Udvalget for Landdistrikter og Øer 2021-22
ULØ Alm.del Bilag 67
Offentligt
2593273_0001.png
NOTAT
13. juni 2022
Høringsnotat vedrørende bekendtgørelse om ordning med statsgaranti
på ejendomskreditaftaler i landdistrikter
1. Indledning
Bekendtgørelsen har til formål at fastsætte nærmere regler om den statsga-
rantiordning, der foreslås indført med lov om etablering af statsgaranti på
en del af ejendomskreditaftalerne i landdistrikterne (lov nr. 116, fremsat
den 9. februar 2022). Lovforslaget og bekendtgørelsen følger op på forstå-
elsespapiret
”Retfærdig retning for Danmark” fra juni 2019 og regeringens
udspil ”Tættere på – Flere uddannelser og stærke lokalsamfund” fra maj
2021.
Bekendtgørelsen fastsætter hvilke oplysninger, en ejendomskreditgiver
skal fremsende til Finansiel Stabilitet i forbindelse med ansøgning om stats-
garanti. Bekendtgørelsen fastsætter endvidere det nærmere indhold af ga-
rantierklæringen, som Finansiel Stabilitet udsteder som dokumentation for
statsgarantien. Indholdet af ledelseserklæringen, som ejendomskreditgi-
vere årligt skal indsende til Finansiel Stabilitet såfremt de har udstedt ejen-
domskreditaftaler med statsgaranti, fastsættes også i bekendtgørelsen.
Bekendtgørelsen fastsætter desuden regler for, hvordan udbetaling under
garantien skal ske, samt nærmere regler om beregning af garantiprovision,
herunder de konkrete garantiprovisionssatser, som ejendomskreditgivere
skal betale i forskellige belåningsintervaller af boligejendommens kontant-
værdi.
De administrative konsekvenser ved bekendtgørelsen er kvantificeret til
under 4 mio. kr., og disse er nærmere præciseret i høringsnotatet.
Bekendtgørelsen blev sendt i høring den 12. april 2022 med frist for hø-
ringssvar den 10. maj 2022. Der er modtaget 12 høringssvar, heraf 3 med
bemærkninger.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter gennemgås og kommen-
teres nedenfor.
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 67: Orientering om høringsnotat og høringssvar vedr. udkast til bekendtgørelse om ordning med statsgaranti på ejendomskreditaftaler i landdistrikter
2593273_0002.png
2/9
2. Generelle bemærkninger
Finans Danmark mener overordnet ikke, at der er behov for en statsgaran-
tiordning, selvom man anerkender de gode hensigter bag initiativet. Den
foreslåede model er efter Finans Danmarks opfattelse kompleks og dyr at
implementere og står ikke i rimeligt forhold til, at ordningen ikke forventes
at få en større udbredelse. Modellen bør derfor gøres mere simpel. Samtidig
understreger Finans Danmark, at en statsgaranti ikke er en forsikring mod
at få afslag på et boliglån. Ifølge Finans Danmark får langt de fleste bolig-
købere det lån, de ønsker, og når der bliver givet et afslag, skyldes det ofte
utilstrækkelig økonomi hos låntager. Det er vigtigt at fastholde denne for-
brugerbeskyttelse.
De Samvirkende Købmænd mener, at statsgarantiordningen er velment,
men ikke er tilstrækkelig, idet hensigten alene er at skabe bedre muligheder
for at finansiere private boliger i landdistrikterne. De Samvirkende Køb-
mænd mener, at lovens anvendelsesområde også burde omfatte erhvervs-
ejendomme i landdistrikterne, idet man dog anerkender, at en udvidelse af
anvendelsesområdet ikke er mulig i den bekendtgørelse, som nu er sendt i
høring.
3. Bemærkninger til de konkrete emner
Kommenteringen af høringssvarene tager udgangspunkt i følgende over-
ordnede opdeling:
3.1. Konverteringer
3.2. Erhvervsejendomme
3.2. Ansøgning om statsgaranti (§ 4)
3.4. Ansøgning om statsgaranti (§ 5)
3.5. Udbetaling under garantien
3.6. Bekendtgørelsens bilag 1
3.7. Ændringsforslag fra erhvervsministeren (ØLU L 116 bilag 7)
3.1. Konverteringer
Finans Danmark har anført, at lovforslaget og bekendtgørelsen efterlader
mange uafklarede spørgsmål, når det kommer til konvertering af boliglån
med statsgaranti. Dette komplicerer institutternes rådgivning til kunderne
og rejser mange spørgsmål alt efter den konkrete situation og måden, fi-
nansieringen er skruet sammen på, de foretagne afdrag samt udviklingen i
ejendomspriser m.v.
Kommentar
Det fremgår af lovforslagets § 14, stk. 4, at konvertering af en ejendoms-
kreditaftale med statsgaranti kan ske til et nyt lån inden for samme belå-
ningsinterval som den oprindelige ejendomskreditaftale. I konverteringssi-
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 67: Orientering om høringsnotat og høringssvar vedr. udkast til bekendtgørelse om ordning med statsgaranti på ejendomskreditaftaler i landdistrikter
2593273_0003.png
3/9
tuationen skal det statsgaranterede beløb modsvare restgælden på den op-
rindelige, statsgaranterede del af ejendomskreditaftalen. Det medfører, at
den til enhver tid værende værdi af den statsgaranterede del af ejendoms-
kreditaftalen ikke kan forhøjes ved en konvertering. Hvis værdien af den
statsgaranterede del er nedbragt fra fx 100.000 kr. til 90.000 kr., er det
således et garantibeløb på 90.000 kr., som ved konvertering vil kunne over-
føres til en ny ejendomskreditaftale.
Lovforslagets § 14, stk. 4, er imidlertid ikke til hinder for, at et nyt lån efter
konvertering er større end det oprindelige lån på grund af sædvanlige lå-
neomkostninger, differencerenter m.v. under forudsætning af, at lånekon-
verteringen ikke giver forbrugeren et provenu.
Forbrugeren skal kunne foretage normale konverteringer, hvorfor det ikke
er en forudsætning, at restløbetiden fastholdes ved konvertering. Forbru-
gere vil derfor have mulighed for at konvertere en ejendomskreditaftale
med statsgaranti til et ny lån med ændret løbetid. Ejendomsværdien på kon-
verteringstidspunktet har ikke betydning for statsgarantien, da det afgø-
rende for statsgarantien er, at den statsgaranterede del af ejendomskredit-
aftalen ikke forhøjes ved konverteringen.
Lovforslagets § 14, stk. 4, blev justeret på baggrund af Finans Danmarks
bemærkninger i den offentlige høring. Erhvervsministeriet finder, at den
justerede bestemmelse
og den supplerende regel i bekendtgørelsesudka-
stets § 11, stk. 3,
giver forbrugerne frihed til at foretage normale konver-
teringer og institutterne frihed til at imødekomme sådanne ønsker på en
smidig måde, hvor der ikke stilles krav om forudgående tilladelse fra Fi-
nansiel Stabilitet. Der er således alene i bekendtgørelsesudkastets § 11, stk.
3, indsat et krav om, at ejendomskreditgiveren skal underrette Finansiel
Stabilitet om eventuelle konverteringer, hvilket smidigt kan ske i den kvar-
talsvise rapportering.
Der vurderes på baggrund af ovenstående ikke at være behov for at justere
bekendtgørelsesudkastet.
3.2. Erhvervsejendomme
De Samvirkende Købmænd har anført, at man er bekendt med, at det i hø-
ringsnotatet til lovforslaget bl.a. fremgår:
”Regeringen har også fokus på erhvervsvirksomheders udfordringer i landdi-
strikterne. Regeringens overordnede ambition er, at det skal være lettere for
danskerne at bo og drive virksomhed på landet. Derfor er forventningen, at
når regeringens øvrige initiativer, der skal gøre det mere attraktivt at bo i
landdistrikterne, bliver ført ud i livet, vil det have en positiv afledt effekt på
erhvervsejendomsmarkedet.
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 67: Orientering om høringsnotat og høringssvar vedr. udkast til bekendtgørelse om ordning med statsgaranti på ejendomskreditaftaler i landdistrikter
2593273_0004.png
4/9
Endelig skal det nævnes, at regeringen har besluttet at øge adgangen til så-
kaldte vækstlån for mindre virksomheder ved at ophæve den nedre beløbs-
grænse for vækstlåneordningen i Vækstfonden og dermed åbne muligheden
for at optage mindre lån. Dette forventes i særlig grad at komme små virk-
somheder i landdistrikterne til gode.”
De Samvirkende Købmænd har gennem en årrække gjort opmærksom på
de ulige forhold, der hersker i forhold til finansiering af dagligvarebutikker
i landdistrikterne. Det er fortsat de Samvirkende Købmænds opfattelse, at
det ville have haft en større effekt for finansieringen af erhvervsejen-
domme, hvis sådanne ejendomme også havde været omfattet af statsgaran-
tiordningen.
Kommentar
Det er regeringens klare ambition, at det skal være lettere for danskerne at
bo og drive virksomhed på landet. Målgruppen for statsgarantilovforslaget
er de forbrugere, som har fået nej i banken, fordi drømmeboligen ligger i
det forkerte postnummer. Det er vurderingen, at det ikke er muligt inden
for statsstøttereglerne at udvide lovforslaget til også at omfatte erhvervs-
ejendomme. Som anført har regeringen imidlertid også fokus på erhvervs-
virksomheders udfordringer i landdistrikterne, og ved at fjerne den nedre
lånegrænse for Vækstlån er der allerede skabt en bedre adgang til finan-
siering. Det er forventningen, at den bedre adgang til finansiering især vil
komme mindre virksomheder uden for de større byer til gode.
Der vurderes på baggrund af ovenstående ikke at være behov for at justere
bekendtgørelsesudkastet.
3.3. Ansøgning om statsgaranti (§ 4)
Finans Danmark har til formuleringen i § 4, stk. 2, 1. pkt., om
”den endeligt
indgåede ejendomskreditaftale” anført, at man forstår dette som en henvis-
ning til den til kunden fremsendte låneafregning og ikke det signerede pan-
tebrev.
Derudover har Finans Danmark anført, at § 4, stk. 2, 2. pkt., bør ændres
således, at det ved ændringer i amortiseringen er tilstrækkeligt at fremsende
en ny amortiseringsplan årligt frem for kvartalsvis. Finans Danmark ser
ikke behov for kvartalsvis fremsendelse af reviderede amortiseringsplaner
og finder, at årlig fremsendelse vil kunne medvirke til at reducere byrderne
ved ordningen.
Endelig ønsker Finans Danmark
ordet ”væsentlige”
indsat i § 4, stk. 2, 2.
pkt., således at en ny amortiseringsplan kun skal fremsendes, hvis amorti-
seringen
og dermed garantiprovisionsbetalingen
væsentligt ændrer sig.
Kommentar
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 67: Orientering om høringsnotat og høringssvar vedr. udkast til bekendtgørelse om ordning med statsgaranti på ejendomskreditaftaler i landdistrikter
2593273_0005.png
5/9
Bekendtgørelsesudkastets § 4, stk. 2, 1. pkt., bestemmer:
”Når
lånet er ud-
betalt til forbrugeren, fremsender ejendomskreditgiveren den endeligt ind-
gåede ejendomskreditaftale […]”.
Erhvervsministeriet finder på baggrund
af Finans Danmarks kommentar, at formuleringen
”den endeligt indgåede
ejendomskreditaftale” kan give anledning til tvivl om, hvilket materiale der
efterspørges. Det er afgørende for, at en ansøgning om statsgaranti kan
behandles korrekt, at der fremsendes fuld dokumentation for, hvad der er
udbetalt til forbrugeren og under hvilke vilkår, udbetalingen er sket. Be-
kendtgørelsesudkastet vil derfor blive tilpasset i overensstemmelse med
ovenstående, således at
ordene ”den endeligt indgåede
ejendomskreditaf-
tale” udgår og erstattes af
ordene
”dokumentation for den
indgåede ejen-
domskreditaftale og det udbetalte lån”.
Bekendtgørelsesudkastets § 4, stk. 2, 2. pkt.,
bestemmer: ”Ved ekstraordi-
nære afdragsbetalinger eller andre forhold, som medfører ændringer i ga-
rantiprovisionen, fremsendes en ny amortiseringsplan opgjort ultimo kvar-
talet.”
Der er således ifølge bekendtgørelsesudkastet ikke tale om en gene-
rel pligt til fremsendelse af kvartalsvise amortiseringsplaner, men der er
alene tale om en forpligtelse, som udløses, hvis den konkrete forbruger fo-
retager en ekstraordinær nedbringelse af lånets hovedstol, eller hvis andre
forhold medfører en ændret amortisering i forhold til den amortiserings-
plan, som ejendomskreditgiveren oprindeligt har indsendt til Finansiel Sta-
bilitet som led i garantiansøgningen, jf. bekendtgørelsesudkastets § 4, stk.
2, 1. pkt. Forbrugerens garantiprovision beregnes på baggrund af den ak-
tuelle amortisering. Ændres ejendomskreditgiverens forpligtelse til at ori-
entere Finansiel Stabilitet om ændringer i amortiseringen fra kvartalsvis
til årlig, er der risiko for, at forbrugeren i en længere periode på op til et
år kommer til at betale en for høj (eller lav) garantiprovision. For at sikre
retvisende garantiprovisionsopkrævninger er det derfor nødvendigt, at in-
tervallet
”ultimo kvartalet” fastholdes.
Hensynet til at sikre retvisende garantiprovisionsopkrævninger betyder
også, at Erhvervsministeriet ikke imødekommer Finans Danmarks ønske
om indsættelse af
ordet ”væsentlige” i § 4, stk.
2, 2. pkt. Hvis pligten til at
fremsende nye amortiseringsplaner alene udløses ved væsentlige ændrin-
ger, er der ligeledes risiko for, at forbrugeren kommer til at betale en for
høj (eller lav) garantiprovision.
Der vurderes på baggrund af ovenstående at være behov for at justere be-
kendtgørelsesudkastets § 4, stk. 2, 1. pkt., men ikke bekendtgørelsesudka-
stets § 4, stk. 2, 2. pkt.
3.4. Ansøgning om statsgaranti (§ 5)
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 67: Orientering om høringsnotat og høringssvar vedr. udkast til bekendtgørelse om ordning med statsgaranti på ejendomskreditaftaler i landdistrikter
2593273_0006.png
6/9
Med henblik på at skabe overensstemmelse med formuleringerne i § 4, har
Finans Danmark foreslået, at bekendtgørelsesudkastets § 5 justeres som
følger:
Ӥ
5.
I situationer omfattet af § 3, stk. 2, i lov om etablering af statsgaranti på
en del af ejendomskreditaftalerne i landdistrikterne, kan ansøgningen indsen-
des til Finansiel Stabilitet af den ejendomskreditgiver, der har stillet
stiller
en garanti, indgået
indgår
en modregningsaftale omfattende tab på ejen-
domskreditaftalen, eller på anden måde indestået
indestår
overfor realkredit-
instituttet for tab på den statsgaranterede del af ejendomskreditaftalen.
Stk. 2.
Ejendomskreditgivere omfattet af stk. 1, indsender tillige med oplys-
ningerne i § 4, også oplysninger om det realkreditinstitut, som har ydet
yder
ejendomskreditten til forbrugeren.”
Kommentar
Erhvervsministeriet er enig i Finans Danmarks bemærkninger. Bekendtgø-
relsesudkastets § 5 stk. 1 og 2, vil blive tilrettet i overensstemmelse hermed.
3.5. Udbetaling under garantien
Finans Danmark er usikker på, om det er en korrekt formulering, at garan-
tien ifølge § 7, stk. 1, sidste punktum
dækker ”tab på lån, hvis forbrugeren
misligholder forpligtelsen til at indfri
det statsgaranterede lånebeløb”.
Fi-
nans Danmark har til støtte herfor anført, at statsgarantien kan komme til
udbetaling allerede ved låntagers misligholdelse af enkelte betalinger og på
baggrund af en foreløbig tabsopgørelse.
Kommentar
Erhvervsministeriet finder, at formuleringen er korrekt.
Under dansk ret er forskellen på en selvskyldnerkation og en tabskaution
særligt det tidspunkt, hvor beneficianten (ejendomskreditgiveren) kan
kræve, at der sker udbetaling under garantien. Under en selvskyldnerkau-
tion indtræder garantistillerens udbetalingsforpligtelse så snart, der fore-
ligger misligholdelse af låneforholdet, uanset om der på dette tidspunkt er
konstateret, eller forventes konstateret, et tab. Under en tabskaution skal
der være konstateret et endeligt tab, førend der kan kræves udbetaling un-
der garantien.
Statsgarantien er udformet som en hybrid mellem en selvskyldnerkaution
og en tabskaution, som opfylder kravene i kapitalkravsforordningen (CRR)
for at kunne anvendes som ufinansieret kreditrisikoafdækning. Således
fremgår det af bekendtgørelsesudkastets § 7, stk. 3, at Finansiel Stabilitets
forpligtelse til at udbetale det garanterede beløb indtræder på det tidligste
af følgende tidspunkter: 1) 24 måneder efter tidspunktet for forbrugerens
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 67: Orientering om høringsnotat og høringssvar vedr. udkast til bekendtgørelse om ordning med statsgaranti på ejendomskreditaftaler i landdistrikter
2593273_0007.png
7/9
misligholdelse af ejendomskreditaftalen på baggrund af en foreløbig tabs-
opgørelse eller 2) når der foreligger en endelig tabsopgørelse.
Det ses heraf, at statsgarantien ikke kan komme til udbetaling på baggrund
af en foreløbig tabsopgørelse allerede ved låntagers misligholdelse af en-
kelte betalinger. Tværtimod skal det i sådanne tilfælde afventes, at ejen-
domskreditgiveren indsender en endelig tabsopgørelse. Kun såfremt det
ikke indenfor 24 måneder er muligt for ejendomskreditgiveren at indsende
en endelig tabsopgørelse, er der mulighed for udbetaling på baggrund af
en foreløbig tabsopgørelse.
Der vurderes på baggrund af ovenstående ikke at være behov for at justere
bekendtgørelsesudkastet.
3.6. Bekendtgørelsens bilag 1
Finans Danmark har anført, at
ordet ”underliggende” i
bilagsoverskriften:
”Oplysninger til brug for ansøgning om statsgaranti på en underliggende
ejendomskreditaftale” er
misvisende og bør udgå. Begrundelsen herfor er,
at der er tale om statsgaranti på en del af låneaftalen, og at ordet
”underlig-
gende” skaber uklarhed. Finans Danmark har derudover anført, at der er
behov for samme type sproglige justeringer som beskrevet ovenfor under
afsnit 3.4, således at der skabes overensstemmelse med formuleringerne i
§ 4. Finans Danmark foreslår på den baggrund, at felterne
”Lån ydet af
Ejendomskreditgiveren” hhv. ”Lån ydet af realkreditinstitut”
omformule-
res, da lånene ikke er ydet endnu.
Kommentar
Erhvervsministeriet er enig med Finans Danmark i, at ordet
”underlig-
gende” skal udgå af bilagsoverskriften. Erhvervsministeriet er ligeledes
enig med Finans Danmark i, at felterne
”Lån ydet af Ejendomskreditgive-
ren” hhv. ”Lån ydet af realkreditinstituttet” skal omformuleres, da lånene
ikke er ydet endnu. Disse felter slås derfor sammen i ét fælles felt benævnt
”Långiver”.
Bekendtgørelsesudkastets bilag 1 tilrettes i overensstemmelse med Finans
Danmarks bemærkninger.
3.7. Ændringsforslag fra erhvervsministeren (ØLU L 116 bilag 7)
Finans Danmark har om ændringsforslaget til lovforslagets § 14, stk. 1, an-
ført, at kravet om, at alle øvrige betingelser for statsgaranti fortsat skal være
opfyldt, indebærer, at hvis kvadratmeterprisen i den mellemliggende peri-
ode har bevæget sig op over beløbsgrænsen, så kan garantien ikke følge
med. Finans Danmark har endvidere anført, at i en situation, hvor alle be-
tingelser for statsgaranti stadig er opfyldt på gældsovertagelsestidspunktet
(efter udløbet af den treårige periode), og hvor statsgarantien således kan
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 67: Orientering om høringsnotat og høringssvar vedr. udkast til bekendtgørelse om ordning med statsgaranti på ejendomskreditaftaler i landdistrikter
8/9
følge med, vil der være afdraget på gælden, og garantien vil være nedskre-
vet i takt hermed. Under forudsætning af, at prisen på ejendommen er uæn-
dret, vil dette indebære, at erhververen alt andet lige skal stille med en
større egenfinansiering, end hvad der var tilfældet ved den oprindelige ejers
erhvervelse af ejendommen.
Kommentar
Erhvervsministerens ændringsforslag til lovforslagets § 14, stk. 1, udvider
muligheden for gældsovertagelse i forhold til det fremsatte lovforslag. Æn-
dringen foretages for at sikre, at omsætningen af fast ejendom ikke hæm-
mes unødigt. Det er ikke hensigten med ændringsforslaget, at ejendomme,
som er steget i værdi, og som på gældsovertagelsestidspunktet ligger over
kvadratmeterpriserne i lovforslagets § 4, fortsat skal kunne omsættes med
en statsgaranti (efter udløbet af den treårige periode). Finans Danmarks
observationer vedrørende ændringsforslaget er derfor korrekte.
Der vurderes på baggrund af ovenstående ikke at være behov for tilretnin-
ger.
4. Administrative konsekvenser
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget be-
kendtgørelsesudkastet i høring og afgivet følgende bemærkninger om de
administrative konsekvenser for erhvervslivet:
”OBR vurderer, at bekendtgørelsesudkastet medfører
administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
Konsekvenserne består blandt andet af løbende administrative konsekvenser
ved behandling og udarbejdelse af vilkårsaftaler og ansøgninger.
Disse konsekvenser vurderes at være under 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvan-
tificeres nærmere.
Derudover vurderes det, at bekendtgørelsesudkastet kan medføre administra-
tive omstillingsomkostninger for virksomheder hvor en udvikling af it-syste-
mer er nødvendig, fremfor en manuel håndtering fx i Excel.
Disse konsekvenser vurderes at være under 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvan-
tificeres nærmere.”
Erhvervsministeriet er enig i OBR’s vurdering.
5. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Aalborg Universitet, Aarhus BSS, Advokatsamfundet, Beskæftigelsesmi-
nisteriet, Børne- og Undervisningsministeriet, CBS, CEPOS, Danmarks
Nationalbank, Danmarks Skibskredit A/S, Dansk Aktionærforening, DI
Byggeri, Dansk Ejendomskredit, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 67: Orientering om høringsnotat og høringssvar vedr. udkast til bekendtgørelse om ordning med statsgaranti på ejendomskreditaftaler i landdistrikter
9/9
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Kredit Råd, Danske Advokater, Danske
Regioner, Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd, Den Danske Aktuar-
forening, Den Danske Dommerforening, Den Danske Finansanalytikerfor-
ening, Den Danske Fondsmæglerforening, Digitaliseringsstyrelsen, Dom-
stolsstyrelsen, EjendomDanmark, Erhvervsministeriet, Erhvervsstyrelsen,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans Danmark, Finans og Leasing,
Finansforbundet, Finanshuset i Fredensborg A/S, Finansministeriet, Fi-
nanstilsynet, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen
af Interne Revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Forsvarsministeriet,
FSR
danske revisorer, Fødevare-, Landbrugs- og Fiskeriministeriet, In-
denrigs- og Boligministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Klima-
Energi-, og Forsyningsministeriet, KommuneKredit, Kommunernes
Landsforening, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kulturministeriet,
Kuratorforeningen, Københavns Universitet, Landsdækkende Banker,
Landdistrikternes Fællesråd, Liberale Erhvervs Råd, Lokale Pengeinstitut-
ter, Miljøministeriet, Ministeriet for udviklingssamarbejde og nordisk sam-
arbejde, Mybanker, National Enhed for Særlig Kriminalitet (NSK), Næv-
nenes Hus, Parcelhusejernes Landsforening, Patent- og Varemærkestyrel-
sen, Revisornævnet, Rigsrevisionen, Roskilde Universitetscenter, SMV
Danmark, Sammenslutningen af Danske Småøer, Sikkerhedsstyrelsen,
Skatteministeriet, Social- og Ældreministeriet, Statsministeriet, Sundheds-
ministeriet, Syddansk Universitet, Søfartsstyrelsen, Transportministeriet,
Uddannelses- og Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet, Udlændinge-
og Integrationsministeriet, Økonomistyrelsen.
6. Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger
til bekendtgørelsen:
Følgende organisationer har haft bemærkninger med indhold:
De Samvirkende Købmænd, Finans Danmark og Erhvervsstyrelsen (OBR).