Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 93
Offentligt
2549735_0001.png
Prækvalifikation
Resultater og erfaringer
med RUVU’s arbejde 2021
Februar 2022
Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del - Bilag 93
Offentligt
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2549735_0002.png
Prækvalifikation
Udgivet af
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Tel.: 3544 6200
[email protected]
www.ufm.dk
Publikationen kan hentes på ufm.dk/publikationer
ISBN: 978-87-94128-29-2
ISSN (elektronisk publikation): 2445-7329
2
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
Resultater og erfaringer med RUVU’s
arbejde 2021
Februar 2022
Prækvalifikation
3
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
Indhold
1. Indledning
2. Baggrund for RUVU
3. Medlemmer af RUVU
4. Beretning fra RUVU’s arbejde 2021
4.1 Generelle betragtninger fra RUVU om årets arbejde
5
6
7
8
8
5. Årets ansøgninger og afgørelser i tal
5.1 Antal ansøgninger
5.2 Geografisk fordeling af godkendte ansøgninger fra 2021
5.3 Uddannelsestyper
5.4 Institutioner
5.5 Hovedområder/fagområder
5.6 Indsigelser imod afslag om prækvalifikation 2021
12
13
14
15
16
17
18
6. Appendix: Oversigt over ansøgninger 2021
19
4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2549735_0005.png
Prækvalifikation
1. Indledning
Resultater og erfaringer med prækvalifikation 2021
Prækvalifikation er en vurdering af, om den nye uddannelse eller det nye
uddannelsesudbud er samfundsøkonomisk og uddannelsespolitisk hensigtsmæssigt og i
øvrigt opfylder de lovgivningsmæssige krav.
Siden 2013 har der været nedsat et rådgivende udvalg for vurdering af udbud af
videregående uddannelser (RUVU), som vurderer ansøgninger om prækvalifikation og
rådgiver ministeren om principielle spørgsmål knyttet hertil.
Uddannelses- og Forskningsministeren offentliggør årligt en samlet rapport om
resultater og erfaringer med prækvalifikation, herunder om arbejdet i RUVU. Rapporten
sendes til Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg.
Denne rapport dækker to ansøgningsrunder (forår og efterår 2021) og vil ud over fakta
om ansøgningsrunderne også adressere de væsentligste temaer, som RUVU finder,
kendetegner årets prækvalifikationsproces.
Alle indsendte ansøgninger, RUVU's vurderinger, ministerens afgørelser og eventuelle
indsigelser mod afslag er offentligt tilgængelige og kan ses på hjemmesiden:
http://pkf.ufm.dk/
5
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
2. Baggrund for RUVU
RUVU (Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af
videregående uddannelser) skal i forbindelse med
prækvalifikationen vurdere, om den ansøgte nye
uddannelse eller det nye uddannelsesudbud er
samfundsøkonomisk og uddannelsespolitisk
hensigtsmæssigt.
Uddannelses- og forskningsministeren træffer på baggrund af prækvalifikationen
afgørelse om godkendelse af en ny uddannelse eller et nyt uddannelsesudbud.
RUVU’s medlemmer er udpeget af uddannelses- og forskningsministeren på baggrund
af deres personlige kompetencer. Udvalget skal tilsammen have en bred indsigt i hele
det videregående uddannelsesområde og de samfundsøkonomiske overvejelser og
prioriteringer i forbindelse hermed.
Udvalget skal have indgående kendskab til udviklingen i kompetencebehovene på det
danske arbejdsmarked. Endvidere skal mindst ét medlem have international erfaring
med vurdering af uddannelsesbehov.
Udvalget vurderer institutionernes ansøgninger om prækvalifikation af nye uddannelser
og udbud i forhold til kriterierne for prækvalifikation, som er fastsat i
akkrediteringsbekendtgørelsen. Konkret skal udvalget forholde sig til, om der er behov
for den søgte uddannelse eller det søgte uddannelsesudbud, og om uddannelsen eller
udbuddet bidrager til øget sammenhæng i det danske videregående
uddannelsessystem.
RUVU har endvidere til opgave at rådgive ministeren om principielle spørgsmål i
tilknytning til prækvalifikationen. RUVU afholder som udgangspunkt fire møder årligt
fordelt på to ansøgningsrunder.
6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
3. Medlemmer af RUVU
Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af
videregående uddannelser (RUVU) har i 2021 haft følgende
medlemmer:
Stina Vrang Elias, formand (medlem siden 1. oktober 2019)
Adm. direktør, Tænketanken DEA
Henrik Jørgen Andersen, næstformand (medlem siden 1. april 2016)
Senior Executive R&D Adviser, Arla Foods
Annemarie Zacho-Broe (medlem siden 1. oktober 2019)
Fhv. Kommunaldirektør, Fredericia Kommune
Christian Boel (medlem siden 1. oktober 2019)
Regionsdirektør, Region Nordjylland
Cecilia Christersson (medlem siden 1. april 2016)
Vicerektor, Malmö Universitet, Sverige
7
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
4. Beretning fra RUVU’s
arbejde 2021
I det følgende fremhæver RUVU en række temaer, der har
betydning for RUVU’s arbejde, og som har været drøftet på
møder i årets løb.
4.1 Generelle betragtninger fra RUVU om årets arbejde
I 2021 har der været ekstraordinært mange ansøgninger om prækvalifikation at
behandle i RUVU. Hele 61 ansøgninger om nye uddannelser, udbud af eksisterende
uddannelser, dubleringer, flytninger mv. Ansøgningerne er fordelt på 15 ansøgninger i
foråret og 46 ansøgninger i efteråret. Efterårets 46 ansøgninger er det største antal
ansøgninger, siden indførelsen af prækvalifikation i 2013.
Den primære årsag til de mange ansøgninger har formodentlig været institutionernes
begyndende implementering af den politiske aftale om udflytning af
uddannelsespladser og ikke mindst etablering af nye uddannelser og udbud ude omkring
i landet. En anden årsag har været den nye mulighed for etablering af
uddannelsesfilialer som afløser for de hidtidige uddannelsesstationer.
Samlet set fordeler ansøgningerne sig på 22 ansøgninger om nye uddannelser, 16
ansøgninger om nye udbud af eksisterende uddannelser, 12 ansøgninger om dubleringer,
1 ansøgning om flytning af udbud og 10 ansøgninger om etablering af
uddannelsesfilialer.
De to omfangsrige ansøgningsrunder har igen i år givet mange gode og frugtbare
drøftelser i udvalget om behov og relevans i forhold til de ansøgte udbud. Drøftelserne
har også affødt overvejelser om vores rolle i forhold til de politiske ønsker om konkrete
nye udbud – enten på bestemte geografiske placeringer eller bestemte udbudstyper
som f.eks. uddannelsesfilial eller akademisk overbygningsuddannelse. Nogle af vores
iagttagelser udfoldes i det følgende.
Politisk aftale om Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark.
Med den politiske aftale om rammerne for
Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele
Danmark
er det ambitionen for et bredt flertal af partier i Folketinget at øge antallet af
udbud og uddannelsespladser uden for København, Aarhus, Aalborg og Odense.
RUVU har noteret sig, at der i aftalen også indgår et afsnit om ansøgning og
prækvalifikation af de nye udbud, som lægger vægt på, at nye udbud følger de
almindelige regler om prækvalifikation og godkendelse på det videregående
uddannelsesområde.
8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
Prækvalifikation er således fortsat et vigtigt instrument i vurderingen af, om de nye
udbud er hensigtsmæssige set i både et samfundsøkonomisk og uddannelsespolitisk
perspektiv. Denne vurdering forudsætter, at der leveres en grundig dokumentation for
behovet for den nye uddannelse eller det nye uddannelsesudbud og den regionale/lokale
forankring.
RUVU har allerede i efterårsrunden 2021 vurderet indtil flere ansøgninger, der har afsæt
i den politiske aftale og forudser flere ansøgninger i de kommende ansøgningsrunder om
prækvalifikation af udbud, som indgår i den politiske aftale.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at RUVU er et uafhængigt rådgivnings- og
vurderingsudvalg. Det er vores opgave at levere en saglig og uafhængig vurdering af de
indkomne ansøgninger om prækvalifikation, og det er uddannelses- og
forskningsministerens opgave efterfølgende enten at godkende eller give afslag på
ansøgningerne. Udvalget har dog også til opgave at tilkendegive vores
opmærksomhedspunkter fra ansøgningsrunderne og formidle de tendenser, vi ser, til
uddannelses- og forskningsministeren. Denne del af vores opgave vil ikke blive mindre
betydningsfuld i de kommende år, hvor vi må forvente, at uddannelseslandskabet
forandres en hel del.
Ansøgningernes kvalitet
Det kan indimellem være vanskeligt, at RUVU alene skal behandle behov, relevans og
sammenhæng i uddannelsessystemet - og ikke også den faglige kvalitet. Men det ligger
ikke i RUVU’s opdrag at forholde sig til f.eks. fagmiljøernes kvalitet i forbindelse med
ansøgninger om nye uddannelser eller udbud. Denne opgave hviler på institutionernes
egne kvalitetssikringssystemer og sikres desuden gennem akkrediteringssystemet. I
den sammenhæng er det vigtigt, at institutionernes kvalitetssikringssystemer også er i
stand til at indfange de særlige udfordringer, der kan være forbundet med igangsætning
af nye uddannelsesudbud.
Men RUVU kan og skal forholde sig til kvaliteten af de indsendte
ansøgninger.
Og her
kan det konstateres, at variationen har været temmelig stor i det forgangne år.
RUVU har modtaget rigtig gode ansøgninger med gode, velunderbyggede
aftagerundersøgelser, hvor man ikke er i tvivl om, at der er gjort et grundigt forarbejde,
og at der vil være en efterspørgsel efter dimittender fra den pågældende uddannelse.
Eksempelvis modtog RUVU i efterårsrunden en ansøgning, der dels var meget
velunderbygget og velargumenteret, men også beskrev et samarbejde i de første år
med den institution, som hidtil havde udbudt uddannelsen. RUVU kunne således af
ansøgningen læse, hvorledes man ville sikre, at der ikke alene etableres en uddannelse,
som der er behov for, men også hvordan man sikrer grundlaget for at etablere en god
uddannelse via samarbejde med en eksisterende udbyder.
I den anden ende af skalaen har vi set eksempler på ansøgninger med meget
ufuldstændige aftageranalyser, og hvor eksterne interessenter kun inddrages
overfladisk i udarbejdelsen af ansøgningen.
RUVU vil derfor endnu en gang understrege vigtigheden af, at institutionerne laver et
grundigt forarbejde med analyser af behov og rekrutteringsgrundlag og med en
9
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
forpligtende dialog med de konkrete aftagere og lokale aktører (kommuner, regioner,
erhvervsråd), inden ansøgningen indsendes.
RUVU kan ikke forlange, at der i ansøgningerne indgår overvejelser om, hvorledes man
vil sikre kvaliteten af en given uddannelse eller udbud af uddannelse, idet RUVU som
nævnt ovenfor ikke skal vurdere den faglige kvalitet i henhold til RUVU’s opdrag. Men
RUVU vil tage sin rådgivningsopgave over for uddannelses- og forskningsministeren
alvorligt og tilkendegive vores opmærksomhedspunkter i den forbindelse.
Samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner
Igen i år vil RUVU fremhæve vigtigheden af, at institutionerne, både inden for de enkelte
sektorer men også gerne på tværs, udviser vilje til at samarbejde om konkrete
uddannelsesudbud. Samarbejde kan antage mange former – lige fra samlokalisering i en
bestemt by til at indtænke forskellige uddannelsesveje for de studerende inden for et
bestemt fagligt område på tværs af sektorer.
Det er ikke altid incitamentsstrukturerne i uddannelsessystemet rækker til et øget
tværinstitutionelt samarbejde, og en mulig konkurrencesituation får ofte skyld for, at vi
ikke ser flere eksempler, end tilfældet er.
RUVU ser gerne, at institutionerne i højere grad søger mulighederne for samarbejde med
øvrige institutioner. Et øget samarbejde kan bidrage til at imødegå uhensigtsmæssig
konkurrence og negative konsekvenser for eksisterende udbud og uddannelser. Særligt
udstyrstunge og specialiserede uddannelser kræver en vis volumen, før de kan blive
bæredygtige og sikre den rette faglige kvalitet. For mange små udbud kan sådanne
investeringer nemt gå ud over den faglige kvalitet. Dermed ikke sagt, at den enkelte
institution ikke må oprette udstyrstunge uddannelser, men i en samfundsøkonomisk
kontekst er de enkelte institutioner ikke øde øer, men dele i et samlet system af
videregående uddannelser. Vi kan derfor kun opfordre til, at institutionerne afsøger
meningsfulde samarbejdsmuligheder, der understøtter faglig bæredygtighed og synergi.
Heldigvis har der også i de seneste runder været rigtig gode eksempler på, at
institutioner samarbejder om at udbyde/etablere nye uddannelser og udbud. Det gælder
både ordinære uddannelser, hvor vi bl.a. har set et samarbejde mellem et
erhvervsakademi og en kunstnerisk institution i forhold til udvikling af undervisning
inden for industriel 3d print, samt adgang til teknologier og materialer. På efter- og
videreuddannelsesområdet ser vi gode samarbejdsinitiativer, hvor universiteter er gået
sammen om at bygge en masteruddannelse op omkring institutionernes
forskningsmæssige kompetencer, som dermed kan styrke uddannelsens faglighed.
Samarbejdet understøtter også, at uddannelsen når en større geografisk målgruppe.
Grønne uddannelser og fremtidens kompetencebehov
En af de tendenser, der i høj grad har kunnet iagttages fra de to runder i 2021, har været
institutionernes øgede fokus på den grønne omstilling og bæredygtighed. Der er således
flere eksempler på, at institutionerne tager højde for at kvalificere både den nuværende
og fremtidige arbejdsstyrke til fremtidens kompetencebehov.
Vi er meget opmærksomme på, at grøn omstilling og bæredygtighed er flittigt brugte
buzzwords – også i en prækvalifikationssammenhæng. Der findes næsten ikke den
ansøgning om et nyt udbud, som ikke har et element af bæredygtighed indarbejdet. Vi
forventer, at vi i de kommende år vil se mange flere ansøgninger om nye uddannelser og
10
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
udbud med en grøn profil. For disse ansøgninger vil vi opfordre institutionerne til at
tydeliggøre, hvordan uddannelsen opfylder et behov inden for det bæredygtige område,
som ikke opfyldes af de eksisterende (grønne) uddannelser.
Når det er sagt, så har der været flere gode ansøgninger om efter- og videreuddannel-
sesforløb som f.eks. master i bæredygtige byggeprocesser, men også på det ordinære
område er der fokus på nye og supplerende kompetenceområder som f.eks. bachelor og
kandidat i bæredygtigt byggeri.
11
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2549735_0012.png
Prækvalifikation
5. Årets ansøgninger og
afgørelser i tal
Som udgangspunkt er der to årlige ansøgningsrunder om prækvalifikation
(forår/efterår). Dog var der en undtagelse i 2015, hvor der blev gennemført én ekstra
prækvalifikationsrunde, hvor det udelukkende var muligt at ansøge om prækvalifikation
af tekniske akademiuddannelser under hensyntagen til udmøntning af VEU-
puljemidlerne (voksen- og efteruddannelse).
På nuværende tidspunkt er der gennemført i alt 17 prækvalifikationsrunder siden
opstarten af ordningen den 1. oktober 2013. RUVU har i de 17 prækvalifikationsrunder
vurderet i alt 513 ansøgninger fordelt på 192 ansøgninger om nye uddannelser og 311
ansøgninger om nye udbud af eksisterende uddannelser, dubleringer, flytninger af
eksisterende uddannelsesudbud og fra efterårsrunden 2021 også 10 ansøgninger om
nye uddannelsesfilialer.
Uddannelses- og forskningsministeren godkender eller giver afslag på ansøgninger om
prækvalifikation på baggrund af RUVU’s vurderinger. Ministerens afgørelser ved
prækvalifikation 2013-2021 kan ses
her.
12
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2549735_0013.png
Prækvalifikation
5.1 Antal ansøgninger
Diagram 1 viser en oversigt over det samlede antal ansøgninger i de 17
ansøgningsrunder siden 2013 fordelt på hhv. nye uddannelser, nye udbud/dubleringer og
nye uddannelsesfilialer samt på hhv. godkendelse/afslag, mens tabel 1 viser de seneste
to ansøgningsrunder i 2021.
Diagram 1
Antal ansøgninger og afgørelser i alt fra 2013-2021 (17 ansøgningsrunder)
Nye uddannelsesfilialer
10
Nye uddannelser
131
57
4
Nye udbud, dubleringer og flytninger
206
103
2
0
50
100
150
200
250
300
350
Ansøgninger i alt
Godkendelse
Afslag
Afventer
Tabel 1
Antal ansøgninger og afgørelser 2021 (to ansøgningsrunder)
Ansøgninger – total
Nye uddannelser
Nye udbud af eksisterende
uddannelser
Dubleringer af udbud af
uddannelser
Flytninger
Nye uddannelsesfilialer
I alt
Godkendelse
13
14
7
1
10
45
Afslag
5
2
3
Afventer
4
I alt
22
17
2
12
1
10
10
6
61
13
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2549735_0014.png
Prækvalifikation
5.2 Geografisk fordeling af godkendte ansøgninger fra 2021
I figur 1 illustreres det, hvordan de godkendte ansøgninger i 2021 er fordelt geografisk,
opdelt efter ansøgningstype.
1
Figur 1
Placering af godkendte ansøgninger i forbindelse med prækvalifikation 2021
1
Der blev herudover godkendt en dublering af professionsbacheloruddannelsen som Maskinmester i Sisimiut i Grønland,
udbudt af Københavns Maskinmesterskole
14
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2549735_0015.png
Prækvalifikation
5.3 Uddannelsestyper
Diagram 2 viser fordelingen af ansøgninger på nye uddannelser på de forskellige uddannelsestyper i
2021. Som det ses, er der en overvægt af uddannelser udbudt af universiteterne (akademisk bachelor,
kandidat, akademiske overbygningsuddannelser og master). Det kan forklares med, at universiteternes
uddannelser normalt ikke udbydes eller dubleres mere end ét sted.
Diagram 2
Ansøgninger om nye uddannelser fordelt på uddannelsestyper ved prækvalifikation i 2021
Masteruddannelser
Kandidatuddannelser
Bacheloruddannelser
Professionsbacheloruddannelser (overbygning)
Professionsbacheloruddannelser
Erhvervsakademiuddannelser
Diplomuddannelser
Akademiske overbygningsuddannelser
0
1
1
1
2
2
1
1
1
2
1
6
4
2
3
4
5
6
7
8
9
Ansøgninger i alt
Godkendelse
Afslag
Afventer
Diagram 3 viser fordelingen af ansøgninger på uddannelsestyper i 2021. Som det ses er der en overvægt
af ansøgninger om professionsbacheloruddannelser efterfulgt af ansøgninger om
erhvervsakademiuddannelser.
Diagram 3
Ansøgninger om nye udbud/dubleringer/flytninger/nye uddannelsesfilialer fordelt på uddannelsestyper ved
prækvalifikation i 2021
Kandidatuddannelser
Bacheloruddannelser
Professionsbacheloruddannelser (overbygning)
Professionsbacheloruddannelser
Erhvervsakademiuddannelser
Akademiuddannelser
Diplomuddannelser
Akademiske overbygningsuddannelser
1 1
1 1
2
1
16
9
4
1
3
0
2
4
6
8
10
12
14
16
18
20
Ansøgninger i alt
Godkendelse
Afslag
Afventer
15
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2549735_0016.png
Prækvalifikation
5.4 Institutioner
Diagram 4 viser fordelingen af ansøgninger på institutionstyper i 2021.
Diagram 4
Indsendte ansøgninger fordelt på institutionstyper ved prækvalifikation i 2021
Erhvervsakademier
13
2
Kunstneriske uddannelsesinstitutioner
Maritime uddannelsesinstitutioner
3
Professionshøjskoler
18
2
Universiteter
0
11
5
10
6
15
6
20
25
Ansøgninger i alt
Godkendelse
Afslag
Afventer
16
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2549735_0017.png
Prækvalifikation
5.5 Hovedområder/fagområder
Diagram 5 viser ansøgninger og afgørelser om nye uddannelser fordelt på hovedområder ved
prækvalifikation 2021. Ansøgninger om nye uddannelser har med hensyn til hovedområder en overvægt
inden for naturvidenskab, samfundsvidenskab og det tekniske område. Diagram 6 viser ansøgninger og
afgørelser på fagområder for nye udbud, dubleringer og nye uddannelsesfilialer.
Diagram 5
Nye uddannelser fordelt på hovedområder ved prækvalifikation i 2021
Tekniske område
Maritime område
IT og teknik
Humaniora
Naturvidenskab
Samfundsvidenskab
Teknisk videnskab
0
1
1
1
1
2
3
5
1
2
3
4
5
6
7
8
2
3
2
1
Antal ansøgninger om nye uddannelser
Godkendelse
Afslag
Afventer
Diagram 6
Nye udbud, dubleringer og nye uddannelsesfilialer fordelt på fagområder ved prækvalifikation 2021
Merkantile område
Sundhedsfaglige område
Økonomiske område
Diplomingeniør
Forvaltning og administration
It-faglige område
Maritime område
Pædagogiske område
Samfundsfaglige område
Samfundsvidenskab
Teknik, produktion, service, m.v.
Teknisk videnskab
Tekniske område
0
1
1
1
1
2
1
1
1
4
5
5
4
1
2
4
2
4
2
3
4
Ansøgninger i alt
5
6
7
8
Godkendelse
Afslag
Afventer
17
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2549735_0018.png
Prækvalifikation
5.6 Indsigelser imod afslag om prækvalifikation 2021
Når institutionerne modtager et udkast til afslag på en ansøgning, har de ti hverdage til
at afgive en eventuel indsigelse. Til de i alt 10 afslag i årets to ansøgningsrunder er der
blevet indgivet 2 indsigelser.
Tabel 2
Indsigelser imod afslag om prækvalifikation 2021
Indsigelser
Erhvervsakademiuddannelser
Professionsbacheloruddannelser
(overbyg.)
Professionsbacheloruddannelser
Bacheloruddannelser
Kandidatuddannelser
Akademiuddannelser
Diplomuddannelser
Masteruddannelser
Maritime uddannelser
Akademisk overbygningsuddannelse (AO)
I alt
Afslag fastholdt
Afslag ændret til
godkendelse
I alt
1
1
1
1
1
1
18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2549735_0019.png
Prækvalifikation
6. Appendix: Oversigt over ansøgninger
2021
Oversigt over de endelige afgørelser på 61 ansøgninger om prækvalifikation – forår og efterår 2021
A. Nye uddannelser
Type
Kandidat
Kandidat
Kandidat
Kandidat
Kandidat
Kandidat
Master
Fagbetegnelse
Marin ingeniørvidenskab
Bæredygtige byggeprocesser
Visuelle studier og kunst-
pædagogik
Globale naturressourcer og
udvikling
Migration og Integration
Quantum Technologies and
Engineering
Arbejdsmiljøledelse
Ansøger
Danmarks Tekniske Universitet
Aalborg Universitet
Aalborg Universitet
Københavns Universitet
Roskilde Universitet
Aarhus Universitet
Syddansk Universitet
Udbudssted
Lyngby Campus
København
København
København
Roskilde
Aarhus
Odense
Sprog
Engelsk
Dansk
Engelsk
Engelsk
Engelsk
Engelsk
Dansk
Hovedområde
Teknisk videnskab
Teknisk videnskab
Humaniora
Naturvidenskab
Samfundsvidenskab
Naturvidenskab
Teknisk videnskab
Ministerens
afgørelse
Godkendelse
Godkendelse
Endnu ikke afgjort
Endnu ikke afgjort
Endnu ikke afgjort
Endnu ikke afgjort
Godkendelse
19
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2549735_0020.png
Prækvalifikation
Master
Master
Master
Master
Master
Master
Master
Akademisk
overbygnings-
uddannelse
Akademisk
overbygnings-
uddannelse
Akademisk
overbygnings-
uddannelse
Bachelor
Bachelor
Bæredygtigt byggeri
Teknologiledelse
Ansvarlig Virksomhedspraksis
Bæredygtigt byggeri
Intelligence og cyber studier
Intelligence og cyber studier
Forretningsudvikling
Aarhus universitet
Syddansk Universitet
Syddansk Universitet
Danmarks Tekniske Universitet
Syddansk Universitet
Syddansk Universitet
Copenhagen Business School
Aarhus
Odense
Odense
Lyngby Campus
Odense
Odense
Frederiksberg
Dansk
Engelsk
Dansk
Dansk
Engelsk
Dansk
Engelsk
Teknisk videnskab
Teknisk videnskab
Samfundsvidenskab
Teknisk videnskab
Samfundsvidenskab
Samfundsvidenskab
Samfundsvidenskab
Godkendelse
Afslag
Afslag
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Data stewardship
Københavns Universitet
København
Dansk
Naturvidenskab
Godkendelse
Akvatisk naturbeskyttelse- og
genopretning
Syddansk Universitet
Odense
Dansk
Naturvidenskab
Afslag
Bæredygtig styring og ret
Syddansk Universitet
Sønderborg
Engelsk
Samfundsvidenskab
Afslag
Kunstig Intelligens
Elektronik
Syddansk Universitet
Syddansk Universitet
Sønderborg
Odense
Engelsk
Dansk
Samfundsvidenskab
Teknisk videnskab
Afslag
Godkendelse
20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2549735_0021.png
Prækvalifikation
Bachelor
Professionsbachelor
Professionsbachelor
(overbygning)
Diplomuddannelse
Bæredygtige byggeprocesser
Aalborg Universitet
København
Frederikshavn
Kolding
Svendborg
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Teknisk videnskab
Maritime område
Tekniske område
IT og teknik
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Skibsteknik og Marin konstruktion MARTEC
Industriel 3D print
Maritim Drift og
Bæredygtig Udvikling
IBA Erhvervsakademi Kolding
SIMAC
C. Nye udbud af eksisterende uddannelser
Type
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Fagbetegnelse
Bioanalytisk diagnostik
Ansøger
University College Nordjylland
Udbudssted
Hjørring
Roskilde
Slagelse
Næstved
Næstved
Esbjerg
Sprog
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Hovedområde
Sundhedsfaglige område
Økonomiske område
Sundhedsfaglige område
Sundhedsfaglige område
Økonomiske område
Økonomiske område
Tekniske område
Ministerens
afgørelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Økonomi og Informationsteknologi Zealand
Sjællands Erhvervsakademi
Jordemoderkundskab
Radiografi
Finans
Finans
Urban landskabsingeniør
Professionshøjskolen Absalon
Professionshøjskolen Absalon
Zealand
Sjællands Erhvervsakademi
Erhvervsakademi SydVest
Erhvervsakademi Aarhus
Campus Sønderhøj,
Dansk
Viby J.
21
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2549735_0022.png
Prækvalifikation
Professionsbachelor
Professionsbachelor
(overbygning)
Professionsbachelor
(overbygning)
Erhvervsakademi-
uddannelse
Akademiuddannelse
Akademiuddannelse
Akademiuddannelse
Akademiuddannelse
Akademiuddannelse
It-arkitektur
Innovation og entrepreneurship
E-handel
Energiteknolog
Offentlig forvaltning og
administration
El-installation
Offentlig forvaltning og
administration
Offentlig forvaltning og
administration
Offentlig forvaltning og
administration
Københavns Erhvervsakademi
Erhvervsakademi SydVest
University College Nordjylland
Erhvervsakademi SydVest
UC SYD
IBA Erhvervsakademi Kolding
UC SYD
UC SYD
UC SYD
København
Esbjerg
Aalborg
Esbjerg
Haderslev
Kolding
Esbjerg
Kolding
Aabenraa
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Tekniske område
Økonomiske område
Økonomiske område
Tekniske område
Forvaltning og
administration
Teknik, produktion,
service mv.
Forvaltning og
administration
Forvaltning og
administration
Forvaltning og
administration
Godkendelse
Afslag
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Afslag
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
22
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2549735_0023.png
Prækvalifikation
D. Dubleringer af udbud af uddannelser
Type
Kandidat
Kandidat
Bachelor
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Erhvervsakademi-
uddannelse
Erhvervsakademi-
uddannelse
Fagbetegnelse
Erhvervsøkonomi
Jura
Jura
Radiografi
Pædagog
Jordemoderkundskab
Diplomingeniør i Software
Ergoterapi
Maskinmester
Sundhedsadministration
Sundhedsadministration
Ansøger
Syddansk Universitet
Syddansk Universitet
Syddansk Universitet
Københavns Professionshøjskole
Professionshøjskolen Absalon
Københavns Professionshøjskole
VIA University College
UC SYD
Københavns Maskinmesterskole
Professionshøjskolen Absalon
VIA University College
Udbudssted
Slagelse
Esbjerg
Esbjerg
Næstved
Holbæk
Slagelse
Viborg
Haderslev
Sisimiut
Roskilde
Viborg
Sprog
Engelsk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Hovedområde
Samfundsvidenskab
Samfundsvidenskab
Samfundsvidenskab
Sundhedsfaglige område
Pædagogiske område
Sundhedsfaglige område
Diplomingeniør
Sundhedsfaglige område
Maritime område
Samfundsfaglige område
Samfundsfaglige område
Ministerens
afgørelse
Afslag
Afventer
Afventer
Afslag
Godkendelse
Afslag
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
23
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2549735_0024.png
Prækvalifikation
E. Flytning af udbud af uddannelser
Type
Erhvervsakademi-
uddannelse
Fagbetegnelse
Erhvervsakademiuddannelse
inden for økonomi, eksternt
regnskab, revision og controlling
Ansøger
Udbudssted
Sprog
Hovedområde
Ministerens
afgørelse
Godkendelse
Copenhagen Business Academy
Fra Lyngby til City Dansk
Merkantile område
F. Nye uddannelsesfilialer
Type
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Professionsbachelor
(overbygning)
Erhvervsakademi-
uddannelse
Erhvervsakademi-
udannelse
Fagbetegnelse
Lærer i folkeskolen
Sygepleje
Lærer i folkeskolen
Lærer i folkeskolen
Innovation og entrepreneurship
Serviceøkonom AK
Finansøkonom AK
Ansøger
UCL Erhvervsakademi og Professions-
højskole
VIA University College
UCL Erhvervsakademi og Professions-
højskole
VIA University College
Copenhagen Business Academy
UCL Erhvervsakademi og Professions-
højskole
Copenhagen Business Academy
Udbudssted
Fredericia
Herning
Svendborg
Holstebro
Rønne
Svendborg
Hillerød
Sprog
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Hovedområde
Pædagogiske område
Sundhedsfaglige område
Pædagogiske område
Pædagogiske område
Økonomiske område
Merkantile område
Merkantile område
Ministerens
afgørelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
24
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2549735_0025.png
Prækvalifikation
Erhvervsakademi-
uddannelse
Erhvervsakademi-
uddannelse
Erhvervsakademi-
uddannelse
Finansøkonom AK
Datamatiker AK
Datamatiker AK
Zealand
Sjællands Erhvervsakademi
Erhvervsakademi SydVest
Copenhagen Business Academy
Holbæk
Tønder
Rønne
Dansk
Dansk
Dansk
Merkantile område
It-faglige område
It-faglige område
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
25