Det Udenrigspolitiske Nævn 2021-22
UPN Alm.del Bilag 142
Offentligt
2521224_0001.png
Udenrigsministeriet
Att.: Jeppe Kofod
Asiatisk Plads 2
1448 København K
København, den 31.1.2022
Kære Jeppe Kofod
Jeg skriver til dig i forbindelse med Amnesty Internationals nye rapport om Israel,
(internationalt klausuleret indtil den 1.2 kl. 10). Rapporten:
“Israel’s Apartheid Against
Palestinians. Cruel System of Domination and Crime Against Humanity”
beskriver, at
Israels systematiske krænkelser af palæstinensernes rettigheder svarer til apartheid.
Ifølge vores omfattende research og analyse (fra juli 2017-november 2021) udgør Israels
behandling af palæstinensere et institutionaliseret regime af undertrykkelse og dominans,
som lever op til definitionen på apartheid under international lov.
Ifølge Rom-statutten til ICC og Apartheidkonventionen defineres apartheid som en
forbrydelse mod menneskeheden, der begås, når enhver
“umenneskelig” handling bliver
begået i konteksten af et
“institutionaliseret regime” af systematisk “undertrykkelse” og
“dominans” fra en befolkningsgruppe med et bestemt race-
eller øvrigt tilhørsforhold over
en anden befolkningsgruppe med et andet race- eller øvrigt tilhørsforhold og med det
formål at opretholde samme system.
Amnestys konklusion er, at de israelske myndigheder udøver et system af apartheid imod
alle palæstinensere, som lever under staten Israels kontrol, uanset om de lever i Israel, de
besatte palæstinensiske områder eller som flygtninge i andre lande. Staten Israel har
igennem skiftende regeringer skabt og opretholdt et system med formålet om at sikre og
opretholde en jødisk demografisk majoritet og maksimere jødisk israelsk kontrol over land
og ressourcer på bekostning af palæstinensernes rettigheder. Vores konklusion er baseret
på analyser af relevant israelsk lovgivning, militære ordrer, direktiver fra regeringen og
udtalelser fra repræsentanter for regeringen og militæret. Derudover har vi foretaget
dusinvis af interviews med palæstinensere, israelske og palæstinensiske
NGO’er,
og vi har
konsulteret og haft rådgivning fra eksterne juridiske eksperter.
Vores rapport forklarer i detaljer, hvorledes Israel systematisk undertrykker og
kontrollerer palæstinenserne, og hvordan israelske love og politikker er designet specifikt
til at behandle og fastholde palæstinenserne som andenrangsborgere.
Blandt nøgleelementerne i den israelske apartheid er
‘fragmentering’.
Det betyder, at
palæstinensernes adgang til rettigheder er forskellig, alt efter om de befinder sig i Israel
eller de besatte palæstinensiske områder. Dette mindsker også det palæstinensiske
fællesskab og de sociale, politiske og familiære bånd mellem de palæstinensiske grupper
alt efter, hvor de befinder sig. Israel får således en mere effektiv politisk- og
sikkerhedsmæssig kontrol over land og de områder, hvor palæstinenserne befinder sig.
Den institutionelle og systematiske diskrimination af palæstinenserne ses bl.a. i
lovgivningen.
Nationalstatsloven (‘Basic Law’)
fra 2018 betyder, at Israel for første gang i
AMNESTY INTERNATIONAL
DANSK AFDELING
Gammeltorv 8, 5. sal
1457 København K
T: 3345 6565
F: 3345 6566
www.amnesty.dk
[email protected]
Side 1
UPN, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Rapport fra Amnesty International: Israel’s Apartheid Against Palestinians. Cruel System of Domination and Crime Against Humanity
2521224_0002.png
sin forfatning definerer sig selv som en nationalstat for det jødiske folk. Det betyder, at de
palæstinensiske flygtninge, der befinder sig udenfor Israel og de besatte områder ikke har
ret til at vende tilbage til deres hjem.
FN’s Racekomité
hævder, at Israel med loven
bibeholder en segregation af palæstinenserne i Israel og de besatte områder. Eksempelvis
eksisterer der i Israel to ulige uddannelsessystemer
for henholdsvis ”jøder og ”ikke jøder”,
separate kommuner, politiske og juridiske systemer. Derudover kan palæstinensere,
hverken i Israel eller de besatte områder, opnå israelsk nationalitet. Siden 2002 har det
været umuligt for palæstinensere fra Gaza og Vestbredden at blive familiesammenført
med deres palæstinensiske ægtefælle, hvis disse bor i Israel eller Østjerusalem.
Israels diskriminatoriske politikker og praksis kan også læses i rapportens sider 103-124.
Her beskriver vi Israels ødelæggelser af palæstinensiske hjem, fratagelse af land,
ressourcer og ejendom og tvangsfordrivelser. Eksempelvis kan palæstinenserne ikke få
byggetilladelser i Østjerusalem, hvilket resulterer i, at palæstinensere med tvang sættes
på gaden, og at hjem bliver revet ned. Udvidelsen af illegale israelske bosættelser i
Østjerusalem tvinger palæstinensere fra deres hjem og tvinger den palæstinensere
befolkning til at bosætte sig indenfor stadig mindre enklaver.
Vi skildrer desuden palæstinensernes manglende bevægelsesfrihed på Vestbredden, Gaza
og Østjerusalem, bl.a. håndhævet igennem et netværk af checkpoints, lukninger af veje og
den israelske mur. Det kombineres med et system af tilladelser, som palæstinenserne skal
indhente hos det israelske militær, hvis de ønsker at besøge andre dele af de besatte
områder. På side 79 beskriver vi eksempelvis, at en ældre kvinde ikke har set sine børn og
børnebørn siden 2008, da hun ikke kan få tilladelse til at forlade Østjerusalem og besøge
familien på Vestbredden. Hendes familier har kun identitetskort til Vestbredden og kan
derfor heller ikke få tilladelse til at rejse til Jerusalem og besøge hende.
Palæstinensernes manglende bevægelsesfrihed krænker også deres adgang til sundhed
med fatale konsekvenser til følge. Som for den 2-årige kræftramte palæstinensiske dreng
fra Gaza (s.156), der mistede livet i 2020, fordi familien ikke kunne få udrejsetilladelse til
Østjerusalem, hvor drengen måske kunne have fået en livsreddende sundhedsbehandling.
Ud over de nævnte krænkelser ser vi også på de mange vilkårlige og administrative
frihedsberøvelser af palæstinenserne, drab og brug af tortur. Vi beskriver overvågning af
palæstinenserne og deres manglende adgang til en række basale rettigheder.
Apartheid er en forbrydelse imod menneskeheden. Når en forbrydelse imod
menneskeheden bliver begået, har det internationale samfund en forpligtelse til at stille
de ansvarlige til regnskab. Det håber vi også, at Danmark vil arbejde for.
Vi håber, at vores nye rapport vil hjælpe til med at forstærke kravet om retfærdighed; et
krav vi allerede har hørt fra en række FN-aktører, eksperter, organisationer og det
palæstinensiske og israelske civilsamfund. Forhåbentlig vil vores analyse og beskrivelse af
de mange menneskeretlige krænkelser motivere statsledere og internationale politiske
ledere til at anlægge et nyt perspektiv på situationen i Israel og de besatte områder. Vi har
en række anbefalinger til de forskellige aktører, som kan læses på siderne 200-210.
Helt konkret har vi følgende opfordringer til den danske regering:
o
I alle relevante bilaterale og multilaterale fora
og sammen med de øvrige EU-
lande, bør Danmark påtale de mange menneskeretlige krænkelser overfor de
2
Side 2
UPN, Alm.del - 2021-22 - Bilag 142: Rapport fra Amnesty International: Israel’s Apartheid Against Palestinians. Cruel System of Domination and Crime Against Humanity
2521224_0003.png
israelske myndigheder og italesætte, at Israels politik overfor palæstinenserne
svarer til apartheid.
o
I enhver aftale, der indgås med Israel, at fastlægge et krav om, at
menneskerettighederne til enhver tid skal overholdes. Vi vil gerne holde den
danske regering forpligtet på at overholde de vigtige ord i den strategiske ramme
for Danmarks indsats i Palæstina (2021-25) om, at Danmark vil føre en
menneskeretlig tilgang i Palæstina baseret på principperne om ikke-
diskrimination, deltagelse og inddragelse, åbenhed og ansvarlighed samt
sondringen mellem rettighedshavere og ansvarshaver.
Danmark bør arbejde
for, at der ved FN’s Generalforsamling
reetableres en Særlig
Komité mod Apartheid (oprindeligt etableret i FN ved Resolution 1761 i november
1962), der vil sætte fokus på de steder, både i Israel og de besatte palæstinensiske
områder, hvor forbrydelser mod menneskeheden og apartheid finder sted.
Den danske regering bør opfordre medlemmerne af
FN’s Menneskerettighedsråd
til at sætte situationen for palæstinenserne på dagsordenen.
FN’s
Menneskerettighedsråd bør vurdere, om de mange krænkelser af
palæstinensernes menneskerettigheder svarer til forbrydelser under international
lov, herunder især forbrydelser mod menneskeheden ift. apartheid.
Som kandidatur til FN’s Sikkerhedsråd
bør Danmark opfordre til, at Rådet sætter
menneskerettighedskrænkelserne i Israel og de besatte palæstinensiske områder
på dagsordenen. Rådet bør arbejde for sanktioner og en våbenembargo mod
Israel og sørge for at retsforfølge de ansvarlige for krænkelser.
ICC bør opfordres til at udvide sin analyse i de besatte palæstinensiske områder til
også at belyse forbrydelser mod menneskeheden og apartheid.
I overensstemmelse med den strategiske ramme for Danmarks indsats i Palæstina
og igennem den danske udviklingsbistand og støtte til humanitære
organisationer, partnerskaber, civilsamfundet at forstærke fokus på at styrke
modstandskraft hos palæstinensiske lokalsamfund gennem indsatser for at
forbedre palæstinensernes levevilkår og beskytte deres rettigheder under den
humanitære folkeret og internationale menneskeret.
o
o
o
o
o
Vi anmoder den danske regering om at arbejde videre med vores anbefalinger og
opfordringer. Det vil glæde os, hvis vi
på baggrund af vores research og rapporten
kan
have et møde, hvor vi uddyber vores dokumentation og anbefalinger.
Med venlig hilsen
Vibe Klarup
Generalsekretær, dansk afdeling
3
Side 3