Udenrigsministeriet
Folketingets Lovsekretariat
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2022 - 8657
SP
21. februar 2022
Svar på § 20-spørgsmål nr. S 507 stillet den 15. februar 2022 af
Sjúrður Skaale til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Er udenrigsministeren enig i, at det kan forekomme selvmodsigende, at
regeringen fortsat vil bestræbe lavspænding i Arktis og Nordatlanten, men
samtidig støtter op om NATO’s øgede opmærksomhed
på regionen,
hvilket kan medføre, at ikkearktiske stater bliver langt mere aktive i
området?
Svar
Lad mig indledningsvist klargøre, at NATO siden oprettelsen i 1949 også
har omfattet medlemsstaternes territorier i Arktis og Nordatlanten.
Kongeriget er naturligvis på samme vis omfattet af Den Nordatlantiske
Traktat, herunder artikel 5 (musketér-eden). NATO-samarbejdet og det
tætte transatlantiske bånd udgør fortsat fundamentet for Kongerigets
sikkerhed. Lad mig også minde om, at NATO er en kollektiv
forsvarsalliance baseret på demokratiske værdier og grundlæggende
principper i den regelbaserede internationale orden. NATO udgør ikke en
trussel mod Rusland eller andre stater for den sags skyld.
Over de senere år har Rusland skilt sig ud blandt de arktiske kyststater ved
at gennemføre en omfattende udbygning og konsolidering af sine militære
kapaciteter langs landets arktiske kyst. I min optik er det kun naturligt, at
NATO har styrket sin opmærksomhed på særligt Nordatlanten og de
russiske kapaciteter i Arktis, fordi de kan udgøre en trussel mod
forbindelseslinjerne og genforstærkningsmulighederne over Atlanten.