Til
Transportminister
Benny Engelbrecht
CC. Transportudvalget
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Udvalget for Småøer
Den 8. november 2021
Behov for lovændring og dispensationsmuligheder vedr. taxakørsel på de små øer.
Sammenslutningen af Danske Småøer, der er en interesseorganisation for 27 ikke brofaste øer
1
, er blevet gjort
bekendt med, at en gældende dispensation til at køre taxa på Anholt ikke længere kan fornys pga. den taxalov, som
trådte i kraft 1. januar 2018.
Af loven fremgår nu, at der skal være taxameter på alle sæder i bilen, at vognmanden skal have tilladelse til
erhvervsmæssig persontransport, have gyldigt chaufførkørekort og være tilknyttet et kørselskontor
–
eller evt. søge
tilladelse til at drive eget kørselskontor på øen.
Tidligere har Norddjurs Kommune givet en dispensation til taxakørsel med maksimumtakster, men Færdselsstyrelsen
vil ikke på baggrund af den vedtagne lov igen give en tilsvarende dispensation.
Kravene om tilladelse til erhvervsmæssig persontransport, chaufførkort, ren straffeattest mv. er ikke et problem, for
det skal selvfølgelig være i orden. Men udfordringen ligger i
”taxameter”
og
”kørselskontor”,
da man som ø-taxa ikke
kun kører A - B kørsel, men undervejs selv sammensætter A-B-C-D-E-kørsler til/fra færger og fly. Derudover fungerer
ø-taxaen som kirkebil samt patient/sygetransport, hvor taxaen står til rådighed alle døgnets timer. Taxaen indgår
desuden som en del af øens beredskab (iht. beredskabsplanen for Anholt), samt bidrager på turismesiden med
guidede sightseeingture.
På størstedelen af øer i Sammenslutningen af Danske Småøer
–
herunder Anholt
–
er der ingen offentlige
transportmidler, taxaer udefra kører aldrig på/til øerne, og hvis flextrafik kommer (der er øer, hvor flextrafik ikke
kører, bl.a. Mandø), er det for at afhente øboere til læge- eller sygehusbesøg. Hvis øboerne eller andre vil benytte
flextrafik til ’almindelig transport’, foregår afhentning/aflæsning
ved færgehavnen på fastlandet.
På flere øer ønsker man at mindske antallet af biler, da vejene er meget smalle og uden fortov eller cykelstier. Fx er
Tunø bilfri ø, og på Anholt er færgebilletprisen for biler sat meget højt for at undgå biler på øen.
Men det betyder også, at der er behov for en anden form for transport, og her er Anholts ø-taxaordning et godt
eksempel. Der køres med flere kunder ad gangen til forskellige adresser, og kvinden, der har taxaen, tilrettelægger
selv sin kørsel så den passer med fx færgens ankomst/afgang etc.
De muligheder for taxakørsel, som ministeren nævner i svar af 30. juni 2021 til borgmester Jan Petersen, Norddjurs
Kommune, er ikke realiserbare på Anholt.
Norddjurs Kommune ønsker ikke at benytte § 29 på Anholt af hensyn til forskelsbehandling ift. andre lokalsamfund i
kommunen, og hvis det er muligt at etablere flextrafik på Anholt, gennemfører Midttrafik først næste udbud i 2023, og
så er den nuværende Anholt-taxaordning væk, og det bliver vanskeligt at etablere en ordning på ny.
Derfor opfordrer vi til, at der etableres en dispensationsmulighed for at køre taxa for medlemsøerne under
Sammenslutningen af Danske Småøer, og at der om nødvendigt laves en lovændring for at muliggøre dette.
Dispensationen skal
kun
gælde for kørsel på den ø, hvortil tilladelsen er givet, og skal omfatte taxakørsel med
maximumtakster. Deraf følger, at det ikke er nødvendigt med et taxameter pr. sæde eller tilknytning til et
kørselskontor, men at vognmanden kan selv tilrettelægge sin kørsel.
Vi finder det meget alvorligt og dybt frustrerende, at en velfungerende taxa-service, der ovenikøbet medvirker til at
skabe en arbejdsplads på Anholt, nu er i fare.
Venlig hilsen
Dorthe Winther
Formand, Sammenslutningen af Danske Småøer
1
Agersø, Anholt, Askø-Lilleø, Avernakø, Barsø, Birkholm, Bjørnø, Baagø, Drejø Egholm, Endelave, Fejø, Femø, Fur, Hjarnø, Hjortø,
Lyø, Mandø, Nekselø, Omø, Orø, Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø, Venø, Aarø.
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, 5943 Strynø. Tlf: 62 51 39 93.