Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 89
Offentligt
2545296_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
1. marts 2022
2022 - 1166
bisahj
Samråd i UFU den 15. marts 2021– Spørgsmål F stillet efter
ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl(DF) Hans Kristian
Skibby (UFG).
Spørgsmål F
"Mener
ministeren, set i lyset af PET’s vurdering af spionagetruslen mod
Danmark, at det giver mening at stramme loven, så udlændinge fra ud-
valgte lande eksempelvis ikke kan blive ansat i en højtstående stilling i en
videnstung dansk virksomhed eller investere i bestemte typer virksomheder
i Danmark?”
Vi er selvfølgelig bekendt med Danmark er en lille åben øko-
nomi. Vi er enormt afhængige af at vi kan handle på tværs af
grænser det er også den samhandel, der langt hen ad vejen er
hele bagtæppet for at vi har økonomien for skabe et fantastisk
dejligt godt land at bo i.
Men det er klart når vi har brug for den åbenheden kræver
også, at vi værner os mod sikkerhedsmæssige trusler som kan
komme med eksempel spionage. Og så bliver virkeligheden
sådan som den altid er langt mere kompliceret end den over-
skrift det at værne sig mod spionage er, lidt mere kompliceret
end at udelukke mystiske personer.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 89: Talepapir fra det åbne samråd med uddannelses- og forskningsministeren og erhvervsministeren om en bredere indsats for at imødegå udenlandsk industrispionage og påvirkningskampagner på danske universiteter, jf. UFU alm. del – samrådsspm. C-G.
2/7
Og det siger jeg fordi i de senere år har vi set en tendens til,
at udenlandske investeringer i EU bliver rettet mod nye mar-
keder og strategiske aktiver
det kan være kritisk infrastruk-
tur, det kan være videnstunge virksomheder. Og det kan være
bekymrende, hvis den investoren, som står bag opererer un-
der statslig indflydelse for eksempel.
Derfor er det afgørende, at vi er opmærksomme her. At vi har
de rette værktøjer. For brodne kar kan komme alle steder fra.
[Besvarelse af spørgsmål F]
I det her spørgsmål som har fået titlen F, der
bliver jeg
spurgt, om jeg i lyset af PET's vurdering af spionagetruslen i
Danmark vil stramme investeringsscreenings-loven. Spør-
gerne foreslår også, at man kunne sikre, at udlændinge fra
udvalgte lande ikke kan blive ansat i højtstående stillinger i
en videnstung virksomhed i Danmark.
Først og fremmest er det vigtigt for mig, også at understreger
som det er blevet gjort, at vi som regeringen tager spionage
meget alvorligt. Og vi deler PET's bekymring i forhold til
fremmede staters spionagevirksomhed i Danmark
også i re-
lation til udenlandske investeringer.
Fordi vi
gennem investeringerne
kan risikere, at der po-
tentielt kan være fremmede magter som kan få fingrene i den
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 89: Talepapir fra det åbne samråd med uddannelses- og forskningsministeren og erhvervsministeren om en bredere indsats for at imødegå udenlandsk industrispionage og påvirkningskampagner på danske universiteter, jf. UFU alm. del – samrådsspm. C-G.
2545296_0003.png
3/7
teknologi, som danske virksomheder udvikler. Og at de gen-
nem joint ventures med danske forskningsinstitutioner får ad-
gang til dansk viden.
Og dét kan være en trussel mod det danske samfund, hvis den
udenlandske part har det man kunne kalde
”bagvedliggende
ikke-kommercielle hensigter og hvis den udenlandske part er
under statslig indflydelse”.
Eller sagt på en anden måde: Hvis det er fremmede magter,
der har urent mel i posen, så kan vi have et problem.
Blandt andet derfor fremsatte jeg på vegne af regeringen for-
slag til lov om screening af visse udenlandske investeringer i
Danmark for et år siden.
Investerings-screenings-loven, som den siden er blevet kaldt,
blev vedtaget nu med et bredt flertal i Folketinget. Det vil jeg
gerne kvittere for det er en rigtig vigtig lov at få vedtaget. Og
det er Erhvervsstyrelsen, der administrerer den i dag sammen
med en række andre myndigheder, herunder efterretningstje-
nesterne.
Screenings-ordningen omfatter alle virksomheder registreret
i Danmark
uanset hvordan de er organiseret. Ordningen
omfatter også offentlige myndigheder og institutioner inden
for kritisk infrastruktur og forskningsinstitutioner, når de la-
ver joint ventures med udenlandske parter.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 89: Talepapir fra det åbne samråd med uddannelses- og forskningsministeren og erhvervsministeren om en bredere indsats for at imødegå udenlandsk industrispionage og påvirkningskampagner på danske universiteter, jf. UFU alm. del – samrådsspm. C-G.
2545296_0004.png
4/7
Og så er der ekstra opmærksomhed på virksomheder inden
for særligt følsomme områder. Her skal den udenlandske part
søge om tilladelse, inden man kan gennemføre sin investerin-
gen. Det gælder blandt virksomheder, der fremstiller eller ud-
vikler kritisk teknologi.
Det betyder, at en del investeringer og aftaler vil være ulov-
lige for den udenlandske part uden en tilladelse fra Erhvervs-
styrelsen.
Og Erhvervsstyrelsen kan foretage en konkret vurdering af
de øvrige typer virksomheder, så de kan underlægges samme
undersøgelser.
Så det er for at sige, at vi har en ganske grundig kontrol med
investeringer mv. allerede som vilkårene er i dag. Især, når
det gælder udenlandske investeringer og aftaler med videns-
tunge danske virksomheder.
Men det er også vigtigt at understrege, at investerings-scree-
nings-loven
ikke
er rettet mod et eller flere bestemte tredje-
lande. For en screenings-ordning, der forbyder investeringer
fra bestemte lande, ville give en forskelsbehandling af tred-
jelande.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 89: Talepapir fra det åbne samråd med uddannelses- og forskningsministeren og erhvervsministeren om en bredere indsats for at imødegå udenlandsk industrispionage og påvirkningskampagner på danske universiteter, jf. UFU alm. del – samrådsspm. C-G.
5/7
Og den forskelsbehandling vil være i strid med vores forplig-
telser, internationalt og i EU.
Derfor er kontrollen rettet bredere mod den trussel, som visse
udenlandske investeringer og aftaler kan udgøre
hvis de
udenlandske parter har sikkerhedstruende hensigter.
Med den danske screeningsordning, der foretager vi en kon-
kret og individuel vurdering af hver eneste sag, der behandles
efter loven
uanset hvilken nationalitet, der ligger bag inve-
steringen
Dermed har vi med vores screeningsordningen fået et effek-
tivt værktøj i forhold til det foranderlige trusselsbillede.
Til gengæld sikrer loven, at vi kan gribe ind over for investe-
ringer og aftaler, der udgør en sikkerhedsmæssig trussel mod
Danmark.
Det giver os muligheden for at afbøde en trussel. Enten ved
at fastsætte nærmere krav til investeringen eller aftalen
eller
ved i sidste instans helt at forbyde, at den kan gennemføre på
dansk jord.
I forhold til det andet element af spørgsmål F omkring
ansæt-
telser,
så er de ikke i sig selv omfattet af screeningsloven. Det
hører under den almindelige ledelsesretten, at arbejdsgivere
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 89: Talepapir fra det åbne samråd med uddannelses- og forskningsministeren og erhvervsministeren om en bredere indsats for at imødegå udenlandsk industrispionage og påvirkningskampagner på danske universiteter, jf. UFU alm. del – samrådsspm. C-G.
2545296_0006.png
6/7
må ansætte den arbejdskraft, de vil. Der er i dag ikke særlig
krav til bopæl eller statsborgerskab for ledelsesmedlemmer
eller almindelige medarbejdere.
Derfor er det bestyrelsen i den enkelte virksomhed, der må
sikre sig, at den, som bliver ansat, også varetager virksomhe-
dens interesser.
Virksomheden har også selv nogle muligheder i forhold til
ansatte. For eksempel kan de pålægge ansatte tavshedspligt,
hvis medarbejderen har adgang til fortrolig viden om virk-
somheden.
Justitsministeren har oplyst, at PET tilbyder myndigheder,
men også virksomheder og institutioner sikkerhedsrådgiv-
ning om forebyggelse og håndtering af spionagetruslen i
form af briefinger og det kan også være konkrete kurser. PET
står også til rådighed med rådgivning ved henvendelser om
konkrete sikkerhedsbrud eller mistænkelig adfærd.
Til gengæld er der nogle begrænsninger i forhold til hvilke
personer, der kan deltage i ledelsen. Blandt andet må en per-
son
uanset nationalitet - ikke deltage i ledelsen i et kapital-
selskab, hvis de er frakendt retten til at deltage i ledelse af en
erhvervsvirksomhed i Danmark eller i udlandet.
Det kan vi eventuelt, hvis der er interesse for det få lavet et
mere skriftlig materiale, der også bore den mulighed ud. Det
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 89: Talepapir fra det åbne samråd med uddannelses- og forskningsministeren og erhvervsministeren om en bredere indsats for at imødegå udenlandsk industrispionage og påvirkningskampagner på danske universiteter, jf. UFU alm. del – samrådsspm. C-G.
7/7
er en delkomponent af det her spørgsmål. Det oversender vi
meget gerne.
For at runde af kan jeg sige, at der er ingen tvivl om, at spio-
nage og sikkerhedsmæssige trusler er en risiko ved visse
udenlandske investeringer. Men det er mere kompliceret end
bare at blackliste enkelte lande.
Derfor er det vigtigt, at vi har den her brede i vores screening.
Investeringsscreeningsloven i dag er et stærk redskab til at
gøre lige præcis det. Og en grundig kontrol, der samtidig kan
bevare åbenheden i Danmark er også noget vi får med vores
investeringsscreeningslov. Så i det hele taget mener jeg, at vi
i dag har fået etableret en god balance mellem sikkerhed på
den ene side, men også et attraktivt dansk investeringsklima,
der er i stand til at tiltrække udenlandske investering på den
anden side. Og den balance er
for at vende tilbage til min
indledning
rigtig vigtig for en lille åben økonomi, der ba-
serer sig på samhandel, og det vil vi blive ved med at gøre i
mange år fremover.
Tak.