Udenrigsudvalget 2021-22
URU Alm.del Bilag 181
Offentligt
2560640_0001.png
REDEGØRELSE
FOR UDVIKLINGEN
I UDVIKLINGS-
SAMARBEJDET
APRIL 2022
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 181: Redegørelse udviklingen i udviklingssamarbejdet, april 2022
INDHOLD
I.
II.
INDLEDNING....................................................................................... 2
LOKALE OG GLOBALE PARTNERE ........................................................... 4
III. DEMOKRATI OG MENNESKERETTIGHEDER SOM FUNDAMENT .................... 6
IV. SKABE HÅB OG HJÆLPE FLERE BEDRE, HVOR DET ER SVÆREST ............... 8
V.
KAMPEN FOR KLIMA, NATUR OG MILJØ ................................................ 10
VI. ÅRET DER KOMMER FOR UDVIKLINGSSAMARBEJDET ............................. 13
I.
INDLEDNING
Mennesker tvinges fra deres hjem som aldrig før. Allerede før Rusland angreb Ukraine, nåede antallet af
flygtninge og fordrevne i verden en sørgelig rekord. I 2021 rundede antallet af flygtninge og fordrevne 84
mio. mennesker. Hertil har Ruslands angreb på Ukraine skabt den største flygtningekrise i Europa siden 2.
Verdenskrig. Krigen i Ukraine har vendt op og ned på stabiliteten i Europa og på den internationale
retsorden.
Danmarks udviklingssamarbejde skal give svar på de udfordringer, Danmark står overfor, i tæt samklang
med udenrigs- og sikkerhedspolitikken, klimadiplomatiet og det økonomiske diplomati. Otte partier i
Folketinget indgik i juni 2021
en aftale om den nye udviklingspolitisk strategi, ”Fælles om Verden”.
Aftalekredsen har en fælles ambition om, at Danmark skal løfte sin del af det internationale ansvar og
skabe internationale forandringer for en bedre og mere bæredygtig verden.
”Fælles
om Verden”
understreger, at Danmark fortsat vil leve op til FN’s mål om, at
verdens rigeste lande skal give mindst 0,7
pct. af deres BNI i udviklingsbistand. Og den understreger, at Danmark skal gøre en forskel, der hvor
behovene er størst, særligt i skrøbelige og klimaudsatte lande og i nærområder til konflikt.
Udviklingen
siden lanceringen af ”Fælles om Verden”
har vist, at Danmarks udviklingssamarbejde skal være
omstillingsdygtigt. I flere af Danmarks partnerlande er udviklingen gået baglæns. Militærkup, autoritære
regimer og konflikt udfordrer fremskridtene for befolkningerne i allerede skrøbelige lande og regioner,
herunder Myanmar, Afghanistan, Mali, Burkina Faso og Etiopien. Det har flere gange det sidste år været
nødvendigt at omlægge danske engagementer for at fastholde støtten til lokalbefolkningerne uden samtidig
at understøtte militære regimer eller krigsøkonomier.
Denne redegørelse til Folketinget om udviklingssamarbejdet er et nyt initiativ og en central del af den
politiske aftale bag ”Fælles om Verden”. Den
giver et indblik i, hvordan regeringen har grebet udrulningen
af strategien an fra lanceringen i juni 2021 til og med første kvartal af 2022. Med udvalgte eksempler viser
redegørelsen, hvordan målsætningerne i
”Fælles om Verden”
i perioden er blevet omsat fra ord til handling.
Redegørelsen følges op af en debat i Folketinget.
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 181: Redegørelse udviklingen i udviklingssamarbejdet, april 2022
2560640_0003.png
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 181: Redegørelse udviklingen i udviklingssamarbejdet, april 2022
II.
LOKALE OG GLOBALE PARTNERE
Danmarks partnere i udviklingssamarbejdet
Det er det brede folkelige engagement og samarbejde med partnere i Danmark, globalt og lokalt, som
udviklingssamarbejdet står på ryggen af. Det er gennem partnerskaber, at Danmark sætter dagsordener
og laver udviklingssamarbejde i verdensklasse. De danske civilsamfundsorganisationer er centrale for
udrulningen af Danmarks udviklingssamarbejde. Samlet afsættes ca. 1,5 mia. kr. af udviklingsbistanden i
2022 direkte til de danske civilsamfundsorganisationer. I december 2021 indgik regeringen 18 nye
strategiske partnerskaber med danske civilsamfundsorganisationer for perioden 2022-2025: ADRA, CARE
Danmark, Caritas, Danmission, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp,
International Media Support, Mission Øst, MS ActionAid, Oxfam IBIS, Plan Børnefonden, Red Barnet, Sex
& Samfund, SOS Børnebyerne, Verdens Skove, WWF og konsortium mellem 3F, Dansk Industri og
Ulandssekretariatet. De strategiske partnerskaber sikrer, at samarbejdet med civilsamfundet flugter med
den politiske retning, som partierne bag den udviklingspolitiske strategi har udstukket, samtidigt med at
civilsamfundsorganisationerne bidrager med deres unikke kompetencer, lokalt kendskab og netværk.
Danmarks samarbejde i EU om udviklingssamarbejde er afgørende for at opnå en større gennemslagskraft
i udviklingsindsatserne. EU og EU’s
medlemsstater er tilsammen verdens største udviklingsaktør. Budgettet
for EU’s nye udviklingspolitiske instrument (NDICI)
udgør ca. 600 mia. kr. for perioden 2021-2027.
Danmark skal udnytte den store tyngde, EU-fællesskabet har. Derfor arbejder
regeringen også for, at EU’s
udviklingsinstrument understøtter danske prioriteter i verden. Danmark har skubbet på, for at
udviklingsmidlerne skal løfte Afrika og imødegå irregulær migration mod EU. Det har været med til at sikre,
at mere end en tredjedel af EU’s udviklingsmidler er øremærket Afrika, og at minimum 10 pct. af
udviklingsmidlerne går til indsatser målrettet migration og tvungen fordrivelse.
Partnerskabet med FN, udviklingsbankerne og multilaterale organisationer har været et omdrejningspunkt
i det forgangne år.
FN’s brede mandat
og tilstedeværelse gør det muligt at arbejde i de mest skrøbelige
lande og regioner og blandt de allermest udsatte mennesker. I forbindelse med den globale udrulning af
COVID-19 vacciner sikrede
FN’s Børnefond,
at vacciner og værnemidler også nåede ud til de steder i
verden, hvor adgangen er allermest begrænset. Regeringen har i 2021 styrket det multilaterale
engagement i FN, bl.a. gennem øget støtte til
FN’s Børnefond
og
FN’s Udviklingsprogram,
men også i kraft
af et styrket diplomatisk engagement på den danske FN-repræsentation og lancering af dansk kandidatur
til FN’s Sikkerhedsråd
for perioden 2025-2026. Danmark er i 2021 gået forrest for en grønning af
udviklingsbankerne og har presset på, for at de påtager sig globalt lederskab frem mod COP27 for
finansiering af udviklingslandenes klimatilpasning.
Danmarks samarbejde med den Afrikanske Union (AU) er vigtigt, fordi det er den eneste organisation, hvor
alle afrikanske lande er med. AU ønsker at være stedet, hvor afrikanske løsninger på kontinentets
udfordringer skabes. Det gælder ikke mindst freds- og sikkerhedsdagsordenen. Danmark samarbejder med
AU’s afdeling for politiske anliggender, fred og sikkerhed og støtter
f.eks.
AU’s konfliktmæglingsenhed, der
forebygger og træder ind i verserende konflikter, og
AU’s enhed for demokrati og valgstøtte,
som laver
valgobservationer og opbygger de afrikanske landes valginstitutioner. Samtidigt støtter Danmark
udrulningen af den afrikanske frihandelsaftale, som sigter mod at øge væksten og den økonomiske
integration i Afrika.
Partnerskaber med dansk erhvervsliv er vigtige for, at innovative danske løsninger også kommer fattige
lande til gavn, og dansk viden og teknologi kan bidrage til at skabe vækst og jobs i udviklingslandene. Her
kan udviklingsbistanden bruges til at bygge bro imellem kommercielle interesser og udviklingslandenes
ønsker og behov. Det gør sig gældende ift. udvikling af bæredygtig infrastruktur, hvor danske løsninger i
spildevandsrensningsanlæg i Bangladesh, Kenya og Uganda er blevet mulige gennem subsidierede lån fra
Danida Sustainable Infrastructure Finance. I 2021 har Danmark styrket det grønne fokus på
partnerskabsprojekter mellem virksomheder, forskningsinstitutioner og civilsamfundsaktører under Danida
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 181: Redegørelse udviklingen i udviklingssamarbejdet, april 2022
Market Development Partnerships. Det skal fremme udviklingen af kommercielle bæredygtige klima- og
miljøprojekter i udviklingslandene og bidrage til vækst og nye jobs.
Danske virksomheder og private fonde spiller også aktivt sammen med Danmarks øvrige partnere, når der
opstår krisesituationer. Udenrigsministeriet har sammen med Dansk Industri og Globalt Fokus etableret et
Humanitært Kontaktforum for Ukraine. Her deltager erhvervslivet, private fonde, civilsamfund,
fagbevægelsen, FN-organisationer i Danmark og danske myndigheder. Kontaktforummet bidrager til
vidensdeling og koordination mellem aktørerne og hurtig og effektiv humanitær respons. Det har f.eks. sat
danske virksomheder i stand til at sende lastbiler med fødevarer afsted til Ukraine og til de udsatte ofre for
krigen.
Det brede folkelige engagement i Danmarks udviklingssamarbejde er altafgørende. Tidens store
udfordringer skal løses i fællesskab. I 2021 er der derfor udviklet to nye puljeordninger med armslængde
til Udenrigsministeriet: Oplysnings- og Engagementspuljen og GLOBUS (Puljen for Globalt engagement,
Uddannelse og Samarbejde). Begge skal fra foråret 2022 engagere danskerne i udviklingssamarbejdet på
nye måder. I år udkommer også et nyt medie, Tingenes Verden, som vil engagere unge i
udviklingssamarbejdet. Det overvældende engagement, som danskerne har udvist i forbindelse med krigen
i Ukraine, viser, at det ligger danskerne meget på sinde, hvad der sker i verden.
Dynamiske landepartnerskaber
Danmarks tilstedeværelse i verden skal fokuseres der, hvor Danmark kan gøre mest for flere, og hvor
behovene er størst. Og hvor Danmark har flest interesser på spil. Danmark engagerer sig i udgangspunktet
med et langt perspektiv, men dybden og karakteren af partnerskaberne er dynamisk og kan enten
udvides
eller
målrettes
afhængigt udviklingen og behov. Ikke mindst i lyset af, at rammebetingelserne for
samarbejdet i en række af Danmarks partnerlande har gennemgået store forandringer det sidste års tid.
I Somalia udvider Danmark partnerskabet og tilstedeværelsen i 2022. Det sker i erkendelsen af Somalias
betydning for stabiliteten på Afrikas Horn, som er afgørende for fattigdom, fordrivelse og for det samlede
migrationspres. Derfor er der blevet udpeget en ny dansk ambassadør i Somalia, som skal have base i
Nairobi og styrke Danmarks arbejde med opbygning af staten, beskyttelse af kvinder og børn og det lange
seje træk for bæredygtig udvikling. Det går hånd i hånd med, at Afrika er geografisk omdrejningspunkt for
størstedelen af Danmarks udviklingsengagement. Mange lande i Afrika kæmper med klimaforandringer,
krig og konflikt. Her bor de mest fattige. I starten af 2022 har regeringen påbegyndt arbejdet med nye
strategiske rammer for Danmarks brede udenrigs- og udviklingspolitiske engagement i Uganda og Niger. I
andre partnerlande i Afrika har der dog været behov for at sætte samarbejdet på pause: Udviklingen i Mali
og Burkina Faso har skabt behov for, at regeringen ser på det samlede engagement i landene, så Danmark
siger klart fra over for et autoritært styre, uden at lade befolkningerne i stikken. I Etiopien fastholder
Danmark et markant pres på regeringen for humanitær adgang, våbenhvile og politisk dialog og har
samtidigt tilpasset udviklingssamarbejdet, så det understøtter den etiopiske befolknings behov.
Gennem målrettede partnerskaber bruger Danmark udvalgte instrumenter i udviklingssamarbejdet til at
løse problemer af særlig betydning for Danmark og for danske partnere. Det giver mening på områder,
hvor danske erfaringer kan gøre en markant forskel. Eksempelvis målrettes partnerskabet med Sydafrika
mod grøn omstilling, fordi Sydafrika er Afrikas største CO₂-udleder, og Danmark har erfaringen med at
skabe grønne jobs parallelt med grøn omstilling og reduktion i udledning. I Kosovo har Danmark i 2021
indledt et nyt målrettet partnerskab med fokus på grøn omstilling, hvor danske erfaringer og kompetencer
inden for energieffektivisering kan bringes i spil. Regeringen er i 2021 og 2022 gået i gang med at udvikle
rammerne for de målrettede partnerskaber, så de skaber en stærk strategisk platform for Danmarks
bredere interesser i verden.
Når Danmark styrker indsatsen i de mest skrøbelige lande, kræver det en prioritering. Derfor besluttede
regeringen i 2021 at udfase det brede udviklingssamarbejde med Tanzania fra 2024 for at frigøre ressourcer
til at sætte ind andre steder. Samarbejdet med Tanzania vil derfor overgå til et målrettet partnerskab.
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 181: Redegørelse udviklingen i udviklingssamarbejdet, april 2022
2560640_0006.png
III.
DEMOKRATI OG MENNESKERETTIGHEDER SOM FUNDAMENT
Der udkæmpes lige nu en global værdikamp. Danmark skal kæmpe for demokratiske værdier og menneskerettigheder på alle
niveauer. Det gælder ikke mindst i udviklings-samarbejdet. Derfor er demokrati og menneskerettigheder også en rød tråd, når der
udvikles nye strategiske rammer for landepartnerskaber og i samarbejdet med civilsamfundet. Både som en tværgående prioritet
og
gennem
udviklingsindsatser,
der fokuserer målrettet på at fremme demokrati og menneskerettigheder.
DEBAT MED CIVILSAMFUNDET OM AT STYRKE DEMOKRATI OG MENNESKERETTIGHEDER
Globalt Fokus afholdt i marts 2022 en debat om udrulningen af ”Fælles om Verden”. Her forslog civilsamfundet at
fokusere arbejdet med demokrati og menneskerettigheder gennem fire specifikke målsætninger og 46 delmål.
Intentionen er at bidrage til at gøre strategiens fundament - demokrati og menneskerettigheder - lettere at omsætte i
praksis.
Demokrati, menneskerettigheder og frie civilsamfund i digitaliseringens tidsalder
Danmark skal fremme forkæmpere, lokale institutioner og fællesskaber, som spiller en særlig rolle for et
levende civilsamfund. For aktive civilsamfund og velfungerende demokratier går hånd i hånd med større
velstand og bedre muligheder for et godt liv. Derfor støtter Danmark fonde, der fremmer mangfoldige og
stærke civilsamfund. Som en del af Naboskabsprogrammet, der er målrettet samarbejde med Danmarks
østlige naboer, er samarbejdet om Den Ny Demokratifond blevet udbygget. Indsatserne under fonden skal
styrke civilsamfundspartnerskaber, demokratiske fællesskaber, samhørighed og netværk mellem Danmark,
Ukraine, Moldova, Georgien, Belarus, Aserbajdsjan og Armenien. Da corona-pandemien i 2020 og 2021
satte civilsamfundet i det globale syd under ekstra hårdt pres med stigende menneskerettighedskrænkelser
og restriktioner, der indskrænkede civilsamfundets råderum, støttede Danmark Civilsamfund i Udviklings
(CISU) arbejde for at imødegå de ekstraordinære svære kår. En corona-hjælpepakke bidrog f.eks. til
etableringen af en civilsamfundspulje hos CISU målrettet små og mellemstore organisationer, som kunne
modvirke den ekstraordinære situation, som pandemien skabte for partnere i syd.
Danmark har i 2021 fortsat støtten til dem, der går forrest for demokrati og menneskerettigheder. Globalt
Fokus’
mekanisme
Claim Your Space har gjort det muligt at hjælpe menneskerettighedsforkæmpere i bl.a.
Myanmar, Palæstina, Bangladesh og Kenya med alt fra evakuering og sikrede boliger til medicin.
Militærkuppet i Myanmar i 2021 satte civilsamfundet under ekstraordinært hårdt pres. Som reaktion på
militærkuppet i Myanmar omlagde Danmark udviklingssamarbejdet for ikke at støtte et militært regime og
etablerede en ny civilsamfundsfond til at styrke civilsamfundets modstandskraft. Den har sat lokale
partnere i delstaten Chin i stand til at dokumentere grove menneskerettighedskrænkelser og sikre
formidling og opmærksomhed fra omverdenen, når militærstyret ellers forsøgte at lukke delstaten ned. I
delstaten Kayah har fonden støttet lokale partneres arbejde med at evakuere kvinder og børn og give
adgang til hospitaler trods kampene.
Sammen med tech-virksomheder og civilsamfundet er Danmark gået ind i forsvaret for det digitale
demokrati og rettigheder. Teknologi skal fremme demokrati og menneskerettigheder og ikke misbruges til
undertrykkelse. Den internationale konference i København, Tech for Democracy, i november 2021 skød
et år med fokus på handling i gang for regeringer, virksomheder og civilsamfund. Det skal lede til nye
partnerskaber og løsninger, så teknologien kan fremme potentialet for demokrati og menneskerettigheder.
Marginaliserede gruppers rettigheder og værdighed
Ingen skal lades i stikken. Danmark har et særligt fokus på de mest sårbare og udsatte grupper, som
rammes hårdest i kriser og konflikt, og har vedvarende opmærksomhed på de mange brud på LGBTQ+-
personers rettigheder. Det indebærer både en stemme til marginaliserede grupper i globale fora såsom i
FN’s Generalforsamling, og at danske ambassader går forrest for rettighedsforkæmpere og LGBTQ+-
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 181: Redegørelse udviklingen i udviklingssamarbejdet, april 2022
2560640_0007.png
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
personer, når der er et direkte beskyttelsesbehov. I 2021 brugte Danmark også World Pride Copenhagen
til at sætte fokus på LGBTQ+-personers rettigheder i udviklingslandene.
Regeringen har fortsat arbejdet for tanke-, samvittigheds- og religionsfrihed med danske partnere, bl.a.
gennem et styrket dansk bidrag til Center for Kirkeligt Udviklingssamarbejde. Centeret støtter
partnerskaber og initiativer, der fremmer trosfrihed og fredelig sameksistens og forebygger religiøst
motiveret vold i lande, hvor religiøse mindretal ofte har stået for skud. Den danske ambassadør for
religions- og trosfrihed samler de danske aktører og går forrest for at fremme dagsordenen globalt.
Regeringen har netop iværksat en ny kortlægning af, hvordan det danske udviklingssamarbejde fremmer
religions- og trosfrihed og beskytter religiøse mindretal i danske partnerlande. Det er nødvendigt, for at
dansk udviklingssamarbejde kan lære af erfaringerne og forbedre indsatserne bredt.
Ligestilling, piger og kvinders rettigheder
Ligestilling og kvinder og pigers rettigheder er en mangeårig dansk prioritet, som også står
centralt i ”Fælles
om Verden” –
både som en tværgående prioritet i humanitære indsatser og i det langsigtede
udviklingsengagement og i kraft af målrettede indsatser, som skal fremme kvinder og pigers rettigheder
og økonomiske og politiske deltagelse. Det afspejler den nye strategiske ramme for det danske engagement
i Burkina Faso for perioden 2021-2025, hvor kvinder og pigers rettigheder fremhæves som en tværgående
kerneprioritet på tværs af alle indsatser, imens der også er sat fokus på at støtte målrettet arbejde, der
fremmer kvinder og pigers seksuelle og reproduktive sundhed og rettigheder.
Kvinder og unge piger er ekstra udsatte i konfliktramte områder og i humanitære krisesituationer. Netop
derfor er piger og kvinders rettigheder også gjort til en særlig prioritet i den nye fase af Freds- og
Stabiliseringsprogrammet for Syrien og Irak, herunder kvinders deltagelse i fredsforhandlinger for en
løsning på konflikten i Syrien. I 2021 overtog Danmark også formandskabet for det globale Call to Action-
partnerskab til bekæmpelse af seksuel og kønsbaseret vold i humanitære kriser. Partnerskabet mellem
stater, FN-organisationer og civilsamfundet arbejder for at stoppe vold mod kvinder, omskæringer og
børneægteskaber og skabe adgang til sundhedsklinikker og social støtte. Det skal styrke hurtige indsatser
mod seksuel og kønsbaseret vold i akutte kriser, f.eks. gennem udsendelse af kønseksperter til
krisesituationer, så man hurtigst muligt får afstemt behovene.
Meningsfuld inddragelse af unge
I Danmark er unge mennesker aktive i foreningslivet, og der er stærke erfaringer med at fremme unges
demokratisk deltagelse gennem samarbejde mellem myndigheder og foreninger. Når lokale og syriske unge
kan mødes og diskutere politik i et moderne ungdomshus i Jordans hovedstad, Amman, sker det med dansk
udviklingssamarbejde i ryggen. Liwan hedder ungdomshuset, som Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram har
støttet udviklingen af. Her er der plads til, at unge kan mødes og indgå i sociale og politiske aktiviteter og
drøfte de ting, som optager dem.
I FN har Danmark
fortsat et tæt samarbejde om unges ret til politisk deltagelse med FN’s særlige
ungeudsending. Og regeringen omsætter ord til handling: I 2021 sad to af de danske FN-ungdomsdelegater
i Danmarks stol i FN og forhandlede om FN’s ungeresolution på vegne af Danmark,
så den reelt afspejlede
de unges holdninger og perspektiver. Også på
FN’s Klimatopmøde i Glasgow, COP26, i november 2021 var
to ungedelegater en del af den danske delegation. Danmark vil fortsætte arbejdet, for at unge i højere grad
skal kunne komme med ind, hvor beslutningerne træffes, og opnå indflydelse.
Danmark har i 2021 også nedsat et internationalt ungepanel med deltagelse af danske og afrikanske unge.
På linje med ungepanelerne på de danske ambassader i Uganda, Mali, Burkina Faso, Palæstina og Kenya
skal det give unge mulighed for at indgå i dialog og rådgive udviklingsministeren om Danmarks
udviklingsindsatser.
7
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 181: Redegørelse udviklingen i udviklingssamarbejdet, april 2022
2560640_0008.png
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
Effektive, demokratiske og ansvarlige stater
Legitime og ansvarlige stater er afgørende for udviklingen af lige og stærke samfund. Skat er en del af
fundamentet for, at stater kan tage ansvar for sin egen udvikling og tilbyde skoleadgang, basal sundhed
og sikkerhed for sine borgere. Regeringen har tilsluttet Danmark den nye fase af Addis Tax Initiative 2025,
som støtter fair og effektiv skatteopkrævning i udviklingslandene. Danmarks engagement i initiativet i år
vil fokusere på indsatser, som styrker partnerlandenes kapacitet til at bekæmpe skattely og ulighed.
Danmark har også arbejdet målrettet med partnerlandenes evner til at leve op til menneskerettighederne.
I Etiopien og Palæstina har Danmark gennem en årrække samarbejdet med Dansk Institut for
Menneskerettigheder og de nationale menneskerettighedskommissioner om deres rolle som vagthund for
rettigheder.
I 2021 støttede Danmark bl.a. den etiopiske menneskerettighedskommissions og FN’s
Højkommissær for Menneskerettigheders undersøgelse af krænkelser under den væbnede konflikt i
Etiopiens Tigray-region. Det resulterede i en kritisk rapport med krav til de etiopiske myndigheder om
opfølgning. Samtidig har Danmark været med til at sikre en særsamling
i FN’s Menneskerettighedsråd
om
Etiopien i december 2021, da konflikten var på sit højeste. Det har blandt andet ført til, at et internationalt
eksperthold skal undersøge omfanget af krænkelser i Etiopien. Særsamlingen afrundede også Danmarks
treårige medlemskab
af FN’s Menneskerettighedsråd. Medlemskabet gjorde det muligt at sætte et dansk
aftryk på den globale menneskerettighedsdagsorden og rejse sager på områder med stor betydning for
danske værdier.
IV.
SKABE HÅB OG HJÆLPE FLERE BEDRE, HVOR DET ER SVÆREST
Med ”Fælles om Verden”
har Danmark styrket fokus på nogle af de mest skrøbelige lande og på nærområder
til konflikt og fordrivelse. Det er her, at ekstrem fattigdom i stigende grad koncentreres, og det er her, at
de fleste flygtninge og internt fordrevne opholder sig. På den måde kan Danmark via udviklingssamarbejdet
hjælpe flere. Som en del af opfølgningen på den udviklingspolitiske strategi har regeringen iværksat en
reform af Danmarks udviklingsbistand, som sikrer, at der er et økonomisk fundament for prioriteterne i
”Fælles om Verden”.
Reformen målretter blandt andet en stigende andel af udviklingsbistanden til
skrøbelige lande, nærområder til konflikt og forebyggelse af irregulær migration. På den måde afsætter
regeringen gradvist flere penge til dem, der er allermest udsatte.
DANMARKS INDSATSER I AFGHANISTAN
Da Taliban overtog magten i Afghanistan i august 2021, handlede Danmark hurtigt. Både i den store
evakueringsopgave og i omlægningen af det danske udviklingssamarbejde. Udviklingssamarbejdet med de
afghanske myndigheder blev sat i bero, imens Danmark øgede den humanitære hjælp sammen med danske partnere
i nærområderne for at afværge en potentiel ny humanitær - og flygtningekrise. Det indebar basal sundhed, mad, tag
over hovedet og beskyttelse af de mest sårbare, særligt piger og kvinder. Danmark var blandt andet med til at
etablere en humanitær luftbro, som sikrede hjælp til de isolerede egne.
FN og Verdensbanken har peget på, at verdenssamfundet skal gøre mere for afghanerne, der står i en dyb krise. En
krise, der kan føre til regional ustabilitet, øget terrortrussel og nye flygtninge- og migrationsstrømme. Derfor er
regeringen klar til at fortsætte sit humanitære engagement via multilaterale organisationer og
civilsamfundsorganisationer. Men bredere engagement i Afghanistan skal knyttes til krav: Fremskridt på
menneskerettighederne, humanitær adgang og fri udrejse for dem, der ønsker det. Afghanistan må ikke igen blive
en international terrorrede.
Mål 1: Danmark skal forebygge fattigdom, skrøbelighed, konflikter og vold og skabe
bæredygtige alternativer til irregulær migration og fordrivelse
De menneskelige konsekvenser ved migration og fordrivelse er enorme. Det kræver handling på flere
niveauer, hvis danske indsatser skal skabe reelle alternativer til irregulær migration og fordrivelse.
8
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 181: Redegørelse udviklingen i udviklingssamarbejdet, april 2022
2560640_0009.png
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
Danmark har igangsat arbejdet med fremtidens flygtningerespons, som skal sikre bedre inklusion af
flygtninge i de lokale værtssamfund. Det skal gøre det muligt for flygtninge at forsørge sig selv og give
adgang til uddannelse og sundhedsklinikker, så de bedre kan se en fremtid i nærområderne til deres eget
hjem. Det er inspireret af Ugandas progressive flygtningepolitik: Uganda huser Afrikas største
flygtningebefolkning på 1,5 millioner mennesker, men frem for at blive placeret i flygtningelejre tildeles
flygtninge jord til direkte bosættelse, adgang til arbejde og fri bevægelighed. Det gør Uganda til et ledende
pilotland for implementeringen af FN’s Flygtningekompakt og det dertil hørende såkaldte Comprehensive
Refugee Response Framework (CRRF). I Uganda har Danmark bygget videre på det mangeårige
samarbejde om Ugandas progressive tilgang til flygtninge og arbejder målrettet med klimasmart landbrug
og styrkelse af kvinder og unges rettigheder for både flygtninge og værtssamfund.
Danmark har også styrket fokus på bedre fremtidsudsigter for fordrevne fra Syrien og Irak. I Libanon, der
som nærområde til Syrien er det land i verden, der huser flest flygtninge per indbygger, samarbejder
Danmark
med FN’s Fødevare-
og Landbrugsorganisation (FAO) om at styrke livsgrundlaget for flygtninge
og værtssamfund. I 2021 har samarbejdet ledt til flere nye jobs for flygtninge og lokale i landbruget og
byggebranchen, skabt adgang til vand og ført til, at brakjord er sat under ploven, så flygtninge og
værtssamfundene kan forsørge sig selv.
I Irak har Danmark arbejdet for, at de nord- og vestlige dele af landet igen skal blive beboelige. Freds- og
Stabiliseringsprogrammet har blandt andet støttet rydning af miner og vejsidebomber i tidligere ISIS-
besatte områder. Det er en vigtig forudsætning for, at fordrevne irakere kan vende hjem.
Mål 2: Danmark skal bekæmpe irregulær migration og hjælpe flere bedre langs
centrale migrationsruter
Det nuværende asylsystem har spillet fallit. Det kræver nye løsninger, hvis menneskesmuglernes kyniske
forretningsmodel skal knækkes. Danmark samarbejder blandt andet med landene langs migrationsruterne,
så de bedre kan håndtere og bistå flygtninge og irregulære migranter, som krydser deres grænser. Det
indebærer samarbejde om forbedret grænsekontrol langs de store migrationsruter i Nordafrika, på Afrikas
Horn, på Vestbalkan og i Tyrkiet, Irak og Pakistan for at undgå, at mænd, kvinder og børn begiver sig ud
på farlige rejser mod Europa. I Marokko har Danmark samarbejdet med myndigheder og
civilsamfundsorganisationer om akut social støtte og uddannelse til uledsagede mindreårige migranter, der
ofte lever på gaden. I Tunesien er Danmark med til at træne grænsevagter i rettighedsbaseret tilgang til
grænseforvaltning og i aktioner til søs, når bådflygtninge stævner ud. I Somalia har Danmark været med
til at styrke myndighedernes kapacitet til at afsløre dokumentfalskneri. Og på Vestbalkan samarbejder
Danmark med myndighederne om træning af grænsevagterne i rettighedsbaseret tilgang til
grænsehåndtering og har et særligt fokus på udsendelse og bekæmpelse af menneskesmuglere og -
handlere. Indsatserne langs migrationsruterne skal både forebygge og bekæmpe, at man kan tjene penge
på andres ulykke.
Over halvdelen af de mennesker, der søger asyl i EU, ender med at få afslag, fordi de ikke har et
konventionsbetinget beskyttelsesbehov. Alle lande er forpligtet til at tage imod deres egne statsborgere,
hvis de ikke har lovligt ophold i et andet land. Dog er hjemtagelse af borgere for nogle lande en udfordring,
som regeringen samarbejder med landene om at løse. Regeringen har i 2021 skærpet noget-for-noget
tilgangen i dialogen med oprindelseslande om hjemtagelse. Fra udgangen af 2021 har fremskridt i
samarbejdet med en række lande om hjemtagelse af egne statsborgere betydet, at der ikke længere er
lande, som modtager dansk udviklingsbistand uden at samarbejde om hjemtagelsen af deres egne
statsborgere.
Mål 3: Danmark skal forebygge humanitære kriser og være en stærk humanitær partner
Flere mennesker end nogensinde har brug for humanitær bistand. I 2021 landede Danmarks humanitære
bistand på 3,18 mia. kr. Det gør Danmark til en solid humanitær donor på verdensplan. Danmark var
eksempelvis
i 2021 den sjette største donor til FN’s centrale nødhjælpsfond. Fonden har spillet en central
9
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 181: Redegørelse udviklingen i udviklingssamarbejdet, april 2022
2560640_0010.png
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
rolle i en række af de kriser, der har ramt verden de seneste år, såsom i Syrien, Ukraine, Yemen og Etiopien
og under jordskælvet i Haiti.
Situationen på Afrikas Horn og i det centrale Sahel er stadig mere skrøbelig. Tørke har sat
fødevaresikkerheden under pres. Danmark har gennem større bevillinger til humanitære fonde i Somalia
og Etiopien været med til at beskytte befolkningen mod sult og sygdom. Danmark har også samarbejdet
målrettet med FN’s Fødevareprogram (WFP) om forebyggende indsatser og varslingssystemer i blandt
andet Etiopien, Kenya og Uganda, så der kan sættes ind, før en humanitær krise eskalerer. I det centrale
Sahel har konflikter og presset fra klimaforandringer allerede skabt en akut fødevarekrise, lukning af skoler
og en af verdens hurtigst voksende fordrivelseskriser. Derfor har Danmark i 2021 været en af de ledende
kræfter bag en ny regional FN-fond til humanitære indsatser i Vestafrika og Sahel, der kan redde liv.
Ruslands invasion af Ukraine har udviklet sig til en humanitær krise og en flygtningekrise uden europæisk
fortilfælde i generationer. Her er Udenrigsministeriet hurtigt trådt sammen med blandt andet FN, EU,
Internationalt Røde Kors, danske civilsamfundsorganisationer og Beredskabsstyrelsen for at afhjælpe
akutte behov i Ukraine og nabolandene. Det gælder blandt andet levering af mad, hygiejne-pakker,
medicin, sundhed, medicin, tæpper og indkvartering af fordrevne.
Mål 4: Danmark skal sikre tryghed og sikkerhed gennem fredsopbygning og stabilisering
Den humanitære indsats kan ikke stå alene. Der er behov for samtænkning af konfliktforebyggelse,
fredsopbygning og den langsigtede udviklingsindsats. FN er afgørende for international fred og sikkerhed
og en hovedaktør i verdens konflikter. Det gælder også i Danmarks egne nærområder. Derfor styrker
Danmark engagementet
i FN’s arbejde for en sikker verden. I 2021 annoncerede Danmark sit kandidatur
til FN’s Sikkerhedsråd i 2025-26.
Regeringen skyder for alvor den internationale kampagne for kandidaturet
i gang i år. I Sikkerhedsrådet vil Danmark være med til at håndtere konflikter, der har stor betydning for
global fred og sikkerhed og dermed også for Europa og Danmark.
Danmark arbejder allerede i dag for fred, tryghed og sikkerhed igennem FN’s forebyggende
indsatser. I
2021 fortsatte Danmark støtten
til FN’s Fredsopbygningsfond,
der har fokus på de mest skrøbelige lande,
f.eks. i Sahel-regionen og på Afrikas Horn. Fonden arbejder målrettet med kvinder og unges rolle i
fredsopbyggende projekter, der bekæmper vold relateret til kvinders politiske deltagelse og fremmer
forsoning.
I Mali har Danmark f.eks. været blandt de største partnere i FN’s MINUSMA Trustfund, der
bidrager til at skabe fred i den nordlige og centrale del af Mali gennem at styrke lokal selvbestemmelse,
igangsætte forsoningsaktiviteter og udvikle infrastrukturen.
Forud
for
Ruslands
invasion
af
Ukraine
samarbejdede
Danmark
igennem
Freds-
og
Stabiliseringsprogrammet med Ukraine om civile og militære indsatser, der kunne styrke Ukraines
modstandsdygtighed. Den russiske invasion af Ukraine har betydet, at alle indsatser lige nu er koncentreret
om at redde liv og beskytte de mange fordrevne i Ukraine, i nabolandene og i Danmark.
V.
KAMPEN FOR KLIMA, NATUR OG MILJØ
Klimaforandringerne er en af verdens største udfordringer. Og de rummer den uretfærdighed, at de mindst
udviklede lande og fattige østater, som rammes hårdest af klimaforandringerne, samtidig er dem, der
udleder mindst og har færrest midler til at stå imod med. Det haster med klimatilpasning og opbygning af
modstandsdygtighed. Danmark har erfaringen til at gå forrest og skabe grøn bæredygtig udvikling blandt
verdens fattigste. Regeringens reform af udviklingsbistanden har hævet barren yderligere. For første gang
har en dansk regering sat mål for den grønne bistand: Allerede fra 2023 skal mindst 25 pct. af bistanden
til udviklingslandene gå til klima og mindst 5 pct. til miljø og biodiversitet. Det vil sige, at mindst 30 pct.
af den bilaterale udviklingsbistand til udviklingslandene bliver grøn.
10
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 181: Redegørelse udviklingen i udviklingssamarbejdet, april 2022
2560640_0011.png
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
KLIMATILPASNING FOR DE MEST UDSATTE ER EN DANSK MÆRKESAG
Ved klimatopmødet, COP26, i Glasgow satte Danmark solide aftryk på udviklingsdagsordenen og markerede sig
som brobygger til de mest udsatte lande. Under FN’s Generalforsamling i september 2021 samlede Danmark de
ligesindede samarbejdspartnere i den uformelle Champions-gruppe for klimatilpasningsfinansiering. Med fælles
front op til COP26-forhandlingerne bidrog det til momentum og mobiliserede flere klimatilpasningsmidler til de mest
udsatte lande, så de kan sikre deres levegrundlag i fremtiden. Danmark fortsætter lederskabet i klimadiplomatiet
frem mod klimatopmødet COP27 i Egypten. Her er fokus fortsat på klimatilpasning og på finansiering til klimaskabte
tab og skader, der er særligt efterspurgt af de fattigste og mest sårbare udviklingslande.
Også i de multilaterale partnerskaber har Danmark skærpet fokus på klimatilpasning. F.eks. i samarbejdet med
Verdensbankens fond til de fattigste lande, hvor Danmark har presset på for at sikre, at mindst halvdelen af fondens
klimafinansiering går til klimatilpasning for de mest udsatte. Danmark har også styrket sit engagement i fonden for
de mindst udviklede lande (LDCF), som er en vigtig mekanisme for at finansiere løsninger for de mest klimaudsatte
lande. Klimatilpasning gennem privatsektorudvikling og bæredygtige fødevaresystemer, der skaber
fødevaresikkerhed, og naturbaserede løsninger vil være i fokus det kommende år.
I Danmarks landepartnerskaber har klimatilpasning fået en mere markant rolle, idet et fokus på klimatilpasning
skal indgå i alle nye strategiske rammer for de udvidede partnerskaber. I Bangladesh, som er et af verdens mest
klimatruede lande, har Danmark fortsat det flerårige samarbejde med de mest udsatte menneskers håndtering af
ændrede vandstande og saltvandsindtrængning i drikkevandet. Sammen med civilsamfundsorganisation BRAC
etablerer Danmark små systemer til at opsamle regnvand og organiserer lokalbefolkning i beredskaber, så
lokalbefolkningen ved, hvad de skal gøre i tilfælde af oversvømmelser.
Mål 1: Danmark skal styrke indsatsen for klimatilpasning, natur og miljø og
modstandsdygtighed i de fattigste og sårbare land
Klimaforandringerne, mangel på vand og fødevarer og nedbrudte økosystemer forstærker konflikter og
skrøbelighed. Det er afgørende, at udviklingssamarbejdet holder hånden under de mest udsatte og standser
den negative spiral. Det gør Danmark
blandt andet gennem samarbejde med FN’s Miljøprogram (UNEP)
om naturbaserede løsninger. Naturbaserede løsninger tackler klima- og biodiversitetsudfordringer og
udfordringerne for de berørte mennesker. I Indonesien har
samarbejdet med FN’s Miljøprogram
ført til
genopretning af mangroveskov, der på én gang binder store mængder CO₂, udgør vigtige levesteder for
dyr og beskytter kystområderne. Det kommer både miljøet og de mennesker til gavn, der bor i området.
Adgang til rent vand er en vigtig faktor for fred og sikkerhed i nogle af de mest vandfattige egne i verden.
Mangel på vand kan skabe og forværre konflikter og lede til fødevareusikkerhed. I et nyt flagskibsprojekt
med EU og andre medlemslande støtter Danmark håndteringen af rent vand på tværs af grænser i Afrika.
Sammen med den Afrikanske Udviklingsbank arbejder Danmark for at forbedre adgangen til vand for op
mod 1 mio. mennesker i Sahel og på Afrikas Horn.
I 2050 anslås klodens befolkning at være steget til 10 mia. mennesker. Derfor er det afgørende, at Danmark
er med til at skabe klimatilpasset landbrug og bæredygtig produktion af mad. Danmark engagerer sig aktivt
i opfølgningen på
FN’s fødevaretopmøde (UN Food Systems Summit), der fandt sted i september 2021.
Fokus er på danske styrkepositioner som klimavenlig kost, madspild, antimikrobiel og forebyggelse af sult
gennem skolemadsprogrammer i udviklingslandene. Samtidigt har Danmark et stort fokus på, at
produktionen af mad ikke må lede til afskovning, som udfordrer biodiversiteten og menneskers levevilkår.
Som opfølgning på fødevaretopmødet har Danmark støttet topmødets Trust Fund, der skal fremme
udviklingslandenes arbejde med bæredygtige fødevaresystemer, så udviklingslandene kan opnå større
fødevaresikkerhed. Samtidigt tilsluttede Danmark sig en aftale under COP26 om at standse afskovning og
genoprette verdens skove inden 2030, fordi afskovningen udfordrer biodiversiteten og udsatte menneskers
levevilkår.
11
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 181: Redegørelse udviklingen i udviklingssamarbejdet, april 2022
2560640_0012.png
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
Mål 2: Danmark skal tage internationalt lederskab inden for reduktioner,
grøn omstilling og adgang til ren energi
Hurtig omstilling fra sort til grøn energi er afgørende for at imødegå den globale klimaudfordring. Danmark
går forrest blandt de udviklede lande i den grønne omstilling og arbejder for at få Afrika med på en retfærdig
grøn omstilling. På COP26 i Glasgow tog Danmark udgangspunkt i Nordsøaftalen om afvikling af Danmarks
olie- og gasudvinding til at skabe en alliance mellem stater, der arbejder for stop af olie og gasproduktion,
Beyond Oil and Gas Alliance. Her arbejder Danmark for, at både de rige lande og de store vækstøkonomier
kommer med. Det lykkedes også at få bl.a. Tyskland og Sverige til at investere mere end 1 mia. kr. i den
dansk-oprettede Sustainable Energy Fund For Africa under den Afrikanske Udviklingsbank, der skal fremme
grøn omstilling i Afrika gennem adgang til ren energi, energieffektivisering og decentrale mini-energinet.
Det viser, at Danmark trækker andre med, når Danmark går forrest i finansieringen af grøn omstilling.
For vækstlandene skal reduktioner og grøn omstilling rime på nye jobs og vækst. Myndighedssamarbejdet
bringer danske løsninger og erfaringer med offentlig- private partnerskaber i spil for at bidrage til det.
Danmark har myndighedssamarbejder med 11 udviklings- og vækstøkonomier, som arbejder for social
retfærdig omstilling. I Kina har samarbejdet mellem Energistyrelsen og de kinesiske myndigheder fået CO₂-
udledningen ned med ca. 22 mio. ton, hvilket svarer til mere end 80 pct. af hele Danmarks udledning fra
energiforbrug i 2020. I Indonesien har lokale myndigheder og Energistyrelsen samarbejdet om
energieffektivitet i bygninger. I Indien har Danmark brugt det grønne strategiske partnerskab til at
videreudvikle samarbejdet om miljø, vand og energi. I februar 2022 indgik Danmark og Sydafrika et nyt
grønt strategisk partnerskab, som skal styrke Danmarks samarbejde om grøn omstilling med Afrikas største
CO₂-udleder.
Den grønne omstilling skal også fremme adgang til grøn energi i Afrika. For første gang i årevis er adgangen
til energi i Afrika gået den gale vej. I samarbejde med FN og andre multilaterale partnere har Danmark
igangsat nye initiativer, som skal give adgang til energi for 5,8 mio. afrikanere. Danmark har arbejdet
målrettet med at skabe adgang til solenergi for fattige ugandere, der bor langt fra forsyningsnetværket,
og sikre grøn energi til madlavning i Rwanda. Det gavner især de kvinder og børn, som på den måde undgår
at blive udsat for en stor mængde sodpartikler i forbindelse med madlavning over åben ild.
Mål 3: Danmark skal øge mobilisering af finansiering og fremme grønne
danske løsninger inden for klima, natur og miljø
På COP15 i København i 2009 forpligtede de udviklede lande sig til kollektivt at mobilisere 100 mia. USD i
2020 til klimafinansiering fra bl.a. både offentlige og private kilder.
Udviklingsbistand alene kan ikke sikre det niveau af klimafinansiering, som verden har brug for. Men
udviklingsbistand er en afgørende del af løsningen og kan derudover være katalysator for ny privat kapital
til grøn omstilling. Kapital kan ellers være svært at rejse i lande, hvor risikoen er høj. Derfor lancerede
Danmark i 2021 en statslig garantiordning sammen med Investeringsfonden For Udviklingslande (IFU),
som udvikles i samarbejde med Sverige. Det skal fremme private investeringer i udviklingslandene, udlån
til små og mellemstore virksomheder og grønne investeringer i f.eks. solcellevirksomheder og
energieffektiviseringer. Forventningen er, at det over de næste fire år mobiliserer 3-4 mia. kr. fra private
investeringer.
I 2021 vedtog regeringen et stop for dansk offentlig finansiering og eksportfremmeindsatser til fossile
brændstoffer i udlandet med enkelte undtagelser på særlige områder i de fattigste udviklingslande. Den
beslutning påvirker blandt andet Danmarks samarbejder med de store udviklingsbanker, hvor den danske
beslutning har været med til at skubbe investeringerne i en grøn retning.
Mål 4: Danmark sikrer håb og fremtidsmuligheder gennem en grøn og socialt retfærdig
økonomisk genopretning og fattigdomsorienteret udvikling
12
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 181: Redegørelse udviklingen i udviklingssamarbejdet, april 2022
2560640_0013.png
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
Corona-pandemien har skabt behov for retfærdig økonomisk genopretning, så de fattigste lande ikke sakker
længere bagud. Mange lande står stadig midt i pandemien og de økonomiske dønninger heraf. I 2020 og
2021 var Danmark tidligt ude med hjælp til de steder, hvor krisen ramte hårdest. Samlet gav Danmark
over 2 mia. kr. i akutrespons og hjælpepakker, som især gik til lande i Afrika. Derudover har Danmark
bidraget til global vaccineudrulning. Danmark har både givet tilsagn om 10 mio. vaccinedoser, hvoraf 8,8
mio. doser er leveret til udviklingslandene, og givet
ekstraordinære bidrag til FN’s Børnefond i København.
For at styrke den grønne vækst har Danmark sat fokus på privatsektorudvikling
i Afrika. Gennem IFU’s
High Risk, High Impact-initiativ bidrager Danmark til at fremme investeringer i projekter med betydelige
lokale udviklingseffekter i de fattigste og skrøbeligste lande i Afrika. Her er investeringerne målrettet
projekter, der bidrager til grøn omstilling og anstændige jobs.
Mange danske virksomheder har stor interesse i og god mulighed for at medvirke til at skabe bæredygtig
vækst i udviklingslandene. Derfor skal regeringens erhvervs- og finansieringsinstrumenter og
myndighedssamarbejderne både understøtte vækst i udviklingslandene og bidrage til en bæredygtig og
sundhedsmæssig forsvarlig produktion. Det nye grønne partnerskabsinstrument, Danida Green Business
Partnerships, er etableret for at fremme samarbejde mellem erhvervslivet og civilsamfundet, så de i
fællesskab kan udvikle nye grønne, solide forretningsmodeller til vanskelige markeder. Med stort
lokalkendskab og faglig ekspertise skal forretningsmodellerne kunne stå distancen selv i skrøbelige lande.
Bedre fremtidsmuligheder bygger også på udsigten til anstændige jobs, der kommer alle til gode. Det nye
strategiske partnerskab med et konsortium bestående af Ulandssekretariatet, Dansk Industri og 3F
arbejder målrettet med at fremme grønne jobs, bæredygtig produktion og ordentlige arbejdsvilkår i mere
end 30 forskellige lande. På Filippinerne har danske erfaringer inspireret arbejdsmarkedets parter til at
komme til forhandlingsbordet, så de sammen kan fremme en grøn og retfærdig omstilling af det filippinske
samfund. I Kenya arbejder konsortiet for at sætte fokus på flere ordentlige jobs og bedre
erhvervsuddannelser inden for bæredygtig økonomi, genbrug og renovation.
VI.
ÅRET DER KOMMER FOR UDVIKLINGSSAMARBEJDET
I det kommende år fortsætter
udrulningen af den udviklingspolitiske strategi ”Fælles
om Verden”
i de spor,
der allerede er lagt: At hjælpe flere, hvor det er sværest i nærområder til krise og konflikt og skrøbelige
lande. At gå forrest i kampen for klima, natur og miljø. Og at fremme demokratiske værdier og
menneskerettigheder.
Regeringen ser frem mod en række større
udviklingspolitiske processer, hvor prioriteterne i ”Fælles om
Verden” vil sætte sit præg.
Det indebærer blandt andet udarbejdelsen af nye strategiske rammer for
samarbejdet med Uganda, Niger og Bangladesh og arbejdet med strategiske rammer for de målrettede
partnerskaber. I 2022 står regeringen også over for udformning af nye strategiske partnerskabsaftaler med
en række af Danmarks største FN-partnerne, som skal sikre, at de danske prioriteter forfølges i de
multilaterale partnerskaber. Hertil ser regeringen frem mod en grøn reform af erhvervs- og
finansieringsinstrumenter og en grøn gennemgang af myndighedssamarbejdet, så erhvervs- og
myndighedssamarbejdet bidrager på bedste vis til grøn, retfærdig omstilling, vækst og innovative løsninger
i udviklings- og vækstlandene. For at styrke Danmarks målrettede arbejde med demokrati og
menneskerettigheder vil regeringen i år blandt andet etablere en ny demokratifacilitet, som kan støtte
institutioner og organisationers arbejde med demokrati offline og online, ligesom regeringen vil fortsætte
arbejdet for forfulgte mindretal og afslutte kortlægningen af, hvordan dansk udviklingssamarbejde fremmer
religions- og trosfrihed og beskytter religiøse mindretal.
2022 står allerede i skyggen af Ruslands invasion af Ukraine og krig i Danmarks nærområde. Det vil også
sætte sit præg på året, der kommer i udviklingssamarbejdet. Den ekstraordinære situation har stillet
krav til ekstraordinære løsninger. Med en krig i eget nærområde påhviler der Danmark et særligt ansvar
for at hjælpe ukrainske flygtninge, også på dansk jord. Det ansvar har Danmark allerede vist sig parat til
13
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 181: Redegørelse udviklingen i udviklingssamarbejdet, april 2022
2560640_0014.png
REDEGØRELSE FOR UDVIKLINGEN I UDVIKLINGSSAMARBEJDET
at leve op til. På samme måde vil regeringen også støtte op om Ukraines store genopbygningsindsats af
basal infrastruktur, såsom vand- og elektricitetsforsyninger, sundhedsfaciliteter og boligområder, der er
blevet hårdt ramt af krigen. Den ekstraordinære situation medfører nødvendige omprioriteringer i
udviklingssamarbejdet. Det sker med størst mulig hensynstagen til danske partnerskaber og langsigtede
prioriter og i overensstemmelse med OECD/DACs regler for udviklingsbistand. Fokus har været på at
nedjustere programmer, som endnu ikke har fundet partnere, eller konkrete projekter såsom en række
indsatser under Nærområde- og Migrationsfonden samt midler til Danida Sustainable Infrastructure
Finance (DSIF), hvor der bl.a. var planlagt et spildevandsprojekt i Ukraine.
14