4-8. Den resterende del af støtten
bortfalder desuden, hvis udlændingen på tidspunktet for udbetalingen er dømt for en af de nævnte
lovovertrædelser.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 21. september 2022 sendt et forslag til lov om
ændring af udlændingeloven og forskellige andre love i høring (ændring af udvisningsreglerne samt
indsættelse af reglerne om udvisning af udlændinge omfattet af EU-reglerne), hvorved der lægges op
til at ændre udvisningsreglerne, herunder ved at afskaffe bl.a. udlændingelovens §§ 22. Dette sker for
at sikre, at kriminelle udlændinge i videst muligt omfang udvises, og at det alene vil være Danmarks
internationale forpligtelser, som sætter grænser for, hvornår udlændinge, der idømmes ubetinget
frihedsstraf, udvises.
Det foreslås på den baggrund at ændre reglerne i repatrieringsloven for at sikre, at der fortsat vil
kunne ske tilbageholdelse og bortfald af den resterende repatrieringsstøtte, såfremt en udlænding
sigtes eller dømmes for grov kriminalitet.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tilbageholdelse og bortfald af den resterende repatrieringsstøtte
Gældende ret
Hjælp til repatriering
3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 153: Lovudkast – orientering om høring vedrørende Forslag til Lov om ændring af repatrieringsloven (Konsekvensændring af repatrieringslovens regler om tilbageholdelse og bortfald af den resterende repatrieringsstøtte), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Det følger af repatrieringslovens § 7, stk. 1, at kommunalbestyrelsen efter ansøgning yder hjælp til
repatriering til en person, der er omfattet af § 3, stk. 1 eller 6. Personer omfattet af
repatrieringsordningens personkreds er således flygtninge m.v., familiesammenførte til flygtninge
m.v., andre familiesammenførte udlændinge, udlændinge med opholdstilladelse efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder, samt
danske statsborgere med dobbelt statsborgerskab, der i forbindelse med repatriering løses fra deres
danske statsborgerskab. Der kan kun udbetales hjælp til repatriering, hvis personen ikke har midler
hertil og ønsker at vende tilbage til hjemlandet, det tidligere opholdsland eller et land, hvortil den
pågældende har nær familiemæssig tilknytning, med henblik på at tage varig bopæl.
Hjælp til repatriering omfatter udgifter til rejsen fra Danmark til hjemlandet, det tidligere opholdsland
eller et land, hvortil den pågældende har nær familiemæssig tilknytning, udgifter til transport af
personlige ejendele eller hjælp til udgifter til køb af personligt bohave, udgifter til transport af
erhvervsudstyr, etableringshjælp, køb af erhvervsudstyr, sygeforsikring i et år i hjemlandet, det
tidligere opholdsland eller et land, hvortil den pågældende har nær familiemæssig tilknytning,
udgifter til medbragt lægeordineret medicin, udgifter til nødvendige personlige hjælpemidler og
nødvendig vaccination samt udgifter til skolegang, jf. repatrieringslovens § 7 a, stk. 1, nr. 1-10.
Hjælp til etablering i hjemlandet, det tidligere opholdsland eller et land, hvortil den pågældende har
nær familiemæssig tilknytning, jf. repatrieringslovens § 7 a, stk. 1, nr. 4, udgifter til sygeforsikring i
hjemlandet, det tidligere opholdsland eller et land, hvortil den pågældende har nær familiemæssig
tilknytning, jf. § 7 a, stk. 1, nr. 6, udgifter til skolegang, jf. § 7 a, stk. 1, nr. 9, samt hjælp til dækning
af behandlingsudgifter, jf. § 7 a, stk. 4, udbetales i to dele, jf. § 7 a, stk. 2-5. Første del af hjælpen
udbetales således i Danmark i forbindelse med tilbagevenden til hjemlandet, det tidligere opholdsland
eller et land, hvortil den pågældende har nær familiemæssig tilknytning.
Det følger af repatrieringslovens § 7, stk. 5, at kommunalbestyrelsen inden udbetaling af den sidste
del af hjælpen til repatriering, jf. § 7 a, stk. 2-5, indhenter en udtalelse fra politiet om, hvorvidt den
pågældende på udbetalingstidspunktet er registreret sigtet eller dømt i Kriminalregisteret for en
lovovertrædelse, der er nævnt i udlændingelovens § 22, nr. 4-8, og som er begået her i landet forud
for kommunalbestyrelsens afgørelse om hjælp til repatriering.
Det følger videre af repatrieringslovens § 7, stk. 4, 1. pkt., at såfremt den pågældende på tidspunktet
for udbetaling af den sidste del af hjælpen til repatriering, jf. § 7 a, stk. 2-5, er sigtet for en
lovovertrædelse, der er nævnt i udlændingelovens § 22, nr. 4-8, tilbageholdes udbetalingen, indtil der
afsiges endelig dom. Er der på tidspunktet for udbetaling af den sidste del af hjælpen til repatriering
sket domfældelse ved endelig dom for en lovovertrædelse, der er nævnt i udlændingelovens § 22, nr.
4-8, eller fører sigtelsen, jf. 1. pkt., til domfældelse ved endelig dom, bortfalder den sidste del af
hjælpen til repatriering, jf. repatrieringslovens § 7, stk. 4, 2. pkt.
4
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 153: Lovudkast – orientering om høring vedrørende Forslag til Lov om ændring af repatrieringsloven (Konsekvensændring af repatrieringslovens regler om tilbageholdelse og bortfald af den resterende repatrieringsstøtte), fra udlændinge- og integrationsministeren
2629487_0005.png
UDKAST
Reintegrationsbistand
Det følger af repatrieringslovens § 10, stk. 1, at kommunalbestyrelsen efter ansøgning kan yde en
løbende, månedlig reintegrationsbistand i 5 år til en person, der er omfattet af § 3, stk. 1 eller 6, hvis
personen ikke har midler, som kan dække behovet for reintegrationsbistand (nr. 1), ønsker at vende
tilbage til hjemlandet, det tidligere opholdsland eller et land, hvor til den pågældende har nær
familiemæssig tilknytning, med henblik på at tage varig bopæl (nr. 2), har haft opholdstilladelse i
Danmark i 5 år (nr. 3) og på tidspunktet for repatrieringen er fyldt 55 år, opfylder betingelserne for at
modtage førtidspension eller er fyldt 50 år og på grund af sin helbredstilstand eller lignende forhold
må antages ikke at kunne skaffe sig et forsørgelsesgrundlag i hjemlandet, det tidligere opholdsland
eller et land, hvortil den pågældende har nær familiemæssig tilknytning (nr. 4).
Det følger af repatrieringslovens § 10, stk. 2, 1. pkt., at personen, i stedet for en løbende, månedlig
reintegrationsbistand i 5 år, inden kommunalbestyrelsen træffer afgørelse efter stk. 1, kan anmode
om at modtage en løbende, månedlig livslang reintegrationsbistand, som udgør 80 pct. af
reintegrationsbistanden efter stk. 1.
Videre fremgår det af repatrieringslovens 10, stk. 3, at kommunalbestyrelsen efter ansøgning kan yde
en supplerende løbende, månedlig reintegrationsbistand i 5 år til en person, som er omfattet af § 3,
stk. 1 eller 6, og som er berettiget til reintegrationsbistand efter stk. 1 og meddelt opholdstilladelse
her i landet før den 1. juli 2002. Den supplerende reintegrationsbistand udgør 1.000 kr. pr. måned. I
stedet for en løbende, månedlig ydelse i 5 år kan personen, inden kommunalbestyrelsen træffer
afgørelse efter 1. pkt., anmode om at modtage en løbende, månedlig, livslang ydelse på 800 kr. De
nærmere regler om udbetaling af reintegrationsbistand er udmøntet i bekendtgørelse nr. 416 af 28.
april 2014 om betingelserne for og fremgangsmåden ved udbetaling af reintegrationsbistand.
Det følger af repatrieringslovens § 10, stk. 7, at Udbetaling Danmark i forbindelse med udbetaling af
den løbende, månedlige reintegrationsbistand, jf. § 10, stk. 1 og 2, årligt i en periode på 3 år fra
bevillingen af reintegrationsbistanden indhenter en udtalelse fra politiet om, hvorvidt den pågældende
er registreret sigtet eller dømt i Kriminalregisteret for en lovovertrædelse, der er nævnt i
udlændingelovens § 22, nr. 4-8, og som er begået her i landet forud for kommunalbestyrelsens
afgørelse om reintegrationsbistand.
Konstaterer Udbetaling Danmark i forbindelse med den årlige indhentelse af udtalelse fra politiet, jf.
stk. 7, at den pågældende er registreret sigtet i Kriminalregisteret for en lovovertrædelse, der er nævnt
i udlændingelovens § 22, nr. 4-8, tilbageholdes den løbende, månedlige ret til reintegrationsbistand,
indtil der afsiges endelig dom, jf. repatrieringslovens § 10, stk. 6, 1. pkt. Er der på tidspunktet for den
årlige indhentelse af oplysninger fra politiet sket domfældelse ved endelig dom for en
5
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 153: Lovudkast – orientering om høring vedrørende Forslag til Lov om ændring af repatrieringsloven (Konsekvensændring af repatrieringslovens regler om tilbageholdelse og bortfald af den resterende repatrieringsstøtte), fra udlændinge- og integrationsministeren
2629487_0006.png
UDKAST
lovovertrædelse, der er nævnt i udlændingelovens § 22, nr. 4-8, eller fører sigtelsen, jf. 1. pkt., til
domfældelse ved endelig dom, bortfalder den løbende, månedlige reintegrationsbistand, jf.
repatrieringslovens § 10, stk. 6, 2. pkt.
Udlændingelovens § 22, nr. 4-8
Udlændingelovens § 22, nr. 4-8, bevirker, at adgangen til udvisning – i tilfælde af idømmelse af
ubetinget fængselsstraf for nærmere angiven kriminalitet – udvides. Formålet med disse regler er, at
grove kriminalitetsformer, herunder narkotikasmugling, seksualforbrydelser, vold, manddrab m.v.,
så vidt muligt skal medføre udvisning uden særlige begrænsninger som følge af varigheden af
udlændingens ophold her i landet og længden af den idømte straf. En udlænding kan således – uanset
varigheden af den pågældendes ophold her i landet og længden af den idømte straf – udvises ved
overtrædelse af en række straffebestemmelser.
Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser
Formålet med henvisningen til udlændingelovens § 22, nr. 4-8, i repatrieringslovens § 7, stk. 4, 1. og
2. pkt., § 7, stk. 5, § 10, stk. 6, 1. og 2. pkt., og § 10, stk. 7, er at sikre, at der ikke udbetales den
resterende hjælp til repatriering eller reintegrationsbistand til en person, som efter udrejsen af
Danmark sigtes eller dømmes for en alvorlig lovovertrædelse, der helt eller delvist er begået inden
afgørelsen om hjælp til repatriering eller reintegrationsbistand, men som ikke var registreret i
Kriminalregisteret på tidspunktet for afgørelsen, jf. Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L 215 som
fremsat, side 26.
Ved henvisningen til de særlige udvisningsregler i udlændingelovens § 22, nr. 4-8, fastsættes en
bagatelgrænse for, hvilke lovovertrædelser der kan føre til tilbageholdelse og bortfald af
repatrieringsstøtten, således at det sikres, at en person, der allerede er udrejst med repatrieringsstøtte,
ikke mister retten til at få udbetalt yderligere støtte til repatrieringen i de situationer, hvor den
pågældende har begået en lovovertrædelse, der kan anses for at være af bagatelagtig karakter set i
forhold til det overordnede formål med repatrieringsordningen, jf. Folketingstidende 2020-21, tillæg
A, L 215 som fremsat, side 28.
Det følger af Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L 215 som fremsat, side 28, at det ikke vil være
hensigtsmæssigt set i forhold til repatrieringslovens formål, hvis en sigtelse for mindre alvorlig
kriminalitet, f.eks. almindeligt tyveri, medfører, at en person, der allerede er repatrieret, ikke kan opnå
den sidste del af hjælp til repatriering eller fortsatte løbende, månedlige reintegrationsbistand og som
følge heraf fortryder sin repatriering og returnerer til Danmark.
6
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 153: Lovudkast – orientering om høring vedrørende Forslag til Lov om ændring af repatrieringsloven (Konsekvensændring af repatrieringslovens regler om tilbageholdelse og bortfald af den resterende repatrieringsstøtte), fra udlændinge- og integrationsministeren
2629487_0007.png
UDKAST
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 21. september 2022 sendt et forslag til lov om
ændring af udlændingeloven og forskellige andre love i høring (ændring af udvisningsreglerne samt
indsættelse af reglerne om udvisning af udlændinge omfattet af EU-reglerne), hvorved det i
lovforslagets § 1, nr. 14-15, foreslås at afskaffe ”trappestigeordningen” i udlændingelovens §§ 22-
24, herunder de særlige udvisningsvisningsregler i udlændingelovens § 22, nr. 4-8. I det pågældende
lovforslag foreslås det, at udlændingelovens § 22 herefter affattes således, at udlændinge, der
idømmes ubetinget fængselsstraf, udvises, jf. dog udlændingelovens § 26, stk. 2. Der henvises til
afsnit 2.1.3. i Udlændinge- og Integrationsministeriets lovforslag om ændring af udvisningsreglerne
m.v., som blev sendt i høring den 21. september 2022.
Den pågældende ændring i § 1, nr. 14-15, som fremgår af Udlændinge- og Integrationsministeriets
lovforslag om ændring af udvisningsreglerne m.v., aktualiserer derfor et behov for at ændre de
bestemmelser i repatrieringsloven, der henviser til udlændingelovens § 22, nr. 4-8, med henblik på i
videst muligt omfang at videreføre gældende ret og skabe kongruens mellem den foreslåede ændring
i § 1, nr. 14-15 i ministeriets lovforslag om ændring af udvisningsreglerne m.v., , og den tidligere
indførte ordning om en bagatelgrænse for tilbageholdelse og bortfald af den resterende
repatrieringsstøtte.
Lovovertrædelser, der kan straffes med fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, eller som er omfattet
af straffelovens kapitel 12 eller 13, er efter Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse grove
kriminalitetsformer, der henset til kriminalitetens grovhed bør føre til tilbageholdelse og bortfald af
den resterende repatrieringsstøtte.
Den foreslåede ordning
Udlændinge- og Integrationsministeriet foreslår, at repatrieringslovens § 7, stk. 4, 1. og 2. pkt., § 7,
stk. 5, § 10, stk. 6, 1. og 2. pkt., og § 10, stk. 7, ændres, således at der fremadrettet vil kunne ske
tilbageholdelse og bortfald af den resterende repatrieringsstøtte, såfremt vedkommende er registeret
sigtet eller dømt i Kriminalregisteret for en lovovertrædelse, der kan straffes med fængsel i 1 år og 6
måneder eller derover, eller som er omfattet af straffelovens kapitel 12 eller 13.
På denne måde sikres det, at ordningen i videst muligt omfang vil videreføre hensigten bag de
eksisterende regler, som trådte i kraft ved lov nr. 1190 af 8. juni 2021, hvorefter kun visse grovere
kriminalitetsformer, herunder narkotikasmugling, seksualforbrydelser, vold, manddrab m.v.,
medfører tilbageholdelse og bortfald af den resterende repatrieringsstøtte.
Det er således ikke hensigten at ændre den eksisterende ordning i repatrieringsloven, men i videst
muligt omfang at bibeholde en ordning, hvorefter kun grovere kriminalitetsformer, der kan straffes
7
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 153: Lovudkast – orientering om høring vedrørende Forslag til Lov om ændring af repatrieringsloven (Konsekvensændring af repatrieringslovens regler om tilbageholdelse og bortfald af den resterende repatrieringsstøtte), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
med fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, eller som er omfattet af straffelovens kapitel 12 og 13,
vil kunne medføre tilbageholdelse og bortfald af den resterende repatrieringsstøtte.
Baggrunden for den foreslåede grænse, hvorefter lovovertrædelser, der kan straffes med fængsel i 1
år og 6 måneder eller derover, eller som er omfattet af straffelovens kapitel 12 eller 13, vil kunne
medføre tilbageholdelse eller bortfald af den resterende støtte, er, at disse lovovertrædelser efter
Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse er grove kriminalitetsformer, der henset til
kriminalitetens grovhed bør føre til tilbageholdelse og bortfald af den resterende repatrieringsstøtte.
Det er ved udformningen af den foreslåede ordning indgået med en vis vægt i overvejelserne, at
ordningen fortsat ikke bør være administrativ tung for kommunalbestyrelsen og Udbetaling Danmark,
der behandler henholdsvis ansøgningerne og udbetalingerne. I lighed med den eksisterende ordning
forudsættes Kommunalbestyrelsen og Udbetaling Danmark således fortsat ikke kendskab til
strafferetlige dispositioner ved indhentelse af udtalelse fra politiet om de lovovertrædelser, der kan
straffes med fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, eller som er omfattet af straffelovens kapitel
12 eller 13.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
[Under udarbejdelse/afklaring]
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
[Under udarbejdelse]
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes ikke at medføre administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 153: Lovudkast – orientering om høring vedrørende Forslag til Lov om ændring af repatrieringsloven (Konsekvensændring af repatrieringslovens regler om tilbageholdelse og bortfald af den resterende repatrieringsstøtte), fra udlændinge- og integrationsministeren
2629487_0009.png
UDKAST
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den X. september 2022 til den 12. oktober 2022 været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Albertslund Kommune, Allerød Kommune, Amnesti Nu, Amnesty International
Assens Kommune, Asylret, ATP, Ballerup Kommune, Bedsteforældre for Asyl, Billund Kommune,
Bornholms Kommune, Brøndby Kommune, Brønderslev Kommune, Centralorganisationernes
Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening,
Danmarks Rejsebureauforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp, Den Danske
Dommerforening, DFUNK – Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, Det nationale Institut for Kommuners og
Regioners analyse og forskning - KO0RA, DIGNITY – Dansk Institut mod Tortur, Dokumentations-
og Rådgivningscenteret om Racediskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Dragør Kommune, Egedal Kommune, Esbjerg Kommune, Fanø Kommune. Favrskov Kommune,
Faxe Kommune, Finans Danmark, Finanstilsynet, Finansrådet, Folkehøjskolernes Forening i
Danmark, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forsikring og
Pension, Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune, Frederiksberg Kommune, Frederikshavn
Kommune, Frederikssund Kommune, Frivilligrådet, Furesø Kommune, Færøernes Landsstyre,
Faaborg-Midtfyn Kommune, Gentofte Kommune, Gladsaxe Kommune, Glostrup Kommune, Greve
Kommune, Gribskov Kommune, Guldborgsund Kommune, Haderslev Kommune, Halsnæs
Kommune, Hedensted Kommune, Helsingør Kommune, Herlev Kommune, Herning Kommune,
Hillerød Kommune, Hjørring Kommune, Holbæk Kommune, Holstebro Kommune, Horsens
Kommune, Hvidovre Kommune, Høje-Taastrup Kommune, Hørsholm Kommune, Ikast-Brande
Kommune, Indvandrermedicinsk Klinik, Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen,
Institut for Menneskerettigheder, International Organization for Migration (IOM), Ishøj Kommune
Jammerbugt Kommune, Kalundborg Kommune, Kerteminde Kommune, Kirkernes
Integrationstjeneste, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kolding Kommune, Kommunalteknisk
chefforening, Kommunernes Landsforening (KL), Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed
(Kvindefredsligaen), Københavns Kommune, Køge Kommune, Landsforeningen Adoption og
Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK),
Langeland Kommune, Ledernes Hovedorganisation, Lejre Kommune, Lemvig Kommune, Lolland
Kommune, Lyndby-Taarbæk Kommune, Læsø Kommune, Mariagerfjord Kommune,
Mellemfolkeligt Samvirke, Middelfart Kommune, Morsø Kommune, Norddjurs Kommune, Nordfyn
Kommune, Nyborg Kommune, Næstved Kommune, Odder Kommune, Odense Kommune,
Odsherred Kommune, Plums Fond for fred, økologi og bæredygtighed (tidl. Fredsfonden),
9
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 153: Lovudkast – orientering om høring vedrørende Forslag til Lov om ændring af repatrieringsloven (Konsekvensændring af repatrieringslovens regler om tilbageholdelse og bortfald af den resterende repatrieringsstøtte), fra udlændinge- og integrationsministeren
2629487_0010.png
UDKAST
Politiforbundet i Danmark, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), PRO-Vest, Præsidenten for
Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Randers Kommune, Rebild Kommune, Red Barnet,
Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsrevisionen, Ringkøbing-Skjern
Kommune, Ringsted Kommune, Roskilde Kommune, Rudersdal Kommune, Røde Kors, Rødovre
Kommune, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutning af Danske
Småøer, Samsø Kommune, Samtlige byretter, Silkeborg Kommune, Skanderborg Kommune, Skive
Kommune, Slagelse Kommune, Solrød Kommune, Sorø Kommune, SOS Racisme, Stevns
Kommune, Struer Kommune, Svendborg Kommune, Syddjurs Kommune, Sønderborg Kommune,
Sø- og Handelsretten, Udbetaling Danmark, UNHCR Regional Repræsentation for Northern Europe,
UNICEF Danmark, Thisted Kommune, Tønder Kommune, Tårnby Kommune, Vallensbæk
Kommune, Varde Kommune, Vejen Kommune, Vejle Kommune, Vesthimmerlands Kommune,
Viborg Kommune, Vordingborg Kommune, Work-live-stay southern Denmark, Ældresagen,
Ægteskab Uden Grænser, Ærø Kommune, Aabenraa Kommune, Aalborg Kommune, Aarhus Erhverv
/ International Community, Århus Kommune, 3F og 3F Privat Service, Hotel og Restauration (3F
PSHR)
10. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for [Under udarbejdelse]
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser [Under udarbejdelse]
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for [Under udarbejdelse]
erhvervslivet
Administrative konsekvenser [Under udarbejdelse]
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser [Under udarbejdelse]
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser [Under udarbejdelse]
Miljø-
og
konsekvenser
naturmæssige [Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 153: Lovudkast – orientering om høring vedrørende Forslag til Lov om ændring af repatrieringsloven (Konsekvensændring af repatrieringslovens regler om tilbageholdelse og bortfald af den resterende repatrieringsstøtte), fra udlændinge- og integrationsministeren
2629487_0011.png
UDKAST
Er i strid med de fem
principper for implementering
af
erhvervsrettet
EU-
regulering/
Går videre end minimumskrav
i EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter repatrieringslovens § 7, stk. 5, indhenter kommunalbestyrelsen inden udbetaling af den sidste
del af hjælpen til repatriering, jf. § 7 a, stk. 2-5, en udtalelse fra politiet om, hvorvidt den pågældende
på udbetalingstidspunktet er registreret sigtet eller dømt i Kriminalregisteret for en lovovertrædelse,
der er nævnt i udlændingelovens § 22, nr. 4-8, og som er begået her i landet forud for
kommunalbestyrelsens afgørelse om hjælp til repatriering.
Det følger videre af repatrieringslovens § 7, stk. 4, 1. pkt., at såfremt den pågældende på tidspunktet
for udbetaling af den sidste del af hjælpen til repatriering, jf. § 7 a, stk. 2-5, er sigtet for en
lovovertrædelse, der er nævnt i udlændingelovens § 22, nr. 4-8, tilbageholdes udbetalingen, indtil der
afsiges endelig dom. Er der på tidspunktet for udbetaling af den sidste del af hjælpen til repatriering
sket domfældelse ved endelig dom for en lovovertrædelse, der er nævnt i udlændingelovens § 22, nr.
4-8, eller fører sigtelsen, jf. 1. pkt., til domfældelse ved endelig dom, bortfalder den sidste del af
hjælpen til repatriering, jf. repatrieringslovens § 7, stk. 4, 2. pkt.
Efter repatrieringslovens § 10, stk. 7, indhenter Udbetaling Danmark i forbindelse med udbetaling af
den løbende, månedlige reintegrationsbistand, jf. § 10, stk. 1 og 2, årligt i en periode på 3 år fra
bevillingen af reintegrationsbistanden en udtalelse fra politiet om, hvorvidt den pågældende er
registreret sigtet eller dømt i Kriminalregisteret for en lovovertrædelse, der er nævnt i
udlændingelovens § 22, nr. 4-8, og som er begået her i landet forud for kommunalbestyrelsens
afgørelse om reintegrationsbistand.
Konstaterer Udbetaling Danmark i forbindelse med den årlige indhentelse af udtalelse fra politiet, jf.
stk. 7, at den pågældende er registreret sigtet i Kriminalregisteret for en lovovertrædelse, der er nævnt
i udlændingelovens § 22, nr. 4-8, tilbageholdes den løbende, månedlige ret til reintegrationsbistand,
indtil der afsiges endelig dom, jf. repatrieringslovens § 10, stk. 6, 1. pkt. Er der på tidspunktet for den
årlige indhentelse af oplysninger fra politiet sket domfældelse ved endelig dom for en
11
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 153: Lovudkast – orientering om høring vedrørende Forslag til Lov om ændring af repatrieringsloven (Konsekvensændring af repatrieringslovens regler om tilbageholdelse og bortfald af den resterende repatrieringsstøtte), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
lovovertrædelse, der er nævnt i udlændingelovens § 22, nr. 4-8, eller fører sigtelsen, jf. 1. pkt., til
domfældelse ved endelig dom, bortfalder den løbende, månedlige reintegrationsbistand, jf.
repatrieringslovens § 10, stk. 6, 2. pkt.
Det foreslås overalt i repatrieringsloven, at »er nævnt i udlændingelovens § 22, nr. 4-8« ændres til:
»kan straffes med fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, eller som er omfattet af straffelovens
kapitel 12 eller 13«.
Forslaget vedrører repatrieringslovens § 7, stk. 4, 1. og 2. pkt., og stk. 5, samt § 10, stk. 6, 1. og 2.
pkt., og stk. 7.
Baggrunden for den foreslåede ændring er, at Udlændinge- og Integrationsministeriet den 21.
september 2022 sendt et forslag til lov om ændring af udlændingeloven og forskellige andre love i
høring (ændring af udvisningsreglerne samt indsættelse af reglerne om udvisning af udlændinge
omfattet af EU-reglerne), hvorved det i lovforslagets § 1, nr. 14-15, foreslås at afskaffe
”trappestigeordningen” i udlændingelovens §§ 22-24, herunder de særlige udvisningsvisningsregler
i udlændingelovens § 22, nr. 4-8. I det pågældende lovforslag foreslås det, at udlændingelovens § 22
herefter affattes således, at udlændinge, der idømmes ubetinget fængselsstraf, udvises, jf. dog
udlændingelovens § 26, stk. 2.
Formålet med den foreslåede ændring er i videst muligt omfang – og inden for rammerne af § 1, nr.
14-15, i Udlændinge- og Integrationsministeriets lovforslag om ændring af udvisningsreglerne m.v.,
som blev sendt i høring den 21. september 2022 – at videreføre den eksisterende ordning, hvorefter
kun grovere kriminalitetsformer medfører tilbageholdelse og bortfald af den resterende
repatrieringsstøtte.
Den foreslåede ændring lovforslagets § 1, nr. 1 vil medføre, at kommunalbestyrelsen inden udbetaling
af den sidste del af hjælpen til repatriering vil skulle indhente en udtalelse fra politiet om, hvorvidt
den pågældende er sigtet eller dømt i Kriminalregisteret for en lovovertrædelse, der kan straffes med
fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, eller som er omfattet af straffelovens kapitel 12 eller 13,
og som er begået her i landet forud for kommunalbestyrelsens afgørelse om hjælp til repatriering.
Forslaget indebærer desuden, at udbetalingen vil skulle tilbageholdes, indtil der afsiges endelig dom,
såfremt den pågældende på tidspunktet for udbetaling af den sidste del af hjælpen til repatriering er
sigtet for en lovovertrædelse, der kan straffes med fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, eller
som er omfattet af straffelovens kapitel 12 eller 13. Er der på tidspunktet for udbetaling af den sidste
del af hjælpen til repatriering sket domfældelse ved endelig dom for en lovovertrædelse, der kan
straffes med fængsel i1 år og 6 måneder eller derover, eller som er omfattet af straffelovens kapitel
12
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 153: Lovudkast – orientering om høring vedrørende Forslag til Lov om ændring af repatrieringsloven (Konsekvensændring af repatrieringslovens regler om tilbageholdelse og bortfald af den resterende repatrieringsstøtte), fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
12 eller 13, eller fører sigtelsen til domfældelse ved endelig dom, vil den sidste del af hjælpen til
repatriering bortfalde.
Den foreslåede ændring indebærer videre, at Udbetaling Danmark i forbindelse med udbetaling af
den løbende, månedlige reintegrationsbistand årligt i en periode på 3 år fra bevillingen af
reintegrationsbistanden vil skulle indhente en udtalelse fra politiet om, hvorvidt den pågældende er
registreret sigtet eller dømt i Kriminalregisteret for en lovovertrædelse, der kan straffes med fængsel
i 1 år og 6 måneder eller derover, eller som er omfattet af straffelovens kapitel 12 eller 13, og som er
begået her i landet forud for kommunalbestyrelsens afgørelse om reintegrationsbistand.
Ændringen medfører desuden, at den løbende, månedlige ret til reintegrationsbistand vil skulle
tilbageholdes, indtil der afsiges endelig dom, såfremt Udbetaling Danmark i forbindelse med den
årlige indhentelse af udtalelse fra politiet konstaterer, at den pågældende er registreret sigtet i
Kriminalregisteret for en lovovertrædelse, der kan straffes med fængsel i 1 år og 6 måneder eller
derover, eller som er omfattet af straffelovens kapitel 12 eller 13. Er der på tidspunktet for den årlige
indhentelse af oplysninger fra politiet sket domfældelse ved endelig dom for en lovovertrædelse, der
kan straffes med fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, eller som er omfattet af straffelovens
kapitel 12 eller 13, eller fører sigtelsen til domfældelse ved endelig dom, vil den løbende, månedlige
reintegrationsbistand bortfalde.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2023.
13
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 153: Lovudkast – orientering om høring vedrørende Forslag til Lov om ændring af repatrieringsloven (Konsekvensændring af repatrieringslovens regler om tilbageholdelse og bortfald af den resterende repatrieringsstøtte), fra udlændinge- og integrationsministeren
2629487_0014.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I
repatrieringsloven,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 1270 af 11.
september 2022, foretages følgende
ændringer:
§ 7.
stk. 1-3. …
Stk. 4.
Er den pågældende på
tidspunktet for udbetaling af den
sidste del af hjælpen til repatriering,
jf. § 7 a, stk. 2-5, sigtet for en
lovovertrædelse, der er nævnt i
udlændingelovens § 22, nr. 4-8,
tilbageholdes udbetalingen, indtil
der afsiges endelig dom. Er der på
tidspunktet for udbetaling af den
sidste del af hjælpen til repatriering
sket domfældelse ved endelig dom
for en lovovertrædelse, der er
nævnt i udlændingelovens § 22, nr.
4-8, eller fører sigtelsen, jf. § 1. pkt,
til domfældelse ved endelig dom,
bortfalder den sidste del af hjælpen
til
repatriering.
Kommunal-
bestyrelsens tilkendegivelse om
tilbageholdelse af udbetalingen er
ikke en afgørelse.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen
indhenter inden udbetaling af den
sidste del af hjælpen til repatriering,
jf. § 7 a, stk. 2-5, en udtalelse fra
1.
Overalt i loven ændres »er nævnt
i udlændingelovens § 22, nr. 4-8«
til: »kan straffes med fængsel i 1 år
og 6 måneder eller derover, eller
som er omfattet af straffelovens
kapitel 12 eller 13«.
14
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 153: Lovudkast – orientering om høring vedrørende Forslag til Lov om ændring af repatrieringsloven (Konsekvensændring af repatrieringslovens regler om tilbageholdelse og bortfald af den resterende repatrieringsstøtte), fra udlændinge- og integrationsministeren
2629487_0015.png
UDKAST
politiet
om,
hvorvidt
den
pågældende
udbetalings-
tidspunktet er registreret sigtet eller
dømt i kriminalregistret for en
lovovertrædelse, der er nævnt i
udlændingelovens § 22, nr. 4-8, og
som er begået her i landet forud for
kommunalbestyrelsens afgørelse
om hjælp til repatriering.
Stk. 6-11. ---
§ 10.
Stk. 1-5. ---
Stk. 6.
Konstaterer Udbetaling
Danmark i forbindelse med den
årlige indhentelse af udtalelse fra
politiet, jf. stk. 7, at den
pågældende er registreret sigtet i
Kriminalregistret
for
en
lovovertrædelse, der er nævnt i
udlændingelovens § 22, nr. 4-8,
tilbageholdes
den
løbende,
månedlige ret til reintegrations-
bistand, indtil der afsiges endelig
dom. Er der på tidspunktet for den
årlige indhentelse af oplysninger
fra politiet sket domfældelse ved
endelig
dom
for
en
lovovertrædelse, der er nævnt i
udlændingelovens § 22, nr. 4-8,
eller fører sigtelsen, jf. 1. pkt., til
domfældelse ved endelig dom,
bortfalder den løbende, månedlige
reintegrationsbistand. Udbetaling
Danmarks tilkendegivelse om
tilbageholdelse af udbetalingen er
ikke en afgørelse.
Stk. 7.
Udbetaling Danmark
indhenter i forbindelse med
15
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 153: Lovudkast – orientering om høring vedrørende Forslag til Lov om ændring af repatrieringsloven (Konsekvensændring af repatrieringslovens regler om tilbageholdelse og bortfald af den resterende repatrieringsstøtte), fra udlændinge- og integrationsministeren
2629487_0016.png
UDKAST
udbetaling af den løbende,
månedlige reintegrationsbistand, jf.
§ 10, stk. 1 og 2, årligt i en periode
på 3 år fra bevillingen af
reintegrationsbistanden
en
udtalelse fra politiet om, hvorvidt
den pågældende er registeret sigtet
eller dømt i Kriminalregistret for en
lovovertrædelse, der er nævnt i
udlændingelovens § 22, nr. 4-8, og
som er begået her i landet forud for
kommunalbestyrelsens afgørelse
om reintegrationsbistand.
Stk. 8-13.
---
16