Udenrigsudvalget 2021-22
URU Alm.del Bilag 33
Offentligt
2462811_0001.png
Notat
Redegørelse vedr. IMFC-møder 13.-14. oktober 2021
Den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC), som er den rådgi-
vende ministerkomité for den Internationale Valutafond (IMF), afholder møde 13.-
14. oktober 2021 i forbindelse med IMF's og Verdensbankens årsmøder i Washing-
ton 13.-16. oktober 2021.
IMFC-mødet vil blive ledet af komitéens formand, Sveriges finansminister, Magda-
lena Andersson.
Danmark skal på mødet i IMFC repræsentere den nordisk-baltiske valgkreds i IMF.
Danmark skal på mødet afgive et indlæg på vegne af valgkredsen, der desuden har
vedtaget en fælles skriftlig erklæring til IMFC,
jf. nedenfor.
EU-landene, som vil være repræsenteret af det slovenske EU-formandskab, afgiver
ligeledes en fælles skriftlig erklæring til IMFC, hvor danske synspunkter også vil
være afspejlet.
Udviklingen i verdensøkonomien
14. oktober 2021
Click or tap here to
enter text.
IMF vurderer i oktober-udgaven af World Economic Outlook 2021, at den globale
økonomiske vækst faldt kraftigt fra 2,8 pct. i 2019 til -3,1 pct. i 2020,
jf. tabel 1.
Væksten i 2020 er opjusteret med 0,2 pct.-point ift. IMF’s vurdering i april 2021 og
med 0,1 pct.-point
ift. IMF’s
vurdering i juli 2021.
Den globale vækst skønnes at stige til 5,9 pct. i 2021 og 4,9 pct. i 2022 (stort set
uændret ift. seneste prognose). Skønnene dækker over en nedjustering blandt de
avancerede økonomier, bl.a. som følge af forstyrrelser i globale værdikæder, og
blandt lavindkomstlande, hvilket hovedsageligt skyldes udviklingen i pandemien.
Disse negative effekter opvejes dog delvist af stærkere udsigter på kort sigt blandt
råvareeksporterende vækst- og udviklingsøkonomier.
IMF understreger generelt den fortsat store usikkerhed forbundet med sin prog-
nose. Den økonomiske udvikling afhænger af en lang række faktorer, herunder pan-
demiens videre forløb, inflationsudviklingen og udviklingen i globale kreditbetin-
gelser.
I euroområdet forventes væksten at stige fra -6,3 pct. i 2020 til 5,0 pct. i 2021 for
derefter at aftage til 4,3 pct. i 2022 (2021 og 2022 er hhv. opjusteret med 0,4 pct.-
point og uændret ift. IMF-skønnet i juli 2021).
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Redegørelse vedr. dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) 13.-14. oktober 2021, fra finansministeren
2462811_0002.png
Side 2 af 7
IMF vurderer, at Tysklands BNP-vækst forventes at stige fra -4,6 pct. i 2020 til 3,1
pct. i 2021 og 4,6 pct. i 2022 (2021 og 2022 er hhv. nedjusteret og opjusteret 0,5
pct.-point ift. IMF-skønnet i juli 2021). Frankrigs BNP-vækst skønnes at udgøre
hhv. 6,3 pct. og 3,9 pct. i 2021 og 2022 (2021 og 2022 er hhv. opjusteret 0,5 pct.-
point og nedjusteret 0,3 pct.-point ift. IMF-skønnet i juli 2021) efter et fald i BNP
på 8,0 pct. i 2020. For Italien ventes BNP-væksten at udgøre 5,8 pct. i 2021 og 4,2
pct. i 2022 (2021 og 2022 er hhv. opjusteret 0,9 pct.-point og uændret ift. IMF-
skønnet i juli 2021) efter et fald i BNP på 8,9 pct. i 2020. For Spanien skønnes en
vækst på 5,7 pct. i 2021 og 6,4 pct. i 2022 (2021 og 2022 er hhv. nedjusteret 0,5 pct.-
point og opjusteret 0,6 pct.-point ift. IMF-skønnet i juli 2021) efter et fald i BNP
på 10,8 pct. i 2020.
Tabel 1
Skøn for BNP-vækst fra IMF's World Economic Outlook-rapport, oktober 2021
Vækstprognose oktober
2021
Pct.
Verden
Avancerede økonomier
USA
Euroområdet
Tyskland
Frankrig
Italien
Spanien
Japan
Storbritannien
Danmark
Sverige
Finland
Norge
Emerging markets og udvik-
lingsøkonomierne
Rusland
Kina
Indien
Brasilien
2020
-3,1
-4,5
-3,4
-6,3
-4,6
-8,0
-8,9
-10,8
-4,6
-9,8
-2,1
-2,8
-2,9
-0,8
-2,1
-3,0
2,3
-7,3
-4,1
2021
5,9
5,2
6,0
5,0
3,1
6,3
5,8
5,7
2,4
6,8
3,8
4,0
3,0
3,0
6,4
4,7
8,0
9,5
5,2
2022
4,9
4,5
5,2
4,3
4,6
3,9
4,2
6,4
3,2
5,0
3,0
3,4
3,0
4,1
5,1
2,9
5,6
8,5
1,5
Ændring ift. juli 2021
2
2021
-0,1
-0,4
-1,0
0,4
-0,5
0,5
0,9
-0,5
-0,4
-0,2
-
-
-
-
0,1
0,3
-0,1
0,0
-0,1
2022
0,0
0,1
0,3
0,0
0,5
-0,3
0,0
0,6
0,2
0,2
-
-
-
-
-0,1
-0,2
-0,1
0,0
-0,4
Ændring ift. april
2021
1
2021
-0,1
0,1
-0,4
0,6
-0,5
0,5
1,6
-0,7
-0,9
1,5
1,0
0,9
0,7
-0,9
-0,3
0,9
-0,4
-3,0
1,5
2022
0,5
0,9
1,7
0,5
1,2
-0,3
0,6
1,7
0,7
-0,1
0,1
0,4
0,5
0,1
0,1
-0,9
0,0
1,6
-1,1
Anm.: (1) Ændring (pct.-point) i forhold til World Economic Outlook Update, april 2021. (2) Ændring (pct.-point) i
forhold til World Economic Outlook Update, juli 2021
Kilde: World Economic Outlook fra hh. oktober 2021, juli 2021 og april 2021
Væksten i USA skønnes at ville udgøre 6,0 pct. i 2021 og 5,2 pct. i 2022 (hhv. ned-
justeret 1,0 pct.-point og opjusteret 0,3 pct.-point ift. IMF-skønnet i juli 2021) efter
et fald i BNP på 3,4 pct. i 2020.
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Redegørelse vedr. dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) 13.-14. oktober 2021, fra finansministeren
2462811_0003.png
Side 3 af 7
I UK ventes væksten at stige fra -9,8 pct. i 2020 til 6,8 pct. i 2021 og 5,0 pct. i 2022
(2021 og 2022 er hhv. nedjusteret med 0,2 pct.-point og opjusteret med 0,2 pct.-
point ift. juli-prognosen).
For emerging markets og udviklingsøkonomierne vurderer IMF, at væksten vil ud-
gøre 6,4 pct. i 2021 og 5,1 pct. i 2022 (2021 og 2022 er hhv. opjusteret og nedjusteret
0,1 pct.-point ift. IMF-skønnet i juli 2021) efter faldet i BNP på 2,1 pct. i 2020.
Kinas vækst skønnes at udgøre 8,0 pct. i 2021 og 5,6 pct. i 2022 (både 2021 og 2022
er nedjusteret 0,1 pct.-point ift. IMF-skønnet i juli 2021) efter en vækst på 2,3 pct.
(dvs. positiv vækst) i 2020.
Risici
IMF vurderer, at det samlede risikobillede hælder til den negative side. De negative
risici tæller bl.a., at smittespredningen igen kan tage til, herunder som følge af mere
smitsomme Coronavirusmutationer. Inflationspres og en mulig deraf følgende hur-
tigere normalisering af pengepolitikken i avancerede økonomier end tidligere ventet
kan lede til en opstramning af de globale kreditbetingelser. Ventede finanspolitiske
tiltag i USA kan også blive mindre end antaget i IMF’s prognoser. Hertil er de geo-
politiske risici fortsat forhøjet, hvor en eskalering i spændingerne på handels- og
teknologiområdet, særligt mellem USA og Kina, kan have negative effekter på gen-
opretningen.
På den positive side fremhæver IMF bl.a. at en fremskyndelse af vaccineprodukti-
onen og -distributionen og adgang til nye vacciner vil kunne bidrage til at løfte den
globale økonomi. Dertil kan gennemførte finanspolitiske tiltag have en større effekt
på mellemlang sigt end antaget.
Den globale økonomisk-politiske
dagsorden, herunder IMF’s rolle
Drøftelserne på IMFC-mødet ventes at tage afsæt i den halvårlige synteserapport
(”Global
Policy Agenda”)
fra IMF’s administrerende direktør, Kristalina Georgieva.
Synteserapporten sammenfatter vurderingerne og anbefalingerne fra IMF’s centrale
bilaterale og multilaterale overvågningsrapporter
1
og udstikker prioriteterne for
IMF’s arbejde.
Overskriften for synteserapporten
er ”Vaccinate,
Calibrate, Accelerate”
(Vaccinér,
til-
pas, accelerer), og drøftelserne i IMFC ventes primært at fokusere på den fortsatte
håndtering af COVID-19-krisen med særligt fokus på de økonomiske og finansielle
aspekter, herunder genopretningen, at sætte yderligere skub i den grønne og digitale
omstilling af den globale økonomi samt muligheder for at understøtte lavindkomst-
lande,
jf. nedenfor.
1
World Economic Outlook, Global Financial Stability Report og Fiscal Monitor.
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Redegørelse vedr. dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) 13.-14. oktober 2021, fra finansministeren
Side 4 af 7
Politiske prioriteter
IMF vurderer, at der er et presserende behov for politisk handling for at kontrollere
pandemien, begrænse de negative langsigtseffekter af krisen og omstille den globale
økonomi til de mere langsigtede strukturelle udfordringer, som fx klimaforandrin-
ger. Mens den globale genopretning fortsætter, øges divergensen mellem den øko-
nomiske udvikling i de enkelte lande, hvilket især forstærkes af forskelle fsva. ad-
gang til vacciner og økonomisk-politiske støttetiltag. IMF vil fortsat støtte landene
i deres håndtering af aktuelle og nye udfordringer. IMF vurderer, at prioriteterne
bør være at 1)
vaccinere
befolkningerne for effektivt at inddæmme virusspredningen,
2)
tilpasse
de økonomisk-politiske tiltag til at understøtte genopretningen og be-
grænse langsigtede negative effekter af krisen, og 3)
accelerere
omstillingen af den
globale økonomi til en mere retfærdig, grønnere og digital genopretning.
IMF anbefaler, at man prioriterer et globalt mål om vaccination af mindst 40 og 60
pct. af befolkningerne i alle lande ved hhv. udgangen af 2021 og 1. halvår 2022,
hvilket ifølge IMF bl.a. kræver bedre adgang til vacciner mv. i udviklingslande, af-
skaffelse af barrierer for handel med vacciner og delkomponenter heraf.
IMF anbefaler, at de økonomisk-politiske tiltag bør tilpasses i takt med pandemi-
udviklingen og landenes tilgængelige råderum til bl.a. at støtte genopretningen.
Fsva.
finanspolitikken
bør sundhedsudgifter forblive en prioritet. I lande, hvor det
finanspolitiske råderum er begrænset, bør finanspolitikken i stigende grad målrettes
de grupper, der er værst påvirket af krisen. Efterhånden som sundhedssituationen
forbedres, kan finanspolitikken fokusere på økonomisk genopretning forankret i
troværdige mellemfristede rammer for de offentlige finanser. Fsva.
pengepolitikken
bør centralbanker i avancerede økonomier generelt undgå opstramninger af penge-
politikken indtil der er mere klarhed om, hvorvidt den aktuelle inflationsudvikling
afspejler midlertidige eller mere længerevarende forhold. En mulig hurtigere nor-
malisering af pengepolitikken i avancerede økonomier end aktuelt ventet kan lede
til en opstramning af de globale kreditbetingelser, herunder for vækst- og udvik-
lingsøkonomier. IMF anbefaler
strukturelle reformer,
der kan øge væksten på længere
sigt og håndtere underliggende udfordringer, der eksisterede allerede inden CO-
VID-19-krisen. Reformerne skal sikre en genopretning, der er retfærdig og samti-
digt danne grundlag for en grøn og digital omstilling.
IMFs rolle
IMF vil fortsætte sin støtte til lande for at komme igennem pandemien, herunder
via IMF’s økonomiske overvågning og udlånsarbejde,
og vil bl.a. styrke sin over-
vågning og sikre, at den er tidssvarende og afspejler landenes udfordringer.
IMF vil også styrke sit arbejde på klimaområdet, herunder i den økonomisk-politi-
ske rådgivning til lande, hvor en vigtig prioritet vil være de lande, som er mest føl-
somme over for klimaforandringer. IMF vil også styrke sit rådgivningsarbejde ift.
bl.a. det internationale arbejde med blandt andet CO2-prissætning.
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Redegørelse vedr. dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) 13.-14. oktober 2021, fra finansministeren
2462811_0005.png
Side 5 af 7
IMF vil også prioritere det digitale område og hvordan dette kan bidrage til nye
vækstmuligheder, men også udfordringer. IMF vil bl.a. styrke sin ekspertise inden
for digital valuta, herunder digitale centralbankvaluta (CBDC). IMF ser også den
digitale omstilling som en mulighed for bl.a. at sikre en både effektiv og transparent
offentlig økonomiforvaltning samt forbedrede offentlige services.
IMF vil fortsat støtte landes indsats for at reducere gældssårbarheder, øge gælds-
transparens og genetablere finanspolitisk råderum mhp. at kunne understøtte en
holdbar genopretning. IMF vil også fortsætte sin støtte til implementeringen af
G20-Parisklub-aftalen om en fælles ramme for behandling af uholdbare gældsud-
fordringer.
IMF fortsætter også sin støtte til de mest sårbare lande med passende finansiel as-
sistance. IMF gennemførte 23. august 2021 en generel tildeling af
IMF’s reserveak-
tiv SDR
2
(Special
Drawing Rights)
på ca. 650 mia. dollars (knap 4.000 mia. kroner) til
alle IMF-lande proportionalt i forhold til deres IMF-kvoter, som bl.a. afspejler lan-
denes økonomiske størrelse. SDR-tildelingen har til formål at øge den globale likvi-
ditet ved at styrke centralbankers adgang til valutareserver. SDR-tildelingen giver
mulighed for, at fx lavindkomstlande med likviditetsbehov kan veksle deres nye
SDR til brugbar valuta hos andre centralbanker. IMF undersøger mulighederne for,
hvordan lande, der ikke har behov for alle deres SDR, evt. kan kanalisere en andel
af deres tildelte SDR videre til udsatte lande med større behov.
Der arbejdes på flere mulige modeller, herunder en forøgelse af IMF's særlige fond
for Fattigdomsreduktion og Vækst (Poverty
Reduction and Growth Trust, PRGT)
3
, der
yder lavtforrentede lån til kriseramte lavindkomstlande, og etablering af en ny IMF-
forvaltet fond (Recovery
and Sustainability Trust
RST),
der kan anvendes til at yde
supplerende lån til særligt udsatte lande mhp. at adressere langsigtede betalingsba-
lanceproblemer forårsaget af fx klimaforandringer. Der ses også på, hvordan man
evt. kan kanalisere SDR videre i form af udlån via multilaterale udviklingsbanker.
Endeligt vurderer IMF fortsat, at der er behov for at bibeholde et stærkt, kvoteba-
seret IMF med tilstrækkelige ressourcer.
2
SDR er IMF's regnskabsenhed, som IMF benytter internt og over for IMF-landene og er et aktiv, der kan
bruges som betalingsmiddel imellem centralbanker inden for IMF.
SDR kan opfattes som en slags ”kunstig”
IMF-valuta og er værdisat ud fra en sammensætning af de store valutaer (amerikanske dollars, euro, britiske
pund, japanske yen og kinesiske renminbi). SDR udgør en potentiel fordring (og ikke udbetaling) på brugbar
valuta hos andre centralbanker mod en vis rente.
3
PRGT yder lån på favorable (koncessionelle) rentevilkår
ofte nulrente
– til IMF’s lavindkomstmedlemslande
i strukturelle eller midlertidige betalingsbalanceproblemer, fx i tilfælde af humanitære eller naturrelaterede kata-
strofer. Som følge af COVID-19-krisen
er PRGT’s udlån til lavindkomstlandene
steget markant.
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Redegørelse vedr. dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) 13.-14. oktober 2021, fra finansministeren
Side 6 af 7
Danske holdninger
Den nordisk-baltiske IMF-valgkreds’
skriftlige erklæring
til IMFC-mødet ventes at
lægge vægt på følgende:
På kort sigt er effektiv håndtering af pandemien øverste prioritet. Fokus på at opnå
vaccinationsmål i udviklingslandene er centralt for at sikre en vedvarende global
genopretning. Det er derfor afgørende med fortsat global støtte og samarbejde på
vaccineområdet. Fra nordisk-baltisk
side støtter man IMF’s foreslåede målsætning
om vaccination af mindst 40 og 60 pct. af befolkningerne i alle lande ved hhv. ud-
gangen af 2021 og 1. halvår 2022.
Fra nordisk-baltisk side anser man klimaforandringer som den største globale ud-
fordring med behov for højere ambitionsniveau og hurtigere handling for at opnå
CO2-neutralitet samt væsentlig reduktion i udledningen af andre drivhusgasser in-
den 2050. CO2-prissætning anses som den mest omkostningseffektive måde at re-
ducere CO2-udledninger i det nødvendige tempo og omfang, og man opfordrer til,
at man når til enighed om en internationalt koordineret bund under CO2-priser.
Økonomisk-politiske tiltag skal være målrettede og afspejle de landespecifikke for-
hold. Det er vigtigt at der sikres en passende balance mellem understøttelse af væk-
sten på kort sigt og sikringen af finanspolitisk holdbarhed. I takt med forbedring af
den økonomiske situation bør fokus rettes mod opbygning af finanspolitisk råde-
rum til at kunne modgå kommende kriser. Strukturelle tiltag, der understøtter pro-
duktivitet og innovation, bør prioriteres mhp. at understøtte den grønne og digitale
omstilling, og investeringer i uddannelse og understøttelse af sociale sikkerhedsnet
er vigtige prioriteter.
Internationale løsninger er afgørende for at håndtere globale problemer, og det er
vigtigt at sikre et åbent og regel-baseret globalt handelssystem samt at implementere
en global minimumssats for selskabsbeskatning på linje med den nye aftale i regi af
OECD.
IMF’s overvågning er central for at
hjælpe IMF-lande, bl.a. ift. genopbygningen af
finanspolitiske råderum og sikring af finansiel stabilitet.
IMF’s
nye strategier på
klima og det digitale vil også styrke IMF’s
overvågning af langsigtede muligheder
og udfordringer ved den grønne og digitale omstilling. I takt med at det akutte kri-
seberedskab ifm. pandemien udfases, bør IMF’s overvågning i højere grad fokusere
på udfordringer relateret til gældsholdbarhed og gældsgennemsigtighed. De nor-
disk-baltiske lande understreger vigtigheden af at sikre en effektiv implementering
af G20-Parisklub-aftalen om en fælles ramme for behandling af uholdbare gælds-
udfordringer.
IMF har under pandemien taget vigtige skridt til at imødekomme finansieringsbe-
hov i lavindkomstlande. Fra nordisk-baltisk side lægges vægt på arbejdet med at
implementere krav i forhold til bl.a. anti-korruption.
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Redegørelse vedr. dagsorden for mødet i den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) 13.-14. oktober 2021, fra finansministeren
Side 7 af 7
Den generelle SDR-tildeling,
jf. ovenfor,
har styrket global likviditet. Fra nordisk-bal-
tisk side ser man viderelån af ressourcer til PRGT fra SDR-tildelingen som den
mest oplagte løsning i forhold til at understøtte særligt de mest sårbare lande. Fra
nordisk-baltisk side er man også åben over for at afsøge mulighederne for etablering
af en ny IMF-forvaltet fond (Recovery
and Sustainability Trust
RST),
der skal have
fokus på mere langsigtede udfordringer forårsaget af fx klimaforandringer inden for
IMF’s mandat og ekspertise. Tæt koordinering med Verdensbanken
og andre mul-
tilaterale udviklingsbanker vil være afgørende.
Fra nordisk-baltisk side støtter man et stærkt, kvotebaseret og velfinansieret IMF.
Det nuværende samlede ressourceniveau i IMF vurderes tilstrækkeligt, og man er
fra nordisk-baltisk side villige til at støtte en kommende kvotereform, der vil styrke
IMF som en kvotebaseret institution samt adressere underrepræsentation af bl.a.
udviklingslande i IMF.