Udenrigsudvalget 2021-22
URU Alm.del Bilag 119
Offentligt
2523080_0001.png
Udenrigsudvalget 2021-22
URU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 64
Offentligt
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2022 - 1901
ALO
14. januar 2022
URU alm. del
svar på spørgsmål 64 fra Bertel Haarder (V)
stillet den 20. december 2021 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelsen fra Dansk Cubansk Forening om
USAs blokade mod Cuba, jf. URU alm. del
bilag 214 (2020-21)?
I den forbindelse bedes ministeren oplyse:
- om der fra dansk side er overvejelser om investeringer i Cuba i stil med de
franske investeringer i medicinalindustrien i Cuba?
- om ministeren mener, at Danmark bør fremme danske investeringer
og/eller dansk støtte til f.eks. sundhedsprojekter i forhold til Cuba?
- hvilke skridt Danmark har taget og eller planlægger at tage for at
understøtte en positiv økonomisk udvikling i Cuba, f.eks. i form af
eksportkreditter og lign. eller anden garantiordning i forhold til investeringer
i Cuba?
- på hvilken måde den danske stat hjælper de danske virksomheder, der
måtte komme i problemer som følge af den amerikanske boykot af Cuba og
af virksomheder, der driver forretning på Cuba?
- om ministeren har kendskab til, at danske virksomheder afstår fra
samhandel eller økonomiske aktiviteter i forhold til Cuba pga. den
amerikanske boykot?
Svar
På linje med EU-Kommissionen er det regeringens holdning, at den
amerikanske blokade af Cuba, herunder genaktivering af kapitel III i
Helms-Burton loven i 2019, er uacceptabel.
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 119: Kopi af brev til udenrigsministeren fra Dansk-Cubansk Forening om USAs blokade mod Cuba
2
FN og EU vurderer, at den amerikanske blokade har negativ betydning
for cubansk økonomi og samhandel. Dermed er det muligt, at danske
virksomheders eksport- og investeringsmuligheder i Cuba kan være
berørt. Udenrigsministeriet har dog ikke kendskab til konkrete eksempler
på, at danske virksomheder er kommet i klemme.
For at beskytte europæiske og danske erhvervsinteresser mod
ekstraterritoriale virkninger af tredjelandes lovgivning, som uretmæssigt
rammer virksomheder i EU,
har EU indført den såkaldte ”Blocking
Statute” forordning
i 1996.
Det grundlæggende princip i Blocking Statute er, at EU-erhvervsdrivende
ikke må efterleve den eksterritoriale lovgivning opført i forordningens
bilag eller nogen retsafgørelse baseret herpå. Forordningen indeholder
både rettigheder og forpligtelser for virksomheder, myndigheder og
domstole i EU. Derudover gør forordningen det muligt for EU-
erhvervsdrivende at søge erstatning som følge af anvendelsen af den
eksterritoriale lovgivning. Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for at udveksle
informationer med EU-Kommissionen om virksomheder, der bliver
berørt af lovgivningen.
I forhold til dansk engagement i Cuba har Udenrigsministeriet ikke
kendskab til investeringer i f.eks. den cubanske medicinalsektor. Ifølge
den seneste opgørelse fra Danmarks Statistik (2019) er der ikke registreret
danske datterselskaber i Cuba.
Cuba skylder fortsat mere end 900 mio. kr. i eksportkreditter til Danmark.
Morarenter, der er påløbet som følge af manglende betaling fra 1987-2015,
udgør knap 700 mio. kr. af gælden. I 2016 besluttede Cubas bilaterale
kreditorer i Parisklubben (gruppen af vestlige kreditorlande inkl.
Danmark) at give Cuba gældslettelse i form af eftergivelse af morarenter.
Morarenterne eftergives i takt med, at hovedstolen gradvist indfries frem
mod 2033. I 2021 besluttede kreditorerne dog i lyset af landets
økonomiske udfordringer, blandt andet som følge af Covid-19, at udskyde
betalinger i de kommende år.
Cuba er af EKF Danmarks Eksportkredit klassificeret som et
højrisikoland (klasse 7 ud af 7), da der er en stor risiko for, at betalinger
ikke kan gennemføres på grund af valutaknaphed. På grund af
betalingsrisikoen er EKF kun åben for transaktioner med udvalgte
cubanske banker.
URU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 119: Kopi af brev til udenrigsministeren fra Dansk-Cubansk Forening om USAs blokade mod Cuba
3
Danmark har ikke på nuværende tidspunkt et bilateralt
udviklingssamarbejde med Cuba eller planer om at indgå i et partnerskab
herom.
Bistandsordningen Danida Sustainable Infrastructure Finance (DSIF), der
muliggør finansiering af bæredygtige infrastrukturprojekter, som ikke kan
gennemføres på markedsvilkår, kan ikke benyttes i Cuba, eftersom Cuba
ligger over grænsen for lavere mellemindkomstlande, og der ikke findes en
dansk repræsentation på øen.
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod