Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22, Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 90, BUU Alm.del Bilag 132
Offentligt
1
19.marts, 2022
Folketingets Uddannelsesudvalg
Folkeskolen har behov for læreruddannede psykologer
Det kommunale PPR-system blev udviklet i 1972 med centrale krav om tværfaglighed i form af
konsulenter med lærerbaggrund på de vigtige områder som læsning, adfærd og specialklasser.
Psykologmæssigt var der to ansættelsesmåder i forhold til kvalifikationer. Læreruddannede
psykologer (cand-pæd.psyk. eller cand.psyk.) blev ansat i skolepsykologstillinger, og psykologer
uden læreruddannelse kunne ansættes i kliniske psykologstillinger. Dette krævede en kommunal
plan for uddannelse inden for det kliniske område af såvel teori som praksis inden for det
børnepsykiatriske område. Planen skulle i hvert enkelt tilfælde godkendes af
Undervisningsministeriet.
Det betød, at alle psykologer frem til psykologloven i 1993 var enten specialist i skolen eller havde
klinisk psykologisk uddannelse og erfaring. Fordelingen af antallet var omkring 3 til 1, og hver
skole rådede over sin egen skolepsykolog i et tidsrum hver uge som skolens psykolog.
1200 generalistpsykologer!
Efter 1993 blev alle psykologer ansat i psykologstillinger uden krav om særlig specialistviden. Alle
bliver på et tidspunkt autoriseret, men autorisationsuddannelsen er også en generalistuddannelse, så
vi er ved at nærme os en situation, hvor der er 1200 generalistpsykologer ansat i folkeskolen
–
uden
hverken folkeskolebaggrund/erfaring eller klinisk-psykologiske erfaring og uddannelse! Der er
åbenbart opstået en myte om, at cand.psyk’er –
med eller uden autorisation automatisk er i stand til
at varetage klinisk-psykologiske arbejdsopgaver med behandling. Det er jo slet ikke tilfældet, og det
er meget uheldigt for de involverede børn, der har brug for hjælp til få det bedst mulige udbytte af
skolegangen
–
uden at skulle henvises til diverse psykologbehandlingstiltag.
Vi ved, at en stor del af de universitetsuddannede psykologer ikke er særligt interesserede i at
arbejde på PPR og kun bliver der, indtil de er autoriserede. Folkeskolen kan ikke bruge den store
udskiftning af psykologer til noget.
Det er dybt problematisk for de svageste elever, at der er så mange psykologer, der primært er
interesserede at udrede dem individuelt og tage stilling til specialindsats
–
eventuelt inden for
psykiatrien. I stedet for at interessere sig for at medvirke til at udvikle skolen og dens undervisning
gennem at medvirke til at ruste lærerne og bakke dem løbende op i deres vigtige arbejde i
klasseværelset med at indrette undervisningen til de elever, der findes der.
Jeg medsender en artikel, der uddyber og begrunder påstandene i dette indlæg.
Der er ikke brug for 1200 psykologer til at udskille børn til særtiltag. Hvis det er den primære
opgave, vil det helt sikkert være en stor fordel at halvere dette antal. Det har bombet PPR tilbage til
tiden før 1972, hvor det også var den primære opgave at udskille børn til særforanstaltninger. Men
der var mindre end 100 psykologer til dette arbejde, og de fik også tid til vigtig forskning.