Udenrigsudvalget 2021-22
URU Alm.del Bilag 57
Offentligt
2483492_0001.png
Syrien og hovedkonklusioner
Amnesty International vurderer, at der ikke er noget sted i Syrien, som det er sikkert at vende
tilbage til – heller ikke Damaskus og omegn. Alle syrere opfylder kriterierne i
Flygtningekonventionen og bør tildeles opholdstilladelse efter udlændingelovens paragraf 7,
stk. 1.
Vores research viser:
At
hjemvendte syrere risikerer at blive mødt med fængslinger, tortur, voldtægt,
forsvindinger og endda drab,
som bliver begået af de syriske sikkerhedsstyrker og
efterretningstjenesten.
Hjemvendte syrere skal til en samtale med efterretningstjenesten for at få lov at opholde sig
i Syrien – det er dette forhør, der risikerer at ende med fængsling, tortur eller forsvinding.
De hjemvendte syrere er i fare netop
fordi
de er hjemvendte.
Det at de i sin tid flygtede
fra Syrien gør dem mistænkelige i efterretningstjenestens øjne og de torturerede fortæller at
de blev kaldt ”terrorister” og ”forrædere” undervejs. Efterretningstjenesten kalder deres
tortur for en ”velkomstfest”.
Tilbageholdelserne rammer vilkårligt,
da den syriske sikkerhedstjeneste er fragmenteret
og ikke centralt styret. Det er derfor umuligt at forudse, hvem der bliver tilbageholdt og
hvem der slipper.
Ingen kan vide sig sikker i Syrien.
En tredjedel af overgrebene, som Amnesty har dokumenteret, fandt sted i Damaskus
eller omegn.
Ud af 66 dokumenterede sager, kom 15 personer, som blev udsat for alvorlige
overgreb, oprindeligt fra området omkring Damaskus. Og 4 ud af 5 dokumenterede sager,
hvor hjemvendte syrer er døde i myndighedernes varetægt, kom fra området omkring
Damaskus. Alle Amnestys sager kommer fra områder, som er kontrolleret af regeringen.
Dette
indikerer, at selv når den generelle vold er på et lavt niveau, og/eller regeringen har
kontrol over et bestemt område, består risikoen for overgreb.
Det er ikke mere sikkert for kvinder og børn at vende tilbage
til Assads regime i Syrien.
Den syriske efterretningstjeneste står bag tortur og voldtægt på kvinder og børn helt ned til
femårsalderen.
Kvinder er lige så meget udsatte som mænd, når de vender tilbage, og bør
derfor have samme beskyttelsesniveau.
Kort om Amnestys metode vedr.: ’You’re going to your death’
Amnesty International har lavet researchen til rapporten fra juli 2020-juni 2021.
Feltforskning
i Libanon i maj 2021 og ellers interviews via en messaging-app samt personlige interviews. 41 syrere
er blevet interviewet, herunder tilbagevendte og deres slægtninge og venner. Vi har talt med
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 57: Amnesty Internationals konklusioner om Syrien
2483492_0002.png
advokater, nødhjælpsmedarbejdere og eksperter i Syrien. Alt i alt har vi afdækket 66 sager over
mennesker, der er vendt tilbage til regeringskontrollerede områder i Syrien.
De hjemvendte flygtninge kommer fra
Libanon, Rukban (ligger mellem den jordanske og
syriske grænse), Frankrig, Tyskland, Tyrkiet, Jordan og De Forenede Arabiske Emirater.
Vi trækker også på tidligere research om Syrien,
som vi i Amnesty har foretaget de
seneste 10 år. Vores nyeste research stemmer overens med vores tidligere dokumentation af
grove menneskerettighedskrænkelser begået af den syriske efterretningstjeneste og regimet.
Spørgsmål og svar:
Flygtninge vender frivilligt tilbage til Syrien hele tiden – også fra DK. Hvorfor ville de gøre
det, hvis det ikke er sikkert?
Mellem 2016 og midten af 2021 vendte cirka 280.000 syriske flygtninge fra hele verdenen tilbage
til Syrien, hvilket er et meget lavt antal sammenlignet med det samlede antal på 6,6 millioner
flygtninge fra Syrien (ca. 4 procent). Amnesty International sætter spørgsmålstegn ved den frivillige
karakter af mange af disse tilbagevendelser. De fleste flygtninge fra Syrien, 5,5 millioner, bor i
nabolande som Tyrkiet, Libanon, Jordan, Irak og Egypten.
Som svar på en nylig UNHCR-undersøgelse (1) om syriske flygtninges opfattelse og intentioner om
at vende tilbage til Syrien, sagde 90 % af deltagerne, at de ikke kunne opfylde deres basale behov i
deres værtsland, og at tryghed, sikkerhed muligheder for at arbejde, bolig og grundlæggende ydelser
var afgørende faktorer for deres planer om at vende hjem. I Libanon lever omkring 89 % af de
syriske flygtninge under den ekstreme fattigdomsgrænse. Dette beskrives også i Human Rights
Watch’ rapporten.
Ifølge vores dokumentation har alle de hjemvendte syrere, der havde mulighed for at udrejse igen,
forladt Syrien.
Hvordan kan vi være sikre på, at udrejste syrere ikke lider overlast i Syrien?
De danske myndigheder kan ikke være sikre på, at syrere ikke risikerer at blive dræbt, forvinder
eller udsættes for tortur ved en tilbagevenden til Syrien. For alle syrere er i risiko for at blive udsat
for alvorlige krænkelser af menneskerettighederne. I lighed med Amnesty International og Human
Rights Watch påpeger Udlændingestyrelsen i sin seneste rapport (oktober 2021) at der ikke er
nogen overvågning af, hvad der sker med tilbagevendte syrere. UNHCR er ikke tilstede og der er
ingen uafhængige organisationer i Syrien.
Eksempler med cases fra Amnestys rapport kan du læse om i vores danske pressemeddelelse:
"De torturerede mig på måder, man end ikke kan forestille sig” Amnesty International
1)
1 UNHCR, Sixth Regional Survey on Syrian Refugees’ Perceptions and Intentions
on Return to Syria, March 2021, available at:
https://reporting.unhcr.org/sites/default/files/MENA%20regional%20survey.pdf (accessed 27 August 2021