Udvalget for Landdistrikter og Øer 2021-22
ULØ Alm.del Bilag 82
Offentligt
2609692_0001.png
Til Indenrigs- og Boligministeren
Christian Rabjerg Madsen
Fredag, den 5. august 2022
Landevejsprincippet - efterregulering.
Det er vigtigt for Ø-kommunerne og Sammenslutningen af danske småøer , at gøre opmærksom på, at de
nuværende energi- og forsyningsproblematikker, presser ø-kommunernes budgetter for såvidt angår den
trafikale ligestilling, som er med til at holde hånden under øernes udvikling.
Budgetlægningen for 2023 ff. er for længe siden skudt i gang, og Ø-Kommunerne er helt på linje med, at
udvise mådehold i videst mulig omfang, og samtidig optimere prioriteringen af det økonomiske råderum i
henhold til KL-aftalen med regeringen.
Lige nu ser Ø-Kommunerne og Sammenslutningen af danske småøer ind i helt uoverstigelige merudgifter til
brændstof og drivmidler til driften af færger, og vi er meget usikker på om kommunerne bliver
efterreguleret i henhold til Lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner
§ 21 b.
Social- og indenrigsministeren yder et årligt tilskud til nedsættelse af færgetakster for
biler, passagerer m.v. til og fra visse øer. Private færger kan modtage tilskud gennem en
kommune. Social- og indenrigsministeren yder ikke tilskud til de statslige færgeruter til
Bornholm og Samsø.
Stk. 2.
Tilskuddet efter stk. 1 udgør 28,4 mio. kr. i 2016 og 55,6 mio. kr. årligt fra 2017.
Tilskuddet reguleres fra tilskudsåret 2017 en gang årligt med den forventede pris- og
lønudvikling for den kommunale sektor.
Det var med bekendtgørelsen om trafikal ligestilling statens primære formål, at bringe billetprisenerne for
de rejsende gæster til de danske øer ned på samme niveau, som hvis de kørte på landevejen. Altså de til
enhver tid af staten fastsatte befordringstakster(der af ordet trafikal ligestilling). Formålet var at skabe
vækst og udvikling på de danske øer på nogenlunde lige vilkår med de landfaste kommuner, jf. vedhæftede
bilag og præsentation tilbage fra 01-09-2015.
Der var altså ikke som sådan tale om
et ”tilskud” til kommunerne, men mere en kompensation
til de
rejsende, således at ”tilskuddet/hjælpen” til
Ø-kommunerne kommer igennem egen vækst og udvikling, og
ikke via det omtalte tilskud til trafikal ligestilling.
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 82: Henvendelse af 8/8-22 fra Ø-kommunerne og Sammenslutningen af danske småøer om trafikal ligestilling
En tydeliggørelse af hvordan Ø-kommunerne og øerne kompenseres vil have utrolig stor betydning for
opretholdelse af den trafikale ligestilling.
Vi håber på Indenrigs- og Boligministerens hjælp til at sikre, at loven ikke pålægger Ø-konmmuneres og de
danske Småøers borgere en ekstra byrde ?
Med venlig hilsen
Ø-kommunerne og
Sammenslutningen af Danske Småøer
Tobias B. Johansen
Læsø Kommune
Frank Jensen
Fanø Kommune
Tonni Hansen
Langeland
Marcel Meijer
Samsø Kommune
Peter Hansted
Ærø kommune
Kirsten Sydendal
Sammenslutningen af
Danske Småøer