Bilag 4: Tale ved Niels Peter Nielsen
Grøn mobilitet i Sønderborg har haft et særligt fokus i mange år
Søndreborg vil gå forrest, når det gælder CO2-neutralitet og grøn omstilling og synliggøre
Sønderborg Kommune som et attraktivt sted at arbejde, etablere og drive højteknologiske
arbejdspladser og virksomheder inden for grøn omstilling.
Det er ikke muligt at fastholde det nuværende mobilitetsmix og samtidig nå målsætningen om CO2
neutralitet i 2029 uden, at der sker forskellige tiltag, hvor fire
grundlæggende målsætninger er bærende:
Færre køretøjer,
mere samkørsel, mindre kørsel
og
grønnere køretøjer.
Det er skrevet ned i Handleplan for Grøn Transport fra 2016, som
blev udarbejdet af både virksomheder, borgerrepræsentanter og
kommunen med ProjectZero som tovholder. Jeg repræsenterer
landsbylaugene igennem Landsbyforum, og som formand for
Mobilitetsforenin-gen – en ad hoc forening under
Mobilitetsforeningen, hvor formålet bl.a. er at skabe grundlag for
mobilitetsaktiviteter i landdistrikterne i Sønderborg.
Vi tænker: hvad kan det offentlige gøre? Og hvad kan vi selv gøre? De stigende brændstof priser har
pludselig gjort temaet ”Grøn Mobilitet” nærværende og aktuel.
I landsbyer og landdistrikter hører vi DÉT TIT:
”…
offentlig transport bliver mindre og
mindre. Der er meget få busser, og om eftermiddagen stopper de med at køre. Mange har to biler
og vil gerne gå ned til én, hvis de havde andre muligheder, men det har de ikke”
(HVAD VIL VI OPNÅ?)
Vi i landsbyerne arbejder for ”mere
samkørsel”
for at løse ovennævnte udfordring – og samtidig
er det vores bidrag til ”CO2-neutralitet i 2029” i Sønderborg Kommune. Vores alle sammen
”ProjectZero-vision”.
Landsbybusser
er landsbyernes bidrag til at nytænke mulighederne for en grønnere transport og
mobilitet i landdistrikterne, der tager udgangspunkt i lokalsamfundene. Vi har i flere år forsøgt at
nytænke og teste mulighederne for en grønnere transport og mobilitet i landdistrikterne.
Jeg er i bestyrelen for Landsbyforum (en frivillig sammenslutning af alle 36 landsbylaug), og vi har
haft fornøjelsen af at arbejde på tværs med stærke kræfter fra landsbylaugene og Sønderborg
Kommune siden 2015, hvor vi første gang sendte en landsbybus ud på de smalle, idylliske
landeveje. Siden har vi afprøvet nye muligheder og hentet en masse erfaringer.
Vi har testet samkørsel og mobilitet med bl.a. ”Kør-mæ-bænke” i et antal landsbyer – inspireret
af ”mit-fahr-banke” syd for grænsen, en
cykelfærge over Flensborg Fjord, dele el-cykler
på
Kær,
delebiler
i et par landsbyer, en
dele-cykeltrailer.
Vi har bl.a. spurgt vores landsbyborgere, hvad der motivere til at samkøre i stedet for at køre selv,
og de fleste siger:
miljøhensyn.
Dernæst er det muligheden for at
spare penge.
I forbindelse med at ”spare penge”, har vi set på initiativer indenfor ”deleøkonomi”. Vi arbejder p.t.
med at oprette en ”delebank
for landsbyerne”
– eller en ”grej-bank – hvor både
landsbyborgere, foreninger og institutioner kan
låne
udstyr, fremfor selv at købe det
hele.
Her