Udenrigsudvalget 2021-22
URU Alm.del Bilag 13
Offentligt
2461139_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Finansudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2021 - 33302
MNS og APD
12. oktober 2021
FIU alm. del
svar på spørgsmål 113 vedrørende L 239 Forslag til
Finanslov for finansåret 2022 efter ønske fra Rune Lund (EL) stil-
let den 15. september 2021 til ministeren for udviklingssamarbejde
Spørgsmål 113
Vil ministeren udfolde, hvor stor en andel af Nærområde- og migrationsfon-
den, jf. herom på konto 06.32.10, som bruges på udgifter i henholdsvis Dan-
mark, EU og til hjemsendelse og migrationsbekæmpende foranstaltninger? I
forlængelse heraf bedes ministeren oplyse:
a. Hvordan sikres det, at demokrati og menneskerettigheder også er funda-
mentet for den væsentlige andel af bistandsmidlerne, der er afsat til nærom-
råder og migration? Såfremt dele af bistandsmidlerne vil gå til samarbejde om
grænsekontrol, hvordan sikres det da at dette arbejde tager en menneskeret-
tighedsbaseret tilgang (her tænkes bl.a. på aktører som Frontex og nationale
grænseagenturer, der tidligere har været associeret med push back og andre
menneskerettighedskrænkelser)?
b. I lyset af, at migration og nærområder er prominente i den udviklingspoli-
tiske strategi med fokus på at forebygge irregulær migration og skabe sam-
fund, hvor mennesker kan se en fremtid for sig selv, bedes ministeren rede-
gøre for, hvordan der sker et bidrag til dette via de meget signifikante midler,
der er afsat på finanslovsforslaget til at forebygge irregulær migration og for-
drivelse fremfor at investere i at fastholde mennesker, der allerede er flygtet,
i nærområderne for at forhindre videre bevægelse mod Europa. Endvidere
bedes ministeren redegøre for rationalet bag oprettelsen af en nærområde-
og migrationsfond og i forlængelse heraf redegøre for, hvordan civilsamfund
m.fl. kan se, hvad midlerne reelt anvendes på, herunder få vished, om mid-
lerne bidrager til udvikling og ikke finansierer flygtningepolitik.
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Kopi af L 239 - svar på spørgsmål 113 fra ministeren for udviklingssamarbejde om, hvor stor en andel af Nærområde- og migrationsfonden, som bruges på udgifter i henholdsvis Danmark, EU og til hjemsendelse og migrationsbekæmpende foranstaltninger
2461139_0002.png
2
c. Hvordan bidrager de 300 mio. kr. af bistandsmidlerne til udvikling? Hvor
mange af midlerne afsat til migration og nærområder vil gå til styrket grænse-
bevogtning, herunder via aktører som Frontex (EU's grænseagentur), EASO
(Europæiske Asylstøtte-agentur), og IOM (Den Internationale Migrationsor-
ganisation)? Kan regeringen garantere, at de indsatser, der finansieres, er
menneskerettighedsbaserede, som den udviklingspolitiske strategi siger er
udgangspunkt for Danmarks udviklingsarbejde?
Svar
Nærområde- og migrationsfondens overordnede formål er at samle, sam-
mentænke og synliggøre, hvad der årligt er afsat på en række budgetlinjer på
Finansloven til nærområder og migration. Derudover har fonden til hensigt
at styrke den strategiske styring og fleksibilitet i forhold til regeringens vision
for og arbejde med at fremme et retfærdigt og humant asylsystem, som også
omfatter at hjælpe flere bedre i nærområderne. Fonden består af fem separate
budgetlinjer, som også var på finansloven i 2021, og som alle på forskellig vis
understøtter visionen.
Konkret foreslås det, at der under nærområde- og migrati-
onsfonden i 2022 afsættes:
300 mio. kr. til et retfærdigt og humant asylsystem, herunder 110 mio. kr. til
at fremme samarbejdet om tilbagetagelse og 190 mio. kr. til teknisk bistand
og kapacitetsopbygning af migrationsmyndigheder.
50 mio. kr. til
FN’s migrationsorganisation
(IOM) til at forebygge irregulær
migration i Afrika.
15 mio. kr. til fremme af fælleseuropæiske migrationsindsatser, herunder til
at understøtte og bidrage til at forme EU’s strategiske migrationspartner-
skaber med tredjelande.
200 mio. kr. til at etablere en pilotmodel for fremtidens flygtningerespons,
der eksempelvis bidrager til at øge flygtninge og fordrevnes adgang til selv-
forsørgelse og offentlige serviceydelser, såsom sundhed og uddannelse.
75 mio. kr. til øvrige nærområde og migrationsindsatser, herunder til at
styrke modstandskraften og skabe bedre lokale levevilkår i Nordafrika.
Den konkrete udmøntning af ovenstående midler i form af indsatsområder
og implementerende partnere er endnu ikke fastlagt. Det er derfor heller ikke
muligt på forhånd at sige, hvor mange midler der i 2022 vil blive anvendt til
eksempelvis grænsekontrol samt hvilke partnere, der konkret vil være mod-
tagere af midlerne. Midlerne udmøntes i dialog mellem Udenrigsministeriet
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Kopi af L 239 - svar på spørgsmål 113 fra ministeren for udviklingssamarbejde om, hvor stor en andel af Nærområde- og migrationsfonden, som bruges på udgifter i henholdsvis Danmark, EU og til hjemsendelse og migrationsbekæmpende foranstaltninger
3
og Udlændinge- og Integrationsministeriet, mens det forvaltningsmæssige
ansvar alene ligger hos Udenrigsministeriet.
Alle indsatser, der finansieres over fonden, er efterspurgt af modtagerlandene
og har til formål at fremme udviklingen i modtagerlandene. Alle midler under
fonden vil - som det er tilfældet for al udviklingsbistand - blive programmeret
og implementeret i overensstemmelse med OECD DAC’s kriterier for, hvad
der kan opgøres som udviklingsbistand. Det betyder også, at midlerne
i
ud-
gangspunktet ikke vil blive anvendt i Danmark eller i EU, da ingen EU-lande
fremgår af OECD
DAC’s liste over modtagere af udviklingsbistand.
Midlerne vil blive programmeret ud fra en sammenhængende tilgang til mi-
grationsruterne (”whole
of migratory route”),
hvilket betyder, at oprindelse-, tran-
sit- og destinationslande såvel som værtsamfund for flygtninge- og irregulære
migrationsbevægelser vil være centrale modtagerlande af midlerne under fon-
den. Eksempelvis har lande i Sahel, i Nordafrika og på Vestbalkan modtaget
midler fra den samme hovedkonto i 2021 (§ 06.32.10. Migration).
For så vidt angår spørgsmålet om menneskerettigheder, vil jeg gerne under-
strege, at overholdelsen af menneskerettighederne er en grundsten i Dan-
marks udviklingssamarbejde og desuden udgør fundamentet i den nye udvik-
lingspolitiske strategi 2021-2025
”Fælles om Verden”. Det
er et ufravigeligt
krav til alle vores partnere, at de arbejder ud fra en rettigheds- og kønsbaseret
tilgang. Internationale organisationer, såsom NGO’er og FN-organisationer,
vil være vores foretrukne implementeringspartnere under fonden. Deres ar-
bejde beror på internationale menneskerettighedsstandarder, og vi har tillid
til, at vores partnere sikrer, at projekterne implementeres i overensstemmelse
med menneskerettighederne og inden for projektets rammer. Derudover har
vi altid løbende dialog og tilsyn med vores partnere, herunder ift. resultater
og udfordringer i projektimplementeringen.
I 2021 har Danmark blandt andet
støttet FN’s migrationsorganisation
(IOM),
International Centre for Migration Policy Development (ICMPD) og Mixed
Migration Centre (MMC) over nærværende hovedkonti. Der er ikke planer
om at støtte Frontex over udviklingsbistanden.
Med venlig hilsen
Flemming Møller Mortensen