Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del Bilag 136
Offentligt
2615842_0001.png
Ægtefællesammenføringsreformen fra 2018:
Statistisk analyse med fokus på ansøgernes ægte-
fæller og samlevere
August 2022
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0002.png
1.0 Baggrund
Ægtefællesammenføringsreformen fra 2018:
Statistisk analyse med fokus på ansøgernes ægte-
fæller og samlevere
Udlændinge- og Integrationsministeriet
© 2022
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Danmark
Tlf: +45 61 98 40 00
E-mail: [email protected]
uim.dk
August 2022
02 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0003.png
Baggrund
Indholdsfortegnelse
1.0
Baggrund
4
1.1 Om ægtefællesammenføringsreformen fra 2018 ....................................................... 4
1.2 Formål med analysen .................................................................................................. 5
1.3 Datagrundlag ............................................................................................................... 5
1.4 Form og forbehold ....................................................................................................... 6
2.0
3.0
Sammenfatning
Analyse
7
11
3.1 Sagsudfald ................................................................................................................. 11
3.2 Køn og alder............................................................................................................... 12
3.3 Den herboendes oprindelse ...................................................................................... 15
3.4 Ansøgernes nationalitet ............................................................................................ 17
3.5 Afslag og begrundelser .............................................................................................. 20
3.6 Herboende personer med dansk/nordisk statsborgerskab....................................... 23
03 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0004.png
Baggrund
1.0 Baggrund
1.1 Om ægtefællesammenføringsreformen fra 2018
Folketinget vedtog i 2018 en reform af reglerne om ægtefællesammenføring. Som et led
i reformen blev tilknytningskravet erstattet med et samlet integrationskrav til parret. Den
del af tilknytningskravet, som betyder, at ægtefællesammenføring normalt kun kan gives,
hvis ansøgeren har haft mindst ét lovligt ophold i Danmark, blev videreført. Derudover
blev boligkravet, kravet om økonomisk sikkerhedsstillelse og det danskkrav, som den
udenlandske ægtefælle skal opfylde efter en periode i Danmark, skærpet.
Integrationskravet betyder, at ægtefællesammenføring normalt kun kan gives, hvis æg-
tefællerne samlet set opfylder 4 af 6 integrationsrelevante betingelser:
FAKTABOKS 1: Integrationskrav, indført pr. 1. juli 2018
Integrationskravet betyder, at ægtefællesammenføring normalt kun kan gives, hvis ægtefællerne
eller samleverne samlet set opfylder 4 af 6 integrationsrelevante betingelser:
Herboendes sprogkundskaber:
Bestået Prøve i Dansk 3 eller en danskprøve på et tilsvarende
eller højere niveau.
Herboendes erhvervserfaring:
Ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller selvstændig erhvervsvirk-
somhed i mindst 5 år i Danmark forud for ansøgningen om opholdstilladelse.
Herboendes uddannelse:
Uddannelse i Danmark i mindst 6 år, hvoraf mindst 1 år skal være sam-
menhængende fuldtidsuddannelse ud over grundskolen og 10. klasse, forud for ansøgningen
om opholdstilladelse.
Ansøgers sprogkundskaber:
Bestået Prøve i Dansk 1 eller en anden danskprøve på tilsvarende
eller højere niveau eller bestået engelskprøve på B1-niveau eller et tilsvarende eller højere ni-
veau.
Ansøgers erhvervserfaring:
Ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller selvstændig erhvervsvirksom-
hed i mindst 3 år ud af de seneste 5 år forud for ansøgningen.
Ansøgers uddannelse:
Bestået uddannelsesforløb af mindst 1 års varighed på en uddannelse,
der mindst er på niveau med en videregående uddannelse her i landet eller kan sidestilles med
en dansk erhvervsuddannelse, forud for ansøgningen om opholdstilladelse.
Betingelsen vedrørende den herboendes danskkundskaber (bestået prøve i Dansk 3 eller en dansk-
prøve på et tilsvarende eller højere niveau) er ufravigelig. Det betyder, at parret herudover samlet
set skal opfylde mindst 3 af de øvrige 5 betingelser.
Boligkravet blev skærpet, så familiens bolig ikke må ligge i et udsat boligområde, den øko-
nomiske sikkerhedsstillelse blev forhøjet til 100.000 kr. (2018-niveau), og danskkravet til
ansøgeren blev skærpet, så ansøgeren – udover at skulle bestå en danskprøve på A1-
niveau efter som udgangspunkt 6 måneder – også skal bestå en danskprøve på A2-niveau
efter som udgangspunkt 9 måneder.
Herboende udlændinge, der ikke er flygtninge eller nordiske statsborgere og har fået tids-
ubegrænset opholdstilladelse efter tidligere og lempeligere regler, skal, for at kunne få
ægtefællesammenføring, samtidig leve op til de såkaldte overførte betingelser, så de stil-
les som udlændinge, som har fået tidsubegrænset opholdstilladelse efter de gældende
skærpede regler. Herved stilles de samme regler over for herboende udlændinge, der ikke
04 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0005.png
Baggrund
er flygtninge eller nordiske statsborgere og ønsker at få en ægtefælle eller fast samlever
her til landet.
De nye regler, der blev indført med ægtefællesammenføringsreformen i 2018, trådte i
kraft den 1. juli 2018 og gælder for ansøgninger, der er indgivet fra og med denne dato.
1.2 Formål med analysen
Det er omkring 4 år siden, at de regler, der blev indført med ægtefællesammenføringsre-
formen, trådte i kraft. Formålet med dette arbejdspapir er at belyse, hvordan de ændrede
regler har påvirket tilladelses- og afslagsmønstret.
Formålet med analysen er herunder at belyse sammensætningen af herboende personer,
hvis ægtefælle/samlever har fået tilladelse og/eller afslag henholdsvis før og efter ægte-
fællesammenføringsreformen, og at tilvejebringe overblik over begrundelser for afslag
før og efter reformen.
Herboende personer med opholdstilladelse som
flygtninge
indgår
ikke
i analysen, og ana-
lysen fokuserer på personer, hvis ægtefælle/samlever har fået tilladelse eller afslag på en
ansøgning om ægtefællesammenføring i perioden 2015-2021. Disse benævnes i analysen
som
herboende personer.
FAKTABOKS 2: Herboende personer
Betegnelsen ”herboende personer” omfatter i denne analyse herboende ægtefæller/faste samle-
vere, som er danske/nordiske statsborgere eller udlændinge, som har haft tidsubegrænset op-
holdstilladelse i Danmark i mere end de sidste 3 år. Betegnelsen omfatter også danske statsbor-
gere, som ønsker at vende tilbage til Danmark med en udenlandsk ægtefælle/fast samlever efter
at have boet i udlandet (såkaldte udlandsdanskere).
1.3 Datagrundlag
Særtræk fra Udlændingestyrelsen
Til brug for analysen har Udlændingestyrelsen dannet et dataudtræk fra styrelsens elek-
troniske sagsbehandlingssystem med oplysninger om herboende personer og ansøgere,
ekskl. ægtefællesammenføring til flygtninge, hvis ansøgning er afgjort i perioden 2015-
2021.
Det bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med en vis usikkerhed, da ud-
lændingemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem er opbygget som et jour-
naliserings- og sagsstyringssystem og ikke som et egentligt statistiksystem.
Det bemærkes også, at det ikke har været muligt at koble cpr-nummer på alle herboende
personer, selvom oplysningen er registreret i udlændingemyndighedernes elektroniske
sagsbehandlingssystem. Problemstillingen med manglende cpr-numre adresseres i af-
snittet
"Manglende cpr-oplysninger"
nedenfor.
05 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0006.png
Baggrund
Derudover bemærkes det, at opdatering af afgørelser på familiesammenføringsområdet,
herunder særligt ved anvendelse af integrationskravet i udlændingelovens § 9, stk. 8, er
behæftet med en vis usikkerhed i de situationer, hvor både danskprøvekravet for den
herboende person og øvrige betingelser i integrationskravet er vurderet ikke at være op-
fyldt.
Registerdata fra Danmarks Statistik
Udlændingestyrelsens data er overført i anonymiseret form til Udlændinge- og Integrati-
onsministeriets myndighedsordning i Danmarks Statistik, hvor analyserne er foretaget,
efter at data er samkørt med en række af Danmarks Statistiks registre.
Manglende cpr-oplysninger
Udlændingestyrelsens dataudtræk består af oplysninger fra lidt over 19.800 afgørelser. I
lidt over 1.800 afgørelser mangler der cpr-oplysning om de herboende personer. Det be-
tyder, at det ikke har været muligt at samkøre oplysninger om disse personer med andre
registre.
Det vil kræve en omfattende manuel gennemgang af de omkring 1.800 sager at finde cpr-
nummer på den herboende person – hvor dette er registreret på sagen – og der er ikke
foretaget en sådan manuel gennemgang.
Der, hvor det er muligt, har Udlændinge- og Integrationsministeriet fundet frem til her-
boende personer uden et kendt cpr-nummer ved at samkøre andre oplysninger fra Ud-
lændingestyrelsens data med Danmarks Statistiks registre, fx viden om afgørelsesdato,
civilstatus og ægtefællens cpr-nummer. Det er på den måde lykkedes at finde frem til
oplysninger om herboende personer i lidt over 1.300 afgørelser.
De knap 500 afgørelser, hvor der fortsat mangler oplysninger om de herboende personer,
er hovedsagelig afgørelser truffet i 2. halvår 2020-2. halvår 2021. Især afgørelser fra 2.
halvår af 2021 mangler cpr-oplysninger om den herboende person.
Population
Analysen omfatter den seneste afgørelse for 16.778 unikke herboende personer i alderen
18 år og derover, truffet i perioden 2015-2021. Hvis en herboende person har haft flere
afgørelser, indgår personen således i analysen med den seneste afgørelse.
Den herboende person indgår i analysen, hvis den herboende persons cpr-nummer er
kendt (inkl. herboende personer, hvis cpr-oplysninger er fundet frem af UIM), således at
det er muligt at samkøre data med Danmarks Statistiks registre.
Der er få herboende personer med andet nordisk statsborgerskab end dansk, hvorfor de
er grupperet med herboende personer med dansk statsborgerskab.
1.4 Form og forbehold
Analysen er af
eksplorativ
karakter
1
og gennemføres med udgangspunkt i deskriptive sta-
tistikker. I opgørelserne tages der ikke højde for sammensætningen af de grupper, som
har fået hhv. tilladelse og afslag hhv. før og efter ægtefællesammenføringsreformen i
1
En eksplorativ undersøgelse er en samfundsvidenskabelig metode til at udforske forhold eller fæno-
mener, som er mindre kendte.
06 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0007.png
Sammenfatning
2018. Analysens resultater skal ses i lyset af det. Der er derfor ikke tale om en effektana-
lyse af ægtefællesammenføringsreformen fra 2018, og udviklingen i andelen af afslag og
tilladelser kan ikke direkte forklares med regelændringerne i 2018.
Rapporten er udformet som et
arbejdspapir,
som præsenterer analysens hovedresultater
samt samling af tabeller og figurer, der ligger til baggrund herfor.
2.0 Sammenfatning
Overordnet set viser analysens resultater, at der efter reformen af ægtefællesammenfø-
ringsreglerne i 2018 er sket en ændring i både fordelingen af tilladelser og afslag, af be-
grundelser for afslag og sammensætningen af gruppen af herboende personer.
Antallet af afgørelser er faldet - men det kan skyldes flere forhold
Antallet af afgjorte sager efter de nye regler, som trådte i kraft den 1. juli 2018, er
faldet i forhold til antallet af sager, der blev afgjort efter de tidligere regler. Der var fx
ca. 2.700-2.900 afgørelser efter de gamle regler i sager, hvor ansøgningen blev indgi-
vet i 2015-2017. Efter de nye regler blev der afgjort ca. 2.000 sager på baggrund af
ansøgninger indgivet i 2019 og 2020. Dette fald kan imidlertid skyldes flere forhold,
herunder forskydninger i sagsbehandlingen, ligesom rejserestriktioner i forbindelse
med COVID-19 kan have haft betydning for antallet af afgjorte sager i 2020 og 2021.
Det bemærkes også, at antallet af afgørelser i sager, hvor ansøgningen er indgivet i
2021, er uforholdsmæssigt lavt på grund af manglende data om de herboende perso-
ner.
Andelen af afslag er steget efter 2018-reformen
Der er relativt flere, der får afslag efter 2018-reformen. Før reformen blev der givet
afslag i 12 pct. af de afgørelser, der indgår i analysen. Efter reformen er der givet afslag
i 22 pct. af de afgørelser, der indgår i analysen.
Andelen af afslag i sager, hvor den herboende person er udlænding, er højere end
andelen af afslag i sager, hvor den herboende person er dansk/nordisk statsborger.
Det gælder både før og efter reformen.
Kvindelige herboende personer er yngre end mandlige herboende
Generelt er kvindelige herboende personer yngre end mandlige herboende personer.
Det gælder både før og efter 2018-reformen og uanset sagsudfald.
Andelen af herboende mænd, der får afslag efter reformen, er steget mest
Før reformen var der relativt flere afslag i sager, hvor den herboende person var
kvinde, end i sager, hvor den herboende person var mand. Efter reformen er dette
nogenlunde udlignet. Der har altså været en større stigning i andelen af afslag i sager,
hvor den herboende person er mand end i sager, hvor den herboende person er
kvinde. Stigningen i andelen af afslag er især stor i afgørelser, hvor den herboende
person var mand med dansk/nordisk statsborgerskab.
07 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0008.png
Sammenfatning
En stigning på over 15 procentpoint i andelen af afslag til ansøgere fra Irak, Tyrkiet,
Marokko, Serbien og Thailand
Hvis man ser på de 15 nationalitetsgrupper af ansøgere, hvor der har været flest af-
gørelser, har der overordnet set været en stigning i andelen af afslag for de fleste na-
tionaliteter med undtagelse af ansøgere fra USA og Kina.
De største stigninger i afslag efter reformen kan ses for ansøgere fra Irak (fra 27 pct.
til 51 pct.), Tyrkiet (fra 19 pct. til 40 pct.), Marokko (fra 20 pct. til 40 pct.), Serbien (fra
15 pct. til 34 pct.) og Thailand (fra 9 pct. til 25 pct.).
Andelen af afslag efter reformen er steget med 16 procentpoint – fra 22 pct. til 38 pct.
– blandt ansøgere, som har statsborgerskab i MENAPT-lande
2
. For ansøgere med
statsborgerskab i øvrige ikke-vestlige lande er andelen af afslag steget fra 10 pct. til
18 pct., mens der har været et fald fra 8 pct. til 6 pct. i andelen af afslag til ansøgere,
som har statsborgerskab i et vestligt land.
De mindste stigninger – på nogle få procentpoint – i andelen af afslag ses blandt an-
søgere fra Ukraine, Pakistan og Brasilien.
Ser man på herboende personers oprindelse og udfaldet i deres sag, er personer med
oprindelse i MENAPT-landene overrepræsenteret blandt dem, der har fået afslag. Det
gælder både for herboende kvinder og mænd. Tendensen er blevet forstærket for
kvinder fra MENAPT-landene efter reformen. Blandt de herboende personer, hvis æg-
tefælle/samlever har fået opholdstilladelse efter reformen, er mænd og kvinder med
dansk oprindelse
3
overrepræsenteret.
7 ud af 10 herboende personer med dansk/nordisk statsborgerskab har dansk oprin-
delse
Hvis man ser på alle afgørelser, hvor den herboende person har dansk/nordisk stats-
borgerskab, har 7 ud af 10 dansk oprindelse, mens knap 2 ud af 10 har oprindelse i
MENAPT-lande og ca. 1 ud af 10 har oprindelse i øvrige ikke vestlige lande.
I de sager, hvor den herboende person er dansk/nordisk statsborger med oprindelse
i MENAPT-landene, er der hovedsageligt tale om en ansøger, der også kommer fra et
MENAPT-land. I sager, hvor den herboende person er dansk/nordisk statsborger med
oprindelse i Danmark eller andre lande end MENAPT, er der hovedsageligt tale om
ansøgere, der har statsborgerskab i øvrige ikke-vestlige lande (fx Thailand og Filippi-
nerne) eller vestlige lande (fx USA).
I de sager, hvor den herboende er dansk/nordisk statsborger, er andelen af afslag ste-
get efter reformen. Det gælder for både danske statsborgere med dansk oprindelse
og for danske statsborgere med oprindelse i udlandet.
Andelen af afslag er dog især steget i de sager, hvor den herboende danske/nordiske
statsborger har oprindelse i et MENAPT-land. 40 pct. af de sager, hvor en herboende
dansk/nordisk statsborger har oprindelse i et MENAPT-land, er endt med et afslag ef-
ter reformen mod 19 pct. før reformen. De tilsvarende tal for danske/nordiske stats-
borgere med dansk oprindelse er hhv. 11 pct. og 7 pct.
2
I MENAPT landegruppen indgår lande i Mellemøsten og Nordafrika (Syrien, Kuwait, Libyen, Saudi-
Arabien, Libanon, Somalia, Irak, Qatar, Sudan, Bahrain, Djibouti, Jordan, Algeriet, Forenede Arabiske
Emirater, Tunesien, Egypten, Marokko, Iran, Yemen, Mauretanien, Oman) samt Afghanistan, Pakistan
og Tyrkiet.
3
Jf. Danmarks Statistiks definition har en person dansk oprindelse, hvis han eller hun har mindst én
forælder, som både er dansk statsborger og født i Danmark.
08 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0009.png
Sammenfatning
Tendens til, at navnlig integrationskravet er den hyppigste afslagsårsag efter 2018-re-
formen.
Der kan ikke entydigt drages konklusioner om udviklingen i begrundelserne for afslag,
da afslagsbegrundelsen bl.a. afhænger af, hvilke krav Udlændingestyrelsen først vur-
derer i sin sagsbehandling,
jf. faktaboks 3 nedenfor,
men tallene tyder på, at integra-
tionskravet er den hyppigste årsag til afslag efter reformen.
Der er en vis tendens til, at andelen af afslag som følge af integrationskravet er større
end andelen af afslag som følge af tilknytningskravet før 2018-reformen. Eksempelvis
er 55 pct. af afslagene i sager med herboende personer med dansk/nordisk statsbor-
gerskab og 45 pct. af afslagene i sager med herboende udlændinge begrundet i mang-
lende opfyldelse af integrationskravet. Før 2018-reformen var 11 pct. af afslagene til
begge grupper begrundet i tilknytningskravet.
Andelen af afslag på grund af det ufravigelige integrationskrav til den herboende per-
sons danskkundskaber er større i sager, hvor den herboende person er udlænding (28
pct.), end i sager, hvor den herboende person er dansk/nordisk statsborger (24 pct.).
Der ses også en tendens til, at afslag i afgørelser, som er truffet efter 2018-reformen,
og hvor de herboende personer er mænd, i større omfang er begrundet med mang-
lende opfyldelse af det ufravigelige integrationskrav om den herboende persons
danskkundskaber, end i afgørelser, hvor de herboende personer er kvinder.
Der er også en tendens til, at herboende personer med dansk/nordisk statsborger-
skab, som har oprindelse i MENAPT-lande og øvrige ikke-vestlige lande, i større om-
fang får afslag på baggrund af det ufravigelige krav om danskkundskaber end dan-
ske/nordiske statsborgere med dansk oprindelse.
09 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0010.png
Sammenfatning
FAKTABOKS 3: Datagrundlag og forbehold
Der er særlige forhold, som er knyttet til data om
begrundelser for afslag:
Ved behandling af en ansøgning om familiesammenføring vurderer Udlændinge-
styrelsen indledningsvis, om de grundlæggende betingelser er opfyldt. I sager
om ægtefællesammenføring kan der eksempelvis være tale om 24-års kravet,
kravet om retsgyldigt ægteskab og betingelserne om, at ægteskabet ikke må
været indgået mod parternes eget ønske eller med det afgørende formål at
opnå en opholdstilladelse.
Hvis de grundlæggende betingelser er opfyldt, vurderer styrelsen, om de supple-
rende krav, eksempelvis integrationskravet og boligkravet, er opfyldt.
Hvis en eller flere af de grundlæggende betingelser ikke er opfyldt, og der ikke er
oplyst om ganske særlige forhold, der kan føre til opholdstilladelse trods mang-
lende opfyldelse af en eller flere af de grundlæggende betingelser, meddeles der
afslag på ansøgningen.
Der er ikke en egentlig prioriteret rækkefølge for vurderingen af, om de supple-
rende betingelser er opfyldt, men efter fast praksis vurderer Udlændingestyrel-
sen boligkravet som det sidste krav, inden den herboende ægtefælle anmodes
om at stille økonomisk sikkerhed. Dette for at sikre, at den herboende person
ikke ved et afslag med henvisning til, at boligkravet ikke er opfyldt, skaffer sig en
ny bolig for herefter at få afslag, fordi et af de øvrige supplerende krav ikke er
opfyldt og heller ikke var opfyldt på tidspunktet for den oprindelige ansøgning.
Udlændingestyrelsen vil derfor ikke nødvendigvis vurdere, om hvert enkelt krav
for ægtefællesammenføring kan anses for opfyldt, idet der meddeles afslag ved
den første konstatering af, at et krav ikke er opfyldt. Styrelsen vil dog i visse til-
fælde vejlede om, at et eller flere krav efter en umiddelbar vurdering heller ikke
ses opfyldt, så ansøgeren og den herboende person kan tage dette i betragtning
ved overvejelserne om at indgive en ny ansøgning om ægtefællesammenføring.
I dataudtrækket er der kun registreret én begrundelse pr. afslag.
Derfor er det ikke muligt at drage entydige konklusioner om fordelingen af af-
slag på de forskellige begrundelser.
10 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0011.png
Analyse
3.0 Analyse
I det følgende afsnit gennemgås figurerne og tabellerne bag resultaterne i afsnit 2. Det
skal bemærkes, at en del herboende personer har haft flere sager (afgørelser) i perioden
2015-2021. Der ses kun på den senest kendte afgørelse i perioden pr. herboende person,
således at hver person kun indgår i statistikkerne én gang.
3.1 Sagsudfald
Det samlede antal afgørelser, truffet efter reglerne gældende efter 2018-reformen, er
lavere end antallet af afgørelser, truffet efter reglerne gældende før 2018-reformen,
jf.
figur 1.
Der var fx ca. 2.700-2.900 afgørelser truffet efter de tidligere regler i sager, hor
ansøgningen blev indgivet i 2015-2017. Efter de nye regler er der afgjort ca. 2.000 sager
på baggrund af ansøgninger indgivet i 2019 og 2020.
Det lave antal afgørelser i 2021 er imidlertid ikke nødvendigvis retvisende, da det ikke har
været muligt at identificere de herboende personer og koble de pågældendes oplysnin-
ger til andre registre,
jf. afsnit 1.3,
ligesom der fortsat kan være verserende sager, hvor
ansøgningen er indgivet i 2021.
Faldet i antallet af afgørelser kan derfor skyldes flere forhold og ikke nødvendigvis forkla-
res med regelændringerne i 2018. Herudover kan udbruddet af COVID-19 have påvirket
antallet af ansøgninger i 2020 og 2021, hvorfor opgørelsen skal læses med forbehold her-
for.
Figur 1: Antal herboende personer fordelt på sagsudfald, om afgørelsen er truffet efter reg-
lerne før eller efter 2018-reformen og år for indgivelse af ansøgning om ægtefællesammen-
føring
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
Før 2015
Afslag
Tilladelse
174
941
2015
412
2.468
2016
304
2.417
2017
288
2.378
Afslag
1.
halrvår
2018
173
1.476
Tilladelse
2.
halrvår
2018
253
653
Før reformen
Efter reformen
2019
500
1.472
2020
324
1.538
2021
186
821
Anm.: Herboende personer med flere sager, afgjort i perioden 2015-2021, indgår i opgørelsen én gang med den
sidste afgjorte sag i perioden.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. et særtræk fra Udlændingestyrelsen og regi-
sterdata fra Danmarks Statistik.
11 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0012.png
Analyse
Figur 2 viser andelen af herboende personer, hvis ægtefælle/samlever har fået afslag eller
tilladelse på baggrund af den senest afgjorte ansøgning om ægtefællesammenføring i pe-
rioden 2015-2021. Overordnet er andelen af herboende personer, hvis ægtefælle/samle-
ver har fået afslag på deres ansøgning, steget fra 12 pct. før reformen til 22 pct. efter
reformen.
Andelen af afslag, hvor den herboende person er udlænding, er højere end andelen af
afslag, hvor den herboende person er dansk/nordisk statsborger. Dette gælder for afgø-
relser truffet både før og efter reformen. Efter reformen endte 40 pct. af afgørelserne,
hvor den herboende person er udlænding, med afslag, mod 18 pct. hvor den herboende
person er dansk/nordisk statsborger,
jf. figur 2.
Figur 2: Andel af herboende personer fordelt på sagsudfald, statsborgerskab og om afgørel-
sen er truffet efter reglerne før eller efter 2018-reformen, pct.
Herboende
person, i alt
Efter reformen
Før reformen
Efter reformen
Før reformen
Efter reformen
Før reformen
22%
12%
40%
29%
18%
10%
0%
10%
20%
Afslag
30%
40%
78%
88%
60%
71%
82%
90%
50%
60%
70%
80%
90% 100%
Herboende
person,
dansk/nordisk
Herboende
person,
udlænding
men ikke
flygtning
Tilladelse
Anm.: Herboende personer med flere sager, afgjort i perioden 2015-2021, indgår i opgørelsen én gang med den sidste
afgjorte sag i perioden.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. et særtræk fra Udlændingestyrelsen og regi-
sterdata fra Danmarks Statistik.
3.2 Køn og alder
Det fremgår af figur 3a, at ca. 3 ud af 4 af de herboende personer, hvis ægtefælle/samle-
ver har indgivet en ansøgning om ægtefællesammenføring, er mænd. Dette gælder for
afgørelser truffet både før og efter reformen.
Omkring 15 pct. af de ægtefæller/samlevere, der ansøgte om ægtefællesammenføring
med en herboende kvinde, fik afslag på ansøgningen før reformen, mens ca. 11 pct. af de
ægtefæller/samlevere, der ansøgte om ægtefællesammenføring med en herboende
mand, fik afslag på ansøgningen før reformen. Efter reformen er denne forskel nogen-
lunde udlignet. Dermed har der været en større stigning i andelen af afslag på ægtefæl-
lesammenføring med herboende mænd end med herboende kvinder,
jf. figur 3b.
12 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0013.png
Analyse
Figur 3a og 3b: Antal og andel herboende personer fordelt på køn, om afgørelsen er truffet
efter reglerne før eller efter 2018-reformen og sagsudfald, antal og pct.
A. Antal
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
B. Andel
Kvinder
Efter reformen
Før reformen
Før
reformen
923
7.253
Efter
reformen
950
3.465
Før
reformen
428
2.427
Efter
reformen
313
1.019
Mænd
Efter reformen
Før reformen
0%
50%
100%
Mænd
Afslag
Tilladelse
Kvinder
Afslag
Tilladelse
Afslag
Tilladelse
Anm.: Herboende personer, som var en del i flere sager, afgjort i perioden 2015-2021, indgår i opgørelsen én gang
med den sidste afgjorte sag i perioden.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. et særtræk fra Udlændingestyrelsen og regi-
sterdata fra Danmarks Statistik.
Stigningen i antallet af afslag betyder, at den procentvise andel af afslag, hvor den herbo-
ende er mand med dansk/nordisk statsborgerskab, er fordoblet efter reformen (fra 9 pct.
til 18 pct.), og at den procentvise andel af afslag er steget med en tredjedel i sager, hvor
den herboende person er udlænding (fra 29 pct. til 39 pct.).
Ser man på afgørelser, hvor herboende personer er kvinder, er andelen af afslag steget
fra 12 pct. til 19 pct. blandt herboende kvinder med dansk/nordisk statsborgerskab og fra
29 pct. til 45 pct. blandt herboende kvinder med udenlandsk statsborgerskab,
jf. figur 4.
Figur 4: Andel herboende personer med dansk/nordisk statsborgerskab og udlændinge for-
delt på køn, om afgørelsen er truffet efter reglerne før eller efter 2018-reformen og sagsud-
fald, pct.
Dansk/nordisk statsborgerskab
Kvinder
Efter reformen
Udlænding men ikke flygtning
Efter reformen
Kvinder
Før reformen
Før reformen
Efter reformen
Efter reformen
Mænd
Mænd
Før reformen
Før reformen
0%
50%
100%
Afslag
0%
Tilladelse
50%
100%
Anm.: Herboende personer med flere sager, afgjort i perioden 2015-2021, indgår i opgørelsen én gang med den sidste
afgjorte sag i perioden.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. et særtræk fra Udlændingestyrelsen og regi-
sterdata fra Danmarks Statistik.
13 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0014.png
Analyse
Både før og efter reformen er herboende kvinder, hvis ægtefælle/samlever har ansøgt
om ægtefællesammenføring, yngre end herboende mænd, hvis ægtefælle/samlever har
ansøgt om ægtefællesammenføring,
jf. figur 5.
Hvis man ser på udviklingen i alderssam-
mensætningen blandt herboende personer, hvis sager er afgjort før og efter reformen, er
der ingen tydelig forskel blandt mændene. Herboende kvinder med en afgørelse efter
reformen er derimod ældre end herboende kvinder, der har fået en afgørelse før refor-
men.
Figur 5: Antal og andel herboende personer fordelt på køn, alder og om afgørelsen er truffet
efter reglerne før eller efter 2018-reformen, antal og pct.
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Før reformen
Mænd
863
1.736
2.180
2.331
1.049
Efter reformen
457
921
1.189
1.334
506
Før reformen
Kvinder
49
188
452
981
1153
Efter reformen
37
100
254
507
426
60 år +
50-59 år
40-49 år
30-39 år
24-29 år
18-23 år
17
8
32
8
Anm.: Herboende personer med flere sager, afgjort i perioden 2015-2021, indgår i opgørelsen én gang med den sidste
afgjorte sag i perioden.
Anm.: Personernes alder er opgjort på afgørelsestidspunkt.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. et særtræk fra Udlændingestyrelsen og regi-
sterdata fra Danmarks Statistik.
Figur 6a og 6b viser, at herboende kvinder, hvis ægtefælle/samlever har fået enten afslag
eller tilladelse, er yngre end mændene, hvis ægtefælle/samlever har fået enten afslag
eller tilladelse. Eksempelvis var 30 pct. af de herboende kvinder, hvis ægtefælle/samlever
har fået tilladelse efter reglerne efter 2018-reformen, under 30 år, mens dette kun gør
sig gældende for 11 pct. af den samme gruppe herboende mænd,
jf. figur 6a og 6b.
14 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0015.png
Analyse
Figur 6a og 6b: Andel herboende personer med hhv. afslag og tilladelse fordelt på køn, alder
og om afgørelsen er truffet efter reglerne før eller efter 2018-reformen, pct.
A. Afslag
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
B. Tilladelse
Før reformen
Før reformen
Før reformen
Efter reformen
Efter reformen
Efter reformen
Før reformen
Mænd
18-23 år
30-39 år
50-59 år
Kvinder
24-29 år
40-49 år
60 år og derover
Mænd
18-23 år
30-39 år
50-59 år
Kvinder
24-29 år
40-49 år
60 år og derover
Anm.: Herboende personer med flere sager, afgjort i perioden 2015-2021, indgår i opgørelsen én gang med den sidste
afgjorte sag i perioden.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. et særtræk fra Udlændingestyrelsen og regi-
sterdata fra Danmarks Statistik.
3.3 Den herboendes oprindelse
Størstedelen af de herboende mænd har dansk oprindelse
4
, mens en større andel af de
herboende kvinder har oprindelse i et ikke-vestligt land. Dette gælder både før og efter
reformen. Omkring 30 pct. af herboende kvinder, der har søgt om ægtefællesammenfø-
ring efter reformen, har oprindelse i MENAPT-landene, mens dette gælder for ca. 20 pct.
af mændene,
jf. figur 7.
4
Jf. Danmarks Statistiks definition har en person dansk oprindelse, hvis han eller hun har mindst én
forælder, som både er dansk statsborger og født i Danmark.
15 / 26
Efter reformen
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0016.png
Analyse
Figur 7: Antal og andel herboende personer fordelt på oprindelse, køn og om afgørelsen er
truffet efter reglerne før eller efter 2018-reformen, antal og pct.
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Før reformen
5.510
83
1.162
1.421
MENAPT
Øvrige ikke-vestlige lande
Efter reformen
2.670
30
781
934
Før reformen
1.276
39
609
931
Vestlige lande
Danmark
Efter reformen
634
12
283
403
Mænd
Danmark
Vestlige lande
Øvrige ikke-vestlige lande
MENAPT
Kvinder
Anm.: Herboende personer med flere sager, afgjort i perioden 2015-2021, indgår i opgørelsen én gang med den sidste
afgjorte sag i perioden.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. et særtræk fra Udlændingestyrelsen og regi-
sterdata fra Danmarks Statistik.
Nedenstående figur 8 viser herboende personer, hvis ægtefælle/samlever enten har fået
afslag (figur 8a) eller tilladelse (figur 8b) på deres ansøgning om ægtefællesammenføring.
Blandt de herboende personer, hvis ægtefælle/samlever har fået afslag, er personer med
oprindelse i MENAPT-landene overrepræsenteret. Dette gælder både for mænd og kvin-
der. Denne tendens er særligt blevet forstærket for herboende kvinder med oprindelse i
MENAPT-landene efter reformen. Denne gruppe kvinder udgjorde 46 pct. af de herbo-
ende kvinder, hvis ægtefælle/samlever fik afslag efter reglerne før 2018-reformen, mens
de udgør 51 pct. efter reformen,
jf. figur 8a.
Blandt de herboende personer, hvis ægtefælle/samlever har fået opholdstilladelse efter
reformen, er både mænd og kvinder med dansk oprindelse overrepræsenteret. Herbo-
ende mænd med dansk oprindelse udgør 60 pct. af de mænd, hvis ægtefælle/samlever
har søgt om ægtefællesammenføring efter reformen, mens de udgør 68 pct. af de herbo-
ende mænd, hvis ægtefælle/samlever har fået opholdstilladelse. For herboende kvinder
med dansk oprindelse er de tilsvarende andele hhv. 48 pct. og 56 pct.,
jf. figur 8b.
16 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0017.png
Analyse
Figur 8a og 8b: Andel af herboende personer med hhv. afslag og tilladelse som sagsudfald
fordelt på oprindelse, køn og om afgørelsen er truffet efter reglerne før eller efter 2018-
reformen, pct.
A. Afslag
B. Tilladelse
Efter reformen
Efter reformen
Kvinder
Kvinder
Før reformen
Før reformen
Efter reformen
Efter reformen
Mænd
Mænd
Før reformen
Før reformen
0%
50%
100%
0%
50%
100%
MENAPT
Øvrige ikke-vestlige lande
Vestlige lande
Danmark
Anm.: Herboende personer med flere sager, afgjort i perioden 2015-2021, indgår i opgørelsen én gang med den sidste
afgjorte sag i perioden.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. et særtræk fra Udlændingestyrelsen og regi-
sterdata fra Danmarks Statistik.
3.4 Ansøgernes nationalitet
Der er store forskelle i andelen af afslag mellem ansøgerne fra de forskellige statsborger-
skabsgrupper. Nedenstående tabel 1 viser antal og andel afslag for de 15 største nationa-
litetsgrupper blandt ansøgere. Nedenstående tabel 2 og 3 viser de samme data men for-
delt på, om ansøgeren har ansøgt om ægtefællesammenføring med en herboende person
med dansk/nordisk statsborgerskab (tabel 2) eller med en herboende udlænding (tabel
3).
Før ægtefællesammenføringsreformen var andelen af afslag størst blandt ansøgere fra
Irak (27 pct.), Marokko (20 pct.) og Pakistan (20 pct.). Efter reformen er andelen af afslag
størst blandt ansøgere fra Irak (51 pct.), Marokko (40 pct.) og Tyrkiet (40 pct.),
jf. tabel 1.
Der er overordnet sket en stigning i andelen af afslag for de fleste statsborgerskabsgrup-
per, bortset fra ansøgere med statsborgerskab i USA og Kina. De største stigninger i afslag
efter reformen ses for ansøgere fra Irak (fra 27 pct. til 51 pct.), Tyrkiet (fra 19 pct. til 40
pct.), Marokko (fra 20 pct. til 40 pct.), Serbien (fra 15 pct. til 34 pct.) og Thailand (fra 9
pct. til 25 pct.). De mindste stigninger – på nogle få procentpoint – i andelen af afslag ses
blandt ansøgere fra Ukraine, Indien, Pakistan og Brasilien,
jf. tabel 1.
17 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0018.png
Analyse
Tabel 1: Ansøgere med en afgørelse truffet i perioden 2015-2021, fordelt på ansøgernes
nationalitet, om afgørelsen er truffet efter reglerne før eller efter 2018-reformen og sags-
udfald, antal og pct.
Før reformen
I alt
Antal
1.458
1.161
762
638
460
370
371
301
356
318
228
183
178
182
160
3.905
11.031
Heraf afslag
Antal
Andel
131
64
148
44
47
28
73
20
46
63
14
15
34
50
24
550
1.351
9%
6%
19%
7%
10%
8%
20%
7%
13%
20%
6%
8%
19%
27%
15%
14%
12%
Efter reformen
I alt
Antal
531
536
490
457
184
263
251
182
108
132
142
131
110
91
100
2.039
5.747
Heraf afslag
Antal
Andel
132
67
194
22
17
26
57
19
23
53
20
15
37
46
34
501
1.263
25%
13%
40%
5%
9%
10%
23%
10%
21%
40%
14%
11%
34%
51%
34%
25%
22%
Nationalitet
Thailand
Filippinerne
Tyrkiet
USA
Kina
Ukraine
Pakistan
Brasilien
Vietnam
Marokko
Rusland
Indien
Iran
Irak
Serbien
Øvrige
I alt
Anm.: Top-15 største nationalitetsgrupper med flest afgørelser i perioden 2015-2021 er inkluderet.
Anm.: Herboende personer med flere sager, afgjort i perioden 2015-2021, indgår i opgørelsen én gang med den sidste
afgjorte sag i perioden.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. et særtræk fra Udlændingestyrelsen.
I tabel 2a og 2b nedenfor er ansøgernes nationalitet underopdelt efter den herboende
persons statsborgerskab. Tabel 2a viser nationalitetsfordelingen blandt ansøgere, som er
ægtefæller/samlevere til herboende personer med dansk/nordisk statsborgerskab. Som
det fremgår, ses her samme tendens til en overordnet stigning i andelen af afslag, bortset
fra hvor ansøgerne er fra USA, Canada, Kina og Pakistan. De største stigninger efter refor-
men ses blandt ansøgere fra Marokko (fra 16 pct. til 41 pct.), Tyrkiet (fra 11 pct. til 34
pct.) og Iran (fra 17 pct. til 35 pct.).
Tabel 2a: Ansøgere, som er ægtefæller/samlevere til herboende personer med dansk/nor-
disk statsborgerskab, og med en afgørelse, truffet i perioden 2015-2021, fordelt på ansøger-
nes nationalitet, om afgørelsen er truffet efter reglerne før eller efter 2018-reformen og
sagsudfald, antal og pct.
Før reformen
I alt
Antal
1.425
1.127
629
514
315
373
299
317
240
Heraf afslag
Antal
Andel
118
8%
55
5%
43
7%
59
11%
10
3%
28
8%
20
7%
34
11%
45
19%
Efter reformen
I alt
Antal
516
519
453
208
224
153
179
95
138
Heraf afslag
Antal
Andel
120
23%
59
11%
21
5%
71
34%
19
8%
9
6%
17
9%
17
18%
26
19%
Nationalitet
Thailand
Filippinerne
USA
Tyrkiet
Ukraine
Kina
Brasilien
Vietnam
Pakistan
18 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0019.png
Analyse
Nationalitet
Marokko
Rusland
Iran
Australien
Canada
Indien
Øvrige
I alt
Før reformen
I alt
Antal
258
219
156
168
135
132
3.280
9.587
Heraf afslag
Antal
Andel
42
16%
11
5%
26
17%
14
8%
11
8%
5
4%
408
12%
929
10%
Efter reformen
I alt
Antal
112
130
95
79
81
82
1.656
4.720
Heraf afslag
Antal
Andel
46
41%
15
12%
33
35%
7
9%
4
5%
8
10%
378
23%
850
18%
Anm.: Top-15 største nationalitetsgrupper med flest afgørelser i perioden 2015-2021 er inkluderet.
Anm.: Herboende personer med flere sager, afgjort i perioden 2015-2021, indgår i opgørelsen én gang med den
sidste afgjorte sag i perioden.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. et særtræk fra Udlændingestyrelsen.
Tabel 2b viser nationalitetsfordelingen blandt ansøgere til herboende personer, som er
udlændinge. Der er samme tendens til en overordnet stigning i andelen af afslag. De stør-
ste stigninger efter reformen ses blandt ansøgere fra Kosovo (fra 18 pct. til 56 pct.) og
Nordmakedonien (fra 24 pct. til 60 pct.). Her er dog flere nationaliteter, hvor der er et
fald i andelen af afslag: Ukraine og Indien. Det bemærkes dog, at antallet af ansøgere er
forholdsvist lille i enkelte af statsborgerskabsgrupperne, hvorfor små afvigelser i antallet
af afslag kan betyde store udsving i andelen af afslag.
Tabel 2b: Ansøgere, som er ægtefæller/samlevere til herboende personer, som er udlæn-
dinge, men ikke flygtninge og med en afgørelse truffet i perioden 2015-2021, fordelt på
ansøgernes nationalitet, om afgørelsen er truffet efter reglerne før eller efter 2018-refor-
men og sagsudfald, antal og pct.
Nationalitet
Tyrkiet
Pakistan
Kina
Nordmakedonien
Serbien
Indien
Ukraine
Marokko
Kosovo
Afghanistan
Nepal
Bangladesh
Irak
Vietnam
Filippinerne
Øvrige
I alt
I alt
Antal
248
131
87
68
57
51
55
60
40
49
42
*
41
39
34
*
1.444
Før reformen
Heraf afslag
Antal
Andel
89
36%
28
21%
19
22%
16
24%
15
26%
10
20%
18
33%
21
35%
7
18%
24
49%
5
12%
*
6%
22
54%
12
31%
9
26%
*
29%
422
29%
I alt
Antal
282
113
31
40
50
49
39
20
34
22
26
32
20
13
17
239
1.027
Efter reformen
Heraf afslag
Antal
Andel
123
44%
31
27%
8
26%
24
60%
22
44%
7
14%
7
18%
7
35%
19
56%
14
64%
8
31%
3
9%
12
60%
6
46%
8
47%
114
48%
413
40%
Anm.: Top-15 største nationalitetsgrupper med flest afgørelser i perioden 2015-2021 er inkluderet.
Anm.: Herboende personer med flere sager, afgjort i perioden 2015-2021, indgår i opgørelsen én gang med den sidste
afgjorte sag i perioden.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. et særtræk fra Udlændingestyrelsen.
19 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0020.png
Analyse
Tabel 3 viser en samlet oversigt over afgørelser, herunder andel af afslag før og efter re-
formen, fordelt på ansøgerens nationalitet. Det fremgår af tabellen, at der er sket en stig-
ning på 16 procentpoint i andelen af afslag til ansøgere med statsborgerskab i MENAPT-
lande. Andelen af afslag til ansøgere med statsborgerskab i øvrige ikke-vestlige lande er
steget med 8 procentpoint, mens der har været et fald i andelen af afslag til statsborgere
i vestlige lande, såsom USA, Australien mv.
Tabel 3: Ansøgere med en afgørelse truffet i perioden 2015-2021, fordelt på ansøgernes
nationalitet, om afgørelsen er truffet efter reglerne før eller efter 2018-reformen og sags-
udfald, antal og pct.
Før reformen
I alt
Antal
Vestlige lande
MENAPT-lande
Øvrige ikke-vestlige lande
I alt
1.007
2.538
7.486
11.031
Heraf afslag
Antal
83
556
712
1.351
Andel
8%
22%
10%
12%
Efter reformen
I alt
Antal
651
1.431
3.665
5.747
Heraf afslag
Antal
39
546
678
1.263
Andel
6%
38%
18%
22%
Anm.: Herboende personer med flere sager, afgjort i perioden 2015-2021, indgår i opgørelsen én gang med den
sidste afgjorte sag i perioden.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. et særtræk fra Udlændingestyrelsen.
3.5 Afslag og begrundelser
Dette afsnit fokuserer på begrundelserne for afslag fordelt på, om den herboende person
er dansk/nordisk statsborger eller udlænding (tabel 4), og om den herboende person er
mand eller kvinde (tabel 5). Det bemærkes, at der ikke entydigt kan drages konklusioner
om fordelingen af begrundelserne for afslagene, da dette kan afhænge af rækkefølgen i
sagsbehandlingen,
jf. faktaboks 3 i afsnit 3.0.
Overordnet indikerer tabel 4, at integrationskravet er den hyppigste årsag til afslag efter
reformen. Eksempelvis er 55 pct. af afslagene i afgørelser, hvor den herboende er
dansk/nordisk statsborger, og 45 pct. af afslagene i afgørelser, hvor den herboende er
udlænding, begrundet i manglende opfyldelse af integrationskravet. Før 2018-reformen
var 11 pct. af afslagene til begge grupper begrundet i manglende opfyldelse af tilknyt-
ningskravet. Der er dermed en tendens til, at andelen af afslag som følge af integrations-
kravet er større end andelen af afslag som følge af tilknytningskravet før 2018-reformen,
jf. tabel 4.
Andelen af afslag på baggrund af det ufravigelige integrationskrav til den herboende per-
sons danskkundskaber er større i sager, hvor den herboende person er udlænding (28
pct.), end i sager, hvor den herboende person er dansk/nordisk statsborger (24 pct.),
jf.
tabel 4.
Tallene i tabel 5 viser overordnet, at tendensen til, at andelen af afslag som følge af inte-
grationskravet er større end andelen af afslag som følge af tilknytningskravet før 2018-
reformen, både gælder for herboende mænd og kvinder. Blandt herboende personer,
hvor afgørelsen er truffet efter reglerne efter 2018-reformen, ses en tendens til, at her-
boende mænd i højere grad (30 pct.) end herboende kvinder (10 pct.) får afslag på grund
af manglende opfyldelse af det ufravigelige integrationskrav om danskkundskaber,
jf. ta-
bel 5.
20 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0021.png
Analyse
Tabel 4: Herboende personer med afslag som sagsudfald fordelt på begrundelse, den herboende persons type og om af-
gørelsen er truffet efter reglerne før eller efter 2018-reformen
FØR REFORMEN
Reference,
dansk/nordisk
Reference,
udlænding
men ikke
flygtning
Antal
Andel
EFTER REFORMEN
Reference,
dansk/nordisk
Reference,
udlænding
men ikke
flygtning
Antal
Andel
Begrundelse
Grundlæggende betingelser
Gyldigt ægteskab eller fast samliv
Formodning for tvangsægteskab/samliv
Proformaægteskab/samliv
24-års-krav er ikke opfyldt
Krav til den herboende persons overførte betingelser for tids-
ubegrænset opholdstilladelse er ikke opfyldt (før 2018-refor-
men)
Krav til den herboende persons overførte betingelser for tids-
ubegrænset opholdstilladelse er ikke opfyldt (efter 2018-refor-
men)
Den herboende person har haft tidsubegrænset opholdstilla-
delse i mindre end 3 år
Referencen er ikke fastboende
Supplerende betingelser
Integrationskrav: Ufravigeligt krav om den herboende persons
danskkundskaber
Integrationskrav: Øvrige krav**
Den herboende person har modtaget offentlige ydelser
Tilknytningskrav er ikke opfyldt
Boligkrav er ikke opfyldt
Bolig omfattet af boligkravslisten
Besøgskrav er ikke opfyldt
Kriminalitet
Sikkerhed er ikke stillet
Antal
Andel
Antal
Andel
165
10
139
24
18%
1%
15%
3%
36
8
11
11
120
9%
2%
3%
3%
28%
78
6
53
11
9%
1%
6%
1%
31
3
9
5
*
8%
1%
2%
1%
*
43
62
21
2%
91
22%
9
1%
3
10%
15%
1%
203
150
104
85
0
5
132
16%
11%
9%
0%
1%
14%
37
46
13
0
0
6
9%
11%
3%
0%
0%
1%
265
67
*
20
6
45
*
28
24%
31%
8%
*
2%
1%
5%
*
3%
114
72
30
*
*
9
0
*
28%
17%
7%
*
*
*
*
*
Øvrige
94
10%
35
8%
55
9%
24
6%
I alt
929
100%
422
100%
850
100%
413
100%
Anm.: * Cellerne med antallet af observationer under 3 opgøres ikke grundet diskretionering, cellerne med flere observationer diskretioneres endvidere,
hvis det er muligt at regne sig frem til celler med under 3 observationer.
Anm.:**Statistisk er det ikke muligt at udskille de enkelte øvrige betingelser i integrationskravet.
Anm.: Herboende personer med flere sager, afgjort i perioden 2015-2021, indgår i opgørelsen én gang med den sidste afgjorte sag i perioden.
Anm.: Der er foretaget grupperinger af en række begrundelser:
Kategorien "Gyldigt ægteskab eller fast samliv" omfatter følgende begrundelser "Ej retsgyldigt ægteskab/manglende samliv", Ej sandsynliggjort. samliv på
fælles bopæl", "Samlivskrav ej opfyldt" og "Samlivskrav ej opfyldt, referencen død";
Kategorien "Krav til den herboende persons overførte betingelser for tidsubegrænset opholdstilladelse er ikke
opfyldt (før 2018-reformen)" omfatter begrundelse "Overførte TUB-krav ej opfyldt" og "Supplerende TUB-krav ej opfyldt";
Kategorien "Tilknytningskrav er ikke opfyldt" omfatter begrundelse " Tilknytningskrav ej opfyldt, Ref. DK-svækket tilknytning";
Kategorien Øvrige omfatter følgende begrundelser: "Andet", "Reference flygtning – ej forlænget", "Ej ganske særlige grunde", "Ej ganske særlige grunde, ej
afledt opholdsret".
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. et særtræk fra Udlændingestyrelsen og registerdata fra Danmarks Statistik.
21 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0022.png
Analyse
Tabel 5: Herboende personer med afslag som sagsudfald fordelt på begrundelse, den herboende persons køn og om afgø-
relsen er truffet efter reglerne før eller efter 2018-reformen
FØR REFORMEN
Mænd
Begrundelse
Grundlæggende betingelser
Gyldigt ægteskab eller fast samliv
Formodning for tvangsægteskab/samliv
Proformaægteskab/samliv
24-års-krav er ikke opfyldt
Krav til den herboende persons overførte betingelser for tids-
ubegrænset opholdstilladelse er ikke opfyldt (før 2018-refor-
men)
Krav til den herboende persons overførte betingelser for tids-
ubegrænset opholdstilladelse er ikke opfyldt (efter 2018-re-
formen)
Den herboende person har haft tidsubegrænset opholdstilla-
delse i mindre end 3 år
Referencen er ikke fastboende
Supplerende betingelser
Integrationskrav: Ufravigeligt krav om den herboende persons
danskkundskaber
Integrationskrav: Øvrige krav**
Den herboende person har modtaget offentlige ydelser
Tilknytningskrav er ikke opfyldt
Boligkrav er ikke opfyldt
Bolig omfattet af boligkravslisten
Besøgskrav er ikke opfyldt
Kriminalitet
Sikkerhed er ikke stillet
286
250
72
*
16
5
33
*
20
30%
26%
8%
*
2%
1%
3%
*
2%
31
87
25
6
3
21
0
10
10%
28%
8%
2%
1%
7%
0%
3%
59
10
34
8
19%
3%
11%
3%
71
6
27
16
17%
1%
6%
4%
72
6
46
13
8%
1%
5%
1%
37
3
16
3
12%
1%
5%
1%
Antal
Andel
Kvinder
Antal
Andel
EFTER REFORMEN
Mænd
Antal
Andel
Kvinder
Antal
Andel
33
8%
*
*
27
28
10
7%
2%
39
9
3%
4%
1%
16
23
3
5%
7%
1%
7
2%
129
105
71
0
0
5
104
14%
11%
8%
0%
0%
1%
11%
58
45
27
0
0
0
34
14%
11%
6%
0%
0%
0%
8%
Øvrige
56
6%
73
17%
50
5%
29
9%
I alt
923
100%
428
100%
950
100%
313
100%
Anm.: * Cellerne med antallet af observationer under 3 opgøres ikke grundet diskretionering, cellerne med flere observationer diskretioneres endvidere,
hvis det er muligt at regne sig frem til celler med under 3 observationer.
Anm.:**Statistisk er det ikke muligt at udskille de enkelte øvrige betingelser i integrationskravet.
Anm.: Herboende personer med flere sager, afgjort i perioden 2015-2021, indgår i opgørelsen én gang med den sidste afgjorte sag i perioden.
Anm.: Der er foretaget grupperinger af en række begrundelser:
Kategorien "Gyldigt ægteskab eller fast samliv" omfatter følgende begrundelser "Ej retsgyldigt ægteskab/manglende samliv", Ej sandsynliggjort. samliv på
fælles bopæl", "Samlivskrav ej opfyldt" og "Samlivskrav ej opfyldt, referencen død";
Kategorien "Krav til den herboende persons overførte betingelser for tidsubegrænset opholdstilladelse er ikke
opfyldt (før 2018-reformen)" omfatter begrundelse "Overførte TUB-krav ej opfyldt" og "Supplerende TUB-krav ej opfyldt";
Kategorien "Tilknytningskrav er ikke opfyldt" omfatter begrundelse " Tilknytningskrav ej opfyldt, Ref. DK-svækket tilknytning";
Kategorien Øvrige omfatter følgende begrundelser: "Andet", "Reference flygtning – ej forlænget", "Ej ganske særlige grunde", "Ej ganske særlige grunde, ej
afledt opholdsret".
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. et særtræk fra Udlændingestyrelsen og registerdata fra Danmarks Statistik.
22 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0023.png
Analyse
3.6 Herboende personer med dansk/nordisk statsborgerskab
Det følgende afsnit fokuserer udelukkende på herboende personer med dansk/nordisk
statsborgerskab og deres oprindelse.
7 ud af 10 herboende personer med dansk/nordisk statsborgerskab har dansk oprindelse,
mens knap 2 ud af 10 har oprindelse i MENAPT-lande, og ca. 1 ud af 10 har oprindelse i
øvrige ikke-vestlige lande,
jf. figur 9.
Figur 9: Herboende personer med dansk/nordisk statsborgerskab fordelt på oprindelse,
antal og pct.
2512
18%
MENAPT
1598
11%
123
1%
Øvrige ikke-vestlige lande
Vestlige lande
Danmark
10074
70%
Anm.: Kun den herboende persons senest afgjorte sag indgår.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. et særtræk fra Udlændingestyrelsen og regi-
sterdata fra Danmarks Statistik.
Langt størstedelen (85 pct.) af de herboende personer, som er danske/nordiske statsbor-
gere med oprindelse i MENAPT-landene, har ønsket ægtefællesammenføring med ansø-
gere, der har statsborgerskab i MENAPT-lande. Derimod har herboende danske/nordiske
statsborgere med oprindelse i Danmark (79 pct.), vestlige lande (66 pct.) eller de øvrige
ikke-vestlige lande (95 pct.) hovedsagelig ønsket ægtefællesammen med ansøgere, der
har statsborgerskab i øvrige ikke-vestlige lande,
jf. figur 10.
23 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0024.png
Analyse
Figur 10: Antal herboende personer med dansk/nordisk statsborgerskab fordelt på oprin-
delse og ansøgerens nationalitet, antal og pct.
Danmark
Referencepersons oprindelse
Vestlige lande
Øvrige ikke-vestlige lande
MENAPT
Ansøgerernes nationalitet
0%
20%
MENAPT
MENAPT
Øvrige ikke-vestlige lande
Vestlige lande
2.138
331
43
40%
Øvrige
ikke-
vestlige
lande
52
1.512
34
60%
Vestlige
lande
18
81
24
80%
Danmark
606
7.932
1.536
100%
MENAPT
Øvrige ikke-vestlige lande
Vestlige lande
Anm.: Kun den herboende persons senest afgjorte sag indgår.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. et særtræk fra Udlændingestyrelsen og regi-
sterdata fra Danmarks Statistik.
Andelen af afslag, meddelt i sager, hvor den herboende person er dansk/nordisk stats-
borger, er steget efter 2018-reformen. Det gælder uanset den herboende persons oprin-
delse. Den største stigning i andelen af afslag ses i sager, hvor den herboende person er
dansk/nordisk statsborger med oprindelse i et MENAPT-land. 40 pct. af disse sager endte
med afslag efter reformen. Før reformen blev der meddelt afslag i 19 pct. af sagerne. I
sager, hvor den herboende er dansk/nordisk statsborger med dansk oprindelse, er ande-
len af afslag steget fra 7 pct. til 11 pct.,
jf. figur 11.
24 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0025.png
Analyse
Figur 11: Antal herboende personer med dansk/nordisk statsborgerskab fordelt på sagsud-
fald i deres seneste sag, oprindelse og om afgørelsen er truffet efter reglerne før eller efter
2018-reformen, antal og pct.
Danmark
Vestlige
lande
Øvrige ikke-
vestlige
MENAPT
lande
Efter reformen
Før reformen
Efter reformen
Før reformen
Efter reformen
Før reformen
Efter reformen
Før reformen
0%
MENAPT
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
Afslag
Tilladelse
Øvrige ikke-vestlige
Vestlige lande
Danmark
lande
Før
Efter
Før
Efter
Før
Efter
Før
Efter
reformen reformen reformen reformen reformen reformen reformen reformen
318
331
108
135
15
7
488
377
1.375
488
916
Afslag
439
77
24
6.290
2.919
Tilladelse
Anm.: Kun den herboende persons senest afgjorte sag indgår.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. et særtræk fra Udlændingestyrelsen og regi-
sterdata fra Danmarks Statistik.
For gruppen af herboende danske/nordiske statsborgere ses der på tværs af disse perso-
ners oprindelse en tendens til, at integrationskravet er den hyppigste årsag til afslag efter
reformen. Herboende danske/nordiske statsborgere med oprindelse i MENAPT-lande (27
pct.) og øvrige ikke-vestlige lande (27 pct.) får dog i højere grad afslag på baggrund af det
ufravigelige krav om danskkundskaber end danske/nordiske statsborgere med dansk op-
rindelse (19 pct.),
jf. tabel 6.
25 / 26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615842_0026.png
Analyse
Tabel 6: Begrundelse for afslag i sager, hvor den herboende person er dansk/nordisk statsborger, fordelt på den herboende
persons oprindelse og om afgørelsen er truffet efter reglerne før eller efter 2018-reformen
FØR REFORMEN
MENAPT-op-
rindelse
Øvrig ikke-
vestlig oprin-
delse
Antal
Andel
Dansk oprin-
delse
MENAPT-op-
rindelse
EFTER REFORMEN
Øvrig ikke-
vestlig oprin-
delse
Antal
Andel
Dansk oprin-
delse
Begrundelse
Grundlæggende betingelser
Gyldigt ægteskab eller fast samliv
Formodning for tvangsægteskab/sam-
liv
Proformaægteskab/samliv
24-års-krav er ikke opfyldt
Referencen er ikke fastboende
Supplerende betingelser
Integrationskrav: Ufravigeligt krav om
den herboende persons danskkund-
skaber
Integrationskrav: Øvrige krav**
Den herboende person har modtaget
offentlige ydelser
Tilknytningskrav er ikke opfyldt
Boligkrav er ikke opfyldt
Bolig omfattet af boligkravslisten
Besøgskrav er ikke opfyldt
Kriminalitet
Sikkerhed er ikke stillet
Antal
Andel
Antal
Andel
Antal
Andel
Antal
Andel
59
10
34
8
7
19%
3%
11%
3%
2%
14
0
9
*
*
13%
0%
8%
*
*
90
0
96
14
13
18%
0%
20%
3%
3%
28
6
19
6
3
8%
2%
6%
2%
1%
7
0
7
0
*
5%
0%
5%
0%
*
41
0
27
5
4
11%
0%
7%
1%
1%
91
89
53
71
24
0
0
4
15
17%
22%
8%
0%
0%
1%
5%
22
24
12
0
0
0
9
20%
22%
11%
0%
0%
0%
8%
73
3
47
*
*
*
107
15%
1%
10%
*
*
*
22%
28
*
5
4
27
*
*
27%
27%
8%
*
2%
1%
8%
*
*
36
50
12
*
0
*
10
0
4
27%
37%
9%
*
0%
*
7%
*
3%
72
126
27
*
15
*
8
*
21
19%
33%
7%
*
4%
*
2%
*
6%
Øvrige
33
10%
15
14%
44
9%
21
6%
5
4%
29
8%
I alt
318
100%
108
100%
488
100%
331
100%
135
100%
377
100%
Anm.: * Cellerne med antallet af observationer under 3 opgøres ikke grundet diskretionering, cellerne med flere observationer diskretioneres endvidere, hvis
det er muligt at regne sig frem til celler med under 3 observationer.
Anm.:**Statistisk er det ikke muligt at udskille de enkelte øvrige betingelser i integrationskravet.
Anm.: Der er foretaget grupperinger af en række begrundelser:
Kategorien "Gyldigt ægteskab eller fast samliv" omfatter følgende begrundelser "Ej retsgyldigt ægteskab/manglende samliv", Ej sandsynliggjort. samliv på fælles
bopæl", "Samlivskrav ej opfyldt" og "Samlivskrav ej opfyldt, referencen død";
Kategorien "Krav til den herboende persons overførte betingelser for tidsubegrænset opholdstilladelse er ikke opfyldt (før 2018-reformen)" omfatter begrundelse
"Overførte TUB-krav ej opfyldt" og "Supplerende TUB-krav ej opfyldt";
Kategorien "Tilknytningskrav er ikke opfyldt" omfatter begrundelse " Tilknytningskrav ej opfyldt, Ref. DK-svækket tilknytning";
Kategorien Øvrige omfatter følgende begrundelser: "Andet", "Reference flygtning – ej forlænget", "Ej ganske særlige grunde", "Ej ganske særlige grunde, ej afledt
opholdsret".
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. et særtræk fra Udlændingestyrelsen og registerdata fra Danmarks Statistik.
26 / 26