Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
UUI Alm.del Bilag 102
Offentligt
2581613_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om social
pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v.,
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov
om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine
19. maj 2022
J.nr. 2022-3147
YPC
Baggrund
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Enhedslisten, Konservative, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne og Bent Bøgsted på vegne af arbejdsfællesskabet af løsgæn-
gere (Liselott Blixt, Hans Kristian Skibby, Karina Adsbøl, Marie Krarup og Lise-
Bech) indgik den 9. maj 2022 en aftale om, at folke-, senior- og førtidspensionister
samt efterlønsmodtagere ikke skal modregnes i pensionen eller efterlønnen på
grund af egne eller en samlever/ægtefælles indtægt fra arbejde inden for offentlige
og private velfærdssektorer i relation til fordrevne fra Ukraine. Lovforslaget er den
lovgivningsmæssige udmøntning af aftalen.
Formål
Lovforslaget har til formål i en midlertidig periode fra den 1. april 2022 til den 31.
december 2022 at øge tilskyndelsen til beskæftigelse for efterlønsmodtagere og
pensionister, herunder evt. samlevende/ægtefæller, der ønsker at give en ekstra
hånd med at håndtere den nuværende situation med øget pres på velfærdssektoren,
som følge af de mange fordrevne fra Ukraine.
Lovforslaget indeholder endvidere en ændring af lov om midlertidig opholdstilla-
delse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (særloven), således at skæringsda-
toen for udrejse fra Ukraine rykkes fra den 24. februar 2022 til den 1. februar 2022.
Det betyder, at det fremover vil være et krav, at personer, der er omfattet af særlo-
ven, er udrejst den 1. februar 2022 eller senere af Ukraine. På den måde vil folk,
der eksempelvis har været på en kort ferierejse, blive omfattet.
Den primære målgruppe
Ingen modregning i social pension og efterløn på arbejdspladser, som
varetager opgaver med fordrevne fra Ukraine
Den primære målgruppe for lovforslaget er efterlønsmodtagere og folke-, senior-
og førtidspensionister, herunder evt. samlevende/ægtefæller med beskæftigelse i
velfærdssektoren herunder dagtilbuds-, skole-, social-, sundheds- og ældreområdet.
UUI, Alm.del - 2021-22 - Bilag 102: Lovforslag: Lovforslag om ingen modregning i social pension og efterløn for arbejde relateret til fordrevne fra Ukraine og ændring af skæringsdato for udrejse af Ukraine ved meddelelse af opholdstilladelse, fra beskæftigelsesministeren
Ændring af skæringsdatoen for udrejse af Ukraine ved meddelelse af op-
holdstilladelse
Den primære målgruppe for lovforslaget er personer, der er udrejst fra Ukraine før
den 24. februar 2022, men efter den 31. januar 2022, der nu får mulighed for at
blive meddelt opholdstilladelse efter særloven, såfremt de øvrige betingelser om
ophold er opfyldt.
De sekundære målgrupper
Ingen modregning i social pension og efterløn på arbejdspladser, som
varetager opgaver med fordrevne fra Ukraine
Lovforslagets sekundære målgrupper er Udbetaling Danmark og a-kasserne, da de
er de udøvende myndigheder for administration og udbetaling af hhv. social pen-
sion og efterløn, og dermed står for implementering og administration af reglerne.
Ved pensionisters indberetning af indtægt, der skal bortses fra ved efterregulering
af pension og ved efterlønsmodtageres anmodning om fritagelse for fradrag i efter-
løn, vil arbejdsgiverne skulle bekræfte, at arbejdspladsen er omfattet af ordningen.
Ændring af skæringsdatoen for udrejse af Ukraine ved meddelelse af op-
holdstilladelse
Den sekundære målgruppe er Udlændingestyrelsen og Udlændingenævnet, da de er
udøvende myndigheder for administration af reglerne i særloven.
Samlet vurdering
Det vurderes, at forslaget ikke har ligestillingsmæssige konsekvenser.
Baggrunden for konklusionen er, at der i lovforslaget gives lige rettigheder til kvin-
der og mænd, og at lovforslaget ikke skønnes at medføre tilsigtede eller utilsigtede
forskelle for mænd eller kvinder.
Det skønnes på baggrund af ovenstående, at det ikke vil være relevant at gennem-
føre yderligere vurderinger af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
2