Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del Bilag 136
Offentligt
2615837_0001.png
1
CD
C(
cyk
c&5. c\
23
‘ux
C.O22
%
(,
4
Danes Worldwide
Danes Worldwides temaer på generelle problemstillinger i forhold til
familiesammenføringsreformen fra 201 8 og administreringen heraf
Danes Worldwide takker endnu en gang for deltagelsen nteressentgruppen til eftersyn af
familiesammenføringsreglerne fra 2018.
Vi mener helt generelt, at reglerne fra 2018 var en forbedring for vores medlemmer forhold til de
dogældende regler og herunder tilknytningskravet. Der er dog stadig en del udfordringer for
udlandsdanskerne og deres udenlandske ægtefæller både i reglerne, men også rent praktisk, så der er
forsat behov for forbedringer på området. Vi vil gennemgå hvad vi oplever, som de største udfordringer
vi ser hos udlandsdanskerne nedenfor.
Følgende er en prioriteret liste over udfordringer for udlandsdanskerne i det gældende regelsæt for
familiesammenføring, samt andre erfaringer vi har fra rådgivningen af udlandsdanskere, som overvejer
eller søger om familiesammenføring.
1. lntegrationskravet Den danske ægtefælles 5 års fuldtidsbeskæftigelse i Danmark
Danskere som har arbejdet i udlandet, enten som udsendt af en offentlig myndighed eller af en privat
virksomhed eller ansat hos en international organisation, som Danmark er medlem af, oplever, at ved
familiesammenføring tæller dette arbejde ikke med i de 5 års beskæftigelse i Danmark. Dette er på trods
af, at disse personer kan have været registreret med høj vejkode og været fuld skattepligtige til Danmark
eller som udsendt til en dansk ambassade i alle andre sammenhænge har været anset, som at arbejde
på dansk jord.
-
Ved beregningen af optjeningen af folkepension (fuld eller brøk) bliver ophold i udlandet i det fem
følgende situationer talt med 1) hyre på et danskskib, 2) udsendt som repræsentant af dansk offentlig
myndighed, 3) som beskæftiget i offentlig dansk interesse,
L)
som ansat
i
et danskfirmas filial eller
datterselskab og 5) ophold
i
udlandet på grund af uddannelse. Hvis dette kan tælle med som
ophold/arbejde i forhold til optjeningen af folkepension, bør dette også tælle med i vurderingen af
fuldtidsbeskæftigelse i Danmark.
-
2. Vejledning hos Udlændingestyrelsen
Danes Worldwide og vores medlemmer oplever ofte, at kvaliteten af vejledningen fra
Udlændingestyrelsen kan afhænge af hvilken medarbejder man får fat i på telefonen. Vores medlemmer
har oplevet at ringe ind flere gange med det samme spørgsmål og få forskellige svar hver gang. I forhold
til at få skriftlige svar er vores erfaring, at dette kan tage flere uger eller at svaret aldrig kommer. Dette er
et problem, da forkert vejledning om eksempelvis opfyldelse af at integrationskrav kan have store
konsekvenser for en familie, der måske allerede er flyttet til Danmark og har indgivet ansøgningen
herfra.
Selvom nyidanmark.dk i løbet af de seneste år er blevet opdateret og vi klart oplever dette som en stor
forbedring, så er der forsat visse områder, hvor regelsættet og den helt lavpraktiske del om selve
ansøgningens processen for familiesammenføring er beskrevet mangelfuldt eller forvirrende. Det er især
dokumentationen for opfyldelsen af betingelserne for familiesammenføring, hvor ansøger og ægtefælle
er i tvivl om dokumentationen er tilstrækkelig.
Danes Worldwide søbmagergode 67,2. soi
DK-i 150 Københovn K
•65 3332
Q913
www dones.dk Ond os
oå Focebook. Linkedin & YouTube
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0002.png
Danes Worldwide
Onhine ansøgningen for familiesammenføring har også fået en overhaling, den er brugervenlig og smart,
hvorimod papirudgaven, som de fleste udlandsdanskere bruger pga. manglede digital signatur, ofte
skaber forvirring og mange tror, at hvis de gør brug af den engelske udgave af ansøgningen, vil det
“trække ned” i vurderingen eller kunne medføre afslag.
3. lntegrationskravet- Prøve i Dansk 3
Danes Worldwide kan godt forstå hensynet bag, at den danske/herboende ægtefælle skal kunne tale
dansk. Vi oplever dog, at en særlig gruppe af vores medlemmer har vanskeligt ved at opfylde kravet om
Prøve
i
Dansk 3. Det gælder især for den gruppe, der kaldes “third culture kids”, hvilket er en betegnelse
for eksempelvis danske børn, der er født at danske forældre, men som er opvokset
i
udlandet. Denne
gruppe har især vanskeligt ved at opfylde de skriftlige krav i danskprøven, da deres skolegang er
foregået i udlandet. Typisk er disse “third culture kids” meget attraktive for Danmark, da de pga. dansk
ophav, indsigt og tilknytning er nemt integrerbare i samfundet. Derudover har de typisk en international
profil og kan tilbyde international uddannelse og erhvervserfaring til det danske arbeldsmarked.
Da kravet om Prøve i Dansk 3 er obligatorisk, oplever vi, at denne særlige gruppe at danske statsborgere
afskæres fra muligheden for famihiesammenføring til Danmark.
ti.
De grundlæggende betingelser den økonomiske sikkerhed
-
På grund af hvidvaskreglerne har de fleste danske banker i løbet af de seneste år strammet deres
procedure væsentligt og især når det kommer til kunder med udenlandsforhold. Derfor oplever rigtig
mange udlandsdanskere at det kan være svært at få en dansk banktil at stille den økonomiske
sikkerhed. Især i de tilfælde hvor der er søgt om familiesammenføring fra udlandet oplever mange
udlandsdanskere, at det er svært at få en dansk bonk til at oprette bonkgarantien, mens de forsat er
bosiddende
i
udlon det. De danske banker vil typisk først have personer som bankkunder, når de er
bosiddende i Danmark.
Til eksempel havde vi et medlem, som havde boet i tre åi
L
hvor han havde opnået
familiesammenføring med sin hustru. Parret ville nu flytte til Danmark og nåede også så langt i
processen, at Udlændingestyrelsen bad dem om at stille den økonomiske sikkerhed. Manden giktil seks
forskellige banker, som alle gav afslag med begrundelsen, at de ikke forstod honsj
skattepapirer. Herefter gav parret op på bankerne, den økonomiske sikkerhed og familiesammenføring
efter de danske regler og flyttede ti._
L
for derigennem at opnå familiesammenføring efter EU
reglerne.
-
Dertil kan det være svært at flytte til Danmark og etablere sig, fx købe fast ejendom, når man skal stille
den økonomiske sikkerhed, som kan være bundet i op til 10 år. Vi oplever, at mange synes det er et
meget stort beløb på de ca. 100.000 kr., som begrænser parrets økonomiske råderum. Dertil er der
alligevel er et krav om, at man skal være selvforsørgende, så det giver ikke yderligere sikkerhed mod at
parret ikke modtager offentlig støtte.
Udlandsdanskere som kun kortvarigt flytter til Danmark og kun har planer om at opholde sig her i 1 -3 år,
så børn og ægtefælle kan få kendskab til Danmark, men ikke med henblik på permanent ophold, synes
også, at kravet om den økonomiske sikkerhed er voldsomt.
Danes Worldwide Kebmogergade 67, 2. sal DK-1150 København K
donesc’e o. +5 3332 0913 www.dones.dk Find os på Facebook, Linkedin & Youlube
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0003.png
Danes Worldwide
5. Andet fælles børn, som er danske statsborgere
-
Rigtig mange af vores medlemmer spørger ind til betydningen af fælles børn, som er danske
statsborgere, når de skal søge om familiesammenføring. Svoret om at børnene ingen betydning har,
er
en stor overraskelse for mange. Børnene er som oftest født udlandet og opfylder derfor ikke kravet
om
en selvstændig tilknytning til Danmark. Mange finder det mærkværdigt at
familiesammenføringsreglerne er møntet på forholdet mellem ægtefællerne, hvor familien som samlet
enhed har begrænset betydning.
I den strikse fortolkningen af Chavez-Vilchez-dommen (C-1 33/15) og dansk praksis oplever vi, at
udlandsdanskere og deres tredjelands ægtefælle, samt fælles danske børn, reelt bliver tvunget til at
forlade Danmark/Unionens område. Det er de færreste familier, som vælger at den ene forældre skal
bo
i Danmark med børnene, mens den udenlandske forældre bor
i
udlandet. Hertil kunne familien vælge
at
gøre brug af Fu-reglerne til at opnå familiesammenføring til Danmark, så den skærpede fortolkning vil
kun besværliggøre flytningen til Danmark og udskyde den midlertidigt. Derfor burde man fortolke
dommen til at give tredjelandsforælderen/ægtefællen en afledt opholdsret af de fælles danske børn,
hele familien kan bosæffe sig i Danmark.
6.
lntegrationskravet Den danske ægtefælles 6 års uddannelse i Danmark
-
For danske børn, som er opvokset i udlandet, servi ofte, at det kan være et problem at opfylde de års
6
uddannelse
i
Danmark, hvor mindst et år skal være på gymnasialt niveau. Vores medlemmer kan som
oftest inddeles i to grupper:
Den ene gruppe er som oftest født og opvokset i udlandet og har derfor ingen eller begrænset
skolegang i Danmark. De har måske taget nogen klassetrin i den danske folkeskole eller også så vender
de tilbage til Danmark for at tage en videregående uddannelse. Disse personer kan derfor fx have fem
års universitetsuddannelse fra Danmark, men netop ikke opfylde kravet om seks år.
Den anden gruppe vi ser har taget folkeskolen i Danmark eller dele heraf, men er derefter taget til
udlandet. De har ofte mellemlange- eller lange uddannelser fra udenlandske uddannelsesinstitutioner,
som kunne være til gavn for det danske arbejdsmarked. Til illustration vil vi gerne bruge Mads Rønne
Almassalkhi, som fremstod i en artikel
i
Politikken den 17. februar 2022 Danmarkstødere/iteforsker
fra
sid”, hvor Danes Worldwide i den sammenhæng havde skrevet vi har skrevet om i et indlæg til Politikken
(se vedlagte bilag). Dertil den opfølgende artikel også bragt i Politiken, “Forskereris fam///e kan
blive” den 20. februar og Mads’ deltagelse
i
programmet Deadline på DR2 den 19. februar.
7.
Gebyr og andre udgifter
Sagsbehandlingsgebyret for familiesammenføring er i 2022 på 10.330 kr. Dertil kan der komme et gebyr
for optagelse af biometri ved en dansk repræsentation/autsourcing virksomhed, som typisk ligger
på et
par tusinde kroner. Hvis man ikke bor i nærheden af en dansk repræsentation, kan det godt blive en
dagsrejse, som også koster.
Danes Worldwide Kbmogergode 67,2. sa DK 1150 København K
[email protected]
4i
332
3.
vww.dares dk
flnd os på Facebook, Lnkedln & YouTube
.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0004.png
Danes Worldwide
Hertil kommer de 100.000 kr. i økonomisk sikkerhed og Al og A2-prøverne, som hver koster lige knap
3.000kr. Efterfølgende koster en ansøgning om forlængelse af opholdstilladelsen 2.920 kr. Gebyr til
forlængelser og sprogprøver indtil man en dag kan opnå permanent opholdstilladelse vil løbe op i rigtig
mange penge.
-
Andre erfaringer:
Andet— ligestilling aftredjelandsborgere med opholds- og arbejdstilladelse og medfølgende familie og
danskere og udenlandskfamilie med job i Danmark, som opfylder betingelserne herfor
(beløbsordningen, positivlisterne. forskerordningen osv.)
Udenlandske statsborgere kan få opholdstilladelse i Danmark og tage deres udenlandske partner med
sig, hvis en af partnerne finder et arbelde i Danmark, som er omfattet af eksempelvis beløbsordningen,
positivlisten eller forskerordningen. Hvis en person, der er dansk staisborger finder et tilsvarende job,
giver det ikke personens familie ret til opholdstilladelse
i
Danmark. På denne måde favoriseres
udenlandske statsborgere over danske, I vedlagte bilag findes historien om Mads Rønne Almassalkhi,
der er både dansk og amerikansk statsborger og desuden eliteforsker i USA. Selvom han har fået et job,
der folder ind under forskerordningen, kan hustruen ikke få opholdstilladelse i Danmark som
medfølgende ægtefælle. Havde Mads blot været amerikanske statsborger og ikke også dansk ville
både han og hustruen kunne bosætte sig i Danmark. Denne favorisering at udlændinge over danske
statsborgere medfører, at vigtige ressourcer med kendskab til både danske og internationale forhold
begrænses adgang til Danmark.
-
-
lntegrationskravet— den udenlandske ægtefælles fuldtidsbeskæftigelse
Danes Worldwide oplever, at vores medlemmers ægtefæller ofte ikke lever op til beskæftigelseskravet,
især hvis den udenlandske partner er en kvinde, I lande som eksempelvis USA er det meget almindeligt,
at hustruen er hjemmegående med børnene. Vores medlemmer med høje eller internationale stillinger
oplever, at der er behov for, at hustruen er hjemmegående for at privatlivet hænger sammen.
De grundlæggende betingelser Beståelse at Al og A2
Danes Worldwide anerkender behovet for, at den udenlandske ægtefælle lærer det danske sprog. Vi
oplever dog, at mange pensionister og ældre ansøgere frygter, at de ikke kan bestå de to danskpraver
inden for den givne tidsramme på henholdsvis 6 og 9 måneder efter ankomst til Danmark. De skræmmes
af at flytte til Danmark for derefter at risikere at dumpe danskprøverne og skulle forlade Danmark igen
efter at de lige har flyttet hele deres liv hertil.
Sprogbrug: “Ansøgerens ægtefælle i Danmark”
På nyidanmark.dk samt i ansøgningsskemaet er den danske ægtefælle beskrevet som “ansøgerens
ægtefælle i Danmark”, den herboende ægtefælle” osv. Vores medlemmer, som typisk er danskere
bosat i udlandet, har svært ved at genkende sig selv i beskrivelserne, da de ikke er bosiddende
i
Danmark. Dette medfører, at det kan være vanskeligt for dem at gennemskue reglerne.
DanesWorldwlde-
Købmagergade 67,2. sal ‘DK-1150 København K
[email protected] •5 3332 0913 w.danes.dk Find os på Facebook, Lirkedln & VouTube
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0005.png
Dones Worldwide
Ligeledes er der også mange, som kommer til at kigge på reglerne for familiesammenføring til en
flygtning i Danmark eller fejlagtigt tror, at deres sag vil blive vurderet på lige fod med en sag hvor en af
parterne har flygtninge status.
Administrativt: Sagsbehandlingstiden
Når man er bosiddende i udlandet kan det være en fordel at søge om familiesammenføring fra udlandet,
så man undgår at skulle være i Danmark på processuelt ophold, hvor den udenlandske ægtefælle ikke
må arbejde og ikke er dækket af den danske sygesikring. Det kan dog være lidt at et sats, hvornår man
skal indgive ansøgningen. Sagsbehandlingstiden er officielt på 7 måneder i øjeblikket, så når enkelte
sagsbehandlinger tager så kort tid som et par uger, kan familien få travlt med at flytte til Danmark inden
fristens udløb.
Dones Worldwide Købrnagergaae 67,2. sal DK- 1150 København K
danes©danes.dk ‘-65 3332 0913 wwwdanesdk
Find os
p6 Facebook, Linkedln & YouTube
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0006.png
DANMARK SPÆNDER BEN FOR SIG SELV
Kronik af Anders Bjarklev, rektor for DTU, og Anne Marie Dalgaard, generalsekretær i Danes
Worldwide
Medierne har de seneste måneder påvist en række eksempler på, hvordan dansk-internationale
familier ikke kan bosætte sig i Danmark pga. familiesammenføringsreglerne, og en evaluering af de
gældende regler lader endelig til at være på vej. Flere og flere politikere har fået øjnene op for
problemet og måske kan der endelig blive bragt sund fornuft tilbage i den danske udlændingeret.
Vi mener, at Danmark bør ændre fokus og omfavne succeshistorierne og hjælpe alle de
udlandsdanskere og udlændinge, som gerne vil og kan bidrage i Danmark. For Danmark står foran
store udfordringer, der inddrager udlandet: Vores arbejdsmarked skriger på mere arbejdskraft, der
er en voksende ældre generation og der bliver født færre børn alt imens har globaliseringen fuldt
fart fremad, mens Danmark aktivt vælger at holde udlændinge ude.
Et oplagt sted at starte er med en gruppe som på alle måder vil være et kæmpe biddrag for
Danmark, nemlig udlandsdanskerne og deres ægtefæller og børn.
Da reglerne for familiesammenføring til Danmark for danske statsborgere og personer med
permanent opholdstilladelse blev ændret tilbage
i
2018 og tilknytningskravet fjernet, var dette en
klar forbedring som gjorde, at flere dansk-internationale par ude i verden kunne opnå
familiesammenføring til Danmark. Men der er stadig lang vej igen for, at flere danskere kan få
deres udenlandske partner til Danmark. Vi ser således, at mange par, der typisk har en attraktiv
international uddannelsesbaggrund og/eller erhvervserfaring, der kunne styrke Danmarks
innovation og udvikling
aldrig ankommer til Danmark. Kort sagt en
lose-lose
situation.
Lad os tage udgangspunkt i et konkret eksempel som viser, hvordan de nuværende regler aktivt
afholder udlandsdanskere fra at få familiesammenføring og vende hjem til Danmark. Mød danske
Mads Rønne Almassalkhi, hvis situation udgør et særdeles trist og helt aktuelt eksempel på dansk
lovgivning, der spænder ben for både Danmark, det danske arbejdsmarked og danskere:
Mads blev født på Rigshospitalet i 1983 og voksede op sammen med sin far (ingeniør), mor
(dansklærer) og lillebror på Frederiksberg. Men i marts 1999, da han var 16 år gammel, døde hans
mor af kræft efter halvandet års sygdomsforløb. Oa Mads var i gang med 1.g., valgte hans far i
december 1999 i den tragiske situation, at give sine to hårdt ramte drenge en ny start ved at flytte
fra Danmark til USA, hvor mange slægtninge på farens side boede. Hvorfor detaljerne her om
Mads’ skolegang er vigtige, vender vi tilbage til.
Mads har klaret sig særdeles godt i USA. I dag er han uddannet ingeniør og associate professor
specialiseret i bæredygtig energi med en ph.d. fra University of Michigan og dertil en succesfuld
serieiværksætter specialiseret i grøn omstilling. Mads arbejder kort fortalt på et felt, som med
klimakrisen i helt usædvanlig grad optager fagfolk og erhvervsliv i alle verdenshjørner.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0007.png
Men dét at han som dreng tilbage i 1999 flyttede (eller rettelig af sin far ‘blev flyttet’) til USA er i
dag endt ud i en mærkværdig situation såvel menneskeligt som forsknings- og arbejdsmæssigt.
Mads har nu været i USA
i
21 år. Udover flotte forskningsmeritter har det
ført
til ægteskab med en
amerikansk kvinde og siden tre fællesbørn. I foråret 2021 fik Mads tilbud om et gæsteprofessorat
på DTUs Institut for Elektroteknologi, og dermed opstod en fantastisk mulighed for, at den
internationale familie kunne bo sammen og opleve Danmark i et helt år.
Mads gik straks i gang med at forberede opholdet og troede, at den sværeste udfordring ville blive
at finde en lejelejlighed i København med plads til 3 børn i skolealderen. Men nej. En lejlighed
fandt han hurtigt men forude ventede i stedet et kafkask mareridt i processen at ansøge om
opholdstilladelse for hans hustru i Danmark.
For Mads kan som dansk statsborger sagtens flytte tilbage til Danmark, og det samme gælder hans
tre børn, der ligeledes er danske statsborgere. (Mads har undervejs sørget for, at børnene har lært
dansk, og familierejserne er da også regelmæssigt gået til Danmark for bl.a. at bevare og udvikle
børnenes tilknytning til fædrelandet og gøre en evt, flytning hertil mulig). Men Mads’ hustru og
børnenes mor, amerikanske Brittany, kan ikke som sin familie bare bosætte sig permanent i
Danmark. For det hindrer Danmarks nuværende regler for familiesammenføring, der i 2018 blev
vedtaget af et bredt flertal i Folketinget.
Integrationskravet i det omfattende regelkompleks dikterer, at et dansk-internationalt par samlet
set skal kunne opfylde mindst 4 ud af i alt 6 krav. Der er 3 krav til henholdsvis den danske og den
udenlandske ægtefælle, der alle handler om sprogniveau, uddannelsesniveau samt
erhvervserfaring.
Det var i mødet med Integrationskravet, at det gik op for Mads, at hans engelsktalende og
kandidatuddannede hustru Brittany sammenlagt har status af en ‘2 ud af 3-point udlænding’. For
selvom Brittany selvfølgelig behersker sit modersmål engelsk (+1 point) og dertil har en master i
kemi (+1), så lever hun ikke op til kravet om mindst 3 års fuldtidsarbejde indenfor de seneste 5 år.
Hun og Mads valgte, at hun tog sig af hjemmefronten da deres første barn kom til i Øvrigt en
meget udbredt disposition i amerikanske familier pga. ikke mindst voldsomme udgifter for
børnepasning.
Mads har også lært, at han selv, ifølge familiesammenføringsreglerne, kun er en ‘1 ud af i alt 3
mulige point’ dansk statsborger... For Mads optjener ifølge reglerne 1 point for at have bestået sin
9. klasse dengang. Men da han som beskrevet ovenfor pludselig blev taget ud af 1.g for at flytte
med sin far og bror til USA, så kan han ikke opfylde kravet om i alt 6 års skolegang i Danmark,
hvoraf minimum et år skal have været på gymnasialt niveau. Det samme gælder kravet om mindst
5 års fuldtidsarbejde i Danmark. Arbejdserfaring fra Danmark har Mads desværre heller ikke på sit
ellers imponerende cv.
Ingen i Danmark kender det nøjagtige antal danske børn, der er opvokset helt eller delvist i
udlandet. Men Danes Worldwide estimerer, at der er tale om tusinder der, som Mads, står i en
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0008.png
særdeles ufavorabel situation, såfremt de måtte ønske at flytte tilbage til Danmark med deres
internationale familie.
Familiesammenføringsreglerne kom i stand med sigte på øget integration, men er ikke udviklet
med tanke for denne kategori internationale danskere og dermed desværre ej heller egnet til at
tiltrække dem til det danske arbejdsmarked, der higer efter internationale erfaringer og flere
hænder.
Situationen for vores højtuddannede par gift i 17 år og med 3 dansk-amerikanske børn som
pt.
klarer sig flot i børnehave og folkeskole i København er nu, at de tilsammen kun kan opfylde af
3
familiesammenføringsreglernes i alt 6 krav.
Således kan Brittany ikke opnå opholdstilladelse i Danmark, og derfor kan familien ikke bosætte
sig
i Danmark.
Hvis Mads som 16-årig havde gået bare et halvt år længere i gymnasiet for 21 år siden, så ville
situationen have været helt anderledes for familien såvel som for DTU.
Hvis Mads kun havde været amerikansk statsborger, skulle han have ansøgt om sin egen
opholdstilladelse baseret på forskningsjobbet på DTU. Og dette havde været ligetil, da en
opholdstilladelse som gæsteforsker blot kræver, at en aftale mellem det danske og udenlandske
universitet er på plads. Der er her ikke engang tale om en ansættelsesaftale eller, at Mads skulle
have løn fra DTU. Som en amerikansk statsborger ville Mads kunne få sin udenlandske familie med
til Danmark, hvor der nærmest kun er krav om, at familien skal bo sammen i Danmark samt være
selvforsørgende ingen krav om uddannelse for ægtefællen, om erhvervserfaring og dansk
kundskaber.
Det virker som om, at den danske udlændingeret aktuelt ikke stiller krav om integration til en
udenlandsk familie, når én ægtefælle kan give noget værdifuldt til det danske arbejdsmarked. Men
for en dansk-amerikansk familie som i Mads og Brittanys tilfælde opstilles der krav om, at
de
nærmest skal være integrerede, før de overhovedet er ankommet til Danmark. Det giver ingen
pluspoint, at Mads allerede har fundet et job i Danmark, intet plus at Mads har en lang
videregående uddannelse, intet plus at alle tre børn er danske statsborgere og intet plus, at
børnene også taler dansk. Her sætter Danmark en stopper for egen talenttiltrækning og
begrænser innovation og grøn omstilling. Men med hvilken god grund?
Hvis Danmark er lige så seriøs, som landet er ambitiøst om at løse udfordringerne i den grønne
omstilling, samt manglen på arbejdskraft i dag og i fremtiden, så bør Christiansborg søge en varig
løsning i eget hus, så alle danskere i udlandet, der vil og kan har mulighed for at gavne Danmark.
Det er på tide med en grundig forandring af familiesammenforingsreglerne, så Danmark stopper
med at spænde ben for sig selv.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0009.png
fR
?
Jytte Lindgård
Til:
Cc:
C
vcJ
CV\
Cv1CU*
LA(,
2.
Lo2L
Emne:
Vedhæftede fler:
Sabine Skovgård Münzer; : Øziern Gencay Akar; Merete Milo
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Jytte Lindgård; Trine Otto
Hansen; [email protected]; SGL@kLdk; [email protected]; Susanne
Topgaard; Anni Fode; Lone Zeuner
vdr små oplæg til den 16 marts
docO 14617202202231 30820.pdf
Kære Udvalg
Hermed mine små cases.
Hvis er er tid vil jeg gerne meget kort redegøre for dem jeg vil spec koncentrere mig om udenlandske
ægtefællers problemer.
Det var været svært at nå rettidigt specielt, fordi der var vinter ferie i uge 7 og så fik jeg corona
Jeg kommer den 16. marts
Med mange hilsner
Jytte Lindgård
Jytte Lindgård
Advokat (H) Med iator
Niels Hemmingsens Gade 10, 3.
DK-1153 København K
Tlf.: +45 33 93 03 30
E-mail: [email protected]
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0010.png
)V’() K/-\i F R NJ E
I
,1 j11f I!
I
(H O
I[I
EON 3
(Al
I
I,T-
IN)(\P
It(
1
(!
iI-(INDk’
VR
2
I
4
ANNE BIRCI lE I ET i (L)
ApI,\f)VÛLETT
DI
CV 27 S6 36 19
INDLÆG
Ingeniør ansat i et stort dansk ingeniørfirma.
Udstationeret til østen for at bidrage med vindmø Iler og grøn teknologi.
Ægtefælle, som han har været gift med i 15 år og har teen-age børn med, er
fra Sydamerika.
Ægtefællen havde opholdstilladelse i Danmark som medfølgende ægtefælle,
og tog med ud ved udstationeringen. Men en ægtefælle må ikke være væk
længere end 3 år. Hun fik dog en dispensation til 1 år mere, men projektet
kunne ikke blive færdigt, specielt i disse corona-tider, så hun anmodede om
Ca.
3/4
år ekstra og fik “nej”.
Mange klager også gennem Udlændingenævnet, men fik så at vide, at hun
skulle rejse medio februar.
På det tidspunkt sad hun og børnene i
hvor de havde ligesom
deres basale udgangspunkt, og han var
hvorfra han tog ud til
platforme, hvor vindmøllerne blev etableret og kunne ikke komme hjem.
Og hun fik at vide og vi ved ikke, hvad der er sket nu
komme ind i Danmark.
at hun ikke kunne
Det gøres opmærksom på, at han var oprindelig udlænding, men har været
dansker i 20 år, at deres to fællesbørn er danske statsborgere.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0011.png
‘\‘JJ(;:
kj\
ir.,
iI;
‘L[E
L’(3’D
‘(•
-L’.’,
TEl EECN
T’
A[IN’:
I[,IT1E Ll:TT
(L;
2;
..
INDLÆG
Afghansk mand været her 12 år, tidligere gift, skilt for 3 år siden.
På fly gift, har barn på 2 år, ægtefællen har job og studerer.
Han er
• og har en virksomhed. Under corona-krisen tjener han ikke
meget, men familien er under ingen omstændigheder på offentlig forsørgelse
(ægtefællen modtager SU ved siden af sit arbejde).
Han får afslag på fortsat at være i Danmark og
familiesammenført med sin ægtefælle igennem 3 år.
kan
ikke
blive
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0012.png
A
DJ()KA F
E RR! L
5
i6
‘‘‘‘N, :A
K(iF;I NH\\/N
330
9
3.
).E LJ)G!\P[ (
C’fl
1>
J’ (Ni-fr
J’;.rI\
49 4 ‘1
iNiJ[-
I%RGI f E IiETT (i )
AB
«iAflVF1 !Efl
fX
C’JR 7 56
36
ifl
INDLÆG
Problemer med ægtefælle og udstationering:
Ægtefæller
Mand dansk statsborger, 5 danske særbørn.
Udstationeret først til Kina og senere i Thailand.
Gift med ægtefælle i maj 2017, thailandsk kvinde. Hun har fået
opholdstilladelse i Grækenland, fordi de har haft en bopæl også der i
forbindelse med ægtefællens arbejde.
Hun har ikke været i Danmark, de har et fællesbarn på 5 år. De vil gerne flytte
til Danmark, så han kan komme i skole, men samtidig har den danske mand
også brug for at bevare sit job i Thailand, hvorved ægtefællen kommer til at bo
alene i kortere eller længere periode i Danmark.
Det kan give problem med ægtefællesammenføring.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0013.png
i
)/()
Kiil [ R N I
L —LI’ .I’rI !,
k(’[.L IAVJ
(fl (
I’r’ E Iil’i(
J(;i’.D (‘-i)
JI(!F-C
“Dk
(VR 12
i’
ANNE BI-63ITTE [Jr (L)
‘JI
2736
‘9
INDLÆG
Handicap
Mange vil sikkert redegøre for problemer med handicap.
Jeg tillader mig også at gå ud fra, at det ikke kun er ægtefællesammenføring,
men generelt familiesammenføring.
Her spille handicaps en meget stor rolle, men det gør det også i
ægtefællesammenføring.
En person har haft dansk statsborgerskab i 25 år og har været her i 36 år
næsten 40 år
men kom hertil så sent, at han ikke har gået i nogen dansk
folkeskole. Han er en dygtig forretningsmand, ejer flere lejligheder, som han
udlejer, og har også en kiosk.
Han taler udmærket dansk, men kan ikke skrive dansk. Han har været oppe 3
—4 gange og derfor kan hans ægtefælle ikke få en opholdstilladelse i Danmark.
Er det rimeligt?
Hans handicap er så stort, og han har gået adskillige gange på kurser, gået til
eksamen, dumpet 4 gange, men bestået den mundtlige prøve udmærket.
Andre handicaps.
En familie, der for i 5 år siden kom til Danmark, forældrene arbejder begge i et
rengøringsfirma fuldtids. Bor i en større lejlighed i omegnskommune. Ældste
søn er blevet dansk statsborger, uddannet sig som politibetjent, og arbejder i
politiet nu.
Yngste søn, som er 19 20 år, har et stærkt handicap, har en IQ meget lav,
men på grund at den i øvrigt velfungerende familie, har han hele tiden fået
noget adækvat undervisning og støtte.
Familien har sammen med kommunen ment, at han nok ville kunne have gavn
at et lille bitte job, som han måske kunne mestre.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0014.png
2
af
2
I den anledning fik han hjælp fra kommunen, hvilket han i forvejen har fået hele
tiden, da han altid har gået på specialskoler med hjælp, og de var glade for
den støtte de fik til sønnen.
Men da han skuHe have en permanent opholdstilladelse, så viste det sig, at
den støtte de havde fået betød, at det kunne han ikke få.
Familien betalte derfor de ca. kr. 150.000,00 tilbage, men også ved anden
ansøgning om permanent opholdstilladelse blev det oplyst, at han ikke kunne
få permanent opholdstilladelse, fordi han havde fået støtte efter lov om aktiv
social hjælp, også selvom familien havde betalt den tilbage.
Sagen blev stadfæstet af Udlændingenævnet.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0015.png
I\t
)‘\/(J
KAT
rE
HTIGSN
E
U,
J
CVR
ry
iR[)(I)
t)BE•HiAVN
9 o
4342 6
ANNE BIRGTTF LET1
(Li
..3(ït,i1Vr): ETJ
2V.
CVI 27 S6 36 9
INDLÆG
Pizzeria-ejer
Har været i landet i rigtigt mange år.
Forelsket sig i udenlandsk kvinde, men hans stærke ordblindhed gør, at han
ikke han bestå en danskprøve. Men han er god nok til at kunne drive firma,
tjene penge og have en fornuftig indkomst.
Men der er ingen mulighed for at ægtefællen kan få ophold
i
Danmark.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0016.png
AL)VQ K
i
ER N
E
0, i
iYi
:}
I
IDG4rD
(II,
!
NI C.
1’HEIS HJ 1’IlN(:
CL
3 YØPENHAVI-! K
3(1
I’ :J3N
C
2494
ANNE BIRGITTE L [I L)
FL’A.0VCI1-
tr
27
36 19
INDLÆG
(Nyeste sag)
En dansker har arbejdet i Brasilien de sidste 15 år efter hans første kone
døde. Han tog dertil med sine sønner, hvor den ene i dag er 19 år, og den
anden 17 år.
Han fik en brasiliansk kæreste, som er professor ved universitetet, og de er
kærester, han tager tilbage til Danmark, og de ses hele tiden, som de altid
har gjort, men han ønskede at drengene skulle få nogle år i Danmark.
Han bliver imidlertid syg, så syg at han bliver indlagt på plejehjem, selv om
han ikke er gammel.
Hun tager med det samme orlov fra sit job, og tager til Danmark for at passe
ham og også sønnerne.
Det bemærkes, at sønnernes mor ser de ikke, fordi hun er meget psykisk
syg.
Hun søger om tilladelse til familiesammenføring og ret til at blive i Danmark,
men får afslag. I afslaget står endda, at da den ældste søn er 19 år, er der jo
ikke noget pasningsbehov, der står intet om den 17 årige, heller ikke om at
hendes syge kæreste fuldstændig er ude af stand til at passe sig.
Hun vil efter sin orlov kunne passe i vidt omfang sit forskningsjob fra
Danmark og har en aftale med universitetet herom.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0017.png
3
Sabine Skovgård Münzer
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Trine Otto Hansen <[email protected]>
23. februar 2022 16:16
Sabine Skovgård Münzer
Tematikker til temadag Institut for Menneskerettigheder
-
Kære Sabine
På Institut
for
Menneskerettigheder er vi enige i, at det giver mening, hvis hver interessent holder et kort
oplæg
vedr, organisationens opmærksomhedspunkter til de gældende regler på området. Det ønsker vi også selv.
Vi ønsker
ikke at indstille nogle privatpersoner.
Konkret har vi en række tematikker og spørgsmål, som vi ønsker svar på til temadagen eller selv
ønsker at uddybe,
som er følgende:
Statistik:
Statistik over antal af afslag på ægtefællesammenføring opgjort for 2017, 2018, 2019, 2020 og 2021
Fordelt på årsag til afslag (hvilke krav er ikke opfyldt)
o Opgjort over henholdsvis reference og ansøgers nationalitet og etniske oprindelse
Statistik over antal af tilfælde opgjort for 2019, 2020 og 2021, hvor der er meddelt dispensation på baggrund
af Danmarks internationale forpligtelser efter ansøgning om ægtefællesammenføring
Fordelt på specifik årsag til dispensation/tilladelse og specifik henvisning til en international
konvention
Andre spØrgsmål/tematikker:
I integrationskravet er det et ufravigeligt krav at herboende ægtefælle opfylder betingelsen om at have
bestået prøve i Dansk 3
) Er der mulighed for dispensation i disse tilfælde pba Danmarks internationale forpligtelser?
Er der kendskab til om der vil være en praksisændring efter ØL-dom fra den 14. januar 2022 i spørgsmå
let
om udlændingelovens
§
9, stk. 5?
Tematik om flygtningekvinder og spørgsmålet om at være fanget i ægteskab instituttet vil uddybe
nærmere om dette emne til temadag (se eksempelvis instituttets rapport herom
https://menneskeret.dk/sites/menneskeret.dk/files/media/document/Fastholdt%20-
%20n%C3%A5r%2Oen%2oborgerlig%2oskilsmisse tilgaengelig.pdf)
Bh
Trine
TRINE OTTO HANSEN
JURIDISK RÅDGIVER
INSTITUT FOR
MENNESKE
RETTIGHEDER
JURIDISK AFDELING
WILDERS PLADS BK
TELEFON 3269 8888
I
DIREKTE +45 9132 5659
I
1403 KØBENHAVN K
[email protected]
MENNESKERET.DK
I
HUMANRIGHTS.DK
From: Sabine Skovgård Münzer <[email protected]>
Sent: 22. februar 2022 15:08
To:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Trine Otto Hansen
<[email protected]>;
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0018.png
NOTAT
KL’s input til serviceeftersyn af reglerne for
familiesammenføring
1. Udfordringer med krav til herboende:
Sprogkundskaber: Bestået Prøve i Dansk 3 eller tilsvarende
Indpiacering på DU 3 sker efter indstilling fra sprogcentret. For at komme
på DU3, skal man have en skolebaggrund svarende til gymnasiet og
lignende og være trænet i det latinske alfabet. Det er en udfordring, at
kravet udelukker herboende borgere indplaceret på DU1 og DU2, der ikke
har en længerevarende skolebaggrund fra hjemlandet.
Har borgeren prioriteret at have fuldtidsarbejde og i mindre omfang
Danskuddannelse, vil pågældende have sværere ved at bestå DU 3.
Dette kan gå ud over motivationen for at tage fuldtidsbeskæftigelsen,
hvilket i et beskæftigelses- og integrationsperspektiv ikke er
hensigtsmæssigt.
Dato 22
sags ID
Dok ID
E-mail:
Direkte
SGL@kldk
3370 3149
Wedekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
k dk
Side i at 2
Ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst
5 år i Danmark
Er borgeren på det ufaglærte arbejdsmarked, som kan være følsomt for
sæson og konjunkturudsving, kan kravet om 5 år være særlig vanskeligt
at opfylde.
Det udfordrer personer, der har korte perioder på ydelse efter lov om aktiv
socialpolitik. Det diskvalificerer f.eks. ansøgere, der kun modtager ydelse i
en enkelt måned eller to.
Erfaringer viser dog, at der kan undtages for ydelser af mindre
beløbsmæssig størrelse, men det beror på individuel vurdering i den
enkelte sag i Udlændingestyrelsen. Det medfører ofte en bekymring for at
søge om hjælp i særlige tilfælde (enkeltydelser). Flere borgere
efterspørger et klart svar fra Udlændingestyrelsen før de ansøger om
ydelsen i kommunen.
Uddannelse i mindst 6 år, heraf mindst I års uddannelse ud over
grundskolen, i Danmark.
Det er en udfordring, at kravet udelukker borgere, der ikke er bogligt
funderet, eller af den ene eller anden grund og er stoppet med
skolegangen i 9. eller 10. klasse.
2. Udfordringer med krav til ansøger
Ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst
3 ud af de seneste 5 år
Kravet er særligt vanskeligt at opfylde for ansøger, der fx har været
hjemmegående, mens man har passet mindreårige børn. Dette gælder
især ansøgere fra lande, hvor brug af daginstitutioner ikke er udbredt eller
hvor børnepasning er meget dyr.
Nationale og lokale traditioner for registrering af oplysninger om arbejde
og uddannelse giver udfordringer i praksis. Mange ansøgerlande har ikke
tradition for registrering og dokumentation i samme omfang, som vi gør i
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0019.png
I(1
NOTAT
Danmark, og det giver vanskeligheder med at leve op til
dokumentationskravet ift. ansøgers tre integrationsbetingelser. Hvis
dokumentation kan fremskaffes, er der ofte lange ventetider. Der bør
kunne tages tilstrækkeligt hensyn til lokale praksisser for dokumentation.
Der kan også være vanskeligheder med at fremskaffe dokumentation for
engelsk Bl prøve. Herunder hvis der ikke lokalt benyttes europæisk
standardklassificering for engelskprøver. Her vil det på forhånd ikke være
muligt at vide, om man lever op til denne betingelse.
Udfordringerne med dokumentationskravene for ansøger påvirker ofte
integrations- og beskæftigelsesindsatsen for den herboende borger, da
denne befinder sig i en usikker situation i lang tid.
Dato: 22. februar 2022
Sags ID
Dok ID:
Wedekampsgade 10
wvw kl dk
Side 2 at 2
Bestået uddannelsesforløb af mindst I års varighed på en uddannelse, der
mindst er på niveau med en videregående uddannelse her i landet eller kan
sidestilles med en dansk erhvervsuddannelse
Kravet kan udelukke ansøgere, der ikke har haft fx råd/mulighed/evner for
at tage en uddannelse på dette uddannelsesniveau.
Indføring af krav til den ægfefællesammenførte om at bestå en danskprøve
på A2-niveau senest 9 måneder efter opholdstilladelse som betingelse for
fortsat ophold
Der kan være flere faktorer, der gør det vanskeligt at overholde denne
frist, herunder faktorer, som ansøgeren ikke har indflydelse på.
3. Udfordringer med boliger
Den herboende er ansvarlig for at sikre bolig til den familiesammenførte, og
hvor dette ikke er muligt, står kommunerne med begrænsede
handlemuligheder. Ofte erfarer kommunerne, at herboende ikke har
passende bolig, og familien risikerer derfor reelt at ende som hjemløse.
Eksempler:
En ung familie, hvor manden bor på kollegie. Hans kone er blevet
familiesammenført men de må ikke bo sammen på kollegiet jf. kollegiets
regler. De er ikke berettiget til at tage ophold på kommunens midlertidige
opholdssted, hvor de nyankomne normalt bor den første tid, og modtager
ikke støtte ft. at få tildelt egen bolig.
En kvinde, som er blevet familiesammenført med sin søn på 18+, som på
det tidspunkt var anbragt udenfor hjemmet jf. Serviceloven
§
76 (kom som
uledsaget mindreårig og var anbragt i efterværn). Mor og yngre børn
kunne selvfølgelig ikke bo på anbringelsesstedet sammen med sønnen,
og når han senere flyttede til kommunens midlertidige bosted for
nyankomne, var øvrig familie ikke berettiget til at tage ophold der sammen
med ham.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0020.png
LMZ
5
22.2.2022
Ægteskab uden grænser
Skriftligt bidrag fra foreningen Ægteskab uden Grænser (ÆtC) til temadag hos udlændinge-
og integrationsministeriet om
serviceeftersyn af Lov
nr.
742 om ændring afudlændingeloven.
Der kan iflg det indledende mode i ministeriet 9.2.2022 også kommenteres på andre ting ifm. lovgivnin
g.
farn iliesammenforingsprocessen. sagsbehandling mv. på området.
Indledningsvis skal det tilkendegives, at vi som forening ser med tilfredshed og forhåbning på,
at Udlændinge- og
integrationsministeren har iværksat dette serviceeftersyn. Der har efter vores opfattelse været alt
for lidt synlighed omkring og
politisk interesse for, hvordan udlændinge-lovgivningen virker i praksis for den malgruppe, vi
er sat i verden for at tage os af.
nemlig danske statsborgere, der ønsker familiesammenforing med en ægtefælle, der stammer
fra et ikke-Et-land
Uddrag fra Foreningens hjemmeside https://www.aegteskabudengraenser.dk.
Danmark er et dejligt land. Her har vi et stærkt socialt sikkerhedsnet og gode muligheder for at skabe
et trygt familieliv. Langt’ de
fleste af os
onsker
detfor at leve med vores familie i Danmark. Det er en mulighed for de fleste danske
siatsbotgere, mens andre må
kæmpe en
hård kamp.
Indsatsområder
At sikre danske borgeres ret til frit at vælge deres ægtefælle og bo sammen i Danmark uanset ægtefælle
ns nationalitet, alder,
religion, uddannelse, erhvervserfaring mm.
At sikre en ordentlig og human behandling under processen med at søge visum, opholdstilladelse
og dansk statsborgerskab til den
udenlandske ægtefælle og deres børn.
—*
At sikre dansk-internationale ægtepar trygge rammer omkring livet i Danmark og den højest mulige
grad at’ ligebehandling med
andre borgere.
At bidrage til at skabe respekt omkring dansk-internationale ægtepar.
Baggrund
Vores målgruppe er således udelukkende danske statsborgere og deres ægtefæller, der stammer fra
lande uden for EU. Vi beskæftiger
os derfor som forening ikke med andre grupper, der ønsker ophold i Danmark som fx flygtninge,
migranter mv. der ikke er gift med
en dansk statsborger.
Dette er vigtigt at påpege, eftersom det gennem vores 25-årige arbejde med målgruppens udfordrin
ger er vores erfaring, at den
lovgivningsmæssigt såvel som processuelt i familiesammenforingen slås i hartkorn med andre
grupper, der ønsker permanent ophold
i Danmark. Grupper, som har og udgør andre udfordringer, og hvis interesser vi som forening ikke
varetager.
Den efterhånden mangeårige politiske diskurs og lovgivning omkring indvandring til Danmark har helt
dominerende drejet sig om, at
der var visse grupper af mennesker, hvis indvandring til Danmark man ønskede at begrænse i stadig
stærkere grad. Vores målgruppe
indgår på trods af sin betragtelige størrelse stort set ikke i den offentlige diskurs og befolkningens generelle
informationsniveau om
deres faktiske forhold er meget lavt. Således oplever vi jævnligt. at danske statsborgere. som i almindeli
ghed opfatter deres samfund
som trygt og med god vilje over for sine borgere, bliver forbløffede, frustrerede og vrede, når det går
op for dem, hvor vanskeligt det
er for dem at udleve deres ganske almindelige familieliv med børn, arbejde. studier m.v. i deres
eget land, blot fordi de har fundet en
ægtefælle fra et land uden for EU.
Det var ikke det, de forestillede sig om deres eget land, hvor borgerne alt overvejende opfatter staten
som en instans, der vil dem det
godt og behandler dem fair og rimeligt. Ja, vi siges endog være det land i verden, hvor borgerne har
højest tillid til de offentlige
myndigheder og hinanden. Det er desværre ikke det mange danske statsborgere. der ønsker familiesa
mmenforing og permanent
ophold i Danmark med deres udenlandske ægtefælle, oplever.
Danmark er også et lille land, der erkender værdien af international erfaring. Derfor rejser tusindvis
af danskere hvert år til udlandet
for at studere eller arbejde. fx som iværksættere. ansatte i danske eller udenlandske virksomheder.
I-ler opnår de samtidig opnå
international viden og indsigt, der er værdifuld for vores lille samfund. Nye venskaber opstår, og
nye kæresteforhold blomstrer, som
naturligt nok også ofte fører til ægteskab og børn Det er altså helt almindeligt for danskere finde
at
kærligheden uden for Danmarks
grænser. Faktisk så almindeligt, at hver 8. dansker gifter sig med en person fra udlandet.
På et tidspunkt ønsker nogle af disse mennesker at vende hjem til Danmark med deres ægtefælle
. Der oplever mange at møde en mur
af lovgivning og sagsbehandling, der spænder ben for deres ønsker og en generel atmosfære hos
myndigheder, der er præget af
mistro og modvilje. Staten opfatter deni tilsyneladende ikke længere som hjemmehørende Danmark
i
.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0021.png
Danmark er på mange måder et frit land, og vi er frie til selv at bestemme, hvem vi gifter os med. Men kravene, der stilles til dansk-
internationale par. der ønsker at bo i Danmark. gor det nærmest umuligt at leve med den ægtefælle. de selv har valgt. Ydermere.
bliver reglerne strammet og ændret så ofte, at det er nærmest umuligt for både almindelige danskere, politikere, ja endda garvede
jurister at finde rundt i paragrafferne.
Nlenneskelige samt samfundsrelaterede konsekvenser
I-los Ægteskab uden Grænser mener vi, at alle danskere skal kunne bo i Danmark med den, de elsker under værdige forhold. Dansk-
internationale par tvinges i stedet til at imødekomme urimelige og usaglige krav fra regeringens side. Og prisen er høj både
økonomisk, socialt og sundhedsmæssigt. Det gælder i første række den enkelte familie, men på den længere bane betaler det danske
samfund også en pris i form af tab af arbejdskraft. tab aFROI på uddannelser, negativ indvirkning på demografien i form af tab af
tilfojelse af børn til samfundet samt sundhedsmæssige problemer- og dermed udgifter hos disse mennesker, der skyldes de forhold,
den danske stat byder dem. Det er såvel menneskeligt som samfundsmæssigt en tabersag.
-
Ægteskab uden Grænsers egne undersøgelser viser, at de konstante stramninger og ændringer er direkte årsag til, at stress og
depression er dobbelt så udbredt blandt familiesammenforte end i resten af befolkningen, og at 1/10 får konstateret stres med
lægeerklæring. For dem der giver op, mister vi en
De love og regler, der skal beskytte os, skaber således et usikkert familieliv, hvor forelskelse og parforhold drukner i papirarbejde,
bom mistrives, familier skilles fra hinanden osv. Nygifte par, der står på tærsklen til at starte et nyt liv sammen i Danmark, tvinges til
at bruge hele opsparinger eller optage lån til at stille unødvendigt store økonomiske sikkerhedsstillelser og betale tårnhøje
ansøgningsgebyrer. Blot for retten til at leve sammen som familie. Penge de har brug for til at etablere sig i den nye hverdag, de nu
skal til at udleve sammen.
Tusindvis af danskere tager afsked med familie, venner ogjobs og flytter til andre lande for at være sammen med den, de elsker.
Enten fordi de ikke kan opfylde de absurde krav, der stilles til deres parforhold, eller fordi de ikke tør lægge deres fælles fremtid i
hænderne på en lovgivning, der konstant strammes, forandres, og i sidste ende kan skille dem ad.
Ægteskab Uden Grænsers arbejde i praksis
*
Vi rådgiver medlemmer i alt fra familiesansmenforing til visum pr. mail og telefon, via medieplatforme eller personligt til åbne
rådgivningsdage. Denne rådgivning er hyppig og omfattende, og den har derfor givet os et grundigt indblik hvilke tvivlsspørgsmål,
barrierer og menneskelige konsekvenser den til enhver tid givne lovgivning samt de hyppige ændringer (typisk stramninger)
lovgivningen præsenterer for par. der ønsker familiesammenforing eller hvor den udenlandske ægtefælle har opnået midlertidig
opholdstilladelse.
Vi holder os ajour med ændringer i lovgivningen, retssager og domme på området.
Vi beskæftiger os samtidig med vilkårene for familiesammenforte, der endnu ikke har opnået permanent opholdstilladelse eller
statsborgerskab og udfører opsøgende arbejde med det formål at forbedre vilkårene for mennesker, der lever med midlertidige
opholdstilladelser eller endnu ikke har opnået statsborgerskab.
Vi udvikler, planlægger og afisolder små som store events i medlemmernes eller foreningens interesse. Vores events kan enten have
til formål at kommunikere vores arbejde til omverden eller skabe trivsel, integration og netværk på tværs af dansk-internationale
familier.
Vi producerer rapporter ons forhold af relevans for vores rnålgruppes forhold. De kan findes på vores hjensmeside
https://www.aegteskabudengraenser.dklrapporter-og-undersgelser,
Her kan feks. nævnes:
Juni 2021:
Residencepermit through relalionships orfanii(m’
in
Deninark, The United Kingdonu, The Netherla,,ds, Gerrnant’
and
France
April 2021: (‘omparing Nordic couintriesfami!i residencepermit laws
Over the past decades Family reunification has become increasingly politized and the rules has changed and been tighten numerous
times in many European countries.
Scandinavia is no exception. 1-lowever. the Scandinavian Citizen Law does grant sonse the opportunity to reunify in another
Scandinavian country.
This document showcases and compares the rules for family reunification in the Scandinavian countries to better give Nordic-non
ELi couples and families an overview of their options to relocate in another Scandinavian country than Nordic part’s native one.
We also hope that it might motivate Scandinavian lawmakers to loosen up on some of the unreasonably tough requirements.
*
*
*
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0022.png
Marts 20 18: (Judersogelse om komniuners træk på baiikgaraitien
Ægteskab Uden Grænser har undersogt, hor ofte kommunerne trækker på den bankgaranti, der stilles i forbindelse med
ægtefællesammenforing. Samt hvilke omkostninger det har for kommunerne at administrere ordningen.
Resultatet af undersogelsen er, at kommunerne i gennemsnit trak 126 kroner om året fra hver aktiv garanti i årene 2015-2017 men
brugte 470 kroner på administration.
Pa baggrund af resultaterne er det Ægteskab Uden Grænsers vurdering, at ordningen medforer krænkelse af Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 14 (diskriminationsforbud) i forening med artikel 8 (ret til respekt for familieliv). Vi
anbefaler derfor, at ordningen afskaffes.
Sept. 201 6: Sporgeskemaundersogelse omfamiliesai’nmenfortes trivsel
Besvarelser fra den danske ægtefælle i ægtepar. der har brugt en-reglerne for fri bevægelighed til at opnå farniliesammenforing.
Juni 2013:
Whals
love go! to dv will, i!?, Speciale
om
familiesammenforing fra kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi ved
Århus Universitet. Sommer 2013.
Ægteskab tiden grænser udtaler sig således på en meget bred baggrund
af kendskab til forhold af relevans for
familiesammenforing
for danske statsborgeres ægtefæller, når vii det følgende giver vores kommentarer i forbindelse med dette
Serviceeftersyn.
Frigørelse fra udlændingelovgivningen og ligestilling med EU-reglerne
Danmarks regler for familiesammenforing er strammere end EV-reglerne. Dette har bla,
fort
til en livlig trafik af danske
statsborgere, der for en periode tager ophold i et andet EU-land med deres ægtefælle, hvorefter de kan søge og også ofte opnå
familiesansmenforing på lempeligere regler end de danske. Det indebærer den bizarre og diskriminerende situation, at f.eks. en
franskmand med en ægtefælle uden for EU lettere kan opnå opholdstilladelse og permanent ophold i Danmark end en dansk
statsborger. Det er absurd, uværdigt og stressende, hvilket vi har bevidnet gennem mange år gennem bl.a. vores rådgivning masser af
dansk/internationale par, der søger familiesammenforing.
-
Principielt mener Ægteskab uden Grænser, at danske statsborgeres udenlandske ægtefæller bor taget helt ud af
udlændingeloven. Som reglerne er nu. er det vanskeligt for politikere og den øvrige befolkning at sondre mellem de forskellige
udlændingegrupper. og derfor bliver vores målgruppe klemt. Et modargument kan være, at der ikke må diskrimineres.
Vores svar herpå er, at danske statsborgere skal have samme betingelser for deres udenlandske ægtefæller, børn og stedbørn som
øvrige EU-borgere i Danmark,
jf
EV’s opholdsdirektiv, ellers vil danske statsborgere netop ‘ære diskrimineret, som vi oplever, at de
er nu.
Danske statsborgere bør som minimum være ligestillet med øvrige EU-borgere i Danmark. Alt andet er uacceptabelt og indebærer at
danske statsborgere er diskriminerede og EV-borgere favoriseres.
EU’s opholdsdirektiv har mange fordele:
Objektive krav, der skal være opfyldt af den danske statsborger
Ingen diskrimination af danske statsborgere
Lettest at administrere, netop pga. objektivitet. Dermed kan der frigøres ressourcer til mere fokus på andre grupper.
Der kan stadig stilles betingelser, såsom:
Krav til selvforsorgelse for den udenlandske statsborger
Ægteskab skal være lovligt også efter danske regler
Den udenlandske statsborgere må ikke have begået alvorlig kriminalitet
Beskæftigelse samt øget arbejdskraft, da den udenlandske statsborgere vil kunne komme i beskæftigelse med det samme.
Omfatter kun ægtefæller og stedborn op til 21 år og åbner således ikke for omfattende krav om familiesammenforing af
forældre, søskende mv.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0023.png
Som udgangspunkt mener Ægteskab tiden Grænser ikke, at der skal være nogen form for regler for hvem, man
som
dansk
statsborger kan gifte sig og bosætte sig sammen med i Danmark, men vi har valgt at slå ned på nogle specifikke områder her:
(‘entrerede fokusområder
Lovgiv
ning
Ansogningsgebyret samt
den krævede bankgaranti
I dagens pristal er kravet ca
108.000
Konsekvenser for Forslag til ændringer
det danske
samfund
Udlændingestyrelsen beder Dette udgor en meget udbredt En umiddelbar
Ansogningsgebyret fjernes (de
først om bankgarantien, når barriere for danske
økonomisk
danske skatteborgere har allerede
den øvrige sagsbehandling statsborgere. Mange har
konsekvens er iflg. betalt for sagsbehandl ingen over
er overstået med et positivt ganske enkelt ikke råd til at ovennævnte
skattebilletten)
resultat,
stille garantien.
undersøgelse af
marts 2018 at
Bankgarantien Ijernes
Dette giver ansogeren megetRealiteten er derfor, at
kommunerne
i
kort tid til at finde en bank mindre velpolstrede familier igennelasnit trak 126
og fä den til at oprette den praksis ikke ligestilles med
kr om året fra hver
krærvede deponeringskonto dem, der har bedre råd.
aktiv garanti
i
arene
Derudover er bankerne ikke 2015-2017 men
brugte 470 kr på
lovgivningsmæssigt
forpligtede til at oprette den administration.
krævede deponeringskonto.
På jævnt dansk vil
I praksis afviser bankerne
det sige, at
ofte
at oprette en
deponeringskonto
bankgarantien stort
med henvisning til
set ingen virkning
hvidvaskningslovgivningen. har,
men til
gengæld koster i
Man kan derfor opleve at stå
over for et lov fæstet krav, det administration. Den
udgør altså en
ikke er muligt at opfylde i
praksis pga at banker afviser nettoudgift for det
at oprette
danske samfund.
deponeringskontoen
Lovgivningen sikrer
i forvejen
selvforsorgelse i
form af fx regler
imod modtagelse af
kontanthjælp, så
garantien er
overflødig og udgør
i praksis en usaglig
barriere, specielt for
ansøgere med
begrænsede midler,
men hvor familien
er fuldt ud i stand til
at forsørge sig selv.
.
Processuel praksis!
sagsbehandling
Konsekvenser for
familierne
Integrationskravet
Beskæftigelseskravet er
problematisk for de unge,
især studerende. som derved
stilles ulige
med
ansøgere,
der har været i fuld
Derudover har mange også beskæftigelse.
svært
ved at forstå, hvad
menes med krav om Dansk
3 for
den
herboende
ægtefælle i stk 8.
Det er ikke et
udtryk.
man i
almindelighed bruger om
Mange ansøgere forstår
ikke, hvad der menes med
lovgivningen omkring
beskæfligelseskravet.
Danmark går glip afDer åbnes op for, at ikke
kun
potentiel
beskæftigelse, men også studier
gælder som
kvalificeret
arbejdskraft, som integrationsfremmende for både
for den udenlandske den danske og den udenlandske
partners vedkommende.
parts vedkommende
oveni købet er
billig, fordi
uddannelsen er
taget i udlandet.
Vanskeligt at
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0024.png
dansk skoleuddannelse.
Den ældre generation af
ansøgere har svært ved at se
meningen med sprogkravet.
De har ikke mulighed for at
tage dansk 3 (når de endelig
har fundet ud af, hvad der
menes).
I praksis er mange
velfungerende
samfundsborgere
Kravet kan iflg
Udlændingestyrelsens
mundtlige udsagn på modet
9.2.22 fraviges ved
ordblindhed, men i praksis
har vi ikke kendskab til at
det gives. Vi kan heller ikke
finde nogle steder, hvor det
står, så ansøgere er klar over
det inden de ansoger.
forsvare ikke
mindst i en tid med
stærk mangel på
arbejdskraft.
herunder
hojtuddannet.
Boligkravet
I mange af sagerne har
udlændingestyrelsen bedt
ons at lave en plantegning
af deres bolig med
målangivelse. Dette
forekommer unodvendigt
pernittent og beviser ikke
noget.
Den ændring afboligkravet. Vores målgruppe.
der udelukker boliger, der er som typisk er
omfattet af boligkravslisten. velfungerende
forekommer er være en
borgere, er med til
krænkelse af individers ret til at løfte disse
frit boligvalg.
områder, hvilket er
For en del ansøgere vil en
det, man med andre
lejebolig i et af disse områder politiske tiltag
være nær dets eneste
ønsker at fremme
mulighed for at få en bolig.
hvis man fx vender hjem fra
et længere udlandsophold
fungerer godt og tager
hensyn til familieliv
Boligkravslisten afskaffes
Krav om plantegning erstattes af
krav ons en henvisning til
boligens BBR
Særbarns reglen
Bidrager til nsental ønskes opretholdt, da den er med
ro og tryghed og
til at sikre rel til familieliv.
dermed til
velfungerende
samfundsborgere.
Bidrager til mental Chavez-Vilchez dommen skal
ro og tryghed og
fortsat respekteres
dermed til
velfungerende
samfundsborgere
Chavez-’ilchez dommen, mj
2017
Fungerer godt og tager
hensyn til familieliv
Lovgivning om processen i
familiesammenforing
Mangel på gennemsigtighed Mange udtrykker at de ikke
forstår kravene og kan
i ansognings-processen
ikke forstå hvordan det
Mangel på infornsation og passer på deres
livssituation. Derfor
vej ledning
opsøger de nogle
Mange ændringer i
gange rådgivning
hos advokater, der tager
gældende regler
(familiesamnsenforingskrav. sig godt betalt men ikke
altid yder
forlængelse, krav til
kvalificeret rådgivning.
permanent ophold etc.). der
ofte skaber usikkerhed hos Arbejdsgivere tor ofte
såvel
ikke fastholde
Ansogere af usikkerhed
udlændingemyndigheder
om fortolkning af
som ansøgere om hvilke
regler, der er gældende for regler. Dette skaber
naturligvis
tiden.
usikker hos ansogereis
Hvis nsan fr afslag på sin ons beskæftigelse og
Det danske sansfund
belastes af
arbejdstagere,
uddannelsessogende
og bom, der ikke er
velfungerende nok
til at leve et
almindeligt liv, hvor
man ikke belaster
samfundet
ekstraordinært.
Færre afansogerne
opnår eller
fastholder
beskæftigelse og
bidrager dermed
ikke til den danske
samfundsokonomi.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0025.png
ansogning. er der ofte en
økonomisk tryghed.
standard formulering, der
Ofte er svaret, at det kan man
lyder, at det vurderes, at
læse på nyiDanmark.
man kan udleve sit
familieliv i udlændingens
hjemland. Dette er en de
facto udvisning af
statsborgeren ad bagvejen.
hvis vedkommende ønsker
at fortsætte sit familieliv
med ægtefællen og evt bom.
Man kan også fremføre. at
der er tale om at Danmark
helt åbenlyst profiterer af. at
de fleste andre lande har
lempeligere regler for
familiesammenforing.
Familiesammenforingsprocessen
Ifølge ÆUG’s sporgeskema
Konstante ændringer og
er ikke overstået ved tildeling afstrainjnger
i reglerne
undersøgelse om
den første midlertidige
skaber usikkerhed og slitage famitiesammenfortes trivsel
opholdstilladelse men den
i familierne
rapporterer mange af
strækker sig over en årrække,
interviewpersonerne om
hvor kravene til
sygemeldinger fra
opholdstilladelsen stadig skal
arbejde/uddannelse i
være opfyldte.
forbindelse med
2-4-6 års midlertidig
familiesammenforings
opholdstilladelse og mange
processen (udmattelse, stress
yderligere krav pålægges.
og depression). Der er ofte
tale om familier, der
Permanent ophold efter mange
oprindeligt var ressourcerige.
års midlertidige
men gradvist nedbrydes af de
opholdstilladelser gives kun på
uendelige. uforudsigelige
betingelse af, at man opfylder
processer ifm.
visse betingelser.
opholdstilladelser.
Man burde kunne få både
permanent ophold og
statsborgerskab efter 5 år, uden at
iskulle opfylde yderligere krav end
dem man opfyldte, da man fik
ophold i landet for første gang.
Danske kvinder, der
Permanent ophold er ikke mere
er gift med en
udenlandsk mand, permanent end at ansogeren kan
og hvor der er bom miste sin opholdstilladelse hvis
man flytter ud af landet for en
i familien,
nedprioriterer evt, længere periode.
deres karriere for at
deres mand kan få
Der bor kunne gives permanent
jobsikkerhed og
ophold automatisk gennem at ens
permanent ophold
bom har opnået et uafhængigt
tilhorsforhold til Danmark,
Den danske stat
mister på, at par får
nok og flytter ud af Regler på FN-niveau stadfæster, at
man har lov til at bo i Danmark
landet
Det opleves urimeligt og
med sit barn, hvis det har et
utrygt at erhvervserfaring er
Danmark får et
uafhængigt tilhørsforhold, man
et kriterium for permanent
blakket iy
skal ikke engang betale et beløb
ophold, da dette er et
for at søge forlængelse.
kriterium man ikke selv er
EU-borgeres stilles
100% herre over. Man kan
bedre end
En frarøvelse af danske
miste sit job, man
kan
have et Danmark’s egne
statsborgeres rettigheder til en
psykisk dårligt arbejdsmiljø. borgere. når der
kommer til
hverdag i Danmark uden ro er
ens virksomhed kan gå
stabilitet og
også en krænkelse af flere regler.
konkurs etc. Yderligere, så
tryghed
bla.:
hvis man går på barsel, kan
Menneskerettighedskonventionens
det spænde ben for at få
art. 8,12 og 14, som er dansk lov.
permanent ophold. hvilket er
L.285 af I 992-04-29.
diskriminerende og også
rammer børnenes trivsel. Det
Den permanente opholdstilladelse
kan fastholde mange i en
bor under alle omstændigheder
uendelig kamp om at opnå
kunne gives, hvis man opfylder
permanent ophold.
beskæftigelseskravet på
Ansøgere bliver forvirrede,
ansogningstidspunktet.
bange og frustrerede. Oplever
Der bor gives fuld dispensation
at processen er uforudsigelig.
for sprogkravet til udlændinge der
lever op til alle andre krav til
familiesammenforing. og som kan
bevise dokumentation på
indlæringsvanskeligheder som
Udlændinge
fravælger evt. PhD
uddannelser, fordi
de ikke spiller med
erhvervserfaring
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0026.png
feks.
ordblindhed.
Det skal fremgå tydeligt på
NyiDanmark. at man må fastholde
sit job under ansogningsprocessen
om forlængelse af midlertidig
opholdstilladelse.
Hvad angår permanent
opholdstilladelse. bor det fremgå
på NyiDanmark. at man ikke
behøver at vente med at søge til
den midlertidige er ved at udlobe.
Man kan søge lige så snart man
optvlder kravene.
Der oprettes et offentlig
vej ledningstilbud.
Fx Hotline..
De. der tager telefonen, skal vide
hvad de taler om, eksperter.
Derudover bor man ved afslag
gøre opmærksom på. at ansogeren
har mulighed for at søge gennem
EU-retten som det er praksis i
andre nordiske lande. det mindst
vejlede om at man også kan bruge
EU-retten.
Der oprettes egentlig offentlig
rådgivningsmulighed for
ansøgere. Denne bor bemandes af
eksperter, der ved hvad de taler
om og kan svare på alle
spørgsmål.
Dette vil formentlig også lette
sagsbehandlingen senere gennem
bedre ansøgninger og ved på
forhånd at frasortere ansøgninger,
der iflg. lovgivningen ikke har
nogen chance for at blive
godkendt
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0027.png
Uden Grænser
Præsenterer
I medgang og modgang
TIL STATEN OS SKILLER
En film af
Jennifer Maria Matos Tonndorff & Mira Campau
Premiere d. 21. november 2021 i Villa Kultur kl. 10
Til premieren, som også er Foreningen Ægteskab Uden Grænsers 25 års Jubilæum har vi
inviteret medvirkende, Ægteskab Uden Grænsers medlemmer, politikere, lignende aktører og
andre interessenter. Sys Bjerre spiller musik og der bydes på let forplejning. Pressen er
velkommen efter aftale.
25 års lubllæums event
Pressekontakt: [email protected]
Kristina Petkovska Lund, Formand for Ægteskab Uden Grænser tlf. +46 707629125
Olivia H Scott, Event koordinator for Ægteskab Uden Grænser tlf +45 28876071
Pressebilleder og plakat: www.aegteskabudengraenseidk
-
-
i
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0028.png
KORT PITCH
Kærlighed er grænseløs og ser ikke hudfarve, social status eller politisk overbevisning.
At have mulighed for frit at kunne leve med den, man elsker burde i de flestes øjne være en
menneskeret. Ikke desto mindre, er det med de sidste årtiers stramninger i udlændingeloven,
blevet en næsten umulig kamp for tusindvis af danskere at leve med dem de elsker i Danmark.
INDHOLD
KORT PITCH
INDHOLD
INTRODUKTION
FILMEN OG FØLGENDE PR KAM PAGNENS INTENTIONER
KORTE BIOGRAFIER AF FILM PRODUCENTERNE
KORT
OM FORENINGEN ÆGTESKAB UDEN GRÆNSER
HVAD ARBEJDER VI FOR:
HVAD ER FAMILIESAMMENFØRING?
FAKTA OM DE FAMILIESAMMENFØRTE
FAKTA OM FAMILIESAMMENFØRINGER
2
2
2
3
3
3
4
5
5
6
POLITIK OG AKTUALITET
UDLÆNDINGEOMRÅDET
UNDERSØGELSER OG STATISTIK PÅ OMRÅDET
ANDRE AKTØRER/INTERESSENTER
7
8
9
INTRODUKTION
Ifølge Danmarks Statistik bliver hvert ottende ægteskab indgået mellem en dansker og en
person fra udlandet.1 Det er altså helt normalt at finde kærligheden uden for landets grænser.
Danmark er på mange måder et frit land, men for dansk-internationale par, gør skærpede love
og regler det vanskeligt og i nogle tilfælde umuligt at leve et almindeligt og trygt liv.
Aktuelt er Danmark og Irland de eneste medlemslande i EU, der følger egne regler for
familiesammenføring. En konsekvens heraf er, at mere end 1000 dansk-internationale familier
hvert år adskilles efter danske regler.
Dansk statistik: https://www.dst.dklSite/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=29444&sid=befudv2O 19
2
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0029.png
Udlændingeloven strammes jævnligt, og ændres flere gange årligt. Dette medfører, at
ansøgere, politikere og selv garvede jurister har svært ved at finde rundt i paragrafferne.
Foreningen Ægteskab Uden Grænser kæmper for, at alle danskere skal kunne leve i Danmark
med den, de elsker. Men virkeligheden er en anden. Dansk-internationale par tvinges til at
imødekomme urimelige krav, og ofte betaler de en dyr pris både økonomisk, socialt og
sundhedsmæssigt.
Dette skildres i dokumentarfilmen
Til Staten Os Skiller,
hvor vi møder tre par som hver især
står overfor mødet med systemet og bliver klemt i spændingsfeltet mellem forelskelse
frustration og familiesammenføring.
FILMEN OG FØLGENDE PR
KAMPAGNENS
INTENTIONER
Med filmen ønsker vi at gøre opmærksom på hvordan de nuværende regler for
familiesammenføring rammer og hvad det betyder for individet, familien og samfundet.
KORTE BIOGRAFIER AF FILMPRODUCENTERNE
Jennifer Tonndorff
har studeret Kreativ Kommunikation på Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole og har efterfølgende uddannet sig som dokumentarfilminstruktør på Kort &
Dokumentar Filmskolen. Jennifer har flere års erfaring med at udvikle kampagner, film og
strategier, og har derigennem lært at fordybe sig i stemningen og følelsen af et brand. Hun blev
udtaget til DRs Talentpris sidste år i forbindelse med et andet projekt
Produktionen af ‘Til staten os skiller’ har haft en personlig betydning for Jennifer, da hun selv
er barn af en dansk far og en dominikansk mor.
Til Staten Os Skiller er Jennifers anden dokumentarfilm.
Mira Campau
er uddannet antropolog med speciale indenfor visuel antropologi. Hun har
derudover studeret dokumentarfilmproduktion på San Francisco State University, hvor hun
har instrueret dokumentarfilm der nu vises på b.la. San Francisco Black Film Festival og San
Francisco Dance Film Festival. Mira er selvstændig kreativ, der formidler nære
menneskehistorier gennem dokumentarfilm, fotografi, musikvideoer og lyd kuratering.
Som datter af en dansk mor og en amerikansk far, har produktionen af ‘Til Staten Os Skiller’
gjort et særligt indtryk på Mira.
KORT OM FORENINGEN ÆGTESKAB UDEN
GRÆNSER
Henrik Voldborg, den legendariske tv-meteorolog på DR, og hans belgiske kone Anne Marie,
var i 1996 med til at stifte Ægteskab Uden Grænser. Deres drøm var, at foreningen kunne sikre
danske borgeres ret til frit at vælge deres ægtefælle og mulighed for at bo sammen i Danmark
uanset ægtefællens nationalitet. I dag, 25 år senere, er det blevet sværere end nogensinde før.
Ægteskab Uden Grænser arbejder for alle dansk-internationale familiers ret til at bo sammen
i Danmark. Vi hjælper det enkelte par, der skal familiesammenføres og arbejder samtidig på at
skabe holdbare løsninger, samt ændre måden vi som samfund betragter familiesammenføring.
3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0030.png
Vi har igennem årene været med til at ændre lovgivningen og afskaffe urimelige krav der
stilles til dansk-internationale par. Gennem oplysning og debat ønsker vi, at bevæge os mod
en fremtid hvor familiesammenføring ikke er et skældsord, men et smukt og positivt begreb,
der beskriver dansk-internationale pars mulighed for at leve sammen som en helt almindelig
familie.
Vores kamp handler derfor om grundlæggende frihed, ligestilling og etik, samt om værdighed
og en følelse af at høre til i sit hjemland. Vi kæmper for forandring, for kærlighed og ægteskab
uden grænser.
Ægteskab uden Grænser er en non-profit organisation, der er fri for politiske ideologier.
Foreningen er baseret på frivillig arbejdskraft.
HVAD ARBEJDER VI FOR:
At synliggøre de problemer og urimeligheder, som den gældende udlændingelov volder
for dansk-udenlandske familier.
At give dansk-internationale par og familier kvalificeret information, rådgivning og
støtte, når der søges om visum og opholdstilladelse og under en evt. klagesag.
• At skabe en positiv holdning i befolkningen omkring udlændinges betydning for
Danmark, så der opnås en folkelig opbakning til en rimelig lovgivning.
At permanent opholdstilladelse skal kunne opnås efter rimelige krav,- der ikke ændres
hele tiden. At der ikke stilles urimelige krav til fuldtidsarbejde, aktivt medborgerskab
eller andre ting, der kan forhindre dansk-udenlandske familier i at opnå den relative
tryghed, som det giver at have permanent opholdstilladelse i Danmark.
At dansk-udenlandske familier kan bo i Danmark uden at blive udsat for økonomisk
diskrimination i form af f.eks. optjeningsprincipper til børnecheck eller
sundhedsydelser, urimeligt høje ansøgningsgebyrer eller forbud mod at trække på de
sociale ydelser, som også dansk-udenlandske familier betaler til via skatten.
At udlændinge, som bor i Danmark, skal have mulighed for efter et vist antal år at opnå
dansk statsborgerskab på rimelige og overkommelige vilkår.
• At få en integrationslovgivning som sikrer en ordentlig behandling i kommunerne, god
sprogundervisning og anerkendelse af udenlandske uddannelser.
Læs mere om vores historie hr
Hør Voidborg fortælle om kærlighed og forening
HVAD ER FAMILIESAMMENFØRING?
Det er et ganske smukt ord. Det beskriver sammenføring af en familie, og betegner
dansk-internationale pars mulighed for at bo sammen i Danmark som en almindelig familie.
Begrebet bliver ofte brugt misvisende af vores politikere, til at beskrive
4
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0031.png
integrationsvanskeligheder blandt særlige grupper udlændinge, hvilket har givet begrebet en
ufortjent negativ klang.
Hos Ægteskab Uden Grænser mener vi, at det er et meget simpelt og naturligt ønske for en
familie, at være sammen og bo under samme tag. For dem der har fundet kærligheden udenfor
EU’s grænser, er dette ønske dog ikke så ligetil.
Frit valg af ægtefælle er fundamentet for det danske ideal om ægteskabet. De danske krav om
familiesammenføring er dog så svære at leve op til, hvilket gør det svært for
dansk-internationale par at udleve dette ideal.
Reglerne ændres og strammes endvidere så ofte, at mange har svært ved at overskue, hvilke
krav der egentlig gælder.2
En dansker der ønsker at søge familiesammenføring med en tredjelandsborger det vil sige
en person, som er statsborger i et land udenfor EU/EØS skal opfylde følgende krav:
• Boligkrav
• Bagudrettet selvforsørgelseskrav
• Et fremadrettet selvforsørgelseskrav
• 4 ud af 6 integrationskrav
• 24 årsregel
• Bankgaranti på over 100.000 kroner
• ...og meget mere.
Derimod har en ELJ-borger fra et andet land end Danmark, flere rettigheder til at bo i
Danmark, end en dansk statsborger har. En EU-borger, der flytter til Danmark, skal blot
dokumentere, at have en adresse her, og at vedkommende kan klare sig selv økonomisk.
Dermed opnås opholdsret i 5 år, som kan forlænges. Ikke noget med 24 års regel, ikke noget
med at parret skal opfylde alle de førnævnte betingelser. Ikke nogen krav om arbejde eller
sp rogskole.
Derfor arbejder Ægteskab Uden grænser for, at danskere skal ligestilles med EU borgere og
opnå samme rettigheder til et familieliv i Danmark, som borgere fra de øvrige EU lande har.
FAKTA OM DE FAMILIESAMMENFØRTE
En trivselsundersøgelse blandt familiesammenførte har belyst hvordan
familiesammenføringsreglerne påvirker dansk-internationale familiers hverdag, deres
familieliv og deres trivsel. Undersøgelsen konkluderer at stress og depression for
familiesammenførte er mere end dobbelt så udbredt som i resten af befolkningen.
Tallene taler for sig selv:
2
https ://www.aeteskabudençraenser.dkIfamiIiesammenfoerin &
https://nvidanmark.dkldalDu-vi I-pns%C3%B8e/Fami Iie/Familiesammenf%C3%B 8ringl%C3%86gteWoC3%A611e-eIIe
r-fast-samlever
5
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0032.png
90% af familiesammenførte danskere efter
Eli
reglerne har følt sig diskrimineret og
dårligt behandlet af de siddende regeringer.
80 % affamiliesammenførte danskere efter EU reglerne har på et eller flere
tidspunkter i familiesammenførings-processen følt sig så stressede, at det er gået ud
over deres hverdag.
78 % af familiesammenførte danskere efter de danske regler mener, at
familiesammenførings- processen har ændret deres opfattelse af Danmark som en
retsstat.
64 % har fået ændret deres opfattelse af Danmark som et demokrati.
Skal vi se på de mere positive statistikker kan vi fortælle at udenlandske ægtefæller:
Bidrager med 75 milliarder til statskassen årligt.
Er flere i arbejde, end etniske danskere
Krim inalitetsraten blandt udenlandske ægtefæller er lavere end blandt etniske
danskere.
FAKTA OM FAMIUESAMMENFØRINGER
Familiesammenføringer i Danmark sker for langt de flestes vedkommende for danske
statsborgere af dansk herkomst.
Langt de fleste referencepersoner 91,6 % har dansk statsborgerskab, og langt de fleste af
dem lige knap 75 % er også af dansk herkomst.
-
-
De sidste godt 25 % med dansk statsborgerskab er af udenlandsk herkomst, men har
erhvervet dansk statsborgerskab (22,6
%),
eller de er efterkommere med dansk
statsborgerskab (2,9
%).
De sidste godt 8 % af referencepersonerne dem, der ikke er danske statsborgere fordeler
sig på 74 % efterkommere (der altså er vokset op i Danmark), 9 % vestlige statsborgere, 6 %
asiatiske statsborgere, 5 % fra de tidligere østbloklande, 4 % fra Mellemøsten, og under 1 %
fra hhv. Afrika og Asien. 2
-
Knap halvdelen af de udenlandske ægtefæller kommer fra lande i Asien, mens der kommer
omkring 12 % fra hver af verdensdelene Afrika, de tidligere østbloklande og Mellemøsten,
mens Sydamerika og vestlige lande ligger i bunden med omkring 8 % hver.3
Signe Hermann har på baggrund af en særkørsel fra Danmarks Statistik udarbejdet en rapport
om familiesammenføringer for Unitos. Læs denj
3https://unitos.dkI2O I 9/04123/rapport-om-familiesammenfoeringer/?fbcIidlwAR2OqdWhZhW7UIxoeAORSJGGaO7p
RkqxdvqwbJcV77zdxXlyKD I 6tfRnmEU
6
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0033.png
POLITIK OG AKTUALITET
UDLÆNDINGEOMRÅDET
Tusindvis af danskere rejser hvert år til udlandet for at arbejde og studere og samtidig opnå
international viden og indsigt, der er værdifuld for vores lille samfund. Nye venskaber opstår,
og nye kæresteforhold blomstrer. Derfor møder mange danskere kærligheden uden for
Danmarks grænser. Ja faktisk gifter hver 8. dansker sig med en person fra udlandet.
Som dansk statsborger burde muligheden for frit at kunne leve med den, man elsker i de
flestes øjne være en menneskeret. Ikke desto mindre, er det med de sidste årtiers stramninger
i udlændingeloven, blevet en næsten umulig kamp for tusindvis af danskere at leve med dem
de elsker i Danmark hvis deres partner ikke er EU-borger.
-
Spændingsfeltet mellem forelskelse, frustrationer og familiesammenføring må siges at være et
af vor tids største paradokser, og har resulteret i tunge sagsmapper og triste skæbner, hvor alt
for mange danskere kæmper en urimelig kamp for kærligheden.
Danmark er på mange måder et frit land, og vi er frie til selv at bestemme, hvem vi gifter os
med. Men kravene, der stilles til dansk-internationale par, der ønsker at bo i Danmark, gør det
nærmest umuligt at leve med den ægtefælle, de selv har valgt. Ydermere bliver reglerne
strammet og ændret så ofte, at det er nærmest umuligt for både almindelige danskere,
politikere, ja endda garvede jurister, at finde rundt i paragrafferne.
Særligt siden 2001 er udviklingen gået stærkt. Nogle gange så stærkt, at ministeriets
embedsfolk har måttet bede deres minister om lige at sætte tempoet ned, for at kunne følge
med.
Hver gang reglerne for familiesammenføring er blevet strammet, har det været som led i
regeringen ønske om, at komme igennem med f.x sin økonomiske politik, hvilke kunne kunne
gennemføres på betingelse
af,
at der samtidig kom en stramning af udlændingepolitikken.
Flygtninge og asylansøgere er ikke inkluderet i danske statsborgeres anliggender, men
politikere har gang på gang overbevist danskere om at flygtninge og asylansøgere er grunden
til de stramme familiesammenføringsregler.
Har de mange krav ændret noget? Ja, helt bestemt. Mange forhold er gået i stykker. I stedet for
at bruge tiden på og med den man elsker, bruges al sin energi på at opfylde en hel masse
administrative regler. Regler, der intet har med selve forholdet mellem 2 personer at gøre.
Den politiske tilgang til familiesammenføring har endvidere ændret tonen over for
udlændinge generelt. Den er blevet rå og uforsonlig og det finder vi beklageligt!
Når politikere og meningsdannere nævner begreberne udlændinge, “flygtninge” og
“ikke-vestlige indvandrere” i sammenhæng med “familiesammenføring”, er det ikke vores
udenlandske ægtefæller de har i tankerne. Men det rammer vores ægtefæller. Politikerne gør
7
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0034.png
vores ægteskaber til gidsler for en symbolpolitik der har til formål at hente stemmer hjem. Det
finder vi helt uacceptabelt.
Vi bliver diskrimineret hver eneste dag af en lovgivning, som ikke er møntet på os.
De stramme regler om familiesammenføring resulterer desværre i, at mange danskere flytter
til andre EU lande, hvor de som Eli borgere har ret til at blive familiesammenførte med deres
udenlandske ægtefælle. Nogle af dem kommer tilbage efter at have opnået retten til at kunne
bo i Danmark, imens rigtig mange vælger at forblive væk.
UNDERSØGELSER OG STATISTIK
OMRÅDET
Undersøgelser og rapporter om familiesammenføring og forhold for dansk-internationale par
Comparing Nordic countries family residence permit laws (2021)
Over the past decades Family reunification has become increasingly politicized and the rules
have changed and been tightened numerous times in many European countries.
Scandinavia is no exception. However, the Scandinavian Citizen Law does grant some the
opportunity to reunify in another Scandinavian country.
This document showcases and compares the rules for family reunification in the Scandinavian
countries to better give Nordic-non-EU couples and families an overview of their options to
relocate in another Scandinavian country than the Nordic part’s native one.
We also hope that it might motivate Scandinavian lawmakers to loosen up on some of the
unreasonably tough requirements.
Undersøgelse om kommuners træk på bankgarantien (2018)
Ægteskab Uden Grænser har undersøgt, hvor ofte kommunerne trækker på den bankgaranti,
der stilles i forbindelse med ægtefællesammenføring. Samt hvilke omkostninger det har for
kommunerne at administrere ordningen.
Resultatet af undersøgelsen er, at kommunerne i gennemsnit trak 126 kroner om året fra hver
aktiv garanti i årene 2015-2017 men brugte 470 kroner på administration.
På baggrund af resultaterne er det Ægteskab Uden Grænsers vurdering, at ordningen
medfører krænkelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 14
(diskriminationsforbud) i forening med artikel 8 (ret til respekt for familieliv). Vi anbefaler
derfor, at ordningen afskaffes.
Spørgeskemaundersøgelse om familiesammenførtes trivsel (2016)
En trivselsundersøgelse blandt familiesammenførte for at få belyst, hvordan
familiesammenføringsreglerne påvirker dansk-internationale familiers hverdag, deres
familieliv og deres trivsel.
Tre ud af fem familiesammenførte efter Eli-reglerne har på et eller eller flere tidspunkter i
familiesammenføring processen følt sig så stressede, at det er gået ud over deres hverdag.
8
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 136: Serviceeftersyn af reglerne i ægtefællesammenføringsreformen fra 2018: Rapport vedr. interessentgruppens erfaringer samt statistisk analyse af reformen, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615837_0035.png
Der er 3,5 gange så mange med højt stressniveau, som der er i befolkningen som helhed, når
man skal flytte til et andet EU-land.
What’s Love Got To Do With It? (2013)
En pædagogisk antropologisk undersøge af, hvordan danske transnationale par balancerer et
kærlighedsforhold og etableringen af et liv sammen i spændingsfeltet mellem økonomiske
interesser, mistillid og statsborger rettigheder.
Andet relevant akademisk arbejde
ANDRE AKTØRER/INTERESSENTER
Kærlighed Uden Grænser
En forening, der gennem aktivistiske initiativer forsøger at ændre den lovgivning, der adskiller
mennesker der er forelskede i hinanden på tværs af landegrænser.
De Usynlige Danskere
Her findes et stort arkiv med vidnesbyrder, artikler, undersøgelser og synspunkter
Danes Worldwide
Assist Danes living abroad
9