Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 91
Offentligt
2548704_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Orientering om ministerrådsmøde (uddannelse) den 5. april 2022.
Der afholdes møde i EU's ministerråd for uddannelse den 5. april 2022. Der for-
ventes at skulle:
Vedtages rådshenstilling om brobygning med henblik på et effektivt euro-
pæisk samarbejde om videregående uddannelse
Vedtages rådskonklusioner om en europæisk strategi styrkende videregå-
ende uddannelsesinstitutioner for Europas fremtid
Vedtages rådskonklusioner om styrkelse af læreres og underviseres mobili-
tet, særligt europæisk mobilitet, under deres grund- og efteruddannelse
Afholdes en politisk drøftelse om styrkelse af krisestyring og foregribelse i
det europæiske uddannelsesområde
Rådshenstilling om brobygning med henblik på et effektivt europæisk samarbejde
om videregående uddannelse
Regeringen støtter vedtagelsen af rådshenstillingen om brobygning med henblik
på et effektivt europæisk samarbejde om videregående uddannelse.
Regeringen mener, at samarbejdet om videregående uddannelser i Europa ikke
skal føre til uønsket ensretning og harmonisering af de nationale uddannelsessy-
stemer. Der må ikke blive rykket ved institutionernes autonomi eller national kom-
petence.
I formandskabets forslag til kompromistekst er det for regeringen centralt, at der
nu i modsætning til i Kommissionens oprindelige forslag ikke indgår en forpligtelse
på at indføre en europæisk grad samt en juridisk vedtægt for europæiske universi-
teter.
For regeringen er det vigtigt, at der foretages en afdækning af behov, gevinster
samt risici ved eventuelle nye instrumenter, at eventuelle yderligere skridt skal
godkendes af rådet, samt at der i rådshenstillingen klart fremhæves frivillighed
samt respekt for subsidiaritetsprincippet og institutionel autonomi. Ligeledes finder
regeringen det positivt, at der i den proces betones brugen af eksisterende instru-
menter fra Bologna-processen.
Regeringen vil ikke forpligte sig på nye instrumenter uden at kende de nærmere
implikationer heraf for det danske videregående uddannelsessystem. Anvendelse
24. marts 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 91: Orientering om ministerrådsmøde (uddannelse) den 5. april 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2548704_0002.png
af eventuelle nye instrumenter skal være baseret på frivillighed og må ikke blive et
krav for institutioners deltagelse i Erasmus+ og Horizon Europe.
Regeringen vil i den videre proces have fokus på, at dette efterleves fra Kommissi-
onens side.
For så vidt angår udviklingen af europæiske rammer for akkreditering, finder rege-
ringen det ligeledes vigtigt, at der er tale om en proces baseret på frivillighed, som
det hidtil har været tilfældet i Bologna processen og med samtidig opretholdelse af
den nationale kompetence.
Endelig finder regeringen det vigtigt, at kompromisforslaget omtaler en invitation til
medlemsstater om at informere Kommissionen om eventuelle opfølgende tiltag
frem for udarbejdelse af nationale handlingsplaner som oprindeligt foreslået.
Regeringen støtter internationalt samarbejde mellem videregående uddannelses-
institutioner, men rammerne herfor skal fortsat være op til de enkelte medlemssta-
ter at fastsætte nationalt.
Rådskonklusioner om en europæisk strategi styrkende videregående uddannel-
sesinstitutioner for Europas fremtid
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne.
Særligt hilses styrket synergi mellem forskning, innovation og videregående ud-
dannelser på EU niveau velkomment. Regeringen finder, at størstedelen af tilta-
gene positivt bygger videre på de eksisterende indsatser og programmer, samt
følger det hidtidige omdrejningspunkt om vidensdeling og erfaringsudveksling.
Regeringen mener, at samarbejdet om videregående uddannelser i Europa ikke
skal føre til uønsket ensretning og harmonisering af de nationale uddannelsessy-
stemer. Der må ikke blive rykket ved institutionernes autonomi eller national kom-
petence.
Regeringen finder det vigtigt, at det af rådskonklusionerne fremgår, at yderligere
skridt i retning af eventuelle frivillige institutionaliserede samarbejdsinstrumenter
samt en mulig fælles grad baseret på europæiske kriterier, skal ske med respekt
for subsidiaritetsprincippet og institutionel autonomi samt kræver beslutning herom
i rådet. I det opfølgende arbejde, der igangsættes af Kommissionen, vil regeringen
have fortsat fokus på, at dette efterleves.
Regeringen vil ikke forpligte sig på nye instrumenter uden at kende de nærmere
implikationer heraf for det danske videregående uddannelsessystem. Anvendelse
af eventuelle nye instrumenter skal være baseret på frivillighed og må ikke blive et
krav for institutioners deltagelse i Erasmus+ og Horizon Europe.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 91: Orientering om ministerrådsmøde (uddannelse) den 5. april 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2548704_0003.png
Regeringen støtter internationalt samarbejde mellem videregående uddannelses-
institutioner, men rammerne herfor skal fortsat være op til de enkelte medlemssta-
ter at fastsætte nationalt.
Rådskonklusioner om styrkelse af læreres og underviseres mobilitet, særligt euro-
pæisk mobilitet, under deres grund- og efteruddannelse
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne, idet regeringen finder det
vigtigt at skabe øget mulighed for udlandsophold inden for læreres og undervise-
res grund- og efteruddannelser. Særligt finder regeringen, at mobilitet for lærere
og undervisere kan være af stor værdi for undervisere i sprog.
Politisk drøftelse om styrkelse af krisestyring og foregribelse i det europæiske ud-
dannelsesområde
Regeringen støtter fokus på debatten. Regeringen vil fremhæve, at covid-19 kri-
sen viste værdien af koordination mellem medlemsstaterne i forhold til at have ad-
gang til opdateret information om den aktuelle situation på uddannelsesområdet i
de enkelte lande samt erfaringsudveksling om konkrete tiltag til at håndtere de ud-
fordringer der opstod. Ligeledes er der aktuelt en klar værdi i at videndele om nati-
onale tiltag til at håndtere adgang til uddannelse for ukrainske flygtninge.
Regeringen vil i det lys understrege vigtigheden af hurtigt at kunne etablere et fæl-
les europæisk forum for koordination om uddannelse i konkrete kriser. Nøgleordet
her vil være fleksibilitet, og det konkrete set-up vil i høj grad afhænge af typen af
krise. Regeringen vil desuden fremhæve, at erfaringerne fra særligt covid-19 viser,
at der også er begrænsninger i et EU set-up, hvor udfordringen i at koordinere
mellem 27 medlemsstater hæmmer muligheden for hurtig respons. Det er vigtigt,
at der er fokus på merværdi. Der må ikke blive tale om unødigt ressourcetræk og
”koordination
for koordinationens egen skyld”.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Bilag: Samlenotat til rådsmødet den 5. april 2022
Side 3/3