5. (Evt.) Forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk
reklame
KOM (221) 731
Nyt notat
1.
Resumé
Kommissionen har den 25. november 2021 fremlagt et forslag vedrørende gennemsigtighed og målretning i
forbindelse med politisk reklame KOM (2021) 731, herefter forslag om politisk reklame. Forslaget er en del af
Kommissionens "demokratipakke”.
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 23. maj 2022 ventes en overordnet, retningsgivende drøftelse af forslaget
om politisk reklame med henblik på at føde ind i de tekniske drøftelser i Rådets arbejdsgruppe, som har været i
gang siden begyndelsen af året. Forslaget hører under kulturministerens ressort, men er forankret i
udenrigsministerens rådsformation for almindelige anliggender.
Forslaget om politisk reklame kan medføre lovgivningsmæssige konsekvenser særligt i form af tilpasning af dansk
lovgivning. Ligeledes forventes forslaget at have statsfinansielle konsekvenser bl.a. i form af myndighedstilsyn samt
erhvervsøkonomiske konsekvenser bl.a. i form af administrative konsekvenser for udbydere af politiske
reklametjenester.
Regeringen støtter Kommissionens intention om at fastsætte og harmonisere regler for gennemsigtighed i politisk
reklame i EU samt at beskytte personoplysninger i forbindelse med politisk reklame.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 25. november 2021 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame (KOM (2021)
731), herefter forordning om politisk reklame.
Forslaget om politisk reklame er oversendt til Rådet den 3. december 2021 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 om harmonisering af medlemsstaternes
lovgivninger vedr. det indre markeds funktion. Da forslaget indeholder visse specifikke regler om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger, navnlig
begrænsninger af målretningsteknikker, er forslaget ligeledes fremsat med hjemmel i artikel 16 i
TEUF for så vidt angår disse specifikke regler.
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure, og Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Forslaget om politisk reklame er sat på dagsordenen for rådsmødet (almindelige anliggender) d.
23. maj 2022 som et muligt dagsordenspunkt. Indtil nu har forslaget været genstand for
indledende, opklarende drøftelser i Rådets arbejdsgruppe for institutionelle anliggender. De
egentlige tekniske drøftelser om et udkast til Rådets generelle indstilling er endnu ikke påbegyndt.
1