Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del Bilag 112
Offentligt
2595523_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Orientering om forlængelse af perioden for suspension af dele af integrationsind-
satsen iht. integrationslovens § 4 b, stk. 2.
Den 17. marts 2022 trådte lov nr. 324 af 16. marts 2022 om midlertidig opholdstil-
ladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (særloven), i kraft.
Den 5. maj 2022 trådte lov nr. 546 af 3. maj 2022 om ændring af lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, lov om individuel bolig-
støtte, lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag og integrati-
onsloven (ændringsloven), i kraft.
Ved særloven blev der indsat en ny bestemmelse i integrationslovens § 4 b, hvor-
efter integrationslovens tidsfrister for, hvornår kommunalbestyrelsen skal tilveje-
bringe en række tilbud efter integrationsloven suspenderes. Det vedrører tidsfri-
sterne for tilbud efter kapitel 3 a (helbredsmæssige vurderinger, 4 (selvforsørgel-
ses- og hjemrejseprogram eller introduktionsprogram) og 5 (pligt til at udnytte sine
arbejdsmuligheder), omfanget af virksomhedsrettede tilbud efter integrationslo-
vens § 17 a, stk. 2, samt tidsfristen for, hvornår danskuddannelse skal kunne påbe-
gyndes, jf. § 5, stk. 1, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. Tidsfri-
sterne suspenderes i 3 måneder fra det tidspunkt, hvor ansvaret for udlændingen
overgår til kommunalbestyrelsen efter integrationslovens § 4, stk. 2, eller § 30, stk.
2. i særloven.
Med ændringsloven er der tilføjet en bemyndigelsesbestemmelse i integrationslo-
vens § 4 b, stk. 2, der bemyndiger udlændinge- og integrationsministeren til at fast-
sætte regler om forlængelse af suspensionsperioden som anført i § 4 b, stk. 1, når
det som følge af en større tilstrømning til landet er nødvendigt for at sikre kommu-
nalbestyrelsens arbejde med modtagelsen af nyankomne udlændinge.
Suspensionen gælder for personer omfattet af integrationsloven. Det betyder, at
suspensionen gælder for personer, der meddeles opholdstilladelse efter udlændin-
gelovens regler samt for personer, som er meddelt opholdstilladelse efter særlo-
ven.
Suspensionsperioden forhindrer ikke, at kommunerne kan tilbyde en hel eller delvis
integrationsindsats, hvis der konkret er kapacitet hertil i kommunen. En kommune
Side
1/3
17. juni 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Integration
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Frederik Hess Greve
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 112: Orientering om forlængelse af perioden for suspension af dele af integrationsindsatsen, fra udlændinge- og integrationsministeren
kan således vælge at prioritere igangsættelse af f.eks. sprogundervisning frem for
andre dele af integrationsindsatsen.
Den 17. juni 2022 er det tre måneder siden, at særloven trådte i kraft, og derfor vil
kommunerne gradvist blive nødsaget til at genoptage den fulde integrationsindsats
for de udlændinge, som har fået opholdstilladelse og er overgået til kommunerne i
løbet af marts 2022 og derefter. En betydelig andel af de fordrevne fra Ukraine,
som pt. befinder sig i Danmark, er meddelt opholdstilladelse og er overgået til kom-
munerne i marts, april eller maj 2022.
Det betyder, at kommunerne i løbet af månederne juni, juli og august 2022 vil skulle
tilbyde en fuld integrationsindsats til et stort antal fordrevne fra Ukraine.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har i samarbejde med Styrelsen for Inter-
nationale Rekruttering og Integration undersøgt landets kommuners brug af su-
spensionsperioden. Undersøgelsen viser bl.a., at:
Ca. 70 pct. af kommunerne i nogle eller alle tilfælde har ændret praksis for,
hvor hurtigt selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet påbegyndes, når
der modtages nyankomne flygtninge og fordrevne fra Ukraine,
Kun 7 pct. af kommunerne suspenderer aldrig tidsfrister, imens de reste-
rende 93 pct. af kommunerne anvender særloven til at suspendere tidsfri-
ster for nyankomne flygtninge og fordrevne fra Ukraine i en varierende an-
del af sagerne,
Størstedelen af kommunerne igangsætter nogle indsatser i suspensions-
perioden. Mere end tre ud af fire kommuner indkalder typisk til første
samtale, henviser til dansk og udarbejder kontrakt om integrationsindsat-
sen. Det fremgår endvidere, at en del kommuner har fokus på CV-skriv-
ning og at anvise til ordinære timer/jobs trods håndbremsen.
80 pct. af kommunerne vurderer, at de fremadrettet i højere eller samme
grad som nu vil få behov for særlovens bestemmelse om suspension af tids-
frister.
På baggrund af surveyens konklusioner om kommunernes brug af
suspensionsperioden, og idet et meget stort antal fordrevne fra Ukraine vil skulle
have fuld integrationsindsats i løbet af en kort periode i sommermånederne
(juni/juli/august), vurderer Udlændinge- og Integrationsministeriet, at det er mest
hensigtsmæssigt at forlænge suspensionsperioden, så den i alt varer 6 måneder.
Det vil kunne give kommunerne fortsat fleksibilitet i deres arbejde med
modtagelsen af de mange fordrevne fra Ukraine.
Bekendtgørelsen om forlængelse af suspensionsperioden vil gælde til og med den
31. december 2022. Adgangen til forlængelse af suspensionsperioden ophæves
derefter, og det vil herefter alene være de oprindelige regler om suspension i 3
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 112: Orientering om forlængelse af perioden for suspension af dele af integrationsindsatsen, fra udlændinge- og integrationsministeren
måneder fra det tidspunkt, hvor ansvaret for udlændingen overgår til kommunal-
bestyrelsen efter integrationsloven eller særloven, som finder anvendelse.
Regeringen følger naturligvis fortsat situationen med modtagelsen af de mange for-
drevne fra Ukraine i landets kommuner.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
Side
3/3