Sammenfattet høringssvar fra Drejø
Drejø januar 2022
Drejø mener at spareforslaget bør tilbagekaldes således at Højestene fortsætter efter nuværende
besejling frem til ny klimaoptimeret/økonomisk færge sættes i drift, hvorefter eventuelle besparelser på
ny optimeret drift bør tilfalde Øboerne i form af bedre besejling, helt i tråd med essensen af den
visionsplan som kommunen selv har været med til at udvikle, men åbenbart har svært ved at
efterkomme.
Kommunen modtager et bloktilskud på 7,692 mil kr. for at betjene øerne, desværre er de ikke
øremærket, men hensigten har helt sikkert ikke været, at betjeningen skulle være lig en forringelse af
besejlingen af øerne. Efter adskillige forsøg på at få retvisende og samstemmende regnskaber på Høje
Stenes drift og afrapporteringer til ministerierne, er dette endnu ikke lykkedes. Til trods for velvilje fra
forvaltningen og dennes brug af konsulentbistand.
Ifølge "Oplysninger fra Indenrigs- og boligministeriet" samt publikationen "Kommunal udligning og
tilskud 2022" modtager Svendborg Kommune i 2022
Bloktilskud til øerne (inkl. Hjortø)
7.692 mill kr
Tilskud til godstransport 0.240 mill kr
Tilskud til passagertransport 0.324 mill kr
Tilskud fra trafikstyrelsen 1.076 mill kr
Dette i sammenlagt med færgens driftsindtægt (ca. 1.856 mill kr) skulle give et rådighedsbeløb på over 11
mill kr
I 2021 forventer Højestene at give et underskud på 10.366 mill kr
Så overordnet betragtet kan det ikke være nogen helt dårlig forretning for Svendborg Kommune! Også
taget i betragtning, at den også henter skatten fra de ansatte!
I
50’erne sejlede man til
Drejø på 55 minutter, under én time, og nu er vi tæt på 1�½ time, det øger ikke
bosætningen, gavner slet ikke erhvervet hvor en forlængelse af overfartstiden nedsætter tiden hvor
turisterne kan opholde sig på øerne. Havnemester Christian Steffensen udtaler da også i FAA d. 12.
januar 2022, stik imod handling ”Havnekontoret
har også erfaret, at flertallet af turister i højere grad er
til et længere besøg på den enkelte ø end til hurtige hop mellem flere øer”. Ja hvad siger det ikke om
Øhavets Hovedstad.
I 2008 fik vi igen lagt på overfartstiden, 10 minutter, angiveligt også den gang for at kunne spare
halvdelen af brændstofforbruget. Regeringens CO2 regnskab er at regne fra 2005, vi har altså allerede en
gang hjulpet til med både CO2 og besparelser, stopper det aldrig. Dertil kommer at tiden ikke er ligefremt
proportionalt med olieforbruget, de første 10 min i 2008 må altså have givet meget mere end de 10 min