Udenrigsudvalget 2021-22
URU Alm.del Bilag 55
Offentligt
2482674_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Udenrigsministeriet.
København, den 14. november 2021.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2021
afgives tilsagn om tilskud på 100,0 mio. kr. til Sustainable Energy Fund for Africa (SEFA). Udgiften
afholdes af den på finansloven for 2021 opførte bevilling under § 06.34.01. Naturressourcer, energi
og klimaforandringer i udviklingslande mv.
Baggrund
Afrika har et enormt potentiale for vedvarende energi, men kun 4 pct. af de globale energiinve-
steringer er målrettet Afrika. Dertil kommer, at omkring halvdelen af befolkningen i Afrika syd
for Sahara mangler adgang til elektricitet. Det begrænser mulighederne for at reducere ekstrem
fattigdom samt skabe udvikling og beskæftigelse i Afrika.
SEFA blev etableret i 2012 af Danmark i samarbejde med Den Afrikanske Udviklingsbank (AfDB)
og har til formål at øge produktionen af vedvarende energi i Afrika og tiltrække finansiering til
grønne energiprojekter. Siden etableringen er fonden blevet til en multidonor trust fond med bidrag
fra Italien, Norge, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland og USA. Fonden er i dag anderkendt
for sit arbejde og er blandt de vigtigste fonde, der bidrager til en grøn energiomstilling i Afrika.
Danmark bevilligede 300,0 mio. kr. til første fase af SEFA (SEFA1), og fonden har i dag udbetalt
over 0,5 mia. kr. i støtte til 71 projekter i over 30 lande, hvoraf ca. en tredjedel af projekterne
er i skrøbelige stater. Projekter under SEFA1 forventes at skabe kapacitet til at generere 600 MW
vedvarende energi, skabe adgang til moderne energi for 1,6 mio. mennesker og bidrage til en
reduktion på 12 mio. tons CO
2
. Dertil har SEFA også været med til at udvikle grønne energiprojekter
til AfDB.
Projektbeskrivelse
Anden fase af SEFA (SEFA2) trådte i kraft 1. januar 2020. SEFA2 skal bidrage til, at alle
mennesker i Afrika får adgang til bæredygtig, stabil og billig energi, samt forebygge yderligere
udledning af drivhusgasser fra energisektoren. SEFA2 yder støtte inden for tre områder: (i) vedva-
rende energiprojekter, som øger andelen af grøn energi i elnettet, (ii) udbygning af decentrale og
grønne mini-elnet, der kan sikre husholdningers adgang elektricitet, (iii) energieffektivitet i byer,
bygninger og til renere energi til madlavning. SEFA2 har mulighed for at yde teknisk assistance til
projektforberedelse, men kan også medfinansiere større energiprojekter gennem både offentlige og
b.
AS002037
Udenrigsmin., j.nr. 2021-18898
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Aktstykke 57 om Sustainable Energy Fund for Africa (SEFA)
2482674_0002.png
2
private aktører. SEFA2 har desuden et fokus på at skabe grønne jobs på tværs af fondens aktiviteter
samt et mål om at styrke ligestilling i de støttede projekter.
Som respons til COVD-19 godkendte fondens donorer i maj 2020 at allokere ca. 250,0 mio.
kr. af fondens midler til at afhjælpe konsekvenserne heraf. Midlerne skal yde økonomisk støtte til
hårdt pressede energivirksomheder, der arbejder med at skabe adgang til energi i Afrika, og støtte
elektrificering af sundhedsinfrastrukturen i Afrika. Desuden forsætter SEFA2 fokus på skrøbelige
stater, herunder støtte til udviklingen af det ambitiøse regionale projekt Desert-to-Power med fokus
på at etablere grøn energi i Sahel-regionen.
SEFA2 understøtter de danske udviklingspolitiske prioriteter og støtter op om en række af Ver-
densmålene, herunder særligt Verdensmål 7 (Bæredygtig energi), Verdensmål 13 (Klimaindsats) og
Verdensmål 17 (Partnerskaber for handling).
Budget
Tilsagnet på 100,0 mio. kr. vil blive afgivet i 2021 og regnskabsført under § 06.34.01.70. Klimapul-
je. Tilskuddet forventes udbetalt i perioden 2021-2024.
Det samlede danske tilsagn til SEFA2 vil med nærværende være 400,0 mio. kr., hvoraf 235,0 mio.
kr. blev forelagt Finansudvalget i 2019,
jf. akt. 62 af 5. december 2019,
og 65,0 mio. kr. i 2020,
jf.
akt. 32 af 10. december 2020.
Væsentlige risikoelementer
På trods af faldende priser på vedvarende energi er der stadig usikkerhed forbundet med at etablere
vedvarende energiløsninger i Afrika. Lovgivning og reguleringer er ofte endnu ikke på plads til
understøtte investeringer i vedvarende energi. SEFA’s støtte til kapacitetsopbygning og forbedring af
nationale rammeværk for vedvarende energi er med til at tage hånd om dele af denne problemstilling.
Derudover kan implementeringen af vedvarende energiprojekter være påvirket negativt af politisk
ustabilitet eller uro i de skrøbelige kontekster. SEFA udarbejder derfor detaljerede risikovurderinger
(due diligence), inkl. miljø- og samfundsaspekter af investeringsanmodningerne. I øjeblikket er
der desuden også risiko for forsinkelser pga. udfordringerne i de globale forsyningskæder, mens
prisstigninger på fossile brændsler ikke forventes at påvirke projekter i lande uden forekomster af
fossile ressourcer. Denne udvikling følges tæt.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget, idet der er tale om udmøntning fra en rammebevilling, hvor
udgiften overstiger 39,0 mio. kr.,
jf. den særlige bevillingsbestemmelse vedr. BV 2.2.7 under §
6.3. Bistand til udviklingslandene.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,
at der i finansåret 2021 afgives tilsagn om tilskud på 100,0 mio. kr. til Sustainable Energy Fund
for Africa. Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2021 opførte bevilling under §
06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
(Reservationsbev.).
e.
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Aktstykke 57 om Sustainable Energy Fund for Africa (SEFA)
2482674_0003.png
3
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 14. november 2021
Flemming Møller Mortensen
Til Finansudvalget.