Udvalget for Landdistrikter og Øer 2021-22
ULØ Alm.del Bilag 33
Offentligt
2511327_0001.png
Til Finansiel Stabilitet
Landdistrikternes Fællesråd
Rådhusgade 100
DK-8300 Odder
Tlf.: 61 313 636
Email: [email protected]
www.landdistrikterne.dk
Svar på høring om statsgaranti på boliglån i landdistrikterne
CVR: 20257180
Dato: 10-01-2022
Enhed: Sekretariatet
Finansiel Stabilitet har den 13. december 2021 sendt et udkast til lovforslag om
etablering af statsgaranti på en del af ejendomskreditaftalerne i landdistrikterne i
høring.
Formålet har til formål at skabe bedre muligheder for at finansiere boliger i
landdistrikter gennem en statsgaranti på den yderste del af boliglån på visse
ejerboliger.
Landdistrikternes Fællesråd finder det særdeles positivt, at regeringen med det
foreliggende lovforslag ønsker at give borgere i landdistrikterne bedre mulighed for
at optage boliglån. Det er godt for de borgere i landdistrikterne, der har haft
vanskeligere ved at optage boliglån udelukkende på grund af ejendommens
placering eller omsættelighed.
Derudover har Landdistrikternes Fællesråd følgende kommentarer til udkastet til
lovforslaget:
1) Administrationsmodellen
Landdistrikternes Fællesråd mener, at en model for statsgaranti bør være så simpel
som muligt for at sikre, at den vil komme i anvendelse hos kreditgiverne og dermed
gøre gavn for de borgere, der i dag har vanskeligere ved at optage boliglån i
landdistrikterne. En mere simpel model kan indebære, at kravene til f.eks.
compliance- og dokumentation sænkes, ligesom det også er vigtigt, at ordningen i
praksis ikke bliver så dyr og kompleks for kreditgiverne at administrere, at den ikke
vil finde anvendelse.
2) Omkostninger for låntager
Landdistrikternes Fællesråd noterer sig, at lovforslaget i § 13, stk. 2, lægger op til,
at låntageren betaler 1 pct. årligt af det statsgaranterede beløb. Landdistrikternes
Fællesråd mener, at man i opfølgning og evaluering af ordningens anvendelse og
effektivitet bør forholde sig til, om egenbetaling på 1 pct. årligt er for høj en pris for
låntageren. Det indebærer bl.a. en vurdering af, om det i flere tilfælde har medført,
at visse borgere har afholdt sig fra at benytte sig af ordningen.
Sagsbehandler:
SLB
Side 1 af 3
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Kopi af høringssvar til forslag om statsgaranti på boliglån i landdistrikterne, fra Landdistrikternes Fællesråd
2511327_0002.png
3) Udvidelse af ordningen til nybyggeri og energirenoveringer
Landdistrikternes Fællesråd noterer sig, at § 5 opridser kriterierne for, hvornår en
boligejendom beliggende i Danmark er omfattet af statsgarantiordningen. Ordningen
omfatter dels ejendomme med en handelspris under 8.000 kr. pr. kvadratmeter og
dels ejendomme i visse dele af Danmark med en handelspris mellem 8.000 og
10.000 kr. pr. kvadratmeter. Fællesrådet gør opmærksom på, at der bl.a. under
covid-19-krisen har været en tendens til, at særligt børnefamilier flytter fra de store
byer og ud i landdistrikterne
1
. Det er positivt for landdistrikterne, som ellers har været
præget af stor fraflytning. Tendens har også foranlediget en stigende efterspørgsel
efter moderne og bæredygtige boliger, herunder nybyggeri som for mange
børnefamilier er et krav til en kommende bolig. Mange borgere oplever dog, at det
kan være vanskeligt at optage lån til nybyggeri i landdistrikterne, fordi de f.eks. bliver
mødt med et krav om egenfinansiering på 30-40 pct. af boligens byggepris.
Landdistrikternes Fællesråd opfordrer derfor til, at der igangsættes et arbejde med
henblik på at udvide statsgarantiordningen, så det også omfatter nybyggeri. Dette
kan bl.a. ske inden for rammerne af den foreslåede model, men hvor
kvadratmeterprisen ved nybyggeri sættes op til maks. 17.000 kr. pr. kvm. Der bør
være et indbygget loft på den samlede statsgaranti til nybyggeri, så ordningen
dækker boligbyggeri af almindelig standard.
Ifølge § 6, stk. 2, er tillægslån, herunder lån til udbygning og ombygning, ikke
omfattet af ordningen. Det er Landdistrikternes Fællesråds opfattelse, at ordningen
også bør gælde for tillægslån, herunder lån til energirenoveringer og større
ombygninger.
Opgørelser viser, at over 40 pct. af boligerne i landdistrikterne er i energimæssig
dårlig stand
2
. Alligevel er der for mange borgere i landdistrikterne store udfordringer
forbundet med energirenoveringer på landet, herunder f.eks. isolering, udskiftning af
vinduer og døre samt udskiftning af oliefyr. Problemet opstår bl.a. i de tilfælde, hvor
gennemgribende renoveringer ikke vurderes som værende rentable for boligejere
på grund af ejendommens værdi. Samtidig har stagnerende og faldende boligpriser
i landdistrikterne betydet, at boligejere i landdistrikterne ikke har kunne sikre en
friværdi, som det ellers er tilfældet for boligejere i storbyerne, der har kunnet danne
grundlag for en tillægsbelåning og dermed en almindelig egenfinansiering af
energirenoveringer. Boligejere i boliger med energimæssig dårlig stand og lav værdi
har derfor haft vanskeligere ved at låne penge. Det er både problematisk for
attraktiviteten i bygningsmassen i landdistrikterne, for de borgere der er afskåret for
en fremtidssikret bolig og for den grønne omstilling af den danske bygningsmasse.
4) Løbende opfølgning og evaluering af ordningen
Ifølge § 24, stk. 1, er garantiordningen tidsbegrænset og udløber efter tre år,
hvorefter det er hensigten, at ordningen skal evalueres i samarbejde med
myndigheder og interesseorganisationer i den finansielle sektor.
1
https://im.dk/Media/637716986185615426/Regional-
%20og%20landdistriktspolitisk%20redeg%c3%b8relse%202021.pdf
2
https://finansdanmark.dk/media/47260/finans-danmark-og-ldf-finansiering-af-groenne-
investeringer.pdf
Side 2 af 3
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Kopi af høringssvar til forslag om statsgaranti på boliglån i landdistrikterne, fra Landdistrikternes Fællesråd
2511327_0003.png
Landdistrikternes Fællesråd bemærker, at det vil være hensigtsmæssigt, at der
sideløbende med ordningen blev oprettet et følgeforskningsprojekt. Det vil kunne
hjælpe til at vurdere dels effekten af ordningen samt pege på eventuelle ændringer,
der vil kunne forbedre ordningen til fordel for borgere i landdistrikterne.
Det er desuden Landdistrikternes Fællesråds opfattelse, at evalueringen bør foregå,
imens ordningen effektueres. Det vil sige indenfor de tre år, statsgarantiordningen
gælder, så følgeprojektet kan danne grundlag for et beslutningsoplæg om evt. at
forlænge ordningen inden, at den har nået sin ophørsdato. Alternativt bør man
overveje at forlænge ordningen, hvis ikke det er muligt at evaluere ordningen inden
for de fastsatte tre år.
I tillæg hertil opfordrer Landdistrikternes Fællesråd til, at man overvejer, om
kreditgivere bør påbydes registrering af antallet af henvendelser fra borgere, der er
interesseret i at benytte sig af garantiordningen. Det vil medvirke til at skabe et større
overblik over omfanget af finansieringsudfordringerne i landdistrikterne samt brugen
af ordningen.
Landdistrikternes Fællesråd stiller sig til rådighed og indgår gerne i dialog omkring
ordningens udformning og evalueringen af ordningen.
Med venlig hilsen
Landdistrikternes Fællesråd
Steffen Damsgaard
Formand
Side 3 af 3