Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22, Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 90, BUU Alm.del Bilag 132
Offentligt
1
Hvorfor er det så svært at udvikle
”Skolen
for Alle”?
Mangler vi viden? Spilder vi ressourcer? Hvad med PPR?
af Bjarne Nielsen, formand for Pædagogiske Psykologers Forening
Artiklen omhandler problemet med, at det er svært at lave faglig udvikling i folkeskolen i forhold til
at udvikle
”Skolen for alle”. PPR’s rolle i den forbindelse beskrives. De mange udviklingsprojekter
gennem de seneste 40 år har ikke sat sig varige spor i hverdagen på trods af engagement og
ihærdig indsatser. Der er fortsat 15-20% af eleverne, der ikke får et tilstrækkeligt udbytte af
skolegangen. Det er disse elever, der er PPR’s målgruppe.
Der gennemgås et antal mulige forklaringer fra folkeskolen generelt
og fra PPR’s virksomhed. Her
konkluderes bl.a., at vi fra forskning ikke mangler viden om, hvordan den gode skole skal indrettes.
Til gengæld mangler vi forskningsmæssig viden om barriererne for udvikling samt om, hvordan de
overkommes.
Opmærksomheden henledes på, at dagsordenen for udvikling i folkeskolen i væsentlig grad tager
udgangspunkt i de 80% behov, dvs. de mest ressourcestærke. Der sættes fokus på vigtigheden af, at
udvikling i skolen altid må tage udgangspunkt i de 15-20% behov. Det vil de ressourcestærke også
kunne profitere af. Samtidig er det nødvendigt, at udviklingsinitiativer og ændrede arbejdsformer
indarbejdes mere langsigtet, og at ledelsen sikrer vedholdenhed i arbejdet, så de nye arbejdsformer
indarbejdes og grundfæstes. Endelig må fokus fra PPR mv. altid være på, at læreren i
klasseværelset i praksis skal kunne profitere af samarbejdet i sin undervisning.
Indledning
Det er svært at lave faglig udvikling, der virker i forhold til eleverne
Jeg har som ledende skolepsykolog og børne- og ungechef været beskæftiget med udvikling i
folkeskolen siden midt i 1970’erne. Siden 1981 har jeg desuden deltaget i udviklingen på landsbasis
på baggrund af mit engagement i foreningsmæssigt arbejde i såvel Danmarks Lærerforening som i
Pædagogiske Psykologers Forening.
På baggrund heraf udgav jeg i 2002 min diplomopgave fra Forvaltningshøjskolen omhandlende
vanskelighederne ved at gennemføre faglig udvikling i folkeskolen gennem de seneste 25 år
(Nielsen 2002a). Efterfølgende gennemførte jeg den samme analyse i forhold til folkeskolens
specialundervisning (Nielsen 2002b).
Set fra et PPR-perspektiv kan jeg nu 17 år senere konstatere, at der fortsat er mindst 15–20% af
folkeskolens elever, som ikke får et tilfredsstillende skoleudbytte
–
som det også var tilfældet i
begyndelsen af 1980’erne, jfr. nedenstående.
PPR og skolen
Artiklen omhandler det forhold, at vi tilsyneladende ikke formår at reducere antallet af elever, der
ikke får et optimalt udbytte af skolegangen og dermed får indarbejdet
”Skolen for alle”
for flest
mulige elever. De 15–20% af eleverne, der fortsat ikke profiterer tilstrækkeligt af skolegangen, har
sikkert undergået forandringer siden for 40 år siden
–
og måske er problemerne blevet mere
massive. I dag har vi helt nye kategorier i form af fx Autisme, ADHD, OCD, angst, depression,
skolefravær
–
og stadig læseområdet. Vi har også flere med to-sproglig baggrund.
Disse 15-20%
af eleverne har gennem hele perioden været PPR’s målgruppe. Det er derfor PPR-