Udvalget for Landdistrikter og Øer 2021-22
ULØ Alm.del Bilag 79
Offentligt
2607055_0001.png
Bilag 5: Brev til Udvalget fra Mobilitetsforeningen
Til medlemmer af Folketingets udvalg for Landdistrikter og Øer
Carina Lorentzen Dehnhardt
Lennart Damsbo- Andersen
Erling Bondesen
Anni Matthiesen
Sønderborg den 25.06.2022
Tusind tak for jeres besøg hos os d. 21.6.
På sejlturen fra Verdens Ende til Mjels fortalte jeg om mobilitet i landområderne (jeg vedlægger
mit indlæg)
Vi har som jeg fortalte kørt med Landsbybusser siden 2015 på forskellige forsøgsordninger med
tilskud fra Landdistriktspuljen, Sønderborgs pulje for borgerinitiativer
Jeg vedhæfter vores første afrapportering
https://www.sonderborgkom.dk/wp-content/uploads/Andelsforening-2.0-version_4_031019.pdf
Det er svært at skaffe en bæredygtig økonomi og på sigt må driften overlades til andre frem for os
frivillige. Vi har derfor med stor interesse fulgt forslaget fra de fire trafikselskaber fra Nordjylland,
Midttrafik, Sydtrafik og Fynsbus som har stillet et forslag til ”ændring af lov om trafikselskaber”
som vil få en positiv virkning på mobilitetsservicen i landdistrikter, hvis det bliver godkendt.
Der ligger i forlængelse af pilotprojektet omkring landsbybusser, hvor Sydtrafik var en af
partnerne. De forslog d. 22.1.2018 at ”private virksomheder kan efter aftale med et trafikselskab
yde et tilskud til nye ruter eller ekstra afgange på eksisterende ruter til og fra virksomheder” I
forlængelse af ovenstående foreslår de, at ” der gives hjemmel til, at trafikselskaber kan udbyde,
finansiere og/eller indgå samarbejde med leverandører af delebiltjenester, samkørsel, eller anden
form for privat mobilitetsydelse”
I yderområder kunne trafikselskabet på denne måde være med til at frembringe et økonomisk
attraktivt supplement til rutekørsel eller Flextrafik. Trafikselskabet kunne eksempelvis
medfinansiere en borgers rejse med en samkørselstjeneste eller i en opstartsperiode give
incitament til etablering af tjenesten i lokalsamfund. Internationalt er der stadig flere eksempler
på, at trafikselskaber har denne mulighed, som anvendes i områder/ tidspunkter, hvor traditionelle
kollektive transportløsninger ikke er økonomisk bæredygtige. En betingelse for subsidiering kunne
være, at rejsen er fremsøgt og betalt via tjenesten fra det kommende fælles Rejsekort og
Rejseplanselskab.
Desværre var svaret fra høringen i “Transport-, Bygnings- og Boligministeriet”, at forslaget faldt
uden for lovforslagets formål. Da vi spurgte Sydtrafik i maj i år, havde de stadig ikke hørt noget, der
kunne bringe forslaget i spil.
Jeg vil derfor, og som vi aftalte på sejlturen, bede Folketingets udvalg for Landdistrikter og Øer
bringe forslaget i spil igen.
Med venlig hilsen
Niels Peter Nielsen
Mobilitetsforeningen Sønderborg Kommune