Til indenrigs- og boligminister
Kaare Dybvad Bek
cc. Udvalg for Småøer
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Omø, 5. januar 2022
Vedr. Evaluering af tilskud på færgeområdet 2022.
Indenrigs- og Boligministeriet har 15. december 2021 sendt et spørgeskema om evaluering af færgetilskud til de 21
kommuner, der er omfattet af ordningen med tilskud til nedsættelse af passager- og godstakser.
Evalueringen sker på baggrund af en politisk aftale mellem forligspartierne om at gennemføre en ny evaluering af
tilskudsordningerne i 2022, når der er indhøstet erfaringer fra en længerevarende periode.
Spørgeskemaet omfatter en række åbne spørgsmål, som kommunerne frit kan besvare uden krav til form eller
indhold, og de tal, der efterspørges, er bl.a. tal for eventuelt afledede økonomiske gevinster for erhvervslivet (hvilke
vil være vanskeligt at skaffe for de små øer) og bosætning (hvor der er en række andre parametre end nedsatte
takster, der gør sig gældende, bl.a. fartplanen og sikringen heraf).
Spørgeskemaet efterspørger ikke en beskrivelse af, hvor langt man på den enkelte færgerute er kommet med
implementeringen af landevejsprincippet.
Folketinget vedtog d. 3. juni 2016 en ændring af Lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, hvor
30 øer fik mulighed for lavere færgetakster for passagerbefordring. Ordningen er målrettet den turistmæssige
lavsæson i foråret og efteråret, hvor der er størst potentiale for at øge turismen på øerne.
På Indenrigs- og Boligministeriets hjemmeside kan man under ordningen med tilskud til nedsættelse af passagertakst
læse:
Der er med ordningen taget et meget stort skridt i retning af et såkaldt landevejsprincip, hvorved forstås, at
billetprisen for at sejle med en færge fastsættes, så den svarer til omkostningen ved at køre en tilsvarende strækning
på landevej.
(Kilde:
Tilskud til nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer (im.dk))
Vi glæder os over, at man har iværksat en evaluering af ordningerne med tilskud til nedsættelse af passager- og
godstakster, og vi tør nok allerede nu skrive konklusionen: Dem er vi rigtig glade for på øerne.
Men vi undrer os over, at man ikke i evalueringen evaluerer det, der var den egentlige årsag til ordningen, nemlig
indførsel af landevejsprincippet.
Det spørgeskema, som er fremsendt til kommunerne i december 2021, giver
ikke
svar på, hvor langt de enkelte
færgefarter er kommet med implementeringen af landevejsprincippet. Evalueringen vil dermed heller
ikke
give svar
på, hvor meget der mangler, før vi på øerne er i mål med landevejsprincippet.
Vi kan se i følgebrevet udsendt til kommunerne, at
Indenrigs- og Boligministeriet
…
herudover snarest muligt vil
udsende anmodning til kommunerne om opdaterede omsætningstal m.v.
Vi foreslår derfor, at man
–
når man indhenter opdaterede omsætningstal for de enkelte færgeruter - samtidig
beder om en oversigt over, i hvilket omfang (både periode og pris) man har nedsat færgetaksterne. Dermed kan
man få en indikation af, hvor langt de enkelte ruter er med implementeringen af landevejsprincippet.
Vi foreslår, at ministeriet i øvrigt opfordrer kommunerne til at inddrage øboerne i besvarelse af spørgeskemaerne.
Dorthe Winther
Formand
Sammenslutningen af Danske Småøer
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, 5943 Strynø. Tlf: 62 51 39 93.