Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del Bilag 124
Offentligt
UDKAST
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del - Bilag 124
Offentligt
Forslag
til
Lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshoved-
gård
Kapitel 1
Formål
§ 1.
Loven har til formål at fastlægge rammerne for tilbud om kompensation
til ejere af boliger, der ligger i nærheden af Udrejsecenter Kærshovedgård.
Kapitel 2
Kompensation til ejere af boliger, der ligger i nærheden af Udrejsecenter
Kærshovedgård
§ 2.
Der kan ydes kompensation til ejere af boliger, som ligger i nærheden
af Udrejsecenter Kærshovedgård. Kompensationen kan ske i form af udbe-
taling af et engangsbeløb eller ved overtagelse af den ejendom, hvori boli-
gen indgår.
Stk. 2.
Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter nærmere regler
om, at ejere af boliger, som ligger i nærheden af Udrejsecenter Kærshoved-
gård, under visse forudsætninger er berettiget til kompensation i form af ud-
betaling af et engangsbeløb. Udlændinge- og integrationsministeren fastsæt-
ter herunder nærmere regler om kredsen af de berettigede modtagere, stør-
relsen og karakteren af kompensation, udbetaling og frister.
Stk. 3.
Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter nærmere regler
om, at ejere af boliger, som ligger i nær tilknytning til Udrejsecenter Kærs-
hovedgård, under visse forudsætninger tilbydes overtagelse af den ejendom,
hvori boligen indgår. For landbrugsejendomme kan overtagelse, såfremt
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
ejeren ønsker det, også omfatte eventuelle tilhørende jordstykker, driftsbyg-
ninger, løsøre, beholdninger og produktionsdyr. For øvrige ejendomme kan
overtagelse, såfremt ejeren ønsker det, også omfatte direkte tilstødende ma-
trikler med samme ejer. Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
endvidere nærmere regler om kredsen af berettigede, værdifastsættelsen af
ejendommen m.v., fremgangsmåden ved overtagelse og frister.
Stk. 4.
Ekspropriationskommissionen, jf. § 6, stk. 1, i lov om fremgangs-
måden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, fastsætter prisen for
overtagelse af ejendomme m.v. efter de regler, der fastsættes i medfør af stk.
3. Ekspropriationskommissionens prisfastsættelse kan indbringes for en tak-
sationskommission, jf. § 7, stk. 2, i lov om fremgangsmåden ved ekspropri-
ation vedrørende fast ejendom. § 7 a i lov om fremgangsmåden ved ekspro-
priation vedrørende fast ejendom finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 5.
Kompensation efter stk. 2 indgår ikke ved vurderingen af, om en
person har ret til ydelser fra det offentlige, og kompensation medfører ikke
reduktion af sådanne ydelser.
Kapitel 3
Kompetence- og klageregler
§ 3.
Afgørelse om, hvorvidt der kan ydes kompensation i medfør af de reg-
ler, der fastsættes efter § 2, stk. 2 og 3, træffes af Udlændingestyrelsen.
Stk. 2.
Udlændingestyrelsens afgørelser efter stk. 1 kan ikke påklages.
Stk. 3.
Er betingelserne for udbetaling af et engangsbeløb opfyldt, udbe-
taler Udlændingestyrelsen i overensstemmelse med de regler, der fastsættes
i medfør af § 2, stk. 2, kompensation til ejere af de omfattede boliger.
Stk. 4.
Er betingelserne for overtagelse af en ejendom opfyldt, kan Ud-
lændingestyrelsen i overensstemmelse med de regler, der fastsættes i medfør
af § 2, stk. 3, overtage de omfattede ejendomme.
Kapitel 4
Ikrafttræden m.v.
§ 4.
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
§ 5.
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1735 af 17. august 2021, som
ændret senest ved § 15 i lov nr. lov nr. 802 af 7. juni 2022, foretages føl-
gende ændringer:
2
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
1.
I
§ 7 F, stk. 1, nr. 8,
ændres ”helårsboliger og” til: ”helårsboliger,”.
2.
I
§ 7 F, stk. 1, nr. 9,
ændres ”drift af Flyvestation Skrydstrup.” til: ”drift
af Flyvestation Skrydstrup og”.
3.
I
§ 7 F, stk. 1,
indsættes som
nr. 10:
”10) kompensation i form
af et engangsbeløb ydet til ejere af boliger, der
ligger i nærheden af Udrejsecenter Kærshovedgård efter § 2, stk. 2, i lov om
kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård.”
4.
I
§ 7 F, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter ” Skrydstrup”: ”eller efter § 2, stk.
3, i lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshoved-
gård”.
3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Baggrund ................................................................................................. 5
3. Lovforslagets hovedpunkter .................................................................... 6
3.1. Kompensationsordning til naboer omkring Udrejsecenter
Kærshovedgård........................................................................................ 6
3.1.1. Gældende ret ................................................................................. 6
3.1.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser .................. 7
3.1.3. Den foreslåede ordning ................................................................. 9
3.2. Skattemæssige forhold ved udbetaling af økonomisk kompensation
............................................................................................................... 13
3.2.1. Gældende ret ............................................................................... 13
3.2.1.1. Skattemæssig behandling af kompensationsbeløb ................... 13
3.2.1.2. Skattemæssig behandling af statens overtagelse af ejendomme
............................................................................................................... 13
3.2.2. Skatteministeriets og Udlændinge- og Integrationsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning ................................................. 15
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige ................................................................................................... 17
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. .... 18
6. Administrative konsekvenser for borgerne ........................................... 18
7. Miljømæssige konsekvenser ................................................................. 18
8. Forholdet til EU-retten .......................................................................... 18
9. Hørte myndigheder og organisationer mv. ............................................ 18
10. Sammenfattende skema ....................................................................... 19
4
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
1. Baggrund
Det er regeringens holdning, at afviste asylansøgere, udvisningsdømte ud-
lændinge og andre udlændinge uden lovligt ophold skal udrejse af Danmark
hurtigst muligt.
Regeringen har derfor etableret Hjemrejsestyrelsen, hvis opgave er at sørge
for en fast hånd i ryggen på de udlændinge, der skal rejse hjem. Regeringen
og et flertal i Folketinget har ligeledes vedtaget Danmarks første hjemrejse-
lov, der giver myndighederne flere værktøjer til at sætte ind over for udlæn-
dinge uden lovligt ophold.
Det er dog ikke alle udlændinge uden lovligt ophold, der kan udsendes fra
Danmark med det samme. Det skyldes i nogle tilfælde Danmarks internati-
onale forpligtelser og i andre tilfælde udsendelsesvanskeligheder. Det bety-
der, at nogle udlændinge uden lovligt ophold i en tid vil opholde sig i Dan-
mark. Disse personer vil i udgangspunktet blive indkvarteret på et udrejse-
center, herunder Udrejsecenter Kærshovedgård, der huser afviste asylansø-
gere, der ikke medvirker til udrejsen, udlændinge på tålt ophold, udviste kri-
minelle, udlændinge udvist på grund af fare for statens sikkerhed samt per-
soner, der har fået frataget deres opholdstilladelse eller opholdsret af hensyn
til statens sikkerhed, herunder fremmedkrigere. På Udrejsecenter Kærsho-
vedgård er der således indkvarteret en persongruppe, som på grund af kapa-
citeten samt persongruppens sammensætning og antal adskiller sig fra de
øvrige udrejsecentre, og regeringen anerkender, at der derfor er naboer til
Udrejsecenter Kærshovedgård, som i særlig grad kan opleve at være påvir-
ket af udrejsecentrets beliggenhed.
Med det formål at skabe tryghed og sikkerhed for borgerne omkring Udrej-
secenter Kærshovedgård præsenterede Socialdemokratiet i november 2018
syv forslag, herunder forslaget om, at
personer, der bor i nærheden af ud-
rejsecentret, bør modtage økonomisk kompensation fra staten.
Efter folketingsvalget i juni 2019 indgik Socialdemokratiet desuden en po-
litisk forståelse med Radikale Venstre, SF og Enhedslisten, hvoraf det frem-
går, at
en ny regering vil iværksætte en undersøgelse af, hvor kriminelle ud-
visningsdømte bedst kan placeres, så længe de opholder sig i Danmark.
På den baggrund besluttede regeringen i maj 2021, at gruppen af udvisnings-
dømte udlændinge og personer på tålt ophold m.fl. skulle flyttes væk fra
5
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Udrejsecenter Kærshovedgård til ejendommen Holmegaard på sydspidsen
af Langeland, hvor et nyt udrejsecenter skulle etableres.
Det var der imidlertid et flertal i Folketinget, der var imod, og da regeringen
i denne sag ikke havde et ønske om at se bort fra et flertal i Folketinget,
besluttede regeringen den 25. maj 2021 at stoppe etableringen af Udrejse-
center Holmegaard.
Regeringen har i forlængelse af denne beslutning fortsat et ønske om at give
lokalområdet omkring Udrejsecenter Kærshovedgård en håndsrækning, da
der er personer i lokalområdet, som i deres hverdag kan opleve at blive på-
virket af udrejsecentret og beboernes færden omkring udrejsecentret, som i
visse tilfælde kan opfattes som utryghedsskabende.
I efteråret 2021 blev der derfor etableret en lokal tryghedsgruppe, som på
vegne af lokalbefolkningen skal undersøge, drøfte og udpege initiativer, der
kan bidrage til at øge trygheden i lokalsamfundet omkring Udrejsecenter
Kærshovedgård.
Det er samtidig vigtigt for regeringen, at naboerne omkring Udrejsecenter
Kærshovedgård tilbydes en økonomisk kompensation for den utryghed, som
de oplever på grund af naboskabet til udrejsecentret.
Med det formål foreslås en ny hovedlov, der skal tilvejebringe grundlag for,
at der kan ydes økonomisk kompensation til naboerne omkring Udrejsecen-
ter Kærshovedgård.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Kompensationsordning til naboer omkring Udrejsecenter Kærsho-
vedgård
3.1.1. Gældende ret
Der findes ikke i dag særlige regler om kompensation til personer, som på-
virkes af naboskab til et udrejsecenter. En nabo, der f.eks. oplever gener i
form af utryghed og usikkerhed som følge af naboskab til Udrejsecenter
Kærshovedgård, vil derfor som udgangspunkt ikke være berettiget til at
modtage kompensation.
6
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
På andre områder findes der eksempler på, at der er fastsat særlige regler
om kompensation til naboer, der oplever at være påvirket som følge af na-
boskab, og hvor disse regler er blevet fastsat uden en juridisk forpligtelse
hertil. Det er f.eks. tilfældet med de regler, der blev fastsat i medfør af lov
nr. 881 af 16. juni 2020 om udbygning og drift af Flyvestation Skrydstrup,
hvor man bl.a. ønsker at kompensere de naboer, der oplever støjgener som
følge af udbygningen af flyvestationen. Kompensation efter denne lov blev
dog fastsat med henblik på at kompensere naboerne på baggrund af en ob-
jektiv konstaterbar støjpåvirkning.
Udbetaling af kompensation til naboer, der i deres hverdag formodes at føle
sig påvirket som følge af naboskab til Udrejsecenter Kærshovedgård, forud-
sætter derfor, at der fastsættes særlige regler herom.
3.1.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser
Udrejsecenter Kærshovedgård adskiller sig fra andre udrejsecentre på sær-
ligt det parameter, at centret benyttes til indkvartering af enlige personer
uden lovligt ophold, som er omfattet af følgende kategorier: 1) afviste asyl-
ansøgere, der ikke medvirker til udrejsen, 2) udlændinge på tålt ophold, samt
3) kriminelle udviste og personer med en afgørelse efter udlændingelovens
§§ 21 b, stk. 1, eller 25 (fremmedkrigere og personer udvist pga. fare for
statens sikkerhed).
Udrejsecenter Kærshovedgård har således indkvarteret en persongruppe, der
navnlig på grund af sammensætningen og antallet adskiller sig fra andre ud-
rejsecentre, herunder f.eks. udrejsecentre, hvor børnefamilier uden lovligt
ophold eller enlige personer uden lovligt ophold, der medvirker til udrejsen,
er indkvarteret, men også andre typer af offentlige institutioner, som f.eks.
åbne fængsler eller sociale tilbud.
Udlændinge- og Integrationsministeriet anerkender, at der er naboer til Ud-
rejsecenter Kærshovedgård, som i særlig grad potentielt oplever en påvirk-
ning i deres hverdag på grund af, at de bor tæt på udrejsecentret.
Udlændinge- og Integrationsministeriet anerkender, at påvirkningen fra Ud-
rejsecenter Kærshovedgård i høj grad udgøres af en følelse af utryghed og
usikkerhed. Påvirkningen kan således ikke måles ved objektivt konstater-
bare faktorer. Kompensationen er således ikke et udtryk for tabt værdi eller
lignende. Kompensationen skal derimod ses i lyset af, at det navnlig er de
7
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
naboer, der bor i nærheden af Udrejsecenter Kærshovedgård, som kan op-
leve at være påvirket af utryghed, herunder på baggrund af beboernes fær-
den omkring udrejsecentret, som i visse tilfælde kan opfattes som utryg-
hedsskabende. Samtidig deler nogle af naboernes ejendomme skel med ud-
rejsecentret, ligesom adgang til og fra nogle ejendomme forudsætter færdsel
meget tæt på udrejsecentret.
Udlændinge- og Integrationsministeriet ønsker derfor at etablere en særlig
kompensationsordning for naboer til Udrejsecenter Kærshovedgård – uanset
at der ikke er en forpligtelse hertil. Der er tale om en kompensationsordning,
der vil blive unik for Udrejsecenter Kærshovedgård. Kompensationsordnin-
gen er således ikke et udtryk for, at der kan være naboer, der f.eks. er bosid-
dende i nærheden af andre udrejsecentre eller andre typer af offentlige insti-
tutioner, som kan opleve en følelse af utryghed, og som vil kunne være be-
rettiget til kompensation. Kompensationen skal derimod ses som et udtryk
for en håndsrækning til naboerne omkring Udrejsecenter Kærshovedgård,
der igennem længere tid kan have oplevet at være påvirket af en følelse af
utryghed som følge af den helt særlige personkreds, der er indkvarteret på
udrejsecentret.
Udlændinge- og Integrationsministeriet ønsker at fastsætte en kompensati-
onsordning, hvor kompensationen fastsættes ud fra, hvor langt fra Udrejse-
center Kærshovedgård naboernes beboelsesejendom ligger. Dette er fastsat
ud fra en betragtning om, at naboer, der bor i nær tilknytning til Udrejsecen-
ter Kærshovedgård – dvs. de nærmeste naboer, der i deres dagligdag færdes
tæt på udrejsecentret – i højere grad potentielt kan opleve at være påvirket
af beboernes færden i forhold til øvrige naboer, hvis beboelsesejendom lig-
ger længere væk fra udrejsecentret. Det er derfor også Udlændinge- og In-
tegrationsministeriets vurdering, at kompensationens form og størrelse bør
afhænge af afstanden til udrejsecentret.
Det bemærkes, at det ikke er muligt for Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet at vurdere, om den foreslåede kompensationsordning står mål med
den påvirkning, naboerne oplever.
Ordningen er således et udtryk for en anerkendelse af, at de nærmeste naboer
til Udrejsecenter Kærshovedgård, som ud fra en betragtning om, at disse
naboer potentielt kan være mest påvirket, er de naboer, hvis matrikelgrænse
er mindre end 500 meter fra udrejsecentrets midtpunkt, er dem, der i deres
dagligdag oplever den største påvirkning fra beboernes færden. Det er såle-
des Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at de naboer bør
8
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
kunne få mulighed for at sælge deres ejendom til staten, hvor ejendommen
vurderes ud fra værdien i handel og vandel, hvorved der ses bort fra nabo-
skabet til Udrejsecenter Kærshovedgård. Det er endvidere ministeriets vur-
dering, at de nærmeste naboer som et alternativ bør kunne vælge at modtage
et engangsbeløb. Engangsbeløbet vil f.eks. kunne anvendes til at etablere
relevante foranstaltninger med henblik på at øge den enkelte nabos tryghed.
Ordningen er endvidere et udtryk for en anerkendelse af, at de øvrige naboer
til Udrejsecenter Kærshovedgård, som ud fra en betragtning om, at disse
naboer potentielt kan opleve at være mere påvirkede af udrejsecentrets be-
liggenhed og beboernes færden end øvrige beboere i området, er de naboer,
hvis matrikelgrænse ligger inden for 1.500 meter fra udrejsecentrets midt-
punkt. Det er således Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at
disse naboer bør kunne modtage et engangsbeløb, men at størrelsen herpå
bør være mindre for de af naboerne inden for 1.500 meter, der bor længst
fra udrejsecentret og således ikke har deres daglige færd helt op ad udrejse-
centret for f.eks. at tilgå ejendommen. Engangsbeløbet vil f.eks. kunne an-
vendes til at etablere relevante foranstaltninger med henblik på at øge den
enkelte nabos tryghed.
Det er således Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at disse
naboer bør kunne modtage kompensation for den omstændighed, at de ejer
ejendom og bor enten op ad eller tæt på Udrejsecenter Kærshovedgård, uan-
set at der ikke kan konstateres objektivt målbare gener eller tab.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Udlændinge- og Integrationsministeriet foreslår, at der skal kunne ydes
kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård.
Det foreslås i den forbindelse, at udlændinge- og integrationsministeren be-
myndiges til at fastsætte regler om nabokompensationen, således at der etab-
leres en ordning, der kompenserer naboer til Udrejsecenter Kærshovedgård
for den påvirkning, naboerne kan opleve på grund af udrejsecentrets belig-
genhed.
Med kompensationsordningen vil naboerne blive tilbudt økonomisk kom-
pensation. Kompensationens form og størrelse vil afhænge af, hvor langt fra
Udrejsecenter Kærshovedgård naboernes ejendom ligger. Dette er ud fra en
betragtning om, at de naboer, hvis beboelsesejendom ligger tættest på Ud-
9
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
rejsecenter Kærshovedgård, og hvis daglige færd omkring ejendommen fo-
regår meget tæt på udrejsecenteret, i højere grad kan opleve at være påvirket
af utryghed, f.eks. på grund af beboernes færden i forhold til øvrige naboer,
hvis beboelsesejendom ligger længere væk fra udrejsecentret.
Naboerne skal være fysiske personer, dvs. private ejere af beboelses- eller
erhvervsejendomme og opfylde betingelserne, jf. nedenfor, for at kunne
modtage kompensation.
De nærmeste naboer – dvs. personer, der ejer og er registreret med bopæl på
en ejendom, hvis nærmeste matrikelgrænse er mindre end 500 meter fra Ud-
rejsecenter Kærshovedgård (zone 1) – vil blive tilbudt muligheden for at
sælge deres ejendomme til staten eller at modtage et engangsbeløb på
150.000 kr.
Personer, der ejer og er registreret med bopæl på en ejendom, hvis nærmeste
matrikelgrænse er mellem 500 og 1.000 meter fra Udrejsecenter Kærsho-
vedgård (zone 2), vil blive tilbudt et engangsbeløb på 150.000 kr. Personer,
der ejer og er registreret med bopæl på en ejendom, hvis nærmeste matrikel-
grænse er mellem 1.000 og 1.500 meter fra Udrejsecenter Kærshovedgård
(zone 3), vil blive tilbudt et engangsbeløb på 50.000 kr. Det forudsættes i
den forbindelse, at afstanden vil tage udgangspunkt i midtpunktet af Udrej-
secenter Kærshovedgård, og der vil blive udarbejdet en liste og et kort over
de matrikler og adresser, som er omfattet af de angivne zoner.
Den foreslåede kompensationsordning vil forventeligt omfatte omkring i alt
12 boliger, som enten er erhvervsejendomme eller ejendomme, der er ejet
af private, dvs. fysiske personer.
Det vil være en forudsætning for at blive tilbudt kompensation, at man både
ejer den omfattede beboelsesejendom og er registreret med bopæl på ejen-
dommen. Disse betingelser vil skulle være opfyldt på tidspunktet for rege-
ringens beslutning om at stoppe planerne om etablering af Udrejsecenter
Holmegaard på Langeland (den 25. maj 2021), hvorefter det blev besluttet,
at dele af personkredsen, der er indkvarteret på Udrejsecenter Kærshoved-
gård, ikke ville blive flyttet til et nyt udrejsecenter, såvel som på tidspunktet
for ansøgning om kompensation i form af et engangsbeløb eller ved frem-
sættelse af anmodning om overtagelse af ejendommen. For ejere, der ønsker
at søge om overtagelse af deres ejendom, vil det i sagens natur ligeledes
være en betingelse, at man opfylder betingelserne frem til selve overtagelsen
af ejendommen. Ovenstående indebærer, at der vil kunne være tilfælde, hvor
10
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
en ejer er fraflyttet sin bolig efter regeringens beslutning om at stoppe pla-
nerne om etablering af Udrejsecenter Holmegaard, og hvor den pågældende
ikke vil kunne opfylde betingelserne for at modtage kompensation.
Det vil derimod ikke være en betingelse for at blive tilbudt kompensation,
at man kan påvise en påvirkning fra naboskabet til Udrejsecenter Kærsho-
vedgård.
For udlejede boliger, hvor ejeren ikke er registreret med bopæl på ejendom-
men, vil der ikke kunne ydes økonomisk kompensation.
Det vil være Udlændingestyrelsen, der træffer afgørelse om, hvorvidt en be-
boelsesejendom er beliggende inden for en af de fastsatte zoner, og om bo-
ligens ejer opfylder betingelserne for at kunne modtage kompensation.
Ved tilbud om overtagelse af boliger på landbrugsejendomme, dvs. virk-
somheder, vil overtagelsen, såfremt ejeren af landbrugsejendommen ønsker
det, også kunne omfatte eventuelle tilhørende jordstykker, driftsbygninger,
løsøre, beholdninger og produktionsdyr.
For øvrige boliger, herunder erhvervsejendomme, dvs. virksomheder, vil til-
buddet om overtagelse – ud over den ejendom, hvori boligen indgår – også
kunne omfatte direkte tilstødende matrikler til ejendommen med samme
ejer, såfremt ejeren ønsker det. For virksomheder kan dette typisk dreje sig
om produktionslokaler, værksteder, lagerlokaler eller butikker m.v.
Udlændinge- og Integrationsministeriet foreslår endvidere, at det vil være
Udlændingestyrelsen, der træffer afgørelse om, hvorvidt en ejendom, hvori
boligen indgår, er berettiget til overtagelse. Uanset der ikke er tale om ek-
spropriation, vil overtagelsen skulle ske på ekspropriationslignende vilkår,
og det foreslås derfor, at sagsbehandlingen for så vidt angår den statslige
overtagelse vil skulle varetages af en ekspropriationskommission. Udlæn-
dingestyrelsen vil således, når styrelsen har truffet afgørelse om, at en ejen-
dom er berettiget til overtagelse, skulle overdrage den omfattede ejendom
til behandling af en ekspropriationskommission, som vurderer ejendommen
m.v. og fastsætter den pris, som ejeren vil blive tilbudt ved ønske om statslig
overtagelse af ejendommen m.v.
11
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Det foreslås, at prisfastsættelsen af ejendomme m.v. vil skulle ske uaf-
hængigt af naboskabet til Udrejsecenter Kærshovedgård, således at overta-
gelsesprisen vil udgøre den aktuelle pris i handel og vandel under forudsæt-
ning af, at Udrejsecenter Kærshovedgård ikke var beliggende i nærområdet.
Det foreslås endvidere, at ekspropriationskommissionens tilbud skal kunne
indbringes for en taksationskommission med henblik på en uvildig prøvelse.
Det vil være en taksationskommission, som – uanset at der ikke er tale om
ekspropriation – nedsættes efter ekspropriationsproceslovens § 7, stk. 2,
som i givet fald vil skulle prøve ekspropriationskommissionens tilbud. Der
vil i den forbindelse blive fastsat regler om, at ekspropriationskommissio-
nens tilbud bortfalder, hvis sagen indbringes for en taksationskommission.
Det vil betyde, at ejeren af en ejendom derefter alene skal forholde sig til
taksationskommissionens tilbud. Der vil dermed ikke være mulighed for at
tage imod ekspropriationskommissionens oprindelige tilbud, når sagen er
indbragt for taksationskommissionen.
Det foreslås i den forbindelse, at såvel ekspropriationskommissionen som
taksationskommissionen vil være uafhængige instanser – på samme måde,
som kommissionerne er det efter ekspropriationsprocesloven. Det betyder,
at hverken Udlændinge- og Integrationsministeriet eller Udlændingestyrel-
sen vil få indflydelse på, hvordan kommissionerne vurderer de enkelte ejen-
domme, eller på, hvordan prisen fastsættes i de enkelte tilfælde.
Det bemærkes endvidere, at udbetaling af kompensation til erhvervsejen-
domme, dvs. virksomheder, vil være betinget af, at støtten kan tildeles i
overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler. Vurderes det, at kompensati-
onen vil udgøre statsstøtte efter EUF-traktatens artikel 107, stk. 1, vil kom-
pensation alene kunne tildeles efter reglerne om de minimis-støtte (Europa-
Kommissionens forordning nr. 1407/2013/EU, Europa-Kommissionens for-
ordning nr. 717/2014/EU eller Europa-Kommissionens forordning nr.
1408/2013/EU).
Tilbud om kompensation efter kompensationsordningen forudsættes at
skulle gælde i et halvt år, fra loven træder i kraft. Det indebærer, at ansøg-
ningen om kompensation i form af et engangsbeløb eller ved anmodning om
overtagelse af ejendommen skal ske senest et halvt år efter lovforslagets
ikrafttræden. Det forudsættes, at dette vil fremgå af de administrative regler.
12
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Det bemærkes, at har en ejer af en bolig fået udbetalt kompensation i form
af et engangsbeløb, og ønsker ejeren i stedet at der skal ske overtagelse af
ejendommen, vil tilbuddet om overtagelse skulle reduceres med det udbe-
talte beløb.
Det foreslås endvidere, at engangsbeløb udbetalt efter kompensationsord-
ningen ikke vil skulle indgå ved vurderingen af, om en person har ret til
ydelser fra det offentlige, og kompensation vil ikke medføre reduktion af
sådanne ydelser.
Der henvises til den foreslåede §§ 2 og 3 og bemærkningerne hertil.
3.2. Skattemæssige forhold ved udbetaling af økonomisk kompensation
3.2.1. Gældende ret
3.2.1.1. Skattemæssig behandling af kompensationsbeløb
Offentlig støtte er som udgangspunkt skattepligtig indkomst, medmindre
der er særskilt hjemmel til skattefritagelse, f.eks. i ligningsloven. Der er i
gældende ret ikke fastsat regler om skattefritagelse, der omfatter kompensa-
tion for påvirkning og utryghed som følge af naboskab til Udrejsecenter
Kærshovedgård.
Hvorvidt beløb m.v. ydet efter den foreslåede kompensationsordning er
skattepligtige eller skattefri for modtageren afhænger af en konkret vurde-
ring.
3.2.1.2. Skattemæssig behandling af statens overtagelse af ejen-
domme
Fortjeneste ved afståelse af fast ejendom er som udgangspunkt skattepligtig.
Der skal dog ikke betales skat ved afståelse af et en- eller tofamilieshus eller
ejerlejlighed, hvis ejendommen har tjent til bolig for ejeren eller dennes hus-
stand i en del af eller hele den periode, hvori ejeren har ejet ejendommen.
Med hensyn til en- og tofamilieshuse gælder efter ejendomsavancebeskat-
ningslovens § 8, stk. 1, denne fritagelse kun, såfremt ejendommens samlede
grundareal er mindre end 1.400 m2, eller der ifølge offentlig myndigheds-
13
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
bestemmelse ikke kan udstykkes grund til selvstændig bebyggelse, eller ud-
stykning ifølge erklæring fra Skatteforvaltningen vil medføre en væsentlig
værdiforringelse af restarealet eller den bestående bebyggelse.
Ved salg af landbrugsejendomme vil den del af fortjenesten, der vedrører
stuehuset med tilhørende grund og have, ikke være skattepligtig. Det er en
betingelse, at landbrugsejendommen er omfattet af ejendomsvurderingslo-
vens § 3, stk. 1, nr. 2, og at ejendommen tjener eller har tjent til bolig for
ejeren eller dennes husstand. Tilsvarende gælder for den del af fortjenesten,
som vedrører ejerboligen, ved afståelse af en ejendom, der indeholder en
eller to selvstændige lejligheder, hvor ejendommen både tjener eller har tjent
til bolig for ejeren og i væsentligt omfang benyttes erhvervsmæssigt. For-
tjenesten ved salg af den øvrige del af en landbrugsejendom eller en ejen-
dom, der i væsentligt omfang benyttes erhvervsmæssigt, er skattepligtig.
Ejeren af en erhvervsejendom kan under visse betingelser vælge mellem at
lade sig beskatte ved afståelsen af ejendommen eller at udskyde beskatnin-
gen til en senere afståelse ved at modregne fortjenesten i anskaffelsessum-
men for en nyerhvervet ejendom.
Fortjeneste opnået ved ekspropriation af ejendomme eller overdragelse på
ekspropriationslignende vilkår er skattefri, mens tab behandles som andre
typer tab. Det er alene ejendomsavancen, der er skattefri.
Genvundne afskrivninger (eller tab) ved salg af bygninger eller installatio-
ner, som der er afskrevet på efter afskrivningslovens §§ 14 eller 15, regnes
efter afskrivningslovens § 21 med ved opgørelsen af den skattepligtige ind-
komst for salgsåret.
Fortjeneste eller tab ved salg af afskrivningsberettigede driftsmidler, der er
omfattet af afskrivningsloven, regnes fuldt ud med ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst i salgsåret, hvis aktiverne indgår i den skattepligti-
ges erhvervsvirksomhed.
Ved salg af en landbrugsejendom vil ejendommen også typisk have foder-
beholdninger, salgsbeholdninger og husdyr.
Foderbeholdninger m.v. indgår i den faste ejendoms ejendomsværdi ud over
selve bygningerne, jorden og øvrigt tilbehør til den faste ejendom. Når en
foderbeholdning afstås, indgår den indtægt, som den erhvervsdrivende er-
14
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
hverver ved salg af foderbeholdninger m.v., ved opgørelsen af den skatte-
pligtige indkomst, fordi foderbeholdninger m.v. skattemæssigt overgår til at
være solgte salgsbeholdninger ved salget.
Salgsbeholdninger er de mængder af vegetabilsk produktion, som på status-
tidspunktet tilhører landbrugeren, og som er bestemt til salg. Det er de be-
holdninger, som overstiger normale driftsbeholdninger, der ikke skal anven-
des til ejendommens besætning, og som derfor skal sælges.
Når en salgsbeholdning sælges, skal indtægten indgå ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst.
Ved salg af husdyr skal indtægten indgå i opgørelsen af den skattepligtige
indkomst. Ved landbrugeres salg af dyr omfattet af lov om den skattemæs-
sige behandling af husdyrbesætninger sker værdiansættelsen af anskaffel-
sessummen efter denne lov. For andre husdyr sker værdiansættelsen efter
reglerne i lov om skattemæssig opgørelse af varelagre m.v. Der kan være
tale om, at husdyrene efter lov om den skattemæssige behandling af husdyr-
besætninger er blevet nedskrevet med skattemæssig virkning i året før af-
ståelsesåret. En sådan nedskrivning skal indkomstbeskattes i salgsåret og er
uafhængig af eventuelt salg af husdyr.
3.2.2. Skatteministeriets og Udlændinge- og Integrationsministe-
riets overvejelser og den foreslåede ordning
Det er hensigten, at kompensation til ejere af boliger i nærheden af Udrej-
secenter Kærshovedgård efter den foreslåede ordning skal være skattefri for
modtageren.
Det foreslås derfor, at der indsættes en bestemmelse i ligningslovens § 7 F,
stk. 1, om, at kompensation i form af et engangsbeløb, der ydes til boligejere
efter § 2, stk. 2, i lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter
Kærshovedgård, som følge af, at deres bolig ligger i nærheden af Udrejse-
center Kærshovedgård, skal være skattefri for modtageren.
Derudover foreslås det i ligningslovens § 7 F, stk. 3, at fortjeneste ved salg
af ejendomme m.v. til staten efter § 2, stk. 3, i lov om kompensation til na-
boer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, der ligger i nærheden af Ud-
rejsecenter Kærshovedgård, ikke skal medregnes ved opgørelse af den skat-
tepligtige indkomst.
15
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Med forslaget vil den fortjeneste ved salg af en boligejendom, der ikke alle-
rede efter gældende regler er fritaget for beskatning, blive skattefritaget. For
landbrugsejendomme, hvor der er en bolig, vil det typisk dreje sig om for-
tjeneste ved salg af driftsbygninger, landbrugsjord, driftsmidler, beholdnin-
ger og produktionsdyr. For andre erhvervsejendomme kan det typisk dreje
sig om produktionslokaler, værksteder, lagerlokaler eller butikker m.v.
I de situationer, hvor der opgøres et tab ved afståelsen, der kan fratrækkes
ved indkomstopgørelsen efter skattelovgivningens almindelige regler, vil
dette tab fortsat kunne fratrækkes. Tilsvarende gør sig gældende i situatio-
ner, hvor der modtages erstatning i anledning af ekspropriation, det vil sige,
at tab ved afståelsen kan fratrækkes ved indkomstopgørelsen, uanset om en
eventuel fortjeneste i anledning af ekspropriationen er skattefri.
Skattefritagelsen vil efter forslaget ikke skulle omfatte genvundne afskriv-
ninger eller tab ved et salg. Genvundne afskrivninger eller tab ved et salg af
bygninger og installationer opgøres efter afskrivningslovens § 21. Den del
af fortjenesten ved salg, der svarer til forskellen mellem den afskrevne værdi
og afståelsessummen, vil derfor fortsat være skattepligtig.
For bygninger og installationer vil det dreje sig om ejendomme og installa-
tioner, hvorpå der er afskrevet efter afskrivningslovens §§ 14 eller 15. Den
foreslåede beskatning vil herved svare til den beskatning, der ville være sket
ved salg af en landbrugsejendom eller anden erhvervsejendom på ekspro-
priationslignende vilkår.
Driftsmidler afskrives efter afskrivningslovens kapitel 2. I forhold til drifts-
midler vil der efter forslaget skulle sondres mellem de genvundne afskriv-
ninger og den realiserede gevinst på driftsmidlet. Den realiserede gevinst vil
efter forslaget være skattefri, mens der vil skulle ske beskatning af eventu-
elle genvundne afskrivninger.
Skattefritagelsen vil efter forslaget heller ikke skulle omfatte en genanbragt
fortjeneste fra afståelse af en tidligere afstået erhvervsejendom. Tilsvarende
gælder også for fortjeneste, der er indvundet ved modtagelse af en erstat-
ningssum i anledning af ekspropriation, jf. § 11, stk. 2, i lov om beskatning
af fortjeneste ved afståelse af fast ejendom (herefter ejendomsavancebeskat-
ningsloven).
16
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
[Under udarbejdelse]
4.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
[Under udarbejdelse]
Ved udarbejdelsen af lovforslaget har de syv principper for digitaliserings-
klar lovgivning været overvejet.
Af særlige overvejelser kan det i forhold til princip 2 om digital kommuni-
kation bemærkes, at kommunikationen med borgere, der ansøger om kom-
pensation efter den foreslåede kompensationsordning, vil ske via Digital
Post. Kommunikation med borgere, der er fritaget for Digital Post, vil ske
på anden vis, f.eks. ved fysisk post. Dette princip vurderes på den baggrund
efterlevet.
Hvad angår princip 3 om bl.a. objektive kriterier bemærkes det, at vurderin-
gen af, hvem der kan ydes kompensation til, vil ske på baggrund af objektive
betingelser, jf. afsnit 3.1.3, og dette princip vurderes derfor efterlevet. Det
bemærkes i denne forbindelse, at Udlændinge- og Integrationsministeriet til
brug for sagsbehandlingen af ansøgninger om kompensation har anmodet
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur om at kvalificere, hvad der er
midtpunktet af Udrejsecenter Kærshovedgård, og dernæst hvilke matrikler
og dertilhørende adresser der omfattes af zonerne angivet i afsnit 3.1.3.
Hvilke matrikler og dertilhørende adresser der omfattes af de nævnte zoner
vil fremgå af en bekendtgørelse, der fastsætter detaljerede regler om udbe-
taling af økonomisk kompensation til ejere af boliger, der er beliggende i
nærheden af Udrejsecenter Kærshovedgård, jf. bemærkninger til § 2.
Hvad angår princip 4 om bl.a. genbrug af data og princip 5 om tryg og sikker
databehandling bemærkes det, at ordningen vil blive administreret med ud-
gangspunkt i data, som det offentlige allerede indsamler, herunder person-
og geodata, og at denne databehandling vil ske inden for rammerne af data-
beskyttelseslovgivningen. Disse principper vurderes således efterlevet.
17
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Endelig bemærkes det, at også principperne 1, 6 og 7 er indgået i overvejel-
serne og vurderes efterlevet.
Det vurderes på baggrund af ovenstående, at lovforslaget følger princip-
perne om digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
[Under udarbejdelse]
6. Administrative konsekvenser for borgerne
[Under udarbejdelse]
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
8.1. Forholdet til EU’s statsstøtteregler
Udbetaling af kompensation til virksomheder, når der er tale om kompensa-
tion for overtagelse af erhvervsejendomme, jf. den foreslåede § 2 og afsnit
3.1.3 ovenfor, er betinget af, at støtten kan tildeles i overensstemmelse med
EU’s statsstøtteregler. Vurderes det, at kompensationen vil udgøre stats-
støtte efter EUF-traktatens artikel 107, stk. 1, kan kompensation kun tildeles
efter reglerne om de minimis-støtte (Europa-Kommissionens forordning nr.
1407/2013/EU, Europa-Kommissionens forordning nr. 717/2014/EU eller
Europa-Kommissionens forordning nr. 2019/316/EU).
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 22. juli 2022 til den 22. august
2022 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Amnesty International. Andelsboligfor-
eningernes fællesrepræsentation, Bedsteforældre for Asyl, Boligselskaber-
nes Landsforening, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes
Worldwide, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Lejerforeninger,
Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Flygtningehjælp, Danske Rederier, DFUNK – Dansk Flygtningehjælp Ung-
dom, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Udlejere,
Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke
18
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
2607870_0019.png
UDKAST
i Danmark, Det Nationale Integrationsråd, DIGNITY – Dansk Institut Mod
Tortur, EjendomDanmark, Finans Danmark, Folkehøjskolernes Forening i
Danmark, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre,
Naalakkersuisut (Grønlands Landsstyre), HK/Danmark, Indvandrermedi-
cinsk klinik – Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut
for Menneskerettigheder, Kirkernes Integrationstjeneste, KL – Kommuner-
nes Landsforening, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kvindernes In-
ternationale Liga for Fred og Frihed (Kvindefredsligaen), Københavns By-
ret, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen Adoption & Samfund, Lands-
foreningen af Forsvarsadvokater, Lejernes Hus, Mellemfolkeligt Samvirke,
Plums Fond for fred, økologi og bæredygtighed (tidl. Fredsfonden), PRO-
Vest, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Re-
fugees Welcome, Retspolitisk Forening, Røde Kors, SOS Racisme, Udlæn-
dingenævnet, Ældresagen, Ægteskab uden grænser, 3F, 3F Privat Service,
Hotel og Restauration (3F PSHR).
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
[Under udarbejdelse]
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
[Under udarbejdelse]
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
[Under udarbejdelse]
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative [Under udarbejdelse]
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative [Under udarbejdelse]
konsekvenser for
borgerne
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
[Under udarbejdelse]
19
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
2607870_0020.png
UDKAST
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU- Udbetaling af kompensation til virksomheder, når der er tale om kompensa-
retten
tion for overtagelse af erhvervsejendomme, jf. den foreslåede § 2, stk. 3, og
er betinget af, at støtten kan tildeles i overensstemmelse med EU’s statsstøt-
teregler. Vurderes det, at kompensationen vil udgøre statsstøtte efter EUF-
traktatens artikel 107, stk. 1, kan kompensation kun tildeles efter reglerne
om de minimis-støtte (Europa-Kommissionens forordning nr.
1407/2013/EU, Europa-Kommissionens forordning nr. 717/2014/EU eller
Europa-Kommissionens forordning nr. 2019/316/EU).
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Med den foreslåede
§ 1
fastslås det, at loven har til formål at fastlægge ram-
merne for tilbud om kompensation til ejere af boliger, der ligger i nærheden
af Udrejsecenter Kærshovedgård.
Bestemmelsen fastsætter lovens overordnede formål og indebærer, at loven
vil udgøre rammerne for den ordning om kompensation, som vil kunne til-
bydes til personer, der ejer en bolig i nærheden af Udrejsecenter Kærsho-
vedgård.
Til § 2
Det foreslås med
§ 2, stk. 1,
at der kan ydes kompensation til ejere af boliger,
der ligger i nærheden af Udrejsecenter Kærshovedgård, og at kompensatio-
nen kan ske i form af udbetaling af et engangsbeløb eller gennem overta-
gelse af ejendommen, hvori boligen indgår.
20
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Det foreslåede indebærer, at der vil kunne ydes kompensation til personer,
der ejer en bolig i nærheden af Udrejsecenter Kærshovedgård, og at denne
kompensation vil kunne ske gennem udbetaling af et engangsbeløb eller
gennem overtagelse af ejendommen, hvori boligen indgår.
Det foreslås med
stk. 2,
at udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
nærmere regler om, at ejere af boliger, som ligger i nærheden af Udrejse-
center Kærshovedgård, under visse forudsætninger er berettiget til kompen-
sation i form af udbetaling af et engangsbeløb. Udlændinge- og integrati-
onsministeren fastsætter herunder nærmere regler om kredsen af de beretti-
gede modtagere, størrelsen og karakteren af kompensation, udbetaling og
frister.
Bestemmelsen indebærer, at udlændinge- og integrationsministeren vil blive
bemyndiget til at udstede en bekendtgørelse, der fastsætter detaljerede regler
om udbetaling af kompensation i form af et engangsbeløb til ejere af boliger,
der er beliggende i nærheden af Udrejsecenter Kærshovedgård.
Bekendtgørelsen vil skulle fastsætte kredsen af de ejere af boliger, der under
visse forudsætninger er berettigede til at modtage kompensation i form af et
engangsbeløb. Det forudsættes, at der vil skulle tilbydes et engangsbeløb til
ejere af boliger i nærmere fastsatte zoner med udgangspunkt i midtpunktet
af Udrejsecenter Kærshovedgård.
Det forudsættes således, at udbetaling af kompensation vil skulle ske efter
en differentieret ordning, hvorefter kompensationens form og størrelse vil
afhænge af afstanden til centeret.
En ejendom vil være omfattet af en af de fastsatte zoner, hvis matriklen for
en beboelsesejendom ligger inden for den enkelte zone. Det vil således ikke
være afstanden til bebyggelsen på grunden, men derimod afstanden til den
nærmeste matrikelgrænse for den matrikel, hvor beboelsesejendommen er
beliggende, der fastsætter, om matriklen er beliggende inden for en zone.
Det forudsættes, at personer, der ejer og er registreret med bopæl på en ejen-
dom, hvis nærmeste matrikelgrænse er mindre end 500 meter fra midtpunk-
tet af Udrejsecenter Kærshovedgård, vil være omfattet af zone 1. Det forud-
sættes endvidere, at personer, der ejer og er registreret med bopæl på en
ejendom, hvis nærmeste matrikelgrænse er mellem 500 og 1.000 meter
(begge tal inklusive) fra midtpunktet af Udrejsecenter Kærshovedgård, vil
være omfattet af zone 2. Personer, der ejer og er registreret med bopæl på
21
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
en ejendom, hvis nærmeste matrikelgrænse er over 1.000 og 1.500 meter
eller derunder fra midtpunktet af Udrejsecenter Kærshovedgård, vil være
omfattet af zone 3. Personer, der ejer og er registreret med bopæl på en ejen-
dom, der er omfattet af zone 1 eller 2, vil under visse forudsætninger kunne
få udbetalt et engangsbeløb på 150.000 kr., mens personer, der ejer og er
registreret med bopæl på en ejendom, der er omfattet af zone 3, under visse
forudsætninger vil kunne få udbetalt et engangsbeløb på 50.000 kr.
Det forudsættes således, at de naboer, der bor i zone 1 og zone 2 i højere
grad potentielt kan opleve at være påvirket af beboernes færden i forhold til
naboerne i zone 3, hvis beboelsesejendom ligger længere væk fra udrejse-
centret, vil blive tilbudt et større engangsbeløb.
Det bemærkes, at de nærmere fastsatte zoner vil tage udgangspunkt i midt-
punktet af Udrejsecenter Kærshovedgård, og at der vil blive udarbejdet en
liste og et kort over de matrikler og adresser, som er omfattet af de angivne
zoner.
Det vil være en forudsætning for at kunne få udbetalt kompensation, at ved-
kommende ejer en bolig og samtidig er registreret med bopæl på en ejen-
dom, som er beliggende på en matrikel inden for en af de angivne zoner.
Det vil f.eks. ikke være tilstrækkeligt, at en person ejer en matrikel uden
bebyggelse, der ligger inden for zonen, eller at pågældende lejer en bolig på
en omfattet matrikel. For udlejede boliger, hvor ejeren ikke er registreret
med bopæl på ejendommen, vil der ligeledes ikke kunne ske udbetaling af
kompensation. For at kunne opnå kompensation vil det være en forudsæt-
ning, at betingelserne til ejerskab og bopælsregistrering var opfyldt på tids-
punktet for regeringens beslutning om at stoppe planerne om etablering af
Udrejsecenter Holmegaard på Langeland (den 25. maj 2021), såvel som de
vil skulle være opfyldt på tidspunktet for indgivelse af ansøgning om at få
udbetalt kompensation i form af et engangsbeløb. Dette indebærer, at en
ejer, som er fraflyttet sin bolig efter regeringens beslutning om at stoppe
planerne om etablering af Udrejsecenter Holmegaard, eller en ejer, der ikke
længere er registreret med bopæl, ikke vil kunne opfylde betingelserne for
at få udbetalt kompensation.
Det vil derimod ikke være en betingelse for at blive tilbudt kompensation,
at man kan påvise en påvirkning af naboskabet til Udrejsecenter Kærsho-
vedgård.
22
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Det forudsættes, at det vil være Udlændingestyrelsen, der træffer afgørelse
om, hvorvidt der kan ydes kompensation. Der henvises til bemærkningerne
til § 3.
Det vil endvidere være en forudsætning, at det i bekendtgørelsen fastsættes,
at en ansøgning om kompensation vil skulle indgives senest seks måneder
efter ordningens ikrafttræden, hvilket vil sige senest den 30. juni 2023. Ind-
gives en anmodning om kompensation i form af et engangsbeløb efter denne
dato, vil anmodningen ikke kunne efterkommes.
Det forudsættes, at en ejer af en bolig, der både er omfattet af regler fastsat
i medfør af den foreslåede stk. 2 og regler fastsat i medfør af den foreslåede
stk. 3, ikke vil kunne få udbetalt et engangsbeløb, hvis der samtidig er frem-
sat anmodning om overtagelse af den ejendom, hvori boligen indgår.
Er der i medfør af den foreslåede stk. 3 fremsat anmodning om overtagelse
af ejendommen, hvori boligen indgår, vil der ikke kunne ske udbetaling af
et engangsbeløb. En ejer af en bolig vil således alene kunne kompenseres i
form af et engangsbeløb eller ved tilbud om overtagelse af den ejendom,
hvori boligen indgår.
Det foreslås med
stk. 3,
at udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
nærmere regler om, at ejere af boliger, som ligger i nær tilknytning til Ud-
rejsecenter Kærshovedgård, under visse forudsætninger tilbydes overtagelse
af den ejendom, hvori boligen indgår. For landbrugsejendomme vil overta-
gelse, såfremt ejeren ønsker det, også kunne omfatte eventuelle tilhørende
jordstykker, driftsbygninger, løsøre, beholdninger og produktionsdyr. For
øvrige ejendomme vil overtagelse, såfremt ejeren ønsker det, også kunne
omfatte direkte tilstødende matrikler med samme ejer.
Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter endvidere nærmere regler
om kredsen af berettigede, værdifastsættelsen af ejendommen m.v., frem-
gangsmåden ved overtagelse og frister.
Bestemmelsen indebærer, at udlændinge- og integrationsministeren vil blive
bemyndiget til at udstede en bekendtgørelse, der fastsætter de detaljerede
regler om tilbud om overtagelse af ejendommen, hvor beboelsesejendom-
men er beliggende i en nærmere fastsat zone.
Det bemærkes, at de nærmere fastsatte zoner vil tage udgangspunkt i midt-
punktet af Udrejsecenter Kærshovedgård, og at der vil blive udarbejdet en
23
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
liste og et kort over de matrikler og adresser, som er omfattet af de angivne
zoner.
Det forudsættes, at personer, der ejer og er registreret med bopæl på en ejen-
dom, hvis nærmeste matrikelgrænse er mindre end 500 meter fra midtpunk-
tet af Udrejsecenter Kærshovedgård, vil kunne blive tilbudt overtagelse af
ejendommen. Det forudsættes således, at de naboer, der bor i nær tilknytning
til Udrejsecenter Kærshovedgård – dvs. de nærmeste naboer, der i deres
dagligdag færdes tæt på udrejsecentret – i højere grad potentielt kan opleve
at være påvirket af beboernes færden i forhold til øvrige naboer, hvis bebo-
elsesejendom ligger længere væk fra udrejsecentret, herunder på baggrund
af beboernes færden omkring udrejsecentret, vil blive tilbudt mulighed for
at få overtaget den ejendom, hvori boligen indgår.
Det forudsættes endvidere, at tilbud om overtagelse af boliger på landbrugs-
ejendomme vil skulle omfatte den samlede landbrugsejendom samt eventu-
elle tilhørende jordstykker, som er registreret til landbrugsejendommen.
Ejeren af boligen på landbrugsejendommen vil dog kunne vælge, at tilhø-
rende jordstykker ikke skal omfattes af tilbuddet om overtagelse. Ejeren vil
endvidere kunne vælge, at tilbuddet om overtagelse også skal omfatte drifts-
bygninger, løsøre, beholdninger og produktionsdyr. Det indebærer, at for
boliger på landbrugsejendomme vil ejendommen også omfatte eventuelle
tilhørende jordstykker, som er registreret til landbrugsejendommen, og at
ejeren af boligen på landbrugsejendommen vil kunne vælge, om tilhørende
jordstykker skal omfattes af tilbuddet om overtagelse, ligesom ejeren vil
kunne vælge, om tilbuddet om overtagelse også skal omfatte driftsbygnin-
ger, løsøre, beholdninger og produktionsdyr.
Det forudsættes endvidere, at for øvrige ejendomme vil overtagelse, såfremt
ejeren ønsker det, også kunne omfatte direkte tilstødende matrikler med
samme ejer. Det indebærer, at for øvrige boliger omfatter ejendommen også
eventuelle direkte tilstødende matrikler med samme ejer, og at ejeren af bo-
ligen vil kunne vælge, om tilstødende matrikler skal omfattes af tilbuddet
om overtagelse.
Tilbud om overtagelse forudsættes at skulle ske til ejendommens værdi i
handel og vandel, dvs. ud fra de forhold, som gør sig gældende på tidspunk-
tet for ekspropriationskommissionens eller taksationskommissionens afgi-
velse af tilbud, idet der vil skulle ses bort fra den eventuelle værdinedgang
eller værditilvækst, som måtte skyldes, at ejendommen ligger i nær tilknyt-
ning til Udrejsecenter Kærshovedgård.
24
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
For at kunne blive tilbudt overtagelse af ejendommen vil det være en forud-
sætning, at man både ejer den omfattede beboelsesejendom og er registreret
med bopæl på ejendommen. Det vil være en forudsætning, at betingelserne
til ejerskab og bopælsregistrering var opfyldt på tidspunktet for regeringens
beslutning om at stoppe planerne om etablering af Udrejsecenter Holme-
gaard på Langeland (den 25. maj 2021), såvel som de vil skulle være opfyldt
på tidspunktet for fremsættelse af anmodning om overtagelse af ejendom-
men. Det bemærkes, at det ligeledes vil være en betingelse, at ejeren opfyl-
der betingelserne, frem til der sker overtagelse af ejendommen. Det indebæ-
rer, at en ejer, som er fraflyttet sin bolig efter regeringens beslutning om at
stoppe planerne om etablering af Udrejsecenter Holmegaard, eller en ejer,
som ikke længere er registreret med bopæl på ejendommen, ikke vil kunne
opfylde betingelserne for overtagelse af ejendommen.
Det vil derimod ikke være en betingelse for at kunne få overtaget en ejen-
dom, at man kan påvise en påvirkning af naboskabet til Udrejsecenter Kærs-
hovedgård.
Det forudsættes endvidere, at en ejer af en bolig, der både er omfattet af
regler fastsat i medfør af den foreslåede stk. 2 og regler fastsat i medfør af
den foreslåede stk. 3, ikke vil kunne få udbetalt et engangsbeløb, hvis der
samtidig er fremsat anmodning om overtagelse af den ejendom, hvori boli-
gen indgår.
Er der i medfør af det foreslåede stk. 2 sket udbetaling af et engangsbeløb,
vil tilbuddet om overtagelse skulle reduceres med det udbetalte beløb. En
ejer af en bolig vil således alene kunne kompenseres i form af et engangs-
beløb eller ved tilbud om overtagelse af den ejendom, hvori boligen indgår.
Tilbud om overtagelse af ejendomme vil, når der er tale om overtagelse af
erhvervsejendomme, dvs. virksomheder, være betinget af, at kompensatio-
nen i form af overtagelse kan ske i overensstemmelse med EU’s statsstøtte-
regler. Vurderes det, at overtagelsen vil udgøre statsstøtte efter EUF-trakta-
tens artikel 107, stk. 1, kan kompensationen kun tildeles efter reglerne om
de minimis-støtte (Europa-Kommissionens forordning nr. 1407/2013/EU,
Europa-Kommissionens forordning nr. 717/2014/EU eller Europa-Kom-
missionens forordning nr. 2019/316/EU).
25
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Det forudsættes, at det vil være Udlændingestyrelsen, der træffer afgørelse
om, hvorvidt der kan ydes kompensation. Der henvises til bemærkningerne
til § 3.
Det forudsættes, at det i bekendtgørelsen fastsættes, at fremsættelse af an-
modning om overtagelse af ejendom vil skulle ske senest seks måneder efter
ordningens ikrafttræden, det vil sige senest den 30. juni 2023. Fremsættes
en anmodning om overtagelse af ejendommen efter denne dato, vil anmod-
ningen ikke kunne efterkommes.
Endelig indebærer bestemmelsen, at udlændinge- og integrationsministeren
vil få den bevillingsmæssige hjemmel til at afholde de udgifter, der vil være
forbundet med denne del af kompensationsordningen.
Det foreslås med
stk. 4,
at ekspropriationskommissionen, jf. § 6, stk. 1, i lov
om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, fastsæt-
ter prisen for overtagelse af ejendomme m.v. efter de regler, der fastsættes i
medfør af stk. 3. Det foreslås endvidere, at ekspropriationskommissionens
prisfastsættelse kan indbringes for en taksationskommission, jf. § 7, stk. 2,
i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom. En-
delig foreslås det, at § 7 a i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom finder tilsvarende anvendelse.
Det foreslåede indebærer, at ekspropriationskommissionen, som nedsættes
efter § 6, stk. 1, i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende
fast ejendom (ekspropriationsprocesloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1161
af 20. november 2008 med senere ændringer, vil skulle vurdere boligen og
fastsætte den pris, som ejeren tilbydes, hvis ejeren ønsker statslig overta-
gelse af ejendommen. Bestemmelsen indebærer endvidere, at ekspropriati-
onskommissionen vil skulle behandle sager om overtagelse af boliger i zo-
nen efter nærmere regler, der fastsættes i medfør af det foreslåede stk. 3.
Ekspropriationskommissionens tilbud vil efter bestemmelsen kunne ind-
bringes for en taksationskommission med henblik på en uvildig prøvelse.
Det vil være en taksationskommission, som nedsættes efter ekspropriations-
proceslovens § 7, stk. 2, som vil skulle prøve ekspropriationskommissionens
tilbud. Det forudsættes, at der vil skulle fastsættes regler om, at ekspropria-
tionskommissionens tilbud bortfalder, hvis sagen indbringes for en taksati-
onskommission. Det vil betyde, at ejeren af en ejendom i givet fald alene vil
skulle forholde sig til taksationskommissionens tilbud. Der vil ikke være
26
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
mulighed for at tage imod ekspropriationskommissionens oprindelige til-
bud. Ejeren vil dog ikke være forpligtet til at acceptere et tilbud, uanset at
sagen er indbragt for ekspropriationskommissionen eller taksationskommis-
sionen.
Med
stk. 5
foreslås det, at kompensation efter den foreslåede stk. 2 ikke ind-
går ved vurderingen af, om en person har ret til ydelser fra det offentlige, og
kompensationen medfører ikke reduktion af sådanne ydelser.
Det foreslåede indebærer, at kompensationen, som udbetales efter regler
fastsat i medfør af denne lovs § 2, stk. 2, ikke vil skulle indgå i vurderingen
af, om en person har ret til ydelser fra det offentlige, og kompensationen vil
ikke medføre, at der vil skulle ske reduktion af sådanne ydelser.
Til § 3
Det foreslås i
§ 3, stk. 1,
at afgørelse om, hvorvidt der kan ydes kompensa-
tion i medfør af de regler, der fastsættes efter § 2, stk. 2 og 3, træffes af
Udlændingestyrelsen.
Forslaget indebærer, at det vil være Udlændingestyrelsen, der vil skulle
træffe afgørelse om, hvorvidt der kan ydes kompensation i medfør af de
regler, der fastsættes efter den foreslåede § 2, stk. 2 og 3.
Det vil således være Udlændingestyrelsen, der vil skulle påse, hvorvidt en
beboelsesejendom er beliggende i en af de zoner, som fastsættes nærmere i
medfør af den foreslåede § 2, stk. 2 og 3, og i givet fald, hvilken zone bebo-
elsesejendommen er beliggende i.
Det vil endvidere være Udlændingestyrelsen, der vil skulle træffe afgørelse
om, hvorvidt ejeren af den pågældende bolig opfylder betingelserne for at
kunne få udbetalt kompensation. Betingelserne fastsættes nærmere i medfør
af den foreslåede § 2, stk. 2 og 3. Der henvises til bemærkningerne hertil.
Det forudsættes således, at Udlændingestyrelsen vil skulle påse, om ansøger
ejede den pågældende bolig den 25. maj 2021, og om der foreligger ejerskab
på tidspunktet for ansøgningen om kompensation eller fremsættelse af an-
modning om overtagelse af ejendommen, hvori boligen indgår. Det vil end-
videre være Udlændingestyrelsen, der vil skulle konstatere, om ejeren var
registreret med bopæl på den pågældende ejendom den 25. maj 2021, og om
ejeren er registreret med bopæl på tidspunktet for indgivelse af ansøgning
27
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
om kompensation eller fremsættelse af anmodning om overtagelse af ejen-
dommen, hvori boligen indgår.
Udlændingestyrelsen vil derimod ikke skulle påse, om den pågældende, der
anmoder om kompensationen, er blevet påvirket af naboskabet til Udrejse-
center Kærshovedgård.
Det foreslås i
stk. 2,
at Udlændingestyrelsens afgørelser efter stk. 1 ikke kan
påklages.
Det foreslåede indebærer, at Udlændingestyrelsens afgørelse om, hvorvidt
der kan ydes kompensation i medfør af de regler, der fastsættes efter den
foreslåede § 2, stk. 2 og 3, ikke vil kunne indbringes for en anden admini-
strativ myndighed.
Udlændingestyrelsens afgørelse om, hvorvidt beliggenheden af en beboel-
sesejendom og om boligens ejer er omfattet af de regler, der fastsættes i
medfør af den foreslåede § 2, stk. 2 og 3, vil være truffet på baggrund af
objektive konstaterbare forhold.
Det foreslås i
stk. 3,
at er betingelserne for udbetaling af et engangsbeløb
opfyldt, udbetaler Udlændingestyrelsen i overensstemmelse med de regler,
der fastsættes i medfør af § 2, stk. 2, kompensation til ejerne af de omfattede
boliger.
Det foreslåede indebærer, at det vil være Udlændingestyrelsen, der udbeta-
ler kompensation til de ejere af boliger, som opfylder betingelserne herfor.
Med den foreslåede
stk. 4,
foreslås det, at er betingelserne for overtagelse af
en ejendom opfyldt, kan Udlændingestyrelsen i overensstemmelse med de
regler, der fastsættes i medfør af § 2, stk. 3, overtage den omfattede ejen-
dom.
Baggrunden for forslaget er, at det er Udlændingestyrelsen, der i medfør af
at udlændingelovens § 42 a, stk. 5, tilvejebringer og driver indkvarterings-
steder for udlændinge, der bl.a. afventer udsendelse. Udlændingelovens §
42 a, stk. 5, giver imidlertid alene Udlændingestyrelsen mulighed for at til-
vejebringe ejendomme med henblik på indkvartering, og Udlændingestyrel-
sen vil efter bestemmelsen således ikke kunne overtage ejendomme med
henblik på at kompensere ejere af boliger, der ligger i nær tilknytning til et
indkvarteringssted.
28
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Det foreslåede indebærer, at det vil være Udlændingestyrelsen, der vil skulle
opkøbe ejendomme med henblik på at kompensere ejere af boliger, der lig-
ger i nær tilknytning til Udrejsecenter Kærshovedgård.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2023.
Det foreslåede indebærer, at den foreslåede ordning om kompensation til
ejere af boliger, som er placeret i nær tilknytning til Udrejsecenter Kærsho-
vedgård, træder i kraft den 1. januar 2023.
Ejere af boliger, som er placeret i nær tilknytning til Udrejsecenter Kærsho-
vedgård, vil således kunne søge om at få udbetalt et engangsbeløb på bag-
grund af regler fastsat i medfør af § 2, stk. 2, efter lovens ikrafttræden.
Ejere af boliger, som er placeret i nær tilknytning til Udrejsecenter Kærsho-
ved, vil således kunne fremsætte anmodning om overtagelse af ejendom på
baggrund af regler fastsat i medfør af § 2, stk. 3, efter lovens ikrafttræden.
Det forudsættes i den forbindelse, at regler fastsat i medfør af lovens § 2,
stk. 2 og 3, træder i kraft samtidig med denne lov.
Til § 5
Til nr. 1 og 2
Efter ligningslovens § 7 F, stk. 1, skal en række tilskud og beløb ikke med-
regnes til den skattepligtige indkomst. Det gælder bl.a. tilskud efter lov om
statstilskud til renoverings- og bygningsarbejder og energibesparende mate-
rialer i helårsboliger, og kompensation i form af et engangsbeløb og dæk-
ning af omkostninger til støjisolering ydet i forbindelse med støjgener fra
Flyvestation Skrydstrup efter regler fastsat i medfør af § 11, stk. 1, i lov om
udbygning og drift af Flyvestation Skrydstrup.
Det foreslås i ligningslovens
§ 7 F, stk. 1, nr. 8,
at ændre »helårsboliger og«
til: »helårsboliger,«, og i
§ 7 F, stk. 1, nr. 9,
at ændre »drift af Flyvestation
Skrydstrup.« til: »drift af Flyvestation Skrydstrup, og«.
29
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
Det foreslåede er alene lovtekniske konsekvensændringer som følge af den
foreslåede skattefritagelse af kompensation til boligejere i nærheden af Ud-
rejsecenter Kærshovedgård i ligningslovens § 7 F, stk. 1, nr. 10, jf. lovforsla-
gets § 5, nr. 3.
Til nr. 3
Offentlig støtte er efter gældende ret som udgangspunkt skattepligtig ind-
komst, medmindre der er særskilt hjemmel til skattefritagelse f.eks. i lig-
ningsloven. Der er efter gældende regler ikke fastsat regler om skattefrita-
gelse af kompensation
ydet til ejere af boliger, der ligger i nærheden af Ud-
rejsecenter Kærshovedgård.
Hvorvidt beløb m.v. ydet efter den foreslåede kompensationsordning er
skattepligtig eller skattefri for modtageren, afhænger således af en konkret
vurdering.
Efter ligningslovens § 7 F, stk. 1, skal en række tilskud og beløb ikke med-
regnes til den skattepligtige indkomst.
Det foreslås, at der i ligningslovens
§ 7 F, stk. 1,
indsættes et nyt
nr. 10,
hvorefter kompensation i form af
et engangsbeløb ydet til ejere af boliger,
der ligger i nærheden af Udrejsecenter Kærshovedgård efter § 2, stk. 2, i lov
om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, ikke
skal medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Det foreslåede indebærer, at Udlændinge- og Integrationsministeriet vil
kunne udbetale kompensation i form af et engangsbeløb til ejere af boliger,
som ligger i nærheden af Udrejsecenter Kærshovedgård, skattefrit for mod-
tageren.
Til nr. 4
Fortjeneste ved afståelse af fast ejendom er som udgangspunkt skattepligtig.
Der skal dog ikke betales skat ved afståelse af et en- eller tofamilieshus eller
ejerlejlighed, hvis ejendommen har tjent til bolig for ejeren eller dennes hus-
stand i en del af eller hele den periode, hvori ejeren har ejet ejendommen.
Ved salg af landbrugsejendomme vil den del af fortjenesten, der vedrører
stuehuset med tilhørende grund og have, ikke være skattepligtig. Det er en
betingelse, at landbrugsejendommen tjener eller har tjent til bolig for ejeren
30
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
eller dennes husstand. Tilsvarende gælder for den del af fortjenesten, som
vedrører ejerboligen, ved afståelse af en ejendom, der indeholder en eller to
selvstændige lejligheder, hvor ejendommen både tjener eller har tjent til bo-
lig for ejeren og i væsentligt omfang benyttes erhvervsmæssigt. Fortjenesten
ved salg af den øvrige del af en landbrugsejendom eller en ejendom, der i
væsentligt omfang benyttes erhvervsmæssigt, er skattepligtig.
Ejeren af en erhvervsejendom kan under visse betingelser vælge mellem at
lade sig beskatte ved afståelsen af ejendommen eller at udskyde beskatnin-
gen til en senere afståelse ved at modregne fortjenesten i anskaffelsessum-
men for en nyerhvervet ejendom.
Efter ligningslovens § 7 F, stk. 3, skal gevinst ved salg til staten af ejen-
domme efter § 11, stk. 2, i lov om udbygning af drift af Flyvestation Skryds-
trup ikke medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Skatte-
fritagelsen omfatter ikke eventuelle genvundne afskrivninger eller genan-
bragt fortjeneste fra afståelse af en erhvervsejendom efter ejendomsavance-
beskatningslovens §§ 6 A, 6 C eller 10. Bestemmelserne i ejendomsavance-
beskatningslovens 11, stk. 2, 2.-5. pkt. om fortjeneste opnået ved ekspropri-
ation m.v. finder tilsvarende anvendelse.
Det foreslås at ændre bestemmelsen, så den også omfatter gevinst ved salg
til staten af ejendomme, som staten overtager efter § 2, stk. 3, i lov om kom-
pensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård.
Det vil betyde,
at gevinst ved salg til staten af ejendomme med boliger i nærheden af udrej-
secenter Kærshovedgård ikke vil skulle medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. Skattefritagelsen vil ikke omfatte eventuelle gen-
vundne afskrivninger.
Tilsåede marker, skov, markanlæg m.v. vil som en del af en fast ejendom
blive omfattet af den foreslåede skattefritagelse.
Det er alene ejendomme, der anvendes til beboelse, der vil kunne overdrages
til staten efter § 2, stk. 3, i lov om kompensation til naboer omkring Udrej-
secenter Kærshovedgård. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 2.
Hvis ejeren af den pågældende ejendom m.v., der bliver overtaget af staten
efter den foreslåede § 2, stk. 3, i lov om kompensation til naboer omkring
Udrejsecenter Kærshovedgård, anvender ejendommen erhvervsmæssigt og
anvender reglerne i virksomhedsskatteloven, vil det skattefrie beløb indgå i
31
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
virksomhedsordningen og vil blive behandlet efter virksomhedsordningens
regler. Det svarer til de gældende regler for ekspropriationserstatninger.
Hvis ejeren af den pågældende ejendom er et selskab, vil selskabet kunne
modtage beløbet skattefrit. Ved efterfølgende udbetaling til aktionærer vil
beløbet dog blive beskattet som udbytte eller ved salg som aktieavance.
Efter forslaget skattefritages den fortjeneste ved salg af en boligejendom,
der ikke allerede er fritaget for beskatning. Den foreslåede skattefritagelse
vil omfatte for landbrugsejendomme også fortjeneste ved salg af driftsbyg-
ninger, jord, driftsmidler, beholdninger og produktionsdyr. For andre er-
hvervsejendomme omfatter skattefritagelsen også fortjeneste ved salg af
produktionsbygninger, værksteder, lager- og udstillingsbygninger samt va-
relager.
I de situationer, hvor der opgøres et tab ved afståelsen, der kan fratrækkes
ved indkomstopgørelsen efter skattelovgivningens almindelige regler, vil
dette tab fortsat kunne fratrækkes. For erstatning, der modtages i anledning
af ekspropriation, gælder tilsvarende, at tab ved afståelse kan fratrækkes ved
indkomstopgørelsen, uanset om en eventuel fortjeneste i anledning af ek-
spropriation er skattefri.
Den foreslåede skattefritagelse vil efter stk. 3, 2. pkt., ikke omfatte gen-
vundne afskrivninger eller en genanbragt fortjeneste fra afståelse af en er-
hvervsejendom. Der kan være tale om genvundne afskrivninger ved salg af
både ejendomme, installationer og driftsmidler. Genvundne afskrivninger er
udtryk for, at der er afskrevet og dermed opnået fradrag for en værdined-
gang, der ikke konkret kan konstateres i forbindelse med salget. Afskrivnin-
ger er således skematiske, og de kan derfor give en overkompensation i for-
hold til den reelle nedslidning.
For bygninger og installationer drejer det sig om ejendomme og installatio-
ner, hvorpå der er afskrevet efter afskrivningslovens §§ 14 eller 15. De fo-
reslåede regler for bygninger og installationer svarer til de regler, der gælder
ved salg af en erhvervsejendom, hvis ejendommen var afstået på ekspropri-
ationslignende vilkår.
Driftsmidler afskrives efter afskrivningslovens kapitel 2. I forhold til drifts-
midler vil der efter det foreslåede skulle sondres mellem de genvundne af-
32
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
skrivninger og den realiserede gevinst på driftsmidlet. Den realiserede ge-
vinst vil efter forslaget være skattefri, men der vil skulle ske beskatning af
eventuelle genvundne afskrivninger.
Den foreslåede skattefritagelse foreslås også at skulle omfatte fortjeneste i
relation til foder- og salgsbeholdninger, produktionsdyr og varelagre m.v.
Når en foderbeholdning m.v. afstås, indgår den indtægt, som erhvervsdri-
vende erhverver ved salg af foderbeholdninger m.v., ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst, fordi foderbeholdninger m.v. skattemæssigt over-
går til at være solgte salgsbeholdninger.
Salgsbeholdninger er de mængder af vegetabilsk produktion, som på status-
tidspunkt tilhører landbrugerne, og som er bestemt til salg. Ved salg skal
indtægten normalt indgå ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Fortjeneste ved afståelse af husdyr er skattefri. Tab vil indgå ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst.
For husdyr omfattet af lov om skattemæssig behandling af husdyrbesætnin-
ger vil fortjeneste eller tab opgøres efter denne lov.
Skattefriheden vil ikke omfatte den nedskrivning på husdyr, som måtte være
foretaget efter lov om skattemæssig behandling af husdyrbesætninger i året
før salgsåret, og som skal indkomstbeskattes i salgsåret. Fortjeneste eller tab
ved afståelse af andre husdyr vil skulle opgøres efter reglerne i lov om skat-
temæssig opgørelse af varelagre m.v.
Skattefritagelsen vil heller ikke omfatte genanbragt fortjeneste fra afståelse
af en erhvervsejendom efter ejendomsavancebeskatningslovens §§ 6 A, 6 C
eller 10. Tilsvarende gælder også for fortjeneste, der er indvundet ved mod-
tagelse af en erstatningssum i anledning af ekspropriation efter ejendoms-
avancebeskatningslovens § 11.
Hvis der er genanbragt fortjeneste i ejendommen, vil fortjenesten skulle op-
gøres efter reglerne i ejendomsavancebeskatningslovens § 11, stk. 2, 2-5.
pkt. Det betyder, at den genanbragte fortjeneste beskattes i det indkomstår,
hvor staten overtager den ejendom, hvor fortjenesten er genanbragt. Den
skattepligtige fortjeneste opgøres med de tillæg og nedslag efter ejendoms-
avancebeskatningsloven, som erhvervsejendommen ville være berettiget til,
33
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
UDKAST
hvis fortjenesten var blevet beskattet på tidspunktet for afståelse af erhvervs-
ejendommen. I stedet for at medregne fortjenesten ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst kan den skattepligtige vælge at udskyde beskatnin-
gen ved at genanbringe fortjenesten i en ny ejendom efter reglerne i ejen-
domsavancebeskatningslovens §§ 6 A eller 6 C.
Efter ligningslovens § 7 F, stk. 3, finder reglerne i ejendomsavancebeskat-
ningslovens § 11, stk. 2, 2-5. pkt., tilsvarende anvendelse. Det er de regler,
der er gældende for ejendomme, der eksproprieres m.v., og hvor der er gen-
anbragt fortjeneste efter ejendomsavancebeskatningslovens §§ 6 A, 6 C eller
10. Med den foreslåede udvidelse af bestemmelse vil dette fremover også
gælde for ejendomme med boliger i nærheden af Udrejsecenter Kærshoved-
gård, der sælges til staten.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i de almindelige bemærkninger.
34
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
2607870_0035.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§5
I ligningsloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1735 af 17. august 2021,
som ændret senest ved § 15 i lov nr.
lov nr. 802 af 7. juni 2022, foreta-
ges følgende ændringer:
§7F
Til den skattepligtige indkomst
medregnes ikke:
1)-7) …
8) tilskud efter lov om statstilskud
til renoverings- og bygningsarbej-
der og energibesparende materialer
i helårsboliger og
9) kompensation i form af et fast
beløb og dækning af omkostninger
til støjisolering ydet i forbindelse
med støjgener fra Flyvestation
Skrydstrup efter regler fastsat i
medfør af § 11, stk. 1, i lov om ud-
bygning og drift af Flyvestation
Skrydstrup.
Stk. 2. …
Stk. 3.
Gevinst ved salg til staten af
ejendomme m.v. efter § 11, stk. 2, i
lov om udbygning og drift af Flyve-
station Skrydstrup skal ikke med-
regnes ved opgørelsen af den skat-
tepligtige indkomst. Skattefritagel-
sen efter 1. pkt. omfatter ikke even-
tuelle genvundne afskrivninger el-
ler genanbragt fortjeneste fra afstå-
else af en erhvervsejendom efter §§
6 A, 6 C eller 10 i ejendomsavance-
beskatningsloven. Bestemmelserne
1.
I
§ 7 F, stk. 1, nr. 8,
ændres
”helårsboliger og” til: ”helårsboli-
ger,”.
2.
I
§ 7 F, stk. 1, nr. 9,
ændres
”drift af Flyvestation Skrydstrup.”
til: ”drift af Flyvestation Skryds-
trup og”.
3.
I
§ 7 F, stk. 1,
indsættes som
nr.
10:
”10) kompensation i form
af et en-
gangsbeløb ydet til ejere af boli-
ger, der ligger i nærheden af Ud-
rejsecenter Kærshovedgård efter §
2, stk. 2, i lov
om kompensation til
naboer omkring Udrejsecenter
Kærshovedgård.”
4.
I
§ 7 F, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes
efter ”Skrydstrup”: ”eller efter § 2,
stk. 3, i lov
om kompensation til
naboer omkring Udrejsecenter
Kærshovedgård”.
35
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Lovudkast til forslag til lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, fra udlændinge- og integrationsministeren
2607870_0036.png
UDKAST
i ejendomsavancebeskatningslo-
vens § 11, stk. 2, 2.-5. pkt., finder
tilsvarende anvendelse.
36