Det Udenrigspolitiske Nævn 2021-22
UPN Alm.del Bilag 77
Offentligt
2506737_0001.png
Folketinget
Forsvarsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. december 2021
Strafferetskontoret
PENO
2021-0032/08-0038
2263672
Besvarelse af spørgsmål nr. 87 (Alm. del) fra Folketingets Forsvarsud-
valg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 87 (Alm. del), som Folketingets
Forsvarsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. december 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva Flyvholm (EL).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
UPN, Alm.del - 2021-22 - Bilag 77: Svar på spørgsmål vedr. dansk militær indsatsen i Guineabugten
Spørgsmål nr. 87 (Alm. del) fra Folketingets Forsvarsudvalg:
”Vil personer, der af dansk militær under indsatsen i Guinea-
bugten pågribes og frihedsberøves mistænkt for piratvirksom-
hed rettet mod et ikke-dansk skib, og som således er uden for
dansk jurisdiktion, være omfattet af de samme krav om fremstil-
ling for en dommer inden for 24 timer, som det var tilfældet for
de fire personer, der blev pågrebet den 24. november 2021 i for-
bindelse med skudafgivelse rettet mod dansk militært personel?
I modsat fald ønskes oplyst, hvilke retsregler der gælder i en
sådan situation.”
Svar
:
Efter retsplejelovens § 755, stk. 1, kan en person anholdes, hvis vedkom-
mende med rimelig grund mistænkes for et strafbart forhold, der er under-
givet offentlig påtale, såfremt anholdelse må anses for påkrævet for at hindre
yderligere strafbart forhold, for at sikre hans foreløbige tilstedeværelse, eller
for at hindre hans samkvem med andre. Den anholdte skal stilles for en dom-
mer inden 24 timer efter anholdelsen, jf. retsplejelovens § 760, stk. 2. Skal
der ske varetægtsfængsling, jf. lovens § 762, stk. 1, er det bl.a. et krav, at
der er en begrundet mistanke om, at den mistænkte har begået en lovover-
trædelse, som er undergivet offentlig påtale.
Kravet om, at anholdte med rimelig grund mistænkes for et strafbart forhold,
der er undergivet offentlig påtale, indebærer et krav om, at der skal være tale
om et forhold, der er undergivet dansk straffemyndighed. Dansk straffemyn-
dighed er en almindelig betingelse for at kunne pålægge straffeansvar.
Kapring eller forsøg på kapring af et dansk skib i internationalt farvand vil
som udgangspunkt være omfattet af dansk straffemyndighed, jf. straffelo-
vens §§ 6 og 9, og Højesterets kendelse af 2. august 2011 i sag nr. 48/2011,
trykt som UfR 2011.3066 HK. Er der ikke tale om et dansk skib, kan for-
brydelsen konkret være undergivet dansk straffemyndighed, hvis danskere
er blevet angrebet i forbindelse med forbrydelsen, f.eks. hvis der er en dansk
besætning om bord på skibet, jf. § 7 a, stk. 3, om handlinger rettet mod no-
gen, der på gerningstidspunktet har dansk indfødsret, er bosat i den danske
stat eller har lignende fast ophold her i landet.
Hvis der ikke er dansk straffemyndighed for piraterivirksomhed, vil retsple-
jelovens bestemmelser, herunder § 755, stk. 1, eller § 762, stk. 1, ikke kunne
Side 2/3
UPN, Alm.del - 2021-22 - Bilag 77: Svar på spørgsmål vedr. dansk militær indsatsen i Guineabugten
danne grundlag for anholdelse eller varetægtsfængsling for piraterivirksom-
hed. Da en sådan eventuel frihedsberøvelse ikke vil kunne ske på grundlag
af retsplejeloven, finder lovens § 760, stk. 2, om fremstilling af en dommer
inden for 24 timer efter anholdelsen ikke anvendelse.
Da det ikke ud fra spørgsmålet kan udledes, på hvilket grundlag de pågæl-
dende skulle være frihedsberøvet, kan Justitsministeriet ikke redegøre nær-
mere for, hvilke retsregler der i givet fald ville gælde.
Side 3/3