Det Udenrigspolitiske Nævn 2021-22
UPN Alm.del Bilag 117
Offentligt
2511944_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. december 2021
Sikkerhedskontor I
Tenna Overby
2021-0035-0252
2163684
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål A fra Folketingets
Forsvarsudvalg den 22. december 2021.
Samrådsspørgsmål A
” I forbindelse med evalueringen fra Afghanistan bedes ministeren svare på
følgende:
– Kan ministeren garantere, at der ikke er nogen af de 84 primært afgha-
nere, som blev evakueret til Danmark den 19. august, som udgør en sikker-
hedstrussel mod Danmark og danske interesser?
– Hvad kan ministeren oplyse om den sikkerhedsmæssige screening, der er
foretaget af de 84 primært afghanere, som er blevet evakueret fra Afghani-
stan og landede i Danmark den 19. august?
– Hvad kan ministeren oplyse om omfanget af og indholdet af den sikker-
hedsmæssige screening af de afghanere, som påtænkes evakueret fremad-
rettet fra Afghanistan?
Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2020-21, jf.
FOU alm. del - samrådsspørgsmål V”.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Peter Skaarup (DF) og Pia Kjærs-
gaard (DF).
Side 1/6
UPN, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af talepapirer fra det åbne samråd 22/12-21 om sikkerhedstruslen fra afghanere der er blevet evakueret fra Afghanistan til Danmark
[Indledning]
Tak for spørgsmålene og tak for ordet.
Jeg vil først redegøre for den sikkerhedsscreening, der
fandt sted i forbindelse med evakueringen. Herefter vil
jeg komme ind på den del af spørgsmålet, der handler
om, hvorvidt nogle af de evakuerede udgør en sikker-
hedstrussel mod Danmark.
[Om sikkerhedsscreeningen]
Som udenrigsministeren har været inde på, har det været
forståelsen i aftalen af 11. august 2021, at en effektiv sik-
kerhedsscreening af de evakuerede ansatte og deres med-
følgende familiemedlemmer afhang af tilgængeligheden
af relevante og valide oplysninger, der kunne belyse for-
hold af betydning for sikkerhedsmæssige aspekter. Det
var kendt, at det ville være en udfordring under evakue-
ringsindsatsen i Afghanistan.
Det var Udenrigsministeriet eller Udenrigsministeriets
udsendte medarbejdere i Kabul, der tilbage i august fore-
stod den umiddelbare identitetskontrol af de personer,
som skulle evakueres.
Side 2/6
UPN, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af talepapirer fra det åbne samråd 22/12-21 om sikkerhedstruslen fra afghanere der er blevet evakueret fra Afghanistan til Danmark
2511944_0003.png
Inden evakueringen sendte Udenrigsministeriet de oplys-
ninger, der var tilgængelige om de pågældende personer,
til PET. Der var tale om oplysninger, som Udenrigsmini-
steriet eller Udenrigsministeriets udsendte medarbejdere
havde modtaget om eller direkte fra personerne selv, der
ønskede evakuering.
Evakueringen skulle ske hurtigt i de hektiske dage og
uger omkring Kabuls fald. Derfor havde Udenrigsmini-
steriet desværre ikke altid mulighed for at kvalitetssikre
eller validere de oplysninger, der blev sendt til PET.
PET’s sikkerhedsscreening skete altså på baggrund af de
oplysninger, der var tilgængelige på det pågældende tids-
punkt. De var desværre ofte mangelfulde og har i nogle
tilfælde også vist sig at være fejlbehæftede.
Det var det grundlag, som vores myndigheder havde at
arbejde med i de hektiske dage omkring evakueringen.
[Om indholdet af sikkerhedsscreeningen]
Så spørges der til indholdet af sikkerhedsscreeningen.
Oplysningerne om, hvilke skridt PET foretager i forbin-
delse med sikkerhedsscreeninger, er imidlertid klassifi-
Side 3/6
UPN, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af talepapirer fra det åbne samråd 22/12-21 om sikkerhedstruslen fra afghanere der er blevet evakueret fra Afghanistan til Danmark
2511944_0004.png
ceret. Det skyldes bl.a., at de personer, der undersøges,
ikke skal have mulighed for at vide, hvordan screeningen
foregår.
Jeg kan derfor ikke – hverken på et åbent eller lukket
samråd – kommentere nærmere på indholdet af sikker-
hedsscreeninger.
Det håber jeg på, at udvalget har forståelse for.
[Om trusselsvurderingen]
Endelig spørges der til, om der er nogle af de personer,
som blev evakueret den 19. august 2021, der udgør en
sikkerhedstrussel mod Danmark.
Når det kommer til spørgsmålet om terrortruslen, vil jeg
generelt understrege, at der ikke kan gives nogen garan-
tier.
Vi skal være os bevidste om, at vi lever i en tid, hvor
terrortruslen mod Danmark forsat er alvorlig. Man kan jo
sige det sådan: Terroristerne skal bare være heldige én
gang. Myndighederne skal ramme rigtigt hver gang.
Som justitsminister kan jeg ikke kommentere på kon-
krete oplysninger om efterretningstjenestens arbejde. Det
Side 4/6
UPN, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af talepapirer fra det åbne samråd 22/12-21 om sikkerhedstruslen fra afghanere der er blevet evakueret fra Afghanistan til Danmark
gælder også konkrete oplysninger, som PET eventuelt
måtte have om enkeltpersoner.
Jeg kan dog sige, at PET har oplyst, at evakueringen af
personer fra Afghanistan ikke har ændret på den seneste
Vurdering af Terrortruslen mod Danmark (VTD), der ud-
kom i marts 2021.
Hertil kommer, at Center for Terroranalyse i PET vurde-
rer, at det er mindre sandsynligt, at personer, som har bi-
stået danske styrker eller den danske repræsentation i Af-
ghanistan, abonnerer på en militant islamistisk ideologi.
PET følger selvfølgelig løbende udviklingen i trussels-
billedet og vurderer, hvad udviklingen eventuelt måtte
give anledning til.
[Afrunding]
Som udenrigsministeren også var inde på, har vi sat gang
i en evaluering af evakueringsindsatsen fra Afghanistan.
Evalueringen skal skabe et samlet billede af indsatsen,
som går på tværs af myndigheder og ministerier. Formå-
let er at nå frem til, hvilke læringspunkter vi kan tage med
os.
Side 5/6
UPN, Alm.del - 2021-22 - Bilag 117: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af talepapirer fra det åbne samråd 22/12-21 om sikkerhedstruslen fra afghanere der er blevet evakueret fra Afghanistan til Danmark
Derfor vil jeg ikke foregribe de læringspunkter, evalue-
ringen eventuelt må komme frem til. I stedet vil jeg af-
vente den endelige afrapportering, der ventes at ligge klar
til februar.
Evalueringen skal afklare, hvad der gik godt, og hvad der
burde have være gjort anderledes under evakueringen.
Det skal vi lære af, så vi står bedre rustet, hvis en lig-
nende situation måtte opstå i fremtiden.
Tak for ordet.
Side 6/6