Udvalget for Landdistrikter og Øer 2021-22
ULØ Alm.del Bilag 19
Offentligt
2489330_0001.png
Evaluering af
gratis færge
til øerne 2021
November 2021
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Henvendelse af 26/11-21 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om evalueringen af sommerpakken 2021
Indhold
Spørgeundersøgelse målrettet ø-repræsentanter og virksomhedsejere i forbindelse
med sommerpakken 2021 .......................................................................................... 2
1.
1.1.
1.2.
1.3.
1.4.
1.5.
1.6.
1.7.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
2.5.
Spørgeundersøgelse målrettet
Ø
-
REPRÆSENTANTER
på de 27 småøer .............. 3
Tilrettelæggelse af perioden .......................................................................... 3
Effekt af ordningen ........................................................................................ 3
Dialog med kommune/færgeselskab ............................................................. 4
Markedsføring af ordningen ........................................................................... 5
Bedre ordning end i 2020 .............................................................................. 7
Yderligere bemærkninger til ordningen: ......................................................... 9
Nye virksomheder.......................................................................................... 7
Spørgeundersøgelse målrettet
VIRKSOMHEDER
på de 27 småøer..................... 10
Nye eller ’gamle’ virksomheder.................................................................... 10
Effekt af ordningen ...................................................................................... 10
Markedsføring.............................................................................................. 13
Coronahjælpepakker ................................................................................... 13
Positive og negative betydninger af 'gratis færge'-ordningen ...................... 13
Bilag: oversigt over hvornår færgerne har haft gratis perioder i 2021………………15
1
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Henvendelse af 26/11-21 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om evalueringen af sommerpakken 2021
2489330_0003.png
Evaluering af gratis færge i juli, august og
september 2021
Spørgeundersøgelse målrettet ø-repræsentanter og virksomhedsejere i
forbindelse med sommerpakken 2021
I 2021 fik de danske indenrigsfærger via sommerpakken 2021 tildelt gratis færgesej-
lads til gående passagerer, cykler og biler med handicapparkeringskort inden for
perioden juli, august og september 2021. Tilskuddet var på størrelse med det tilskud
færgeruterne modtog til gratis passagerfart i juli måned 2020, men kunne lokalt tilret-
telægges og fordeles inden for de ovennævnte tre måneder, med en
minimumsperiode på 30 dage.
Sammenslutningen af Danske Småøer har foretaget to parallelle undersøgelser om
sommerpakken 2021. Undersøgelserne henvendte sig til ø-repræsentanter og til
virksomheder og på de 27 øer i Sammenslutningen af Danske Småøer
1
.
22 ud af 27 øer har besvaret spørgeskemaet til ø-repræsentanter.
84 virksomheder fordelt på 18 øer har besvaret spørgeskemaet til ø-virksomheder.
Begge evalueringer blev udsendt som spørgeskema i perioden 12.-28. oktober 2021.
Denne rapport samler resultaterne af undersøgelserne. Der gengives uddrag af be-
mærkninger fra respondenterne i anonymiseret form.
november 2021
Sammenslutningen af Danske Småøer
1
Se
www.danske-smaaoer.dk
2
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Henvendelse af 26/11-21 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om evalueringen af sommerpakken 2021
2489330_0004.png
Evaluering af gratis færge til øerne 2021
1. Spørgeundersøgelse målrettet
Ø
-
REPRÆSENTANTER
på de 27 småøer
i forbindelse med sommerpakken 2021
Sammenslutningen af Danske Småøer har sendt spørgeskemaet til beboerforenin-
gerne og ø-repræsentanterne på de 27 småøer. Besvarelserne kan være udtryk for
subjektive holdninger. Der er modtaget 22 besvarelser.
1.1. Tilrettelæggelse af perioden
Færgeruterne fik mulighed for at lave gratis færgesejlads for gående passagerer,
cykler og biler med handicapparkeringskort inden for perioden juli, august og sep-
tember 2021. Det tilskud de fik som kompensation for tabt billetindtægt var på
størrelse med det tilskud, færgeruterne modtog til gratis passagerfart i
juli måned
2020,
men overfarterne kunne i 2021 lokalt tilrettelægge, hvornår de ønskede at
bruge midlerne inden for de ovennævnte tre måneder, dog minimum i 30 hele dage.
Ifølge Trafikstyrelsen havde ni af ruterne gratis færge i en periode på under 40 dage.
Fem ruter havde gratis færge i en periode på mellem 40 og 60 dage og ti ruter havde
en periode på mellem 60 og 74 dage. En enkelt af færgeruterne, Assens-Baagø, har
haft gratis færge i alle tre måneder, 92 dage.
De fleste øer, 23 af de 25 færgeruter, har lagt perioden med gratis færge i august el-
ler dele af august, og heraf har tre ruter, Barsø, Sejerø og Nekselø kun haft gratis
færge i august. Ni har haft gratis færge i juli, og heraf to, Egholm og Venø, kun i juli.
Otte færgeruter har haft gratis færge i hele september, og yderligere otte i dele af
september.
Se oversigt i bilag 1, side 15, over hvornår færgerne har haft gratis perioder ifl. Tra-
fikstyrelsen.
1.2. Effekt af ordningen
Ø-repræsentanterne blev spurgt, om de kunne mærke, at der kom flere gæster i de
enkelte måneder sammenlignet med den samme måned i 2019, der - i modsætning
til coronasommeren 2020 - regnes som et ’almindeligt’ år.
47 procent oplevede ”væsentligt flere” gæster i juli 2021 end i juli 2019
65 procent oplevede ”væsentligt flere” gæster i august 2021 end i august
2019
39 procent oplevede ”væsentligt flere” gæster i september 2021 end i septem-
ber 2019
3
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Henvendelse af 26/11-21 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om evalueringen af sommerpakken 2021
2489330_0005.png
Evaluering af gratis færge til øerne 2021
Har I kunne mærke, at der kom flere gæster end i de samme måneder i 2019
(2019 = 'almindeligt år')?
- i juli måned
9
47%
4
21%
- i august måned
1
5%
- i september måned
7
39%
8
44%
Ja, væsentlig flere
3
17%
6
32%
Nej
13
65%
Ja, lidt flere
6
30%
Ø-repræsentanterne tilskriver i høj grad de flere turister gratisfærgerne. Således vur-
derer 86 procent af ø-repræsentanterne, at de flere gæster skyldes gratis passager-
og cykeltransport, mens 14 procent svarer at det er svært at vide.
Vurderer du, at evt. flere gæster skyldes gratis passager- og cykeltransport? Uddy-
bende bemærkninger:
-
-
-
-
-
-
-
-
Nogle, og så en spillover effekt fra den stærke promovering af øerne bl.a. via de gratis
billetter i 2020
Ja, både det og flere, der holder ferie i DK
Tyvetyve var der flere gæster på grund af gratis færge. I år var det til at leve med.
Ja, det er helt klart indtrykket, at de flere passagerer er en konsekvens af gratis færge
Ja, helt klart. Det er den gratis færge der trækker gående og cyklende passagerer til.
Ingen tvivl
Helt sikkert
Svært at sige, men væsentlig flere end i 2020
1.3. Dialog med kommune/færgeselskab
På over halvdelen af øerne er man blevet inddraget i beslutningen om gratisfærger.
67 procent svarer, at øen (fx via ø-repræsentant, beboerforening eller ø-udvalg) har
været inddraget i beslutningen om gratis passagerbilletter, dvs. om færgen skulle
være med i ordningen eller ej.
Har øen (fx via ø-repræsentant,
beboerforening eller ø-udvalg)
været inddraget i beslutningen
om gratis passagerbilletter?
Altså om færgen skulle være
med i ordningen eller ej.
3
14%
1
5%
Ja, vi har været
inddraget
Ja, delvist
Nej, vi har ikke været
inddraget
14
67%
Ved ikke
3
14%
4
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Henvendelse af 26/11-21 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om evalueringen af sommerpakken 2021
2489330_0006.png
Evaluering af gratis færge til øerne 2021
De fleste har været inddraget i hvilke perioder, der skulle være gratis færge og i
hvordan man sikrer fastboende plads på færgen.
Har øen været inddraget i den praktiske tilrettelæggelse?
Vi har været inddraget i hvilke perioder, der skulle være
gratis færge inden for de tre måneder
Vi har været inddraget i, hvordan man sikrer fastboende
plads på færgen.
Vi har været inddraget i, hvordan passager-køer ved
færgelejerne håndteres.
Har øen været inddraget i markedsføring af ordningen i
samarbejde med kommuen?
Nej, vi har ikke været inddraget i den praktiske
tilrettelæggelse
Ved ikke
1
2
10
16
2
2
Halvdelen af ø-repræsentanterne svarer, at muligheden for at reservere pladser på
færgen til fastboende har fungeret tilfredsstillende, mens ni procent svarer nej, 18
procent vurderer, at den har fungeret ”nogenlunde”, og hos 23 procent har mulighe-
den enten ikke været anvendt eller ikke været aktuel.
Har muligheden for at
reservere pladser til
fastboende fungeret til-
fredsstillende?
3
14%
2
9%
11
50%
Ja
Nogenlunde
Nej
Muligheden har ikke været
anvendt
Ikke aktuelt
2
9%
4
18%
1.4. Markedsføring af ordningen
Vi har spurgt til markedsføringen af ordningen i 2021. I 2020 var der en stor lands-
dækkende effekt idet alle færger var gratis på samme tid i juli måned. I 2021 var det
op til de enkelte kommuner, øer, færgeruter og virksomheder, at markedsføre hvor-
når den lokale færgerute havde gratis periode.
5
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Henvendelse af 26/11-21 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om evalueringen af sommerpakken 2021
2489330_0007.png
Evaluering af gratis færge til øerne 2021
91 procent svarer, at ordningen har været markedsført, og kun én svarer at det har
den ikke, mens én ikke ved det.
Har ordningen med gratis passager-
og cykeltransport været markeds-
ført?
1
4%
1
5%
Ja
Nej
Ved ikke
20
91%
De fleste steder har de gratis billetter været markedsført på færgefartens egen hjem-
meside. Desuden har sociale medier, øens egen hjemmeside og kommunens
hovedside været benyttet.
Hvis 'ja' - HVORDAN har ordningen med gratis passager- og cykeltransport været mar-
kedsført i 2021?
Lystavler Horsens
TV Syd
Ved annoncering i dagblade
Omtale i lokalpressen
Via sociale medier
På øens hjemmeside
Opslag ved færgen
På færgefartens egen side
På kommunenes hovedside
5
1
18
8
1
10
1
1
4
Ifølge ø-repræsentanterne har færgen i 44 procents tilfælde stået for markedsførin-
gen og i 23 procents tilfælde kommunen. Otte steder, svarende til 24 procent, har
beboerforeningen tillige selv markedsført ordningen, og to steder har virksomhe-
derne på øen markedsført de gratis færger. Se også afsnit 2.3.
Hvis 'ja' - HVEM
har stået for
markedsførin-
gen?
1
3%
8
23%
Kommunen
Færgen
Beboerforeningen
Div. aktører/virksomheder
Pressen
15
44%
2…
8
24%
6
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Henvendelse af 26/11-21 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om evalueringen af sommerpakken 2021
2489330_0008.png
Evaluering af gratis færge til øerne 2021
1.5. Nye virksomheder
Vi har spurgt ø-repræsentanterne, om der på deres ø siden corona-pandemiens start
i marts 2020 er opstartet nye virksomheder med en eller anden form for turisme: 13
øer, svarende til 59 procent af respondenterne, svarer ja.
Med forbehold for, at tilba-
gemeldingerne er udtryk for ø-repræsentanternes subjektive opfattelse, tyder det på
at
øernes erhvervsudvikling inden for turisme ikke er stagneret under pandemien. Se
også afsnit 2.1.
1.6. Bedre ordning end i 2020
I forbindelse med evalueringen er ø-repræsentanterne blevet bedt om at sætte ord
på, hvilke positive betydninger gratis færge-ordningen har haft for øen. Her peger
mange på flere gæster, øget omsætning og større synlighed, og nogle håber på, at
nogle at de mange nye gæster har fået lyst til at bosætte sig på øen. Når ø-repræ-
sentanterne omvendt bliver bedt om at udpege de negative konsekvenser af
ordningen, fremhæver enkelte, at det kan knibe med roen og siddepladserne på fær-
gen, men flere peger på, at det har været nemmere at håndtere de mange gæster i
2021 end i sommeren 2020.
Har 'gratis færge'-ordningen haft nogle POSITIVE betydninger for øen? (Uddrag af be-
mærkningerne):
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Flere turister til gavn for alle, ikke mindst kro, havnecafe og gallerier
Dejligt med mange gæster og i år har spisesteder forkortet menukortet, så de kan
følge med
De erhvervsdrivende har haft godt besøg
Der er kommet flere BB
Flere kunder, nye øjne på øen
Større omsætning
Øget synlighed
Ja, mange gæster har besøgt vores ø. Det håber vi giver en positiv effekt på lysten til
at bosætte sig på vores ø.
Ja, turistaktører har haft mange besøgende og mikrovirksomheder har haft et godt år
(besøgende og salg).
Flere turister
Positiv opmærksomhed generelt. Flere gæster.
Flere gæster på spisestederne og god handel i vores købmandshandel
Der har været travlt i de to turistvirksomheder, der er på øen
Ikke specielt ud over at beboere og fritidshusejere har kunnet glæde sine gæster med
den gratis transport.
Der har været et øget antal besøgende, primært endagsturister og ofte i større grup-
per.
Nej vi kan ikke tage flere, og vi har fået mindre ud af det økonomisk.
Kaffehuset har haft glæde af flere kunder i butikken, i 2020 og 2021.
Ja. Større omsætning hos købmand og hotel.
7
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Henvendelse af 26/11-21 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om evalueringen af sommerpakken 2021
2489330_0009.png
Evaluering af gratis færge til øerne 2021
-
Hvis det kan betragtes som positivt, at flere mennesker langvejsfra har haft lyst til at
besøge øen, er det bestemt positivt: Øen er ikke særligt gearet til turister - endnu...
Har 'gratis færge'-ordningen haft nogle NEGATIVE følger? (Uddrag af bemærknin-
gerne)
-
-
-
-
-
-
Ikke i år, da kun august og september var gratis.
Større griseri på færgen og på de to offentlige toiletter
Mange nye ansigter - der skal have hjælp
Vanskeligt at planlægge impuls rejser. Mange mennesker på øen alt for længe. Selv
de erhvervsdrivende synes det var nok. Vanskeligt at få arbejdstagere.
For mange turistbiler
Der er fastboende og fritids-øboere, der har givet udtryk for at her er for mange men-
nesker, og den ro man søger er blevet sværere at finde i vores natur. F.eks. på stier og
mindre veje. Det har medført, der er opsat flere private skilte med "Adgang frabedes"
og lignende. Det ser ud til at adgang til naturen er et emne, der bør tages op for at
finde balance. Gående og cyklende fylder uhensigtsmæssigt på vores små "hoved-
veje".
Overbelastning af faciliteter som toilet osv
Fastboendes frygt for udsolgte ture. Oplevelsen af forskelsbehandling - dyrere for
fastboende (biler, perioden udenfor blå landevej), gratis for turister (gående og cykli-
ster).
Det har knebet med siddepladser på færgen når det har været skidt vejr
Mindre indtægt
Som øboere generelt oplever vi, at gratis færgen skaber forvirring. Fordi der kun kan
fragtes 24 personer med færgen ad gangen. Turister, der ikke er bekendt med reglen
om, at færgen sejler opsamling, kører sure og skuffet fra færgen igen. Færgen glem-
mer at fortæller om reglen med opsamling, som gør at det hele godt kan blive en
negativ oplevelse for turister. Vi oplever som øboere også en nødvendighed af, at vi
skal tage for meget hensyn til turisterne. Specielt er det i sæsonen meget halmkørsel
og snitning af græs, hvilket betyder, at vi kører med maskiner på vores små veje og
derfor må afvente til sidste færge er sejlet tilbage, førend vi begiver os ned i området,
hvor turisterne færdes mest, simpelthen for at undgå ulykker. Folk kan ikke forstå, at
de ikke er kommet til ét ferieland! Men, at vi på øerne også har landbrug, der skal dri-
ves i sommersæsonen. Vi oplever en tydelig irritation fra turisterne, hvis vi kører på
de små veje i "myldretiden". Hvilket vi derfor er tvunget til at undgå. Mest for at undgå
ulykker.......
I år har det været mere udholdeligt for os fastboende, da der har været en længere pe-
riode at fordele turister på, og der har også været færre gæster end sidste år.Den
negative side er trafikken på vores små veje. Ikke mange udefra ved, hvordan man
forholder sig i trafikken på en ø med store busser, løstgående hunde, små børn osv.
Det har øget opmærksomheden på begrænset adgang til øerne: Der er et kapacitets-
problem. Der er mange øboere og også fritidshusejere, der helst vil have ø-paradiset
for sig selv - uden flere turister. Landmænd syntes, det har krævet ekstra resourcer at
skulle planlægge deres transporter af afgrøder mm.
-
-
-
-
-
-
-
8
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Henvendelse af 26/11-21 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om evalueringen af sommerpakken 2021
2489330_0010.png
Evaluering af gratis færge til øerne 2021
1.7.
-
-
-
-
-
-
Yderligere bemærkninger til ordningen:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Øen er glad for august/september ordning, da spisesteder så kan følge med
God ide
Det var godt, at det var efter at skolerne var begyndt og så 30 dage
Der er mere tung trafik, pga. at der sættes nye huse på sommerhusgrundene. Der er
pt. lidt bekymring omkring trafiksikkerhed.
Lolland Færgefart har så stort overskud, at der er gratis ordning for gående og cykli-
ster resten af året og forsøg med gratis biler i efterårsferien (ma-fre).
Kommunens placering af periode med gratis færge er lagt helt udenfor børnenes sko-
leferie. Det havde været en yderligere gevinst, hvis 1-2 af de sidste uger af børnenes
skoleferie også var med gratis færge, så flere børnefamilier ville komme til øen.
Som øboere finder vi det unødvendigt, at der skal en gratis færge til. Prisen er i forve-
jen meget beskedne. Og i respekt for samfundet bør der være en mindstepris på en
billet. Folk må gerne vide, at der er omkostninger ved at drive en færge. De ø-boere,
der ikke bor her fast, finder ordningen tilfredsstillende. De fortæller, at det giver mulig-
hed for, at alle danskere kan komme ud og opleve øerne i Danmark.
Ordningen er god hvis færgebestyrelsen er med på, at færgen er øboernes livsline og
ikke kun for turister.
Vi havde ønsket halvdelen af billetterne på den enkelte overfart gratis i juli, men det
kunne ikke lade sig gøre. En tidligere udmelding ville have været godt. For øen lige nu
er den vigtigste turistmåned juli.
Måske har det gjort omverdenen mere opmærksom på øen.
Inddragelsen er gået via vores kommunale ø-udvalg, som har fået øget kompetance
Vi ejer vores eget færgeselskab
I det store hele er det et plus for øen med gratis færgetransport for gående og cyk-
lende. Vi vil være bekymrede for en ordning med gratis biler, da vi ikke har vejnet til
flere biler om sommeren. Øens vejnet er bygget til, at vi alle skal færdes på de samme
veje.
Ø-udvalget har i samarbejde med beboerforeningerne bestemt perioden.
Passagertallet i aug. og sept. 2021 er 8% over sidste år, hvor der også var gratis
færge, men i forhold til 2019, hvor der ikke var gratis færge i de 2 måneder, er passa-
gertallet i 2021 54% højere.
Nej, det har fungeret gnidningsløst
9
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Henvendelse af 26/11-21 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om evalueringen af sommerpakken 2021
2489330_0011.png
Evaluering af gratis færge til øerne 2021
2. Spørgeundersøgelse målrettet
VIRKSOMHEDER
på de 27 småøer i
forbindelse med sommerpakken 2021
Sammenslutningen af Danske Småøer har sendt spørgeskemaet til virksomheds-
ejere på de 27 småøer. Undersøgelsen foregik fra 12.-28. oktober 2021 og der er
modtaget 84 besvarelser fra virksomheder på 18 øer.
Svarene fordeler sig således på øerne:
16
14
14
12
10
8
6
4
2
0
3
1
1
1
3
3
1
1
3
3
3
9
8
7
6
8
9
2.1. Nye
eller ’gamle’ virksomheder
Vi har spurgt til hvornår virksomheden er oprettet ift. corona-pandemiens start. 19
procent af respondenterne har startet virksomhed efter marts 2020. Det korrespon-
derer med ø-repræsentanternes svar i afsnit 1.7., hvor 13 svarer at der på deres ø er
startet nye virksomheder op efter marts 2020.
2.2. Effekt af ordningen
Generelt melder ø-virksomhederne om en god sæson i 2021.
Flere af virksomhederne har i de tre måneder haft væsentlig flere gæster end i både
2019 og 2020.
Kun meget få melder om færre gæster end i 2019, men en del (12- 16 procent) me-
ner at have haft færre gæster end i de samme måneder i 2020.
10
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Henvendelse af 26/11-21 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om evalueringen af sommerpakken 2021
2489330_0012.png
Evaluering af gratis færge til øerne 2021
Har I haft flere kunder/gæster end i de samme måneder i 2019 - eller 2020?
25
22
15
14
8
1
1
3
18
13
18
15 16
11
12
16
11
15 16
10
16
Hvis ja: Vurderer du, at evt. flere gæster skyldes ordningen med gratis passager- og
cykeltransport? (Udpluk af bemærkningerne)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Det har en vis betydning, men tror primært det skyldes bevægelsesfriheden udenfor DK
stadig var mere besværlig i relation til Covid-19
Helt sikkert på grund af sommerpakke
Nej, men omtalen skader jo ikke
Tror at folk har været bange for at rejse til udlandet
Nej, Vi har haft 30% flere i juli måned og det er uden gratis færgegæster. Fra midten af au-
gust faldt antallet af gæster betydeligt
Ja, og det fantastiske vejr!
Det er helt klart at det har betyder noget med gratis færge, det henvender sig til en lidt an-
den målgruppe.
Vi havde flere overnattende gæster, men færre en-dags turister, så nej.
Det er svært at vurdere, da årsager og så kan skyldes corona.
ja men også mere interesse for Danmark
Ja, der er kategorier af gæster som går efter, at det er gratis både som passager og med
cykel. Det er dog ikke det samme som at de lægger andre penge på øen end evt overnat-
ning.
Ja bestemt - men måske mest effekten af de gratis færger i juli 2020, som øgede kend-
skabet til øer og deres muligheder
Ja både gratis færge og corona (=ingen udlandsrejser) har betydet noget
Jo, men desværre betød dette større antal kunder i september 2021 (en stigning på 4,3 %
i forhold til 2020) ikke en større omsætning (et fald på 7 %).
-
-
-
De fleste virksomheder i undersøgelsen melder om
god omsætning. Sammenlignet
med samme periode med gratisfærger i 2020 vurderer de, at
37 procent har haft en ”højere” eller ”væsentligt højere” omsætning
29 procent har haft samme omsætning som i den samme periode i 2020
11
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Henvendelse af 26/11-21 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om evalueringen af sommerpakken 2021
2489330_0013.png
Evaluering af gratis færge til øerne 2021
Hvordan har jeres
OMSÆTNING været i
de perioder, hvor der
har været gratis pas-
sager- og
cykeltransport - set i
forhold til SAMME pe-
riode sidste år
(2020)?
17
21%
8
10%
22
27%
Væsentlig højere
Højere
Samme som i 2020
Lavere
2
2%
9
11%
24
29%
Væsentligt lavere
Ved ikke (inkl. nystartede)
Næsten halvdelen af virksomhederne (48 procent) oplever da også, at de kommer
styrket ud af 2021, mens 35 procent vurderer, at de er på samme niveau som 2020.
Hvordan vurderer I, at
jeres virksomhed
kommer ud af 2021?
1
1%
Styrket
40
48%
Samme niveau som sidste år
Under sidste års niveau
Vi har måtte fyre
medarbejdere
29
34%
Vi har lukket virksomheden
14
17%
Til spørgsmålet om, hvorvidt ø-virksomhederne gerne ser gratisfærgeordningen gen-
indføres i de kommende år, svarer godt halvdelen ”ja”, mens 39 procent svarer ”Ja,
men i en anden form”.
Ser I gerne, at ordnin-
gen genindføres de
kommende år?
2
2%
7
8%
Ja
Ja, men i en anden form
(beskriv gerne nedenfor)
32
39%
42
51%
Nej
Ved ikke
12
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Henvendelse af 26/11-21 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om evalueringen af sommerpakken 2021
2489330_0014.png
Evaluering af gratis færge til øerne 2021
I de uddybende kommentarer peger flere på, at perioden fx kunne ligge i løbet af vin-
ter- eller skuldersæsonen. Flere anfører, at de foretrækker en fuld implementering af
landevejsprincippet. Nogle er utilfredse med at cykler er gratis, da de selv tilbyder cy-
keludlejning på øen.
2.3. Markedsføring
36% af virksomhederne angiver, at de selv har markedsført ordningen. Af bemærk-
ningerne fremgår det, at det især er foregået på de sociale medier (primært
Facebook) og via virksomhedernes hjemmesider.
I bemærkningerne skriver flere at markedsføring af ordningen er afgørende og burde
koordineres i fællesskab.
2.4. Coronahjælpepakker
Det er bemærkelsesværdigt at kun 30 procent af respondenterne har gjort brug af
coronahjælpepakker.
Har I gjort brug af en eller flere af
hjælpepakkerne ifm. med corona-kri-
sen?
Det kan fx også være til kulturelle ar-
rangementer, der har fået støtte via
coronahjælpepakker.
59
70%
25
30%
Ja
Nej
I bemærkningerne anfører de især, at det er kompensation for driftstab, faste udgifter
og personaleudgifter (løn) samt hjælpepakker til musikalske arrangementer, der har
været benyttet. Enkelte har gjort brug af muligheden for at udskyde Ø-støtte lån.
2.5. Positive og negative betydninger af 'gratis færge'-ordningen
Virksomhederne, der har besvaret undersøgelsen har afgivet bemærkninger til om
der har været nogen positive eller negative betydninger af ordningen med gratis
færge for passagerer og cykler. Her er et uddrag af bemærkningerne:
-
Nej, da jeg driver et turisterhverv som cykeludlejning, og derved har jeg ikke kunnet leje
det samme antal cykler ud, da turisterne har fået dem gratis med, og det rammer derved
min forretning
Flere gæster specielt til aften og specielt i september
Ja, da jeg har haft mange frokostgæster
Flere besøgende, men samme omsætning. Lad os få den ægte udgave af den blå lande-
vej. Færgepriser skal være ens for alle og fast for hele året. Stop venligst det store
færgebureaukrati.
-
-
-
13
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Henvendelse af 26/11-21 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om evalueringen af sommerpakken 2021
2489330_0015.png
Evaluering af gratis færge til øerne 2021
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ja. Kendskab til øen og dermed promovering af vores virksomhed uden for øen
Ja vi er blevet mere synliggjort
I år har august/sep. Med gratis færge været meget mere jævn strøm med turister hvor de
ikke som juli 2020 stod i lange køer uden for vores forretning og vi ikke havde mulighed
at give den gode service som vi kunne i år
Det tror jeg bestemt. Det har givet et boost til de danske småøer, og folk har fået øjnene
op for ferie i Danmark.
Meget få, så skulle det lige være det generelle ø- fokus det bringer med sig. Men det klien-
tel det henvender sig til er overordnet en kategori som synes at alt er for dyrt, og det vil de
ikke bruge penge på. De vil meget gerne have stor opmærksomhed, men at skulle betale
for den del, er de ikke helt indstillet på. Som en sagde, “ når I ligefrem har lavet gratisbil-
letter til øen, så må det jo være fordi
I gerne vil have at vi kommer… og så er det jo lidt
underligt at I ikke har mere at tilbyde (læs
billigt/gratis og sidst på sæsonen)”
Det gør at flere turister har lyst til at besøge os yder sæsonen
Meget stor positiv betydning. Jeg tror på, at der både er en kortsigtet betydning i højere
omsætning og dermed sikring af øens erhvervsliv i en svær periode og samtidig en lang-
sigtet betydning i en bedre positionering som turismested generelt i markedet.
Der er flere facetter i det spørgsmål. Omtalen er helt igennem POSITIV og har hjulpet vo-
res forretning, men dagsturisterne lægger ikke mange penge på vores forretning.
[Det har ikke været negativt] i år, da gratisfærge først var gældende fra 15.8. - "turisttryk-
ket" har været passende hele sæsonen i år
Da vi har ikke kunnet skaffe personale til skuldersæsonen, har vi måtte holde lukkedage
og afvist gæster.
Mængden af turister blev for meget. De troede de komme til en ø hvor de kunne tillade sig
alt. Gå midt på vejen, gå ind i folks haver, sætte sig i ens havestole og holde en pause mm
Det er desværre på tidspunkter, hvor kapaciteten i forvejen er mere end 100% udnyttet.
Derfor skal der blot bruges endnu mere tid på telefonopkald, hvor vi må sige "alt optaget"
samt "spontane" endagsgæster, der ikke forstår at kapaciteten er brugt op. Efter højsæso-
nen er der desværre ikke personale nok at få til at kunne være tilgængelig på samme
måde - og heller ikke økonomisk motiv til at kunne honorere en ekstra stilling.
Ja, det er svært at imødekomme forventninger.
Mangel på personale til at servicere alle gæsterne.
14
ULØ, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Henvendelse af 26/11-21 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om evalueringen af sommerpakken 2021
2489330_0016.png
Bilag
Oversigt over dage med gratis færgetransport for gående, cykler og biler med handicapparkeringskort 2021
Måned
Overfart
\
Uge
26
27
Juli
28
29
30
31
32
August
33
34
35
36
September
37
38
39
Antal Antal
dage uger
92
13,1
31
4,4
41
5,9
74
10,6
74
10,6
74
10,6
62
8,9
39
5,6
46
6,6
61
8,7
35
5,0
32
4,6
32
4,6
62
8,9
61
8,7
53
7,6
31
4,4
35
5,0
37
5,3
56
8,0
56
8,0
61
8,7
61
8,7
33
4,7
61
8,7
Assens-Baagø
Barsø Landing - Barsø
Branden-Fur
Fejø-Kragenæs
Femø-Kragenæs
Bandholm-Askø
Fåborg-Avernakø-Lyø
Faaborg-Bjørnø
Grenaa-Anholt
Hammer Bakke-Orø
Holbæk-Orø
Havnsø-Nekselø
Havnsø-Sejerø
Hjarnø-Snaptun
Snaptun-Endelave
Hov-Tunø
Kleppen-Venø
Marstal-Birkholm
Rudkøbing-Strynø
Stigsnæs-Agersø
Stigsnæs-Omø
Svendborg-Hjortø
Svendborg-Skarø-Drejø
Aalborg-Egholm
Aarø-Aarøsund
= Dage, hvor der kan rejses gratis på den pågældende færgerute (gælder kun gående, cykler og biler med handicapparkeringskort)
Kilde: Trafikstyrelsen
Side 15