Det Udenrigspolitiske Nævn 2021-22
UPN Alm.del Bilag 13
Offentligt
2463664_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
12. oktober 2021
Udviklingsministeren besvarer delspørgsmål 1 og 2, hvorefter Erhvervsministe-
ren besvarer spørgsmål 3 og 4.
Samråd i URU den 12. oktober 2021
Spørgsmål AÅ stillet efter øn-
ske fra Christian Juhl (EL).
Tak til Udenrigsudvalget for invitationen til at deltage i
dette samråd om pensionsselskabers investeringer ude i
verden, og deres ansvar i den forbindelse.
Jeg vil gerne indlede med at slå fast, at ansvarlighed bør
være en fast del af danske pensionsselskabers dna, når
de investerer. Jeg forventer, at pensionsselskaberne ud-
viser og har øje for deres samfundsansvar, som bør være
en helt naturlig del af overvejelserne, når man investerer.
Først og fremmest skal pensionsselskaber overholde reg-
lerne, så vi som befolkning kan have tillid til, at vores
pensionsselskaber har orden i penalhuset og handler an-
svarligt - uanset hvor i verden, de investerer.
UPN, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapirer fra samråd den 12. oktober 2021
Ad delspørgsmål 3: Hvad mener ministrene om, at danske
pensionsselskaber har investeret i minen?
Jeg er blevet bedt om at redegøre for, hvad jeg mener
om, at danske pensionsselskaber, via et andet selskab,
har investeret i minen Catoca i Angola.
Reglerne er, at hvis der udstedes finansielle sanktioner
mod lande, så kan Finanstilsynet, som led i hvidvasktil-
synet vurdere, om sanktionsreglerne bliver overholdt af
de finansielle virksomheder. Men det vurderes ikke at
være aktuelt her, og der er altså ikke tale om ulovlige in-
vesteringer.
Generelt er reglerne sådan at pensionsselskabernes inve-
steringsstrategier skal leve op til det, som pensionsop-
sparerne er stillet i udsigt. De skal varetage pensionsop-
sparerens interesser i forhold til at sikre det bedst mulige
afkast.
Pensionsselskaberne kan samtidig godt
og jeg mener
også, at man har en forpligtigelse til - at inddrage sam-
fundsansvar i deres investeringsstrategi, herunder eks-
kludere bestemte brancher eller virksomheder. Og jeg
mener bestemt, at man som kunde skal stille krav til sit
pensionsselskab, også i forhold til hvordan de arbejder
med menneskerettigheder, miljø og klima.
2
UPN, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapirer fra samråd den 12. oktober 2021
Forventningerne til ansvarlig adfærd for virksomheder
generelt er bl.a. beskrevet i
FN’s
Retningslinjer om
Menneskerettigheder og Erhvervsliv
og OECD’s
Ret-
ningslinjer for Multinationale Virksomheder.
Det er også relevant at nævne FN Global Compacts 10
principper
og FN’s principper
for ansvarlige investerin-
ger.
Pensionsselskaberne efterlever typisk disse mange for-
skellige principper via en politik for ansvarlige investe-
ringer. De fleste pensionsselskaber nævner specifikt de
nævnte principper i deres politik som noget, de efterle-
ver.
Erhvervsministeriet har gennemgået de otte pensionssel-
skaber, der er nævnt i artiklen fra Danwatch, og de har
alle et sådant styredokument, der beskriver, hvordan sel-
skabet lever op til deres samfundsansvar som investor.
Pensionsselskaber med politikker for samfundsansvar er
desuden forpligtet til at redegøre for deres politikker i
deres årsrapporter. Her skal de også forklare, hvordan
deres politikker omsættes til handling.
Når der sker ulykkelige begivenheder som ved Catoca
minen i Angola, så er det selvfølgelig vigtigt, at selska-
berne undersøger, om deres investeringer fortsat lever op
3
UPN, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapirer fra samråd den 12. oktober 2021
til deres samfundsansvarog de krav, som deres politik el-
ler retningslinjer foreskriver.
Derfor synes jeg også, at det er fornuftigt, at flere sel-
skaber nu vil undersøge forholdene i Angola, så de kan
træffe en informeret beslutning om, hvad konsekvenser-
ne bør være.
Ad delspørgsmål 4: Hvad vil ministrene foretage sig over-
for de danske investorer?
Jeg er også blevet bedt om at svare på, hvad jeg vil for-
tage mig over for de danske pensionsselskaber, der har
investeret i minen i Angola.
Som sagt, så er der ikke tale om ulovlige investeringer,
og derfor er det op til pensionsselskaberne at træffe be-
slutning om deres investeringspolitik.
[Status på lovpligtig due diligence]
Men det betyder ikke, at vi gør noget. Regeringen vil
meget gerne have etableret nogle klarere lovgivnings-
mæssige rammer for, hvad forventningerne er til virk-
somhederne.
Og vi arbejder i Bruxelles på at gøre ansvarlig virksom-
hedsadfærd til et
lovkrav,
og ikke bare en forventning.
4
UPN, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapirer fra samråd den 12. oktober 2021
Kort sagt skal OECD’s retningslinjer
på området, som jo
er ”soft law”, oversættes til egentlig regulering.
Vi arbejder for, at de kommende EU-regler skal forplig-
te virksomheder til at udvise risikobaseret due diligence.
Det indebærer bl.a., at virksomhederne har pligt til at
identificere områder, hvor deres aktiviteter risikerer at
have en negativ indvirkning på mennesker og miljø
og
ikke mindst til at handle for at forebygge og afbøde po-
tentielle problemer.
Regeringen støtter initiativet om fælles EU-regler om
lovpligtig due diligence baseret på OECD’s retningslin-
jer. Det seneste år har Danmark arbejdet aktivt for, at de
kommende EU-regler bliver effektive. Derfor ser jeg og-
så frem til, at EU-Kommissionen fremlægger et konkret
forslag.
Indtil disse regler er på plads, mener jeg, at selskaberne
af egen drift bør være opmærksomme på deres sam-
fundsansvar, når de investerer. Selskaberne kan tage ud-
gangspunkt i Erhvervsstyrelsens
Vejledning for Ansvar-
lige Investeringer,
der beskriver, hvordan investorer kan
handle for at være ansvarlige investorer.
Når man investerer i mere risikofyldte investeringer, så
skal man som investor være endnu mere grundig i sin
5
UPN, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapirer fra samråd den 12. oktober 2021
due diligence end normalt. Det gælder særligt, når der er
tale om miljømæssige og sociale risici.
Derfor forventer jeg også, at de seneste begivenheder
ved Catoca-minen i Angola giver anledning til, at pensi-
onsselskaberne skærper deres fokus på de risici i inve-
steringer langt hjemmefra. Og særligt i lande med et
svagere regulatorisk set-up.
Og jeg er glad for, at det flugter med pensionsselskaber-
nes udtalelser om, hvad de også har tænkt sig at gøre.
[NCP]
Her til sidst vil jeg også understrege muligheden for at
bringe
sager
for
Danmarks
nationale
OECD-
kontaktpunkt, Mæglings- og Klageinstitutionen
eller
”NCP Danmark” som de også er kendt
som.
NCP Danmark behandler klager over danske virksom-
heder, der muligvis har overtrådt OECD’s Retningslinjer
for Multinationale Virksomheder. Det er derfor NCP
Danmark, der har kompetencen til at vurdere, hvorvidt
danske investorer handler i tråd med forventningen om
ansvarlig virksomhedsadfærd.
6
UPN, Alm.del - 2021-22 - Bilag 13: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapirer fra samråd den 12. oktober 2021
Min helt generelt har jeg en forventning om, at danske
investorer tager et ansvar for, hvad de investerer i.
Det
gælder både i forhold til at overholde vedtagne sanktio-
ner, men selvfølgelig også helt grundlæggende at have
øje for sit samfundsansvar, når man investerer.
Tak for ordet.
7