Udvalget for Landdistrikter og Øer 2021-22
ULØ Alm.del Bilag 40
Offentligt
Skarø Beboerforening
Høringssvar til ny fartplan for Højestene
januar 2022
Rederiet (Svendborg Havn, Færge- og Sundfart) har den 3. januar til Ø-repræsentanterne sendt forslag til
”Alternative klimaoptimerede fartplaner for Højestene”,
i høring med svarfrist den 23. januar 2022.
Skarø Beboerforening har modtaget materialet fra Ø-repræsentanten og vi har tilskrevet medlemmerne og
opfordret dem til at komme med deres bemærkninger og kommentarer. Vores høringssvar skal derfor ses
på den baggrund af mange reaktioner blandt medlemmerne.
Man må forstå det sådan, at høringen alene har til formål at få svar på de foreslåede modeller til fartplan
hvorfor vi naturligvis indledende vil komme med et svar på det.
Vi har dog også brug for at komme med nogle ret klare meldinger på den utilfredshed og forundring over
det forløb, der har været siden efteråret ligesom det syntes som om der er en række faktuelle fejl og
mangler, som ligger til grund for beslutningsgrundlaget i denne sag.
Skarø Beboerforening foreslår, at der vælges model 1.2 og 2.2 samt at forslaget omkring aftenafgange på
fredage i 3 måneder revideres.
Begrundelse for svaret:
Uden for skoleferien.
Vintersejlads for pendlere
Forslag 1.2
Vi vil gerne anbefale at der tages hensyn til nuværende og evt. kommende børnefamilier på Skarø og Drejø
når den nye sejlplan besluttes. Børnenes skolevej/institutionsvej skal sikres de bedste betingelser. De har
brug for at komme hjem og spise aftensmad ikke alt for sent. Altså så tidligt som muligt. Tænk på, at de skal
op igen tidligt næste morgen. Derfor vil vi anbefale at pendlerturene kl. 06.10 og 17.30 sejles på 75 min.
Med forslag 1.2 bliver det også stadig muligt at pendle til job i Odense med mødetid senest kl. 8. Og retur
igen til Skarø kl.18. Det er trods alt i forvejen en lang dag væk fra hjemmet, næsten 12 timer. Hvis
pendlingen bliver for vanskelig, vil det få negativ indflydelse på bosætningen.
Sommerfartplan
Forslag 2.2 Nuværende sommerfartplan.
Af bilag 1 fremgår, at hele forlængelsen af sejltiden skal ske på strækning Svendborg
Skarø. Hvis
reduktionen skal give mening, må sejllandsen skulle forlænges jævnt fordelt på den samlede strækning
Svendborg
Drejø. Det bør afspejles i sejlplanen således at forlængelse mellem Svendborg
Skarø alene
bliver 5 min. Dette ændrer ikke ved de angivne afgangs- og ankomsttider i Svendborg og Drejø.
Aftenafgange fredag
Der er tvivl om hvad forslaget fra rederiet egentlig er. I mailen står der januar, oktober, november et sted
og senere står der november, januar, februar.
Skarø Beboerforening vil gerne foreslå et alternativ til det foreslåede, at aftenafgang fredag i perioden
1.
november
28. februar
gøres til z-afgange gældende for såvel Drejø, som Skarø. Derved vil turen, såfremt
der ikke er bookninger til den kunne udgå. En frist for bestilling til denne afgang kan sættes til 3 timer.
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Fælles henvendelse af 29/1-22 fra Skarø og Drejø om længere overfartstider
2520910_0002.png
Klima kompensation?
Skarø Beboerforening oplever, at de igangværende drøftelser om ny sejlplan mere er drevet af et behov for
kommunale økonomiske besparelser end argumentet klimakompensation.
Hvis klimakompensation var hovedopgaven, så ville man kompensere dem, som bliver direkte økonomisk
berørt af forslaget og det er ikke tilfældet. Længere rejsetid berører ikke alene beboere og
fritidshusbeboere i tid, men også i omkostninger til ekstra rejsetid til håndværkere og servicevirksomheder,
som skal til/fra øerne og skriver det på regningen. Tilsvarende gælder, at virksomheder, som har
medarbejdere, der skal sejle til øerne for at arbejde koster da man mister den tid forøget sejltid tager i
arbejdsindsats.
Det er ikke første gang at rederiet har forlænget sejltiderne
det skete også i 2008/2009, som en
midlertidig foranstaltning måtte man forstå dengang, som fortsat er gældende!. Så bidraget til en CO2
reduktion skete allerede på det tidspunkt og længe før andre i Svendborg kommune!
De opstillede beregninger til CO2 reduktion kan vi simpelthen ikke få til at stemme, så det vil være godt at
få de til politikerne fremlagte beregninger gjort tilgængelige idet vores billede ser ud som følger:
Tallene for kommunens
samlede CO2 udledning er 362.000 trehundredetoogtrestusinde ton
.
De 7900 ton,
er opgjort for færge og fiskeri altså alle disse fartøjer, der anløber Svb.kommune, hvoraf
Højestene udleder
867 ton.
Højestene udleder med andre ord 867/3620 = 0,24 % af kommunens samlede CO2 udledning
https://sparenergi.dk/offentlig/vaerktoejer/energi-og-co2-regnskab/svendborg
Visions- og handlingsplan for Hjortø, Skarø og Drejø.
Svendborg kommune har tiltrådt en visionsplan for øerne. Heri indgår temaet Transport og Besejling som
helt central for visionen for øerne.
Vi kan derfor helt grundlæggende ikke forstå måden og ikke mindst argumentation man er gået til opgaven
på og hvorfor man i det mindste ikke har forholdt sig til visionsplanen, som en del af behandlingen.
Serviceforringelser for såvel fastboende, som fritidshusbeboere kan få langsigtede konsekvenser for
udviklingen på Skarø og Drejø.
Bosætning: Den øgede rejsetid kan føre til, at nye familier vil fravælge Skarø og Drejø til fordel for at
bosætte sig / køb fritidshus på andre øer i Danmark med kortere rejsetid.
Turisme og Erhverv: Den forlængede sejltid kan føre til, at Skarø og Drejø ikke opleves lige så tilgængelig og
interessant for besøg sammenlignet med andre øer og den tid, man kan være på Skarø og Drejø, vil blive
nedsat og dermed kunne påvirke omsætningen for de erhvervsdrivende.
Ny færge 2023/2024?
I den igangværende debat har der fra politisk hold været argumenteret for at besejlingen af øerne
forventes at blive meget bedre og løst med en ny færge, som vil være klar i 2023/2024. Det lyder rigtig godt
og spændende
og vi vil foreslå, at der i såvel Ø-udvalget, som i færgegruppen indføres et fast punkt på
dagsordenen om emnet.
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 40: Fælles henvendelse af 29/1-22 fra Skarø og Drejø om længere overfartstider
Hvordan kommer vi videre?
Der er behov for at få genetableret tilliden til og forbedret dialogen mellem beboere og fritidshusfolket på
øerne og Svendborg kommune/rederiet og vi vil derfor kraftigt opfordrer til, at der tages initiativ til en
drøftelse af hvordan kommunikationen og samarbejdet kan komme tilbage på sporet drevet af gensidig
respekt og loyalitet for de fælles mål og visioner, der er lavet, så også fremtidige beslutninger, sker på et
grundlag, som alle har tillid til og kan forstå.
Med venlig hilsen
Skarø Beboerforening
Erik Mollerup
Ø-repræsentant
Bjarne Madsen
Kopi af dette Høringssvar sendes endvidere til:
Borgmester
Formand for Erhvervs- og Turisme udvalget
Sammenslutningen af Danske Småøer