REVIDERET SAMLENOTAT
Forslag om ændring af Forordning (EU) 1303/2013 og Forordning (EU) 223/2014 vedrørende
forøget præfinansiering fra REACT EU midler, KOM(2022) 145 og KOM (2022) 162
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af Forordning af (EU) 1303/2013 og Forordning (EU) 223/2014
med henblik på at præfinansieringsraten under REACT EU og den Europæiske Fond for Bistand til de Socialt Dår-
ligst Stillede (FEAD) øges. For lande, der har modtaget ukrainske flygtninge svarende til mere end 1 pct. af befolknin-
gen, foreslås præfinansieringsraten øget fra 11 til 45 pct., mens den for de øvrige medlemslande
–
herunder Danmark
–
foreslås øget fra 11 til 15 pct. Den hurtigere udbetaling skal støtte likviditeten i de medlemslande, der er mest berørt af
flygtningestrømmen ud af Ukraine, og dermed frigøre nationale midler med henblik på at afholde udgifter i forbindelse
med modtagelse af flygtningene uden at skulle reducere indsatsen under REACT EU-programmet.
Forslaget giver tillige mulighed for, at den øgede præfinansiering kan anvendes til at støtte ukrainske flygtninge under di-
rektivet for midlertidigt beskyttelse uden dokumentationskrav.
Forslaget ventes at have begrænsede statsfinansielle konsekvenser, idet de samlede betalinger under REACT EU og
FEAD ikke ændres.
Regeringen kan i lyset af den aktuelle situation i Ukraine støtte ændringsforslaget.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 8. marts 2022 en meddelelse om europæisk solidaritet med flygtninge
fra Ukraine. Meddelelsen indeholder en redegørelse for flygtningesituationen samt hidtidige EU-tiltag,
ligesom der annonceres en række yderligere tiltag, herunder et nyt kriseinstrument under samhørigheds-
politikken med titlen ”Cohesion’s
Action for Refugees in Europe”
(CARE). Dette forslag ventes vedtaget i
begyndelsen af april.
Kommissionen har den 23. marts fremsat forslaget med yderligere krisetiltag under samhørighedspolitik-
ken.
3. Formål og indhold
Som følge af den russiske invasion af Ukraine, der blev igangsat den 24. februar 2022, har over 4 mio.
flygtninge været tvunget til at forlade landet. Modtagelsen af de ukrainske flygtninge indebærer betrag-
telige udgifter for de modtagende lande.
Kommissionens forslag sigter på at tilføre de medlemslande, der i perioden fra den 24. februar til den 23.
marts 2022 har modtaget ukrainske flygtninge svarende til mere end 1 pct. af befolkningen, øget likviditet
gennem fremrykning af udbetalingerne under REACT EU-mekanismen ved at øge raten for præfinan-
siering fra 11 til 45 pct. Kommissionen vurderer, at Polen, Slovakiet, Ungarn, Rumænien, Tjekkiet, Østrig,
Bulgarien, Estland og Litauen hører til denne gruppe. For de øvrige medlemslande
–
herunder Danmark
–
foreslås endvidere, at præfinansieringsraten øges fra 11 til 15 pct.
Forslaget sigter på, at REACT-programmerne
–
i kraft af tilførslen af likviditet
–
i de meste berørte lande
kan gennemføres som planlagt og ikke forsinkes som følge af udgifterne i forbindelse med modtagelse af
ukrainske flygtninge. Der stilles med forslaget ikke krav om, at de enkelte landes programmer under
REACT EU tilpasses.
1