Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del Bilag 133
Offentligt
2615793_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om en enkelt ansøgningspro-
cedure for en kombineret tilladelse til tredjelandsstatsborgere til at opholde sig og
arbejde på en medlemsstats område og om et sæt fælles rettigheder for arbejdsta-
gere fra tredjelande, der har lovligt ophold i en medlemsstat (omarbejdning)
KOM(2022) 655
Nyt notat
Nærværende grund- og nærhedsnotat sendes tillige til Udlændinge- og Integrati-
onsudvalget.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
1
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til omarbejdning af direktiv om en enkelt ansøg-
ningsprocedure for en kombineret tilladelse til tredjelandsstatsborgere til at op-
holde sig og arbejde på en medlemsstats område og om et sæt fælles rettigheder
for arbejdstagere fra tredjelande, der har lovligt ophold i en medlemsstat. Forslaget
indgår i en pakke af foranstaltninger med det overordnede formål at tiltrække de
kvalifikationer og talenter, som EU har brug for. Forslaget har til formål at løse ude-
stående spørgsmål, der står i vejen for, at direktivets formål kan indfries fuldt ud,
navnlig ved at strømline ansøgningsproceduren og gøre den mere effektiv. Derud-
over har forslaget til formål at styrke garantierne for og ligebehandlingen af tredje-
landsstatsborgere sammenlignet med EU-borgere og beskytte dem bedre mod ar-
bejdskraftudnyttelse. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærheds-
princippet. Forslaget er omfattet af det danske retsforbehold, og direktivet vil derfor
ikke finde anvendelse i Danmark. Forslaget vil derfor ikke få lovgivningsmæssige el-
ler statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen har den 27. april 2022 fremsat forslag til omarbejdning af direktiv
2011/98/EU om en enkelt ansøgningsprocedure for en kombineret tilladelse til
tredjelandsstatsborgere til at opholde sig og arbejde på en medlemsstats område
og om et sæt fælles rettigheder for arbejdstagere fra tredjelande, der har lovligt
ophold i en medlemsstat.
17. august 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
1
Forslaget er fremsat med hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF),
tredje del, afsnit V. Ifølge protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er ingen af
de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke
finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 133: Grund- og nærhedsnotat om forslag om en enkelt ansøgningsprocedure til tilladelse til ophold og arbejde, fra udlændinge- og integrationsministeren
2615793_0002.png
Det gældende direktiv har til formål at skabe rammerne for en retfærdig og ret-
tighedsbaseret tilgang til arbejdskraftmigration. Til dette formål etablerer direkti-
vet en énstrenget procedure for tredjelandsstatsborgeres indgivelse af ansøgning
om og myndighedernes udstedelse af en tilladelse til at opholde sig i en medlems-
stat med henblik på at arbejde. Derudover regulerer direktivet de overordnede ret-
tigheder for tredjelandsstatsborgere, der allerede har en opholds- og arbejdstilla-
delse, og som endnu ikke har opholdt sig i en medlemsstat i de fem år, der kræves
for at opnå status som fastboende udlændig efter direktiv 2003/109/EF om tredje-
landsstatsborgeres status som fastboende udlænding eller for de tredjelandsstats-
borgere, der søger opholdstilladelse i EU.
Forslaget til omarbejdning af direktivet er stillet på baggrund af en række klager til
Kommissionen over medlemsstaters gennemførsel af direktivet, navnlig over
manglende overholdelse af lovbestemte frister, og ændringsforslaget har derfor
primært til formål at forenkle ansøgningsproceduren. Således sigter de ændringer
af direktivet, som indføres med forslaget, mod effektivt at afhjælpe de vigtigste
mangler, der er konstateret i forbindelse med gennemførelsen og evalueringen af
direktivet.
Forslaget skal ses i sammenhæng med Kommissionens forslag til ændring af direktiv
2003/109/EF om tredjelandsstatsborgeres status som fastboende udlænding.
Hjemmelsgrundlaget og det danske retsforbehold
Forslaget er fremsat med hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funkti-
onsmåde (TEUF) tredje del, afsnit V, artikel 79, stk. 2, og skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal.
I medfør af artikel 1 og 2 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling, der er knyttet som
bilag til traktaten om TEUF, deltager Danmark ikke i vedtagelse af foranstaltninger,
der foreslås i henhold til tredje del, afsnit V, som ikke er bindende for og ikke finder
anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget til omarbejdning af direktivet er at forenkle ansøgningspro-
ceduren ved at tillade, at ansøgningerne kan indgives både i værtsmedlemsstaten
og fra et tredjeland og ved at fastsætte, at fristen på fire måneder, der efter direk-
tivet tillægges den kompetente myndighed til at færdigbehandle ansøgningen, om-
fatter udstedelsen af det fornødne visum og den tid, som de kompetente myndig-
heder har brug for til at undersøge arbejdsmarkedssituationen. Derudover vil de
foreslåede ændringer give tredjelandsstatsborgere ret til at skifte arbejdsgiver i gyl-
dighedsperioden af opholdstilladelsen, hvilket vil begrænse den administrative
byrde som følge af gentagne ansøgninger i tilfælde af ændring i beskæftigelse, da
der efter det gældende direktiv skal indgives en ny ansøgning, hvis der skiftes ar-
bejdsgiver. Ændringsforslaget søger således at forkorte procedurens samlede varig-
hed, idet denne i øjeblikket afholder arbejdsgivere fra at rekruttere internationalt.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 133: Grund- og nærhedsnotat om forslag om en enkelt ansøgningsprocedure til tilladelse til ophold og arbejde, fra udlændinge- og integrationsministeren
Desuden medfører forslaget en udvidelse af direktivets anvendelsesområde til at
omfatte personer, der nyder beskyttelse i henhold til national ret, og styrker be-
skyttelsen af arbejdstagere fra tredjelande ved at indføre bestemmelser om lettere
klageindgivelse samt om overvågning og sanktioner. Endvidere indføres nye be-
stemmelser med henblik på bedre at beskytte arbejdstagere fra tredjelande, der
kan blive afskrækket fra at indgive klager over deres arbejdsgivere af frygt for at
miste deres opholdstilladelse ved at sikre, at tredjelandsstatsborgeren i mindst tre
måneder efter at være blevet arbejdsløs kan opholde sig lovligt i medlemsstaten.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forhold til opfyldelsen af nærhedsprincippet anført, at:
”Nærhedsprincippet finder anvendelse, da der er tale om et område med delt kom-
petence. Der blev foretaget et nærhedstjek i den konsekvensanalyse, der blev ud-
arbejdet i forbindelse med det første forslag om en kombineret tilladelse i 2007
(COM(2007) 638 final). Behovet for en fælles EU-ramme for lovlig migration hænger
sammen med afskaffelsen af kontrollen ved de indre grænser i EU og oprettelsen
af Schengenområdet. […]
Formålet med omarbejdningen af direktivet om en kombineret tilladelse er yderli-
gere at forenkle proceduren og at styrke retten til ligebehandling og beskyttelsen
af arbejdstagere fra tredjelande, der har lovligt ophold i EU. Navnlig vil strømlinede
og afkortede procedurer på EU-plan gavne både tredjelandsstatsborgere og deres
potentielle arbejdsgivere i hele EU, mens forbedrede rettigheder vil bidrage til at
sikre lige vilkår for arbejdstagere fra tredjelande i forskellige medlemsstater og
mindske risikoen for social dumping. På grundlag af forskellene i gennemførelsen
af direktivet kan det konstateres, at hvis medlemsstaterne handler alene, er der
risiko for, at den forskellige behandling af tredjelandsstatsborgere i forskellige med-
lemsstater vil fortsætte og ikke blive yderligere mindsket eller præciseret. Dette
kan føre til fortsat konkurrenceforvridning på det indre marked mellem medlems-
stater, der giver flere rettigheder end andre, eller som har mindre besværlige pro-
cedurer for udstedelse af kombinerede tilladelser.”
Regeringen er enig i, at nærhedsprincippet er opfyldt.
6. Gældende dansk ret
Det vurderes ikke relevant at redegøre for gældende danske ret.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser, da forslaget er omfattet af retsforbeholdet.
8. Høring
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 133: Grund- og nærhedsnotat om forslag om en enkelt ansøgningsprocedure til tilladelse til ophold og arbejde, fra udlændinge- og integrationsministeren
Forslaget er sendt i høring hos Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde
(SPAIS) den 18. august 2022.
Dansk Arbejdsgiverforening har i deres høringssvar angivet at være positiv over for
initiativet, der forbedrer mulighederne for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft til
EU. Hvis omarbejdningen af direktivet bliver vedtaget, får tredjelandsborgere let-
tere adgang til EU’s arbejdsmarkeder. Det stiller danske virksomheder ringere i kon-
kurrencen om internationale medarbejdere, idet direktivet ikke finder anvendelse
i Danmark på grund af retsforbeholdet. Derfor finder DA det vigtigt, at regeringen
sikrer, at virksomheder i Danmark ikke kommer til at stå konkurrencemæssigt dår-
ligere end virksomheder i de øvrige medlemsstater.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for vedtagelsen af initiativer, der forbedrer mu-
lighederne for at tiltrække efterspurgt kvalificeret arbejdskraft til EU. Samtidig er
regeringen løbende opmærksom på, at Danmark fortsat har mulighed for at imø-
degå behovet for kvalificeret arbejdskraft i Danmark.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
4/4