Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 99
Offentligt
2552411_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
31. marts 2022
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det åbne samråd i
Uddannelses- og Forskningsudvalget tirsdag den 29. marts 2022 vedr.
samarbejde med Israel og Østrig.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Side 1/4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 99: Talepapir fra det åbne samråd den 29. marts 2022 vedr. samarbejde med Israel og Østrig, fra uddannelses- og forskningsministeren
2552411_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål I
"Ministeren bedes redegøre for, om der på noget tidspunkt har været en konkret
plan for, hvad de 122 mio. kr. til det nu indstillede samarbejde om forskning og
pandemiberedskab med Israel og Østrig skulle bruges til, og hvad regeringen
konkret forventede at få ud af samarbejdet".
Svar på samrådsspørgsmål I
Tak for ordet formand og tak til spørger. Jeg er glad for muligheden for at drøfte
denne sag.
Jeg forstår spørgsmålet således, at der dels spørges til planerne for den konkrete
udmøntning af midlerne, og hvad Regeringen mere overordnet forventede at få ud
af samarbejdet.
Det vil jeg nu redegøre for.
Indledningsvist vil jeg bemærke, at der har været en god dialog med Østrig og
Israel om et muligt samarbejde. Vi havde imidlertid ikke indgået den endelige
aftale om de helt konkrete administrative rammer og det præcise faglige fokus for
samarbejdet, da regeringen valgte at indstille dialogen.
Derfor kan jeg ikke af hensyn til vores internationale samarbejdspartnere gå i
detaljer om, hvad der er blevet drøftet med parterne. Det antager jeg, at
udvalgsmedlemmerne har forståelse for.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
[Regeringen satte en række spor i gang]
Regeringen satte sidste år en række spor i værk for at stille Danmark bedre i
bekæmpelse af pandemien. Det var vigtigt for os, at vi fik bragt flest mulige
løsninger i spil.
Vi engagerede os aktivt i de nye EU-forsknings- og innovationsindsatser, og vi
afsøgte mulighederne for supplerende globalt samarbejde med stærke spillere.
En lang række forsknings- og innovationsprojekter er nu godt i gang eller allerede
gennemført, og vi har på kort tid oplevet store forskningsmæssige gennembrud.
Samarbejdet med Israel og Østrig var et spor i denne samlede indsats.
Situationen i dag er en anden end for et år siden. Og i februar kunne jeg samtidigt
konstatere, at der ikke var opbakning blandt flere af partierne bag
finanslovsaftalen til det konkrete samarbejde.
Derfor har vi valgt ikke at gå videre med det konkrete samarbejde.
Side 2/4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 99: Talepapir fra det åbne samråd den 29. marts 2022 vedr. samarbejde med Israel og Østrig, fra uddannelses- og forskningsministeren
2552411_0003.png
Det har vi meddelte vores partnere i Østrig og Israel, og det har de udtrykte
forståelse for.
[Det gode samarbejde med Østrig og Israel påvirkes ikke]
Israel og Østrig har hele vejen igennem krisen været stærke samarbejdspartnere
inden for COVID-19 håndtering.
Østrig vil fortsat være en meget tæt allieret for Danmark i de forskningspolitiske
forhandlinger i EU
Israel har i mange år været associeret til EU’s rammeprogram for forskning, og
Danmark har siden 2016 haft et innovationscenter i Tel Aviv.
Beslutningen om at standse det konkrete samarbejde kommer ikke til at påvirke
vores i øvrigt gode forsknings- og innovationssamarbejde med de to lande.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
[Konkret plan for hvad de 122 mio.kr skulle bruges til]
Ift. spørgsmålet om regeringens konkrete plan for de 122 mio. kr., så var det
regeringens intention, at midlerne skulle bruges til at understøtte
forskningssamarbejde mellem danske, israelske og østrigske
forskningsinstitutioner og virksomheder om pandemibredskab.
Og at dette samarbejde over tid skulle være åbent for andre deltagere.
Helt konkret så drøftede mit ministerium med Østrig og Israel, hvordan vi kunne
etablere rammerne for et sådan samarbejde, ift. finansiering, opslag, behandling
af ansøgninger, evaluering, kommunikation, juridisk grundlag m.m. Og det har
været baseret på vores konkrete erfaringer med hvordan lignende samarbejder
har været organiseret.
Helt overordnet var det forventningen ligesom i lignende bilaterale samarbejder, at
alle tre lande skulle bidrage ligeligt til budgettet. I et sådant samarbejde vil det
typisk være sådan at hvert deltagende land finansierer sine egne deltagere
dvs.
danske midler går til danske deltagere og så videre.
Det var samtidig hensigten at midlerne skulle udbydes og tildeles til
forskningsprojekter på baggrund af fælles åbne opslag og med armslængde fra
det politiske niveau til den faglige behandling af både opslag og ansøgninger.
Det vil sige på samme måde, som vi normalt uddeler konkurrenceudsatte
nationale forskningsmidler på.
Endelig var det vores intention fra dansk side at vi skulle etablere samarbejdet
inden for allerede eksisterende og velafprøvede strukturer for forskningsstøtte.
På den danske side ville det have været naturligt at lægge udmøntningen i en af
de offentlige danske fonde, som er vant til at udmønte konkurrence midler til
Side 3/4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 99: Talepapir fra det åbne samråd den 29. marts 2022 vedr. samarbejde med Israel og Østrig, fra uddannelses- og forskningsministeren
2552411_0004.png
dansk deltagelse i internationale forskningsprojekter. Det vil sige
Innovationsfonden eller Danmarks Frie Forskningsfond. I de to andre lande har de
tilsvarende organisationer, som opererer på nogenlunde samme vis.
[Konkrete forventninger til udbytte af samarbejdet]
Det var regeringens forventning, at der inden for den ramme over de kommende
år kunne igangsættes og finansieres en række fælles forsknings- og
innovationsprojekter via åbne opslag.
Projekter med et bredt fokus inden for bekæmpelse af smitsomme sygdomme og
pandemiberedskab, herunder evt. forskning i vaccineudvikling, men ikke
produktion af vacciner.
Ift. et konkret udbytte, så er der et relativt langt sigte og en betydelig usikkerhed
om slutresultatet, når man finansierer forskningsprojekter.
Håbet er selvfølgelig altid, at der skabes ny viden og forskningsmæssige
gennembrud, og at denne viden kan gøre en forskel i samfundet.
Grundlæggende var det min forventning, at midlerne kunne bidrage til at etablere
et godt og langsigtet samarbejde mellem forsknings- og innovationsmiljøer i de tre
lande og på den måde styrke dansk forskning og på sigt også vores
pandemibredskab.
Og i og med at alle tre lande samtidig deltager i f.eks. Horisont Europa
EU's
rammeprogram for forskning
og i EUREKA programmet, så kunne det også
være baggrund for videre samarbejde inden for disse programmer. Både med de
to lande og med andre partnerlande.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
[Afslutning]
Afslutningsvist vil jeg gerne understrege, at selvom regeringen besluttede at
standse det konkrete samarbejde, så støtter regeringen forsat, at forskning inden
for pandemier og pandemiberedskab prioriteres højt
det gør vi eksempelvis i
vores europæiske samarbejde under Horisont Europa. Og sundhedsområdet er
ligeledes en prioritet i de bilaterale samarbejder, vi har med partnere uden for
Europa.
Tak for ordet.
Side 4/4