Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del Bilag 137
Offentligt
2615717_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2023
i forhold til finansloven for 2022
August 2022
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 137: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Udlændinge- og Integrationsudvalgets arbejdsområde
Side 2 af 3
FFL23 sammenlignet med FL22
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2023
sammenlignet med finansloven for 2022 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2022. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2023.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2023, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2022 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2023 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2023 i forhold til finansloven for 2022,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2022 til finanslov-
forslaget for 2023.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 137: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Udlændinge- og Integrationsudvalgets arbejdsområde
Side 3 af 3
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
Reserver
Merudgiften på 64,3 mio. kr. skyldes udmøntning af diverse kommunale reserver (§
14.11.78.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 77,4 mio. kr. skyldes primært en bevillingsreduktion som følge af
flerårsaftalen for kriminalforsorgen (§ 14.32.01.).
Mindreudgiften på 39,5 mio. kr. skyldes primært en nedjustering af bevillingsprofilen
initiativet vedrørende flere kvinder med indvandrerbaggrund i beskæftigelse, jf. satspul-
jeaftalen for 2019 (§ 14.62.10.).
Merudgiften på 582,9 mio. kr. skyldes primært et forventet højere aktivitetsniveau som
følge af ankomsten af fordrevne personer fra Ukraine (§ 14.71.03.).
Merudgiften på 772,9 mio. kr. skyldes primært et forventet højere aktivitetsniveau som
følge af ankomsten af fordrevne personer fra Ukraine (§ 14.71.04.).
Merudgiften på 958,1 mio. kr. skyldes primært et forventet højere aktivitetsniveau som
følge af ankomsten af fordrevne personer fra Ukraine (§ 14.71.05.).
Merudgiften på 48,4 mio. kr. skyldes primært et forventet højere aktivitetsniveau som
følge af ankomsten af fordrevne personer fra Ukraine (§ 14.71.06.).
Merudgiften på 408,8 mio. kr. skyldes primært et forventet højere aktivitetsniveau som
følge af ankomsten af fordrevne personer fra Ukraine (§ 14.71.11.).
Mindreudgiften på 40,0 mio. kr. skyldes afskaffelse af danskbonus pr. 1. juli 2022 (§
14.71.15.).