Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del Bilag 109
Offentligt
2591866_0001.png
Notat
16. maj 2022
Supplerende redegørelse til Folketinget om Hjemrejse-
styrelsens håndtering af anmeldelser for overtrædelse
af kontrolforpligtelserne siden 1. august 2020
Hjemrejsestyrelsen
Birkerød Kongevej 2
3460 Birkerød
Tel.
Mail
Web
Sags nr.
Akt-id
30 65 78 00
[email protected]
www.uim.dkwww.hjemst.dk
2022 - 106
13206
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 109: Orientering om Hjemrejsestyrelsens supplerende redegørelse om praksis for politianmeldelse af potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, fra udlændinge- og integrationsministeren
Indhold
1.
Indledning .......................................................................................................... 3
2. Hjemrejsestyrelsens tilrettelæggelse af sagsoprydningen ................................. 3
2.1. Rækkefølgen for behandling af sagerne ......................................................... 3
2.2. Håndtering af nye sager og anmeldelse til politiet ......................................... 6
2.3. Oprydning af Avnstrup-sager og kredssager .................................................. 7
3. Styringsmæssige tiltag med henblik på at sikre den fornødne prioritering
af sagerne fremadrettet ............................................................................................. 9
3.1. Ressourcer til sagsbehandling i nye sager .................................................... 10
3.2. Registreringspraksis ..................................................................................... 11
3.3. ’Reserve’ af oplærte interne medarbejdere og godkendere .......................... 12
3.4. Øgede ledelsesmæssige ressourcer på kontrolområdet................................. 12
3.5. Eventuelle fremtidige tiltag .......................................................................... 12
4. Baggrunden for sagsophobningen af sager vedr. indkvarterede på Center
Avnstrup ................................................................................................................. 12
5. Tidsforbruget i sagsbehandlingen .................................................................... 13
5.1. Hjemrejsestyrelsens vurdering af, om tidsforbruget pr. sag er steget
under Hjemrejsestyrelsen levetid eller om det højere tidsforbrug vurderes i
forhold til tidsforbruget hos hhv. Udlændingestyrelsen og politiet før 1. august
2020 13
5.2. Hjemrejsestyrelsens vurdering af de forhold, der ifølge styrelsen har
medført et højere tidsforbrug pr. sag ...................................................................... 13
5.3. Hjemrejsestyrelsens vurdering af, hvordan en portefølje af sager, som i
flere perioder var berostillet, hvori der alene indgår data fra AMS, hvis
anvendelse som teknisk bevis siden er berostillet, giver et højere tidsforbrug i
sagerne .................................................................................................................... 14
5.4. Hjemrejsestyrelsens vurdering af, hvorvidt afklaringsspørgsmål som de
i redegørelsen anførte er øget i Hjemrejsestyrelsens levetid set i forhold til da
hhv. Udlændingestyrelsen og politiet havde ansvaret, hvornår dette i givet fald
er sket og af hvilke årsager ..................................................................................... 15
6.
Opsummering .................................................................................................. 15
Side 2 af 17
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 109: Orientering om Hjemrejsestyrelsens supplerende redegørelse om praksis for politianmeldelse af potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, fra udlændinge- og integrationsministeren
1. Indledning
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 6. april 2022 anmodet Hjemrejsesty-
relsen om at udarbejde en supplerende redegørelse til Hjemrejsestyrelsens redegø-
relse af 31. marts 2022 til Folketinget om Hjemrejsestyrelsens håndtering af anmel-
delser for overtrædelse af kontrolforpligtelserne siden 1. august 2020.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har i den forbindelse anmodet om, at Hjem-
rejsestyrelsen supplerende redegør for:
Hjemrejsestyrelsens tilrettelæggelse af sagsoprydningen, herunder hvordan
Hjemrejsestyrelsen prioriterer, i hvilken rækkefølge sager behandles for at
sikre, at sagerne fremmes mest hensigtsmæssigt hos politi og anklagemyn-
dighed.
Hvordan kredssagerne og sagerne vedrørende indkvarterede på Center Avn-
strup indgår i oprydningen.
Hvilke styringsmæssige tiltag Hjemrejsestyrelsen har iværksat eller vil
iværksætte.
Baggrunden for sagsophobningen for så vidt angår sagerne vedrørende ind-
kvarterede på Center Avnstrup.
Hjemrejsestyrelsens vurdering af de forhold, der ifølge styrelsen har medført
et højere tidsforbrug pr. sag, herunder navnlig en redegørelse for, om styrel-
sen vurderer, at tidsforbruget pr. sag er steget under Hjemrejsestyrelsen le-
vetid eller om det højere tidsforbrug vurderes i forhold til tidsforbruget hos
hhv. Udlændingestyrelsen og politiet før 1. august 2020.
Hvordan en portefølje af sager, som i flere perioder var berostillet, hvori der
alene indgår data fra AMS, hvis anvendelse som teknisk bevis siden er be-
rostillet, giver et højere tidsforbrug i sagerne.
Hvorvidt afklaringsspørgsmål som de i redegørelsen anførte er øget i Hjem-
rejsestyrelsens levetid set i forhold til da hhv. Udlændingestyrelsen og poli-
tiet havde ansvaret, hvornår dette i givet fald er sket og af hvilke årsager.
2. Hjemrejsestyrelsens tilrettelæggelse af sagsoprydningen
2.1. Rækkefølgen for behandling af sagerne
Som det fremgår af redegørelsen af 31. marts 2022 til Folketinget om Hjemrejsesty-
relsens håndtering af anmeldelser for overtrædelse af kontrolforpligtelserne siden 1.
august 2020, har Hjemrejsestyrelsen et særligt fokus på sagsoprydningen af ’gamle’
Side 3 af 17
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 109: Orientering om Hjemrejsestyrelsens supplerende redegørelse om praksis for politianmeldelse af potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, fra udlændinge- og integrationsministeren
ubehandlede potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, jf. redegørelsens af-
snit 7, samtidig med at Hjemrejsestyrelsen også har fokus på at håndtere nye poten-
tielle overtrædelser af kontrolforpligtelser.
I den forbindelse har Hjemrejsestyrelsen lagt en strategi for oprydningen og det
fremadrettede arbejde, der inkluderer en prioritering af følgende sagskategorier:
Projektsager (’gamle’ sager)
Potentielle overtrædelser af meldepligten i perioden fra den 24. december
2020 til 21. februar 2022 og potentielle overtrædelser af opholds- og under-
retningspligten i sager per 1. august 2020.
14-dages-rul (nye sager)
Potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne i perioden efter den 21.
februar 2022, i det omfang udlændingen efter denne dato er pålagt pligter,
eller udlændingens tidligere potentielle overtrædelser har været vurderet un-
der ”gamle” sager.
Kredssager (nye sager – 14-dages-rul)
Potentielle overtrædelser af meldepligt, der afvikles på den nærmeste politi-
station. Oversigten over potentielle overtrædelser modtages for 14 dage ad
gangen.
Avnstrup-sager (nye sager – 14-dages-rul)
Potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelser fra maj 2022. Oversigten
over potentielle overtrædelser modtages for 14 dage ad gangen.
De fire sagskategorier behandles sideløbende.
I sagskategorien projektsager (’gamle sager’) behandles de ældste sager forlods –.
Det betyder, at sagerne fordeles således, at sagerne med de ældste potentielle over-
trædelser behandles først. Én sag vedrører én udlænding og alle udlændingens po-
tentielle overtrædelser af de pålagte kontrolforpligtelser behandles i samme ombæ-
ring.
Der er tale om en manuel gennemgang af alle udlændingens potentielle overtrædel-
ser frem til anmeldelsestidspunktet. Hjemrejsestyrelsen vurderer, at denne frem-
gangsmåde stemmer bedst overens med forvaltningsretlige og retssikkerhedsmæs-
sige principper, da der foretages en samlet vurdering af udlændingens potentielle
overtrædelser, der ikke tidligere har været vurderet, og udlændingen hermed får sin
sag afklaret/afsluttet. Hjemrejsestyrelsen efterregistrerer desuden for allerede an-
meldte perioder, anmelder eventuelle ikke-anmeldte perioder, eller opretter sager
vedrørende perioder, hvor der ikke skal ske anmeldelse, jf. afsnit 7.1 i redegørelsen
af 31. marts 2022.
Side 4 af 17
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 109: Orientering om Hjemrejsestyrelsens supplerende redegørelse om praksis for politianmeldelse af potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, fra udlændinge- og integrationsministeren
2591866_0005.png
Det sikres herved, at der ved gennemgangen af en personsag bliver fulgt op på samt-
lige bagudrettede potentielle overtrædelser.
Såfremt Hjemrejsestyrelsen vurderer, at udlændingen har overtrådt sine kontrolfor-
pligtelser, udarbejdes en anmeldelse, der sendes til politiet, hvorefter anmeldelses-
sagen lukkes i Hjemrejsestyrelsen. Hvis det vurderes, at udlændingen ikke har over-
trådt sine kontrolforpligtelser, lukkes anmeldelsessagen med en afgørelseskode om
’ej-anmeldelse’. Derved har Hjemrejsestyrelsen løbende et overblik over ubehand-
lede sager, samt over udfaldet af behandlede sager.
Ved at behandle sager vedrørende de ældste potentielle overtrædelser af kontrolfor-
pligtelserne først, iagttager Hjemrejsestyrelsen samtidigt reglerne om forældelse i
straffelovens § 93 og § 94, jf. afsnit 3.3 i redegørelsen af 31. marts 2022. Det følger
af straffelovens § 94, stk. 1, at forældelsesfristen regnes fra den dag, da den strafbare
virksomhed eller undladelse er ophørt. Forældelsesfristen afbrydes, når den pågæl-
dende gøres bekendt med sigtelsen, eller når anklagemyndigheden anmoder om ret-
tergangsskridt, hvorved den pågældende sigtes for overtrædelsen, jf. straffelovens §
94, stk. 5. Hjemrejsestyrelsen vil fremadrettet i forbindelse med anmeldelser af
gamle sager særskilt i indledningen af anmeldelsen indskrive datoen for den ældste
overtrædelse, der anmeldes for, for hermed at tydeliggøre over for politiet, hvilke
sager der er tættest på at forælde.
Som det fremgår af Hjemrejsestyrelsens redegørelse af 31. marts 2022, forventer
Hjemrejsestyrelsen at have gennemgået alle ubehandlede sager senest den 24. juni
2022.
Eksempler på behandling af projektsagerne:
Eksempel A: En udlænding har potentielt begået den første overtrædelse af kontrol-
forpligtelserne den 25. december 2020. Sagsbehandlingen fører til, at der sendes en
anmeldelse til politiet. Anmeldelsessagen i Hjemrejsestyrelsen lukkes.
Eksempel B: En udlænding har potentielt begået den første overtrædelse af kontrol-
forpligtelserne den 25. december 2020. Det konstateres, at udlændingen ikke havde
meldepligt den pågældende dag. Udlændingen havde herudover tilladelse til at over-
natte uden for udrejsecenteret den pågældende nat og skulle derfor ikke opfylde sin
opholds- og underretningspligt. Det konstateres endvidere, at udlændingen ikke har
overtrådt sine kontrolforpligtelser i øvrigt. Sagsbehandlingen fører til, at der ikke
skal sendes en anmeldelse til politiet. Anmeldelsessagen i Hjemrejsestyrelsen lukkes
som en ”ej-anmeldelse”.
Eksempel C: En udlænding har potentielt begået den første overtrædelse af kontrol-
forpligtelserne den 25. december 2020. Det konstateres, at udlændingen ikke havde
Side 5 af 17
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 109: Orientering om Hjemrejsestyrelsens supplerende redegørelse om praksis for politianmeldelse af potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, fra udlændinge- og integrationsministeren
meldepligt den pågældende dag. Udlændingen havde herudover tilladelse til at over-
natte uden for udrejsecenteret den pågældende nat og har derfor ikke overtrådt sin
opholds- og underretningspligt. Det vurderes imidlertid, at udlændingen på et efter-
følgende tidspunkt, f.eks. den 5. juli 2021, har overtrådt sine kontrolforpligtelser.
Der sendes derfor en anmeldelse til politiet for overtrædelse af kontrolforpligtelserne
den 5. juli 2021. Anmeldelsessagen i Hjemrejsestyrelsen lukkes.
Da det forudsætter en gennemgang af de enkelte potentielle overtrædelser at vurdere,
i hvilke tilfælde kontrolforpligtelsen reelt er overtrådt, kan Hjemrejsestyrelsen ikke
garantere, at der politianmeldes for de ældste overtrædelser først. Den beskrevne
prioritering af sagerne sikrer dog, at det prioriteres at behandle for de ældste poten-
tielle overtrædelser først. Hjemrejsestyrelsen vil fremadrettet i forbindelse med an-
meldelser af gamle sager særskilt i indledningen af anmeldelsen indskrive datoen for
den ældste overtrædelse, der anmeldes for, for hermed at tydeliggøre over for poli-
tiet, hvilke sager der er tættest på at forælde.
2.2. Håndtering af nye sager og anmeldelse til politiet
Samtidig med projektsagerne håndteres også nye potentielle overtrædelser af kon-
trolforpligtelserne – det vil sige overtrædelser begået efter den 21. februar 2022.
Disse sager sagsbehandles i 14-dages-rul, uanset om der er tale om overtrædelser
begået:
1) På Udrejsecenter Kærshovedgård og Udrejsecenter Sjælsmark
2) På Center Avnstrup, der ikke er indhegnet, (Avnstrup-sager) eller
3) Kredsager, f.eks. meldepligt i en politikreds nærmest udlændingens oplyste op-
holdssted, se pkt. 2.3.
Ved at behandle nye sager i 14-dages-rul, med fuld sagsoprydning af anmeldelser
for alle kontrolforpligtelserne inden for hver enkelt periode, undgås det, at der på ny
opstår en ophobning af sager.
Hvis der allerede foreligger en såkaldt åben anmeldelse, fordi udlændingen er ude-
blevet og derfor er efterlyst i kriminalregisteret, vil den åbne anmeldelse fortsat løbe
og vil ikke blive yderligere opdateret. Hjemrejsestyrelsen vil således ikke i disse sa-
ger sende anmeldelser for nye potentielle overtrædelser af kontrolforpligtigelser i et
14-dages-rul. Såfremt udlændingen konstateres på ny i Danmark efter at være ude-
blevet i en periode, vil politiet typisk i forbindelse hermed anmode Hjemrejsestyrel-
sen om at opdatere den tidligere åbne anmeldelse med samtlige potentielle overtræ-
delser af kontrolforpligtigelserne frem til tidspunktet for udlændingens anhol-
delse/varetægtsfængsling. Ligesom Hjemrejsestyrelsen vil anmelde for yderligere
overtrædelser af kontrolforpligtelserne, hvis styrelsen på anden måde bliver bekendt
med, at der er grundlag herfor, f.eks. som følge af, at styrelsen på egen hånd konsta-
terer, at udlændingen er genopdukket.
Side 6 af 17
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 109: Orientering om Hjemrejsestyrelsens supplerende redegørelse om praksis for politianmeldelse af potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, fra udlændinge- og integrationsministeren
Tilrettelæggelsen af nye sager sammen med oprydningsprojektet betyder, at politiet
både vil modtage anmeldelser i sager, hvor Hjemrejsestyrelsen vurderer, at der po-
tentielt er begået overtrædelse af opholds-
,
melde- og underretningspligten i perioden
omfattet af oprydningsprojektet samt anmeldelser i sager, hvor Hjemrejsestyrelsen
vurderer, at der potentielt er begået (nye) overtrædelser af kontrolforpligtelserne. In-
den Hjemrejsestyrelsen anmelder for nye overtrædelser, vil den pågældendes even-
tuelle ubehandlede potentielle overtrædelser fra før 21. februar 2022 være behandlet.
Der sendes således ikke anmeldelser for nye overtrædelser i en sag, før alle ubehand-
lede potentielle overtrædelser fra 21. februar 2022 eller før er behandlet.
Hjemrejsestyrelsen vil således løbende afsende anmeldelser vedrørende ’gamle’ sa-
ger og ’nye’ sager, for at politi og anklagemyndighed gives mulighed for at kunne
iværksætte efterforskningsskridt inden udløbet af eventuel indtrådt forældelsesfrist i
de ’gamle’ sager (projektsagerne), samtidig med at nye overtrædelser også kan indgå
i efterforskningen.
2.3. Oprydning af Avnstrup-sager og kredssager
Avnstrup-sager
Center Avnstrup er et udrejsecenter for børnefamilier. Det er i regeringens beslutning
herom forudsat, at der ikke skal være hegn og adgangskontrol på børnefamiliecente-
ret.
En del af de indkvarterede udlændinge på Center Avnstrup er derfor udlændinge i
udsendelsesposition, som er pålagt melde-, opholds- og underretningspligt. For at
kunne føre kontrol med de af udlændingene, der er pålagt kontrolforpligtelser, er der
etableret en manuel kontrol på Center Avnstrup. Der er således ingen elektronisk
kontrol som på Udrejsecenter Kærshovedgård og Udrejsecenter Sjælsmark.
Det fremgår også af Hjemrejsestyrelsens redegørelse af 31. marts 2022 til Folketin-
get, at der på baggrund af den manuelle kontrol af indkvarterede udlændinges over-
holdelse af kontrolforpligtelser på Center Avnstrup løbende sendes oversigter over
registreringerne til Hjemrejsestyrelsen. Ud fra oversigterne fra Center Avnstrup sam-
menholder Hjemrejsestyrelsen de modtagne data i såkaldte anmeldelseslister, som
udgør grundlaget for Hjemrejsestyrelsens behandling af potentielle overtrædelser af
kontrolforpligtelser.
Potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne for de personer, der opholder sig
på Center Avnstrup, fremgår således ikke af QlikView, idet registreringerne alene
foregår manuelt. Det betyder, at der forud for en evt. politianmeldelse skal foretages
en manuel gennemgang af alle de manuelle registreringer af opholds- og meldepligt
på centret, og dette skal sammenholdes med de konkrete pligter. Herved identificeres
den enkelte udlændings potentielle overtrædelser af pligterne. Herefter skal det un-
dersøges, om den manglende overholdelse af pligten skyldes, at den pågældende har
Side 7 af 17
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 109: Orientering om Hjemrejsestyrelsens supplerende redegørelse om praksis for politianmeldelse af potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, fra udlændinge- og integrationsministeren
fået tilladelse til ophold uden for centret, eksempelvis overnatningstilladelse, eller
der er andre oplysninger, der taler imod politianmeldelse.
Det fremgår endvidere af redegørelsen af 31. marts 2022, at sager fra Center Avn-
strup blev behandlet af Hjemrejsestyrelsen i perioden august – november 2020, men
at der derefter opstod en sagsophobning. Det bemærkes at denne sagsophobning er
indhentet igen, jf. umiddelbart nedenfor.
I november 2021 iværksatte Hjemrejsestyrelsen en gennemgang af alle personsager
på baggrund af sammenholdelse af data fra Center Avnstrup for perioden 23. novem-
ber 2020 – 10. november 2021. Denne gennemgang omfattede 139 personer med
kontrolforpligtelser og er blevet færdigbehandlet i Hjemrejsestyrelsen med det ud-
fald, at 48 personer blev anmeldt for overtrædelse af deres kontrolforpligtelser, mens
91 personer ikke blev anmeldt.
Hjemrejsestyrelsen har senest gennemgået sagerne for perioden fra 11. november
2021 – 6. april 2022. Denne gennemgang er afsluttet. Der er således ikke længere
noget sagsefterslæb for så vidt angår sager fra Center Avnstrup. Sagerne fra dette
center behandles nu også i 14-dages-rul.
Kredssager
Ved kredssager forstås her følgende tre kategorier, hvor en udlænding alene er pålagt
meldepligt:
1. udlændinge med telefonisk meldepligt,
2. udlændinge med meldepligt i en politikreds, og
3. udlændinge, der alene har meldepligt på et udrejsecenter.
For så vidt angår kredssagerne skal Hjemrejsestyrelsen bemærke, at det fremgår af
redegørelsen af 31. marts 2022, at Hjemrejsestyrelsen inden udgangen af 1. kvartal
2022 havde færdigbehandlet potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne i
kredssagerne. Hjemrejsestyrelsens gennemgang af ubehandlede sager med telefo-
nisk meldepligt var tilendebragt ultimo marts 2022, for udlændinge med meldepligt
i en politikreds ultimo februar 2022, og for udlændinge, der har meldepligt på et
udrejsecenter ultimo januar 2022.
For så vidt angår udlændinge, der alene er pålagt telefonisk meldepligt, kan Hjem-
rejsestyrelsen oplyse, at der typisk er tale om en særlig gruppe af udlændinge, som
på grund af deres helbredsmæssige forhold er vurderet til alene at kunne have tele-
fonisk meldepligt. Det kan f.eks. være udlændinge, der på grund af psykisk sygdom
er for syge til fortsat at kunne opholde sig på et udrejsecenter som Sjælsmark eller
Kærshovedgård, og i stedet indkvarteres på Center Sandvad eller et lignende op-
holdssted. Sådanne udlændinge pålægges som udgangspunkt efter praksis alene te-
lefonisk meldepligt én gang om ugen. Såfremt de tidligere har været pålagt opholds-
og underretningspligt på et udrejsecenter, vil disse pligter blive suspenderet, så længe
de i medfør af Udlændingestyrelsens beslutning opholder sig et andet sted.
Side 8 af 17
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 109: Orientering om Hjemrejsestyrelsens supplerende redegørelse om praksis for politianmeldelse af potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, fra udlændinge- og integrationsministeren
Som følge af disse udlændinges helbredsmæssige forhold, er det som udgangspunkt
personalet på Center Sandvad, der på den enkelte udlændings vegne foretager den
telefoniske meldepligt ved at ringe til Hjemrejsestyrelsen. I sådanne sager, hvor plig-
ten i praksis overholdes/påses af personalet på udlændingens vegne, er der som ud-
gangspunkt ikke grundlag for at foretage anmeldelse for en overtrædelse af melde-
pligten.
I forhold til gruppen af udlændinge med meldepligt i en politikreds, kan Hjemrejse-
styrelsen oplyse, at oplysninger om afviklet meldepligt registreres manuelt i politi-
kredsen og dernæst indsendes hver 14. dag til Hjemrejsestyrelsen til gennemgang.
En sådan meldepligt fremgår ikke af QlikView, og Hjemrejsestyrelsens gennemgang
baserer sig derfor på de lister, som politiet indsender. Det kan oplyses, at der i uge
15, 2022, er foretaget en gennemgang af, om disse udlændinge har overholdt deres
meldepligt for perioden 24. januar 2022 til og med 5. april 2022. Det drejer sig om i
alt otte udlændinge, hvor gennemgangen førte til tre anmeldelser. Denne gruppe af
udlændinge behandles nu også i 14-dages rul.
Hjemrejsestyrelsen kan yderligere oplyse, at udlændinge, der alene har meldepligt
på et udrejsecenter, nu er omfattet af den meldepligtsfiltreringsløsning, som var klar
til anvendelse fra uge 7, 2022.
3. Styringsmæssige tiltag med henblik på at sikre den fornødne prioritering af
sagerne fremadrettet
Hjemrejsestyrelsen er meget bevidst om, at Hjemrejsestyrelsens håndtering af po-
tentielle overtrædelser af pålagte kontrolforpligtelser skal ske løbende og konsekvent
for, at politiet og anklagemyndigheden i videst muligt omfang kan retsforfølge de
anmeldte udlændinge i overensstemmelse med lovgivningen. Derudover er det afgø-
rende, at grundlaget for anmeldelserne har den fornødne kvalitet.
Hjemrejsestyrelsen har nedsat en styregruppe bestående af direktion og kontorets
ledelse, der afholder flere ugentlige møder for at følge sagsudviklingen på området,
afviklingen af den opstillede handlingsplan, opnåelse af produktionsmål, kvalitet i
sagsbehandlingen mm. Hensigten hermed er også, at direktionen og ledelsen løbende
kan udrede og drøfte den nødvendige ressourceindsats på området og hurtigt foretage
justeringer heri.
Styringen af kontrolforpligtelserne vil fremadrettet også blive understøttet af tyde-
lighed i registreringerne af sagskategorierne, løbende data vedrørende produktionen
og antallet af potentielle overtrædelser, viden om ressourcebehovet pr. sag, en mar-
kant ledelsesmæssig understøttelse i kontoret samt faste styringsmøder i forhold til
produktionen.
Side 9 af 17
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 109: Orientering om Hjemrejsestyrelsens supplerende redegørelse om praksis for politianmeldelse af potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, fra udlændinge- og integrationsministeren
2591866_0010.png
På grund af sagernes kompleksitet, som indebærer mange sagsbehandlingsskridt,
herunder kontrol af omfattende datamateriale, kvalitetssikrer Hjemrejsestyrelsen
derfor, at grundlaget i de sager, hvori det er vurderet, at der skal indgives en anmel-
delse, er korrekt. Kvalitetssikringen foregår således, at alle anmeldelsessager som
udgangspunkt bliver gennemgået og skal godkendes, før anmeldelsen bliver indgi-
vet.
Anmel-
delse
Sagsbehandling
Kvalitetssikring
Godkendelse
Ej-an-
meldelse
Sagsprocessen i anmeldelsessagerne i Hjemrejsestyrelsen inkluderer dermed sags-
behandling, kvalitetssikring og godkendelse, og kan resultere i en anmeldelse eller
en ej-anmeldelse. Der skal således anvendes personaleressourcer til sagsbehandling
og personaleressourcer til kvalitetssikring og godkendelse af anmeldelsessagerne.
Derudover har Hjemrejsestyrelsen udarbejdet en blanket, der beskriver sagsbehand-
lingen i anmeldelsessagerne hos Hjemrejsestyrelsen, samt redegør for, hvilken sags-
behandling og vurdering der går forud for, at Hjemrejsestyrelsen beslutter at anmelde
eller ikke at anmelde for en given potentiel overtrædelse. Formålet hermed er, at
beskrivelsen kan bidrage til at oplyse om Hjemrejsestyrelsens sagsbehandling i for-
bindelse med anmeldelse til politiet og til brug for forsvarere og anklagemyndighed.
Herudover vil Hjemrejsestyrelsen i videst mulig omfang vedlægge al relevant doku-
mentation, der kan belyse sagen, til brug for politiets efterforskning, herunder even-
tuelle bilag, der f.eks. kan understøtte, hvorfor der for en given periode ikke måtte
være fundet grundlag for at foretage anmeldelse.
I nedenstående afsnit gennemgås de styringsmæssige tiltag, som Hjemrejsestyrelsen
har iværksat og vil iværksætte med henblik på at sikre den fornødne prioritering af
håndteringen af udlændinges potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelser, her-
under de fornødne ressourcer fremadrettet.
3.1. Ressourcer til sagsbehandling i nye sager
Som det fremgår af redegørelsen af 31. marts 2022, har Hjemrejsestyrelsen iværksat
en række tiltag for hurtigst muligt at få afviklet oprydningsbunken af gamle sager
samt sikre, at nye sager behandles fortløbende, herunder:
Over-/merarbejdsprojekt i det berørte fagkontor
Side 10 af 17
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 109: Orientering om Hjemrejsestyrelsens supplerende redegørelse om praksis for politianmeldelse af potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, fra udlændinge- og integrationsministeren
Over-/merarbejdsprojekt i hele Hjemrejsestyrelsen, hvor 20 interne medarbej-
dere deltager
Et antal midlertidigt ansatte, der alene varetager anmeldelsesarbejdet
Chefer og konsulenter fra andre kontorer i styrelsen til at godkende anmeldel-
sessager.
Særlige indsatsaftener og -weekenddage.
Sagsbehandlingen af potentielle overtrædelser af pålagte kontrolforpligtelser vil som
det klare udgangspunkt fremadrettet ske i 14-dages-rul, uanset om der er tale om
overtrædelser begået:
1) På Udrejsecenter Kærshovedgård og Udrejsecenter Sjælsmark,
2) På Center Avnstrup, der ikke er indhegnet, (Avnstrup-sager) eller
3) I en politikreds nær udlændingens opholdssted (kredssager).
Hjemrejsestyrelsen forventer efter sommeren 2022 at have overblik over, hvor
mange sagsbehandlere og godkendere, der på længere sigt er behov for, for at løfte
opgaven med at håndtere potentielle overtrædelser af pålagte kontrolforpligtelser i
14-dages-rul med den nuværende form for sagsbehandling. Hjemrejsestyrelsen har
som anført ovenfor tilført ressourcer til håndteringen af potentielle overtrædelser af
pålagte kontrolforpligtelser i 14-dages-rul, herunder midlertidigt ansatte, der indtil
videre er ansat indtil den 31. december 2022, så de i en periode efter, at de ophobede
sager er afviklet, kan indgå i den normale løbende sagsbehandling af potentielle
overtrædelser af pålagte kontrolforpligtelser begået på Udrejsecenter Kærshoved-
gård og Udrejsecenter Sjælsmark, Center Avnstrup, eller i en politikreds nær udlæn-
dingens opholdssted (kredssager).
3.2. Registreringspraksis
Hjemrejsestyrelsen har i forbindelse med oprydningsprojektet haft fokus på at opti-
mere styrelsens registreringspraksis, således at sagsregistreringen giver bedre mulig-
hed for at trække statistik over sagsporteføljen. Det vil i det løbende arbejde give
bedre overblik over, hvilke potentielle overtrædelser der er behandlet, og hvilke der
udestår, herunder et klarere overblik over, hvilke kontrolforpligtelser, der potentielt
er overtrådt, og om sagsbehandlingen har ført til anmeldelse for overtrædelse af kon-
trolforpligtelser eller ej-anmeldelse.
Ligeledes har Hjemrejsestyrelsen, som et led i projektafviklingen, haft fokus på også
at gennemføre den optimerede registreringspraksis for sager, hvor der allerede er
sket anmeldelse. På den måde får Hjemrejsestyrelsen et overblik over, hvor mange
typer kontrolforpligtelser, der i styrelsens levetid er anmeldt for, og hvilke perioder
der er anmeldt for. Tilsvarende gør sig gældende for sager, hvor sagsbehandlingen
af de potentielle overtrædelser ikke har ført til anmeldelse.
Side 11 af 17
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 109: Orientering om Hjemrejsestyrelsens supplerende redegørelse om praksis for politianmeldelse af potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, fra udlændinge- og integrationsministeren
2591866_0012.png
3.3.
’Reserve’ af oplærte interne medarbejdere og godkendere
I forbindelse med håndteringen af projektsagerne er en række medarbejdere i Hjem-
rejsestyrelsens øvrige fagkontorer oplært til at håndtere henholdsvis sagsbehandling
og kvalitetssikring og godkendelse. Det betyder, at Hjemrejsestyrelsen fremadrettet
vil have en ’reserve’ af medarbejdere, som kan bistå det relevante fagkontor i ek-
sempelvis spidsbelastningssituationer, sygdom el.lign.
3.4. Øgede ledelsesmæssige ressourcer på kontrolområdet
Endelig har Hjemrejsestyrelsen pr. april 2022 øget de ledelsesmæssige ressourcer i
det relevante fagkontor med to nyansatte souschefer, hvoraf den ene er en opnorme-
ring, således at fagkontoret nu har en kontorchef, to souschefer samt et antal teamle-
dere.
De øgede ledelsesmæssige ressourcer skal understøtte den daglige drift i fagkontoret,
og have fokus på at sikre det nødvendige antal personaleressourcer til håndteringen
af potentielle overtrædelser af pålagte kontrolforpligtelser.
3.5. Eventuelle fremtidige tiltag
Hjemrejsestyrelsen vil efter håndteringen af udfordringerne med Adgangs- og Mel-
depligtsystemet (AMS) sammen med relevante fagkontorer i Udlændinge- og Inte-
grationsministeriets koncern se på, hvorvidt f.eks. datasagsbehandling/robottekno-
logi eventuelt vil kunne understøtte sagsbehandlingen af udlændinges potentielle
overtrædelser af kontrolforpligtelserne.
4. Baggrunden for sagsophobningen af sager vedr. indkvarterede på Center
Avnstrup
Opgaven med at foretage anmeldelse for overtrædelse af melde-, opholds- og under-
retningspligt for beboere på Udrejsecenter Sjælsmark og Udrejsecenter Kærshoved-
gård samt varetagelsen af øvrige opgaver i det team
1
, som håndterede anmeldelser,
har meget beklageligt medført, at der ikke var tilstrækkelig opmærksomhed på at
anvende ressourcer til at vurdere, om der kunne være grundlag for at indgive anmel-
delser af udlændinge, der havde overtrådt en eller flere pligter på Center Avnstrup.
Dette medførte et efterslæb, som Hjemrejsestyrelsen selv identificerede i efteråret
2021. Som nævnt har Hjemrejsestyrelsen nu færdigekspederet sagerne, således at
der ikke længere er nogen sagsophobning for sager fra Center Avnstrup. Sagerne fra
dette center behandles nu også i 14-dages-rul.
1
Organisatorisk har det samme team af medarbejdere skulle behandle samtlige sager.
Side 12 af 17
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 109: Orientering om Hjemrejsestyrelsens supplerende redegørelse om praksis for politianmeldelse af potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, fra udlændinge- og integrationsministeren
5. Tidsforbruget i sagsbehandlingen
5.1. Hjemrejsestyrelsens vurdering af, om tidsforbruget pr. sag er steget under
Hjemrejsestyrelsen levetid eller om det højere tidsforbrug vurderes i forhold til
tidsforbruget hos hhv. Udlændingestyrelsen og politiet før 1. august 2020
Hjemrejsestyrelsen vurderer, at tidsforbruget pr. sag er steget under Hjemrejsesty-
relsens levetid, dvs. siden den 1. august 2020. Hjemrejsestyrelsen overtog her mel-
depligtssagerne fra politiet (UCN) og opholds- og underretningspligtssager fra Ud-
lændingestyrelsen, jf. redegørelsens afsnit 4.1. På daværende tidspunkt tog begge
myndigheders arbejde udgangspunkt i de registreringer, som blev foretaget i AMS,
men som dernæst blev håndteret forskelligt i de to myndigheder. UCN anvendte så-
ledes manuelle styringsark for håndtering af meldepligt, mens Udlændingestyrelsen
anvendte en filtreringsløsning (QlikView) i forhold til opholds- og underretnings-
pligt.
Da der, som beskrevet i redegørelsen, ikke var en filtreringsløsning for håndtering
af meldepligt klar ved Hjemrejsestyrelses oprettelse, betød det, at Hjemrejsestyrel-
sen skulle håndtere alle tre pligter baseret på to forskellige datasæt. Det var således
ikke på daværende tidspunkt muligt at opnå nogle umiddelbare ”stordriftsfordele”
ved overtagelsen af det samlede anmeldelsesarbejde.
Hertil kommer, at der som følge af suspensionen af anmeldelsesarbejdet for over-
trædelser af pligter i perioden juli 2020 til 29. september 2020, og af opstarten af
Hjemrejsestyrelsen, ikke var mulighed for at opnå en normal drift af anmeldelsesar-
bejdet, inden der på ny indtrådte en suspension af brugen af AMS-data som teknisk
bevis fra den 1. december 2020. Hjemrejsestyrelsen har derved aldrig opnået et sam-
menligningsgrundlag i forhold til, hvordan politiet og Udlændingestyrelsen behand-
lede sagerne.
5.2. Hjemrejsestyrelsens vurdering af de forhold, der ifølge styrelsen har medført et
højere tidsforbrug pr. sag
Hjemrejsestyrelsen vurderer, at indførelsen af den midlertidige manuelle kontrol på
Udrejsecenter Kærshovedgård og Udrejsecenter Sjælsmark har medført et højere
tidsforbrug pr. sag.
Før den midlertidige manuelle kontrol blev indført, skulle Hjemrejsestyrelsen som
udgangspunkt alene forholde sig til de elektroniske registreringer, når det skulle vur-
deres, hvorvidt der var potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne. Efter den
midlertidige manuelle kontrol blev indført, skal Hjemrejsestyrelsen i størstedelen af
sagerne nu sammenholde flere datasæt for at konstatere, om der er potentielle over-
trædelser af kontrolforpligtelserne. Dette omfatter blandt andet de elektroniske regi-
streringer, der fremgår af QlikView, der skal sammenholdes med den modtagne data
fra den midlertidige manuelle kontrol. Endvidere skal Hjemrejsestyrelsen – uanset
den midlertidig manuelle kontrol – også forholde sig til oplysninger om eventuel
Side 13 af 17
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 109: Orientering om Hjemrejsestyrelsens supplerende redegørelse om praksis for politianmeldelse af potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, fra udlændinge- og integrationsministeren
tilstedeværelseskontrol og oplysninger fra indkvarteringssystemet IBS om udlæn-
dingens forhold, der kunne være af betydning for, om der er grundlag for en anmel-
delse.
Såfremt der er uoverensstemmelse i de modtagne data fra den elektroniske registre-
ring og fra den midlertidige manuelle kontrol, skal der ske en nærmere undersøgelse
heraf, og det vil som alt overvejende hovedregel munde ud i, at der ikke sker anmel-
delse for en registrering, hvor der er uoverensstemmelse. Men der kan for den på-
gældende udlænding fortsat være andre registreringer, der ender med at skulle an-
meldes for. Sagsbehandlingen er således blevet mere ressourcetung, og dette er uaf-
hængigt af, om en udlænding alene måtte have få enkelte overtrædelser, der skal
anmeldes for. Der henvises i den forbindelse til afsnit 5.2 i redegørelsen af 31. marts
2022.
5.3. Hjemrejsestyrelsens vurdering af, hvordan en portefølje af sager, som i flere
perioder var berostillet, hvori der alene indgår data fra AMS, hvis anvendelse
som teknisk bevis siden er berostillet, giver et højere tidsforbrug i sagerne
Idet anmeldelsesarbejdet i perioder har været sat i bero og medført et sagsefterslæb,
kræver sagsbehandlingen, at der ofte skal gennemgås flere og længere anmeldelses-
perioder, hvorfor opgaven med at sammenholde to datasæt er mere kompleks og
tidskrævende. Hvis Hjemrejsestyrelsen f.eks. skal vurdere potentielle overtrædelser
over en periode på et halvt år for både meldepligt og opholdspligt, medfører det, at
Hjemrejsestyrelsen f.eks. skal gennemgå 24 forskellige excel-ark (et excel-ark dæk-
ker en periode på 14 dage). Der udfærdiges et excel-ark for hver af de pligter en
udlænding er pålagt. Der kan derfor være tre excel-ark vedrørende den samme 14-
dagesperiode; ét vedrørende opholdspligt, ét vedrørende meldepligt, og ét vedrø-
rende underretningspligt, såfremt udlændingen er pålagt alle tre pligter. Herudover
skal der udarbejdes bilag til politiet og anklagemyndigheden ud fra disse excel-ark
(konsolideret data), som også i sig selv er en tidskrævende opgave.
Det bemærkes, at selvom data fra AMS er suspenderet som teknisk bevis i straffesa-
ger, kan der fortsat konkret være grundlag for at anmelde for overtrædelse af plig-
terne i perioden forud for indførelsen af den midlertidige manuelle kontrol, hvis der
foreligger andre data eller oplysninger i sagen, som kan underbygge en sådan anmel-
delse.
De øvrige sagsskridt i forbindelse med anmeldelsesarbejdet vil som udgangspunkt
være de samme, såfremt der alene skete anmeldelse på baggrund af data fra AMS.
Side 14 af 17
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 109: Orientering om Hjemrejsestyrelsens supplerende redegørelse om praksis for politianmeldelse af potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, fra udlændinge- og integrationsministeren
5.4. Hjemrejsestyrelsens vurdering af, hvorvidt afklaringsspørgsmål som de i rede-
gørelsen anførte er øget i Hjemrejsestyrelsens levetid set i forhold til da hhv.
Udlændingestyrelsen og politiet havde ansvaret, hvornår dette i givet fald er
sket og af hvilke årsager
Hjemrejsestyrelsen indførte i februar 2021 som nyt sagsled, at alle anmeldelser
skulle godkendes, inden de kunne sendes til politiet. Dette skete på baggrund af ind-
førelsen af den midlertidige manuelle kontrol i december 2020, og de ekstra fejlkil-
der denne kontrol indebærer. Fejlkilderne omfatter blandt andet menneskelige fejl,
sygdom og at sagsbehandlingen ikke som tidligere som udgangspunkt kan baseres
på gennemgang af ét datasæt.
Kvalitetssikringen udføres af en gruppe chef- og specialkonsulenter samt erfarne
sagsbehandlere. Formålet med kvalitetssikringen er både at sikre tilstrækkelig ka-
dence i fremsendelsen af anmeldelserne, og at sikre at anmeldelserne har en tilstræk-
kelig høj kvalitet, hvilket også kan være med til at minimere behovet for supplerende
spørgsmål fra politiet og anklagemyndigheden. Dette ekstra led i sagsbehandlingen
inden en politianmeldelse sendes, har som naturlig konsekvens, at sagsbehandlings-
tiden for den enkelte anmeldelse øges.
Uanset kvalitetssikringen kan der fortsat opstå afklaringsspørgsmål fra politi og an-
klagemyndighed, herunder f.eks. konkret i forhold til grundlaget for en overtrædelse
for enkelte dage eller grundlaget for, at Hjemrejsestyrelsen ikke har politianmeldt
for potentielle overtrædelser andre dage. De ekstra fejlkilder, som indførelsen af den
midlertidige manuelle kontrol har medført, kan i sig selv give anledning for yderli-
gere afklaringsspørgsmål end tidligere. Besvarelsen af de spørgsmål, der naturligt er
afledt heraf, har på den baggrund også gjort denne del af sagsbehandlingen ressour-
cetung hos Hjemrejsestyrelsen.
Eventuelle anmodninger fra anklagemyndigheden om opdatering af anmeldelser i
situationer, hvor der er lavet en åben anmeldelse af opholdspligten, da den pågæl-
dende udlænding på tidspunktet for anmeldelse var registreret som udeblevet, men
som efterfølgende er blevet anholdt, kan desuden også være tidskrævende. Dette kan
skyldes omfanget af opdateringer, da disse anmodninger typisk også er af hastende
karakter, idet den pågældende udlænding ofte vil være varetægtsfængslet. Hjemrej-
sestyrelsen skal i disse tilfælde opdatere den tidligere anmeldelse med samtlige po-
tentielle overtrædelser, der har været i perioden mellem den åbne anmeldelse og an-
holdelsen. Dette kan være lange perioder, og der skal i disse sager foretages den
samme grundige sagsbehandling som i de øvrige anmeldelsessager, som dermed ta-
ger tid fra de øvrige sager.
6. Opsummering
Udlændinge- og Integrationsministeriet har stillet en række præcise uddybende
spørgsmål i forhold til den af Hjemrejsestyrelsen afgivne redegørelse til Folketinget
Side 15 af 17
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 109: Orientering om Hjemrejsestyrelsens supplerende redegørelse om praksis for politianmeldelse af potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, fra udlændinge- og integrationsministeren
2591866_0016.png
om styrelsens håndtering af anmeldelser for overtrædelse af de såkaldte kontrolfor-
pligtelser siden den 1. august 2020.
Kontrolforpligtelserne – melde-, opholds- og underretningspligten – har hjemmel i
hjemrejseloven og har til formål at motivere udlændinge, der ikke udrejser i over-
ensstemmelse med deres forpligtelse hertil, til at medvirke til deres sags behandling
og til udrejsen. Herudover understøtter kontrolforpligtelserne myndighedernes kon-
trol med disse udlændinges opholdssted, således at udsendelsen kan effektueres, så
snart udsendelse er mulig.
1.
I denne supplerende redegørelse, der har til hensigt at besvare ministeriets spørgs-
mål fyldestgørende og detaljeret, har Hjemrejsestyrelsen redegjort for, at man i til-
rettelæggelsen af sagsoprydningen af overtrædelser af melde-, opholds- og underret-
ningspligten behandler de ældste sager forlods for bl.a. at iagttage reglerne om for-
ældelse i straffeloven.
Som led i den handlingsplan, som Hjemrejsestyrelsen har iværksat for hele området
af kontrolforpligtelser, arbejder styrelsen med en behandling af nye sager i 14-dages-
rul, hvilket sikrer en fuld sagsoprydning af anmeldelser for alle kontrolforpligtel-
serne inden for den enkelte periode
2
. Styrelsens mål hermed er at sikre, at der ikke
igen opstår ophobninger af sager, derfor den gennemgribende sagsoprydning af alle
nye sager i 14-dages-rul.
Hjemrejsestyrelsen vil derfor løbende være i stand til at afsende anmeldelser vedrø-
rende ”gamle” sager og ”nye” sager, således at politiet gives mulighed for at kunne
iværksætte efterforskningsskridt inden udløbet af eventuel indtrådt forældelsesfrist i
de ”gamle” sager, samtidig med at nye overtrædelser også kan indgå i efterforsknin-
gen.
2.
Hjemrejsestyrelsen har i denne supplerende redegørelse afgivet nærmere oplys-
ninger om tidsforbruget i sagsbehandlingen. Tidsforbruget pr. sag har været sti-
gende. Hovedårsagen er, at mens anmeldelserne tidligere var baseret på det elektro-
niske meldepligtsystem, AMS, for så vidt angår Udrejsecenter Kærshovedgård og
Udrejsecenter Sjælsmark, er Hjemrejsestyrelsen nødsaget til at sammenholde flere
datasæt i sagsbehandlingen. Der tages udgangspunkt i data fra den midlertidige ma-
nuelle kontrol, men disse skal sammenholdes med de elektroniske registreringer, der
fremgår af QlikView og i visse sager også oplysninger fra sagsbehandlingssystemet
Public 360 og fra indkvarteringssystemet IBS om udlændingenes indkvarteringsfor-
hold på centrene generelt.
Dette forhold har endvidere betydet, at Hjemrejsestyrelsen i det nuværende kontrol-
regime har fundet det nødvendigt at iværksætte en yderligere intern kvalitetssikring,
Hjemrejsestyrelsen foretager dog stadig såkaldt åbne anmeldelser, hvor der undtagelsesvis ikke frem-
sendes nye potentielle anmeldelser i et 14-dages-rul.
2
Side 16 af 17
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 109: Orientering om Hjemrejsestyrelsens supplerende redegørelse om praksis for politianmeldelse af potentielle overtrædelser af kontrolforpligtelserne, fra udlændinge- og integrationsministeren
inden sager anmeldes til politiet. Kvalitetssikringen består i, at der er indført god-
kendelse af alle anmeldelser ved en chef, konsulent eller erfaren sagsbehandler, in-
den sagerne afsendes til politiet med henblik på videre efterforskning.
3.
Anmeldelsessagerne fra Center Avnstrup fremgår ikke elektronisk, da der er tale
om et center uden hegn og adgangskontrol, hvorfor den elektroniske adgangskontrol
ikke kan etableres. Det betyder, at eventuelle politianmeldelser for overtrædelse af
kontrolforpligtelser på dette center altid skal baseres på en manuel gennemgang af
alle registreringer af opholds- underretnings- og meldepligt på centeret, og oplysnin-
gerne herfra skal sammenholdes med de konkrete pligter for den enkelte.
Selv om der har været en særlig sagsbehandling for at kunne vurdere, om der har
været potentielle overtrædelser på Center Avnstrup, har opgaven med at foretage
anmeldelse for overtrædelse af melde-, opholds- og underretningspligt for beboere
på Udrejsecenter Sjælsmark og Udrejsecenter Kærshovedgård samt varetagelsen af
øvrige opgaver i det team, som håndterede anmeldelser, meget beklageligt medført,
at der ikke har været tilstrækkelig opmærksomhed på at anvende ressourcer til at
vurdere, om der kunne være grundlag for at indgive anmeldelser af udlændinge, der
havde overtrådt en eller flere pligter på Center Avnstrup. Det betød, at der opstod et
sagefterslæb frem til november 2021, men dette er fuldt ud indhentet, og sagerne fra
dette center ekspederes alle i et 14-dages-rul.
4.
Hele sagen med et sagsefterslæb af kontrolforpligtelserne, som Hjemrejsestyrel-
sen stærkt beklager både over for ministeren og over for Folketinget, har givet an-
ledning til, at styrelsen har styrket både styring og ledelse af området markant.
De ledelsesmæssige ressourcer i fagkontoret, der har sagsområdet vedrørende kon-
trolforpligtelserne, er styrket, således at fagkontoret nu har en kontorchef, to sous-
chefer og et antal teamledere.
Hjemrejsestyrelsens direktion har endvidere et klart fokus på området og har iværk-
sat konkret og løbende opfølgning i et direkte samarbejde med fagkontorets ledelse,
sådan at direktionen har konkret og deltaljeret indsigt i området.
Der er i den forbindelse etableret en styregruppe for sagsområdet med kontrolfor-
pligtelserne bestående af direktion og kontorets ledelse, der afholder flere ugentlige
møder for at følge sagsudviklingen på området, afviklingen af den opstillede hand-
lingsplan, opnåelse af produktionsmål, kvalitet i sagsbehandlingen mm. Hensigten
hermed er også, at direktionen og ledelsen løbende kan udrede og drøfte den nød-
vendige ressourceindsats på området og hurtigt foretage justeringer heri.
Styringen af kontrolforpligtelserne vil fremadrettet blive understøttet af tydelighed i
registreringerne af sagskategorierne, løbende data vedrørende produktionen og an-
tallet af potentielle overtrædelser, viden om ressourcebehovet pr. sag, en markant
ledelsesmæssig understøttelse i kontoret samt faste styringsmøder i forhold til pro-
duktionen.
Side 17 af 17