Udvalget for Landdistrikter og Øer 2021-22
ULØ Alm.del Bilag 26
Offentligt
2496504_0001.png
Til Kontaktudvalget for Landdistrikter og Øer.
Svendborg Kommune er endnu en gang ved at forlænge overfartstiden til småøerne i kommunen, denne
gang i CO2 trykkets klare lys.
På trods af vi har
et ”Færgeudvalg” har vi kun været inddraget i beslutningen om
en klimaoptimeret
fartplan med høringssvar. Kommunen overhører helt vores argument om at beregningstallene ikke er reelle
og at det ser ud som om man bruger CO2 trykket til at frigøre kapital i Færgeselskabets økonomi. Det videre
forløb i processen for at klimaoptimere fartplanen til øerne er også bekymrende, idet det ser ud som om
beslutningen holdes helt uden for politisk indflydelse.
Jeg håber at der landspolitisk kan gøres noget ved beslutningen om endnu engang at forringe vilkårene
småøerne.
På Politikerweb Svendborg under Ø-udvalg
https://www.svendborg.dk/dagsorden-og-referat
kan alle høringssvar ses, og hele sagen er beskrevet.
Herunder mit høringssvar
Venlig hilsen
Lars Milling
Ø-repræsentant Drejø
Tel 61685843
Høringssvar klimaoptimeret fartplan 2022 Højestene
Man tror jo næsten ikke på at det kan være sandt, endnu en forlængelse af overfartstiden til øerne, kan
man slet ikke se andre ”knapper” at skrue på, end dem hvor øerne bliver sorteper.
3 år har kommunen og øerne brugt på at barsle med en Visionsplan som alle var vældig stolte af (dengang),
men alt er åbenbart glemt, skønne spildte kræfter:
-Herunder citat fra planen:
- Den fortsatte udvikling på øerne understøttes blandt
andet af en fleksibel og så kort transporttid som muligt.
Ligesom tilgængeligheden til øerne også er vigtig i forhold
til at understøtte turismen.
- Bosætning og erhverv er med til at sikre det daglige liv på
øerne, og det er derfor vigtigt at have et varigt og løbende
fokus på øernes udvikling.
I de indkomne høringssvar henvises der til adskillige miljøforbedrende tiltag, de fleste af dem er almindeligt
kendte må derfor forudsættes at være diskuteret/gennemregnet af havnen før man igen forsøger at sende
regningen til øboerne?
Jeg vil derfor anføre:
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 26: Henvendelse af 8/12-21 fra Lars Milling, Ø-repræsentant Drejø, om forlænget sejltid på overfarten til Skarø og Drejø
At - vedtages fartplanen
slår det ”selskabsturismen” i stykker på
Drejø. Sommerfartplanen (som jeg er glad
for) kortede vores eftermiddags opholdstid ned med �½ time, bliver der taget endnu et kvarter af
opholdstiden på Drejø kan vi slet ikke holde tiden i vores turforslag, og hvad har vi så at tilbyde? Det ender
med ingen gæster og så til sidst ingen virksomheder. Det vil simpelthen gå ud over hele turisterhvervet på
Drejø at de bliver frataget tid at tjene penge i. Det vil også gå ud over gårdbutikkerne. Effekten for andre
erhverv er beskrevet i andre høringssvar.
At - jeg anfægter udregningen af Højestenes co2 forureningsprocent, som ikke korrekt.
Havnen opgiver Svendborgs samlede co2 tryk til 7.877 T co2 pr år????
Iflg. Energistyrelsen har Svendborgs co2 tryk været:
Højest i 2012, 451.515 T co2 pr år
Lavest i 2017, 355.487 T co2 pr år
I 2018, 390.332 T co2 pr år
Holder vi os til 2018 med Højestenes udledning for 2019 (må antages at være nogenlunde konstant) på 867
T co2, så andrager Højestenes Co2 forbrug med kun 0,22% og ikke 10%
Hvordan skal to lastbilmotorer også kunne andrage 10% af Svendborgs samlede co2 tryk? Selvom man har
transporteret bustrafikkens co2 tryk ud af kommunen.
Besparelsen på 200 T co2 giver således kun en besparelse på 0,00012 % (forhøjet)
At - vi nu skal have 3kant sejlads, dog ikke på sommerfartplanen. Dette som minimum for at sikre Drejøs
overlevelse. Drejø ligger længst ude og det kan ikke være rigtigt at vi skal trykkes endnu længere ned i
dyndet, er der nogen grund til at skubbe til en der ligger ned i? Er rimelighedsprincippet helt ukendt i
Svendborgs færgedrift? En fartplan med 3kant sejlads kunne se ud som herunder
Fartplan i vinterhalvåret:
Drejø
afg
Skarø
Svendborg
ank
Svendborg
afg
afg
Skarø
Drejø
ank
06.10
06.40
07.25
07.30
08.35
08.40
09.10
09.55
11.00
11.35
12.20
13.15
13.45
14.30
14.45
15.20
16.00
16.05
17.00
17.30
18.00
18.45
18.50
19.55
20.00
20.30
21.05
På formiddagsturen er der sparet 25 minutters sejlads på
eftermiddagsturen er der sparet 20 minutters sejlads på
fredagsturen er der sparet 25 minutters sejlads
At - der skal søges politisk velvilje til at øge færgens budget således at visionsplanen kan efterleves med
bedre besejling, ellers vil der om få år ikke vare nogen grund til at kalde sig øhavets hovedstad, for så er der
ikke mere noget at komme efter på øerne. Beboerantallet på Drejø falder med over 1 om året, så det går
stærkt.
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 26: Henvendelse af 8/12-21 fra Lars Milling, Ø-repræsentant Drejø, om forlænget sejltid på overfarten til Skarø og Drejø
At - Ærøfærgerne ønsker større kapacitet, måske kunne de under en eller anden form få det, mod at tage
Drejø med i fartplanen? Kortere til lægen og skolen, det vil gavne bosætningen = skattekroner til Svendborg
At
Svendborg sparekatalog budget 2022
25 ikke omhandler oliebesparelser på Højestene.
At - den miljøoptimerede fartplan skrottes, og at vi i stedet får en hurtig brainstorm på muligheder der er til
gavn for både kommune, miljø og øer.
Lars Milling
Drejø