Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 84
Offentligt
UDKAST
Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del - Bilag 84
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af SU-loven
(Forhøjelse af fribeløb)
§1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. august 2017, som ændret
bl.a. ved lov nr. 464 af 29. april 2019 og senest ved § 1 i lov nr. 2400 af
14. december 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 24, stk. 1, nr. 1,
ændres »8.846 kr. (2019-niveau)« til: »13.178 kr.
(2022-niveau)«.
2.
I
§ 24, stk. 1, nr. 2,
ændres »13.375 kr. (2019-niveau)« til: »17.876 kr.
(2022-niveau)«.
§2
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
Stk. 2. Loven har virkning for den endelige tildeling af uddannelsesstøtte,
jf. SU-lovens § 30, for støtteåret 2023 og senere.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 84: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven (forhøjelse af fribeløb), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til hensigt at hæve fribeløbet med 4.000 kr., dvs. til
13.178 kr. pr. måned (i måneder med SU) for uddannelsessøgende på ung-
domsuddannelserne og til 17.876 kr. pr. måned (i måneder med SU) for
uddannelsessøgende på videregående og private uddannelser med virkning
fra og med støtteåret 2023.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Forhøjelse af fribeløbet med 4.000 kr.
2.1.1. Gældende ret
En af betingelserne for at modtage SU er, at den uddannelsessøgendes ind-
komst ikke overstiger et nærmere angivet beløb, det såkaldte årsfribeløb
eller uddannelsesfribeløb. Årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet er
sammensat af månedlige fribeløb, og størrelsen heraf afhænger af den ud-
dannelsessøgendes situation i hver enkelt måned. Dette følger af SU-lo-
vens kapitel 6, jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. marts 2017.
SU udbetales med foreløbige beløb i støtteåret. Støtten tildeles med ende-
lige beløb efter støtteårets afslutning, jf. § 28 i SU-loven. Den endelige til-
deling sker efter udgangen af hvert støtteår i forbindelse med indkomst-
kontrollen. Her sammenholder Uddannelses- og Forskningsstyrelsen den
uddannelsessøgendes egenindkomst i støtteåret, jf. § 23 i SU-loven, med
årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet, jf. § 24. Overskrider egenind-
komsten den uddannelsessøgendes årsfribeløb eller uddannelsesfribeløb,
skal den uddannelsessøgende tilbagebetale en del af eller hele den mod-
tagne støtte. Dette følger af SU-lovens kapitel 7.
SU ydes uden for klippekortet til uddannelsessøgende i ungdomsuddan-
nelse og inden for klippekortet til uddannelsessøgende i videregående og
privat uddannelse. Med klippekort henvises til, at der til videregående eller
privat uddannelse stilles et begrænset antal måneder med SU til rådighed
(klippekortet), hvor en måneds SU tæller som et klip.
I måneder, hvor den uddannelsessøgende modtager SU, gælder det laveste
månedlige fribeløb. For uddannelsessøgende, der modtager SU uden for
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 84: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven (forhøjelse af fribeløb), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
klippekortet, er det laveste fribeløb 9.178 kr. (2022-niveau), jf. SU-lovens
§ 24, stk. 1, nr. 1. For uddannelsessøgende, der modtager SU inden for
klippekortet, er det laveste fribeløb 13.876 kr. (2022-niveau), jf. SU-lovens
§ 24, stk. 1, nr. 2.
Herudover gælder det mellemste fribeløb på 20.329 kr. (2022-niveau) i de
måneder, hvor den uddannelsessøgende har fravalgt SU, har orlov fra ud-
dannelsen, er i lønnet praktik som en del af uddannelsen eller konkret løn-
nede projektorienterede forløb i udlandet, der ikke giver ret til SU, eller er
erklæret studieinaktiv. Det højeste fribeløb på 39.128 kr. (2022-niveau)
gælder i måneder, hvor den uddannelsessøgende er uden for uddannelse,
ikke har flere klip til en videregående uddannelse og ikke modtager slutlån
eller ikke opfylder grundlæggende betingelser for retten til uddannelses-
støtte, herunder aldersbetingelsen m.v. Det følger af SU-lovens § 24, stk. 2
og 3.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med henblik på at give bedre muligheder til de uddannelsessøgende, der
ønsker at arbejde mere ved siden af uddannelsen i de perioder, hvor de
modtager SU, foreslås det at ændre SU-loven således, at de laveste fribe-
løb forhøjes med 4.000 kr. (2022-niveau) pr. måned med virkning fra og
med indkomstkontrollen for støtteåret 2023, der foretaget i 2024.
Formålet med lovforslaget er at øge arbejdsudbuddet, da uddannelsessø-
gende, der modtager SU, og som i dag ligger tæt på fribeløbsgrænsen, vil
få øget økonomisk incitament til at arbejde ved siden af uddannelsen.
Det laveste fribeløb for uddannelsessøgende, der modtager SU uden for
klippekort (ungdomsuddannelser mv.), vil herefter udgøre 13.178 kr.
(2022-niveau) pr. måned i måneder med SU. For uddannelsessøgende, der
modtager SU inden for klippekortet (videregående og privat uddannelse),
vil det laveste fribeløb herefter udgøre 17.876 kr. (2022-niveau) pr. måned
i måneder med SU.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
Forslaget vil medføre øgede SU-udgifter. Det skyldes dels, at den uddan-
nelsessøgende, der har fravalgt SU på grund af indkomst, der ligger over
den nuværende fribeløbsgrænse, efter forhøjelsen af fribeløbet med 4.000
kr., kan tilvælge SU, dels at det forventes at forhøjelsen af fribeløbsgræn-
sen vil medføre, at færre uddannelsessøgende modtager et tilbagebeta-
lingskrav.
3
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 84: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven (forhøjelse af fribeløb), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Samtidig er det lagt til grund, at det vil øge arbejdsudbuddet, da uddannel-
sessøgende, som i dag ligger tæt på fribeløbsgrænsen, vil få øget økono-
misk incitament til at arbejde ved siden af uddannelsen.
Samlet set skønnes forslaget at medføre et negativt provenu efter skat, til-
bageløb og adfærd på ca. 20 mio. kr. årligt – og at øge arbejdsudbuddet
med ca. 300 fuldtidspersoner.
Lovforslaget har ingen implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … 2022 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger, Akademikerne, Akademisk Arkitektforening,
Dansk Magisterforening, Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervs-
skoler og –Gymnasier, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske
Handicaporganisationer, Danske Landbrugsskoler, Danske Professionshøj-
skoler, Danske SOSU-skoler, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Uni-
versiteter, Det Centrale Handicapråd, Digitaliseringsstyrelsen, Djøf, Er-
hvervsskolernes Elevorganisation, Foreningen af Danske Lægestuderende,
Frit Forum – Socialdemokratiske Studerende, Ingeniørforeningen IDA, In-
stitut for Menneskerettigheder, Landssammenslutningen af Handelsskole-
elever, Lærerstuderendes Landskreds, Pædagogstuderendes Landssam-
4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 84: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven (forhøjelse af fribeløb), fra uddannelses- og forskningsministeren
2539543_0005.png
UDKAST
menslutning, Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle uddannel-
ser, Rektorkollegiet for de maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Sam-
menslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende, Studenterrådgivnin-
gen, Studievalg Danmark, Sygeplejestuderendes Landssammenslutning,
Udbetaling Danmark og Ungdommens Uddannelsesvejledning.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud- Negative konsekvenser/mer-
gifter (hvis ja, angiv om-
udgifter (hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »Ingen«) fang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regi-
oner
De økonomiske konsekvenser
ved lovforslaget skønnes at
være 20 mio. kr. årligt som
følge af udgifter til udbetaling
af SU samt færre indtægter i
forbindelse med færre rejste
indkomstkontrolkrav.
Lovforslaget har ingen imple-
menteringskonsekvenser for
det offentlige. Lovforslaget
følger principperne for digita-
liseringsklar lovgivning.
Implementeringskonse-
Ingen
kvenser for stat, kommuner
og regioner
Økonomiske konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekven- Ingen
ser for erhvervslivet
Administrative konsekven- Ingen
ser for borgerne
Klimamæssige konsekven- Ingen
ser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
5
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 84: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven (forhøjelse af fribeløb), fra uddannelses- og forskningsministeren
2539543_0006.png
UDKAST
Miljø- og naturmæssige Ingen
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de principper
for implementering af er-
hvervsrettet EU-regulering/
Går videre end minimums-
krav i EU-regulering (sæt
X)
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 84: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven (forhøjelse af fribeløb), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af SU-lovens § 24, stk. 1, nr. 1, at det laveste fribeløb udgør
8.846 kr. (2019-niveau) for uddannelsessøgende, der modtager SU uden
for klippekortet. Dette svarer til 9.178 kr. pr. måned i 2022-niveau.
Det laveste fribeløb gælder i de måneder, hvor den uddannelsessøgende
modtager SU.
Det foreslås at ændre
§ 24, stk. 1, nr. 1,
således, at det laveste fribeløb for
uddannelsessøgende, der modtager SU uden for klippekortet, udgør 13.178
kr. (2022-niveau).
Det er hensigten med den foreslåede forhøjelse af fribeløbet at give bedre
muligheder til de uddannelsessøgende, der ønsker at arbejde mere ved si-
den af uddannelsen.
Med forslaget vil uddannelsessøgende i ungdomsuddannelse mv. derved få
mulighed for at have en indkomst på 4.000 kr. mere ved siden af uddannel-
sen i de måneder, hvor de uddannelsessøgende modtager SU, uden at blive
mødt af et indkomstkontrolkrav efter støtteårets afslutning.
Til nr. 2
Det følger af SU-lovens § 24, stk. 1, nr. 2, at det laveste fribeløb udgør
13.375 kr. (2019-niveau) for uddannelsessøgende, der modtager SU inden
for klippekortet. Dette svarer til 13.876 kr. pr. måned i 2022-niveau.
Det laveste fribeløb gælder i de måneder, hvor den uddannelsessøgende
modtager SU.
Det foreslås at ændre
§ 24, stk. 1, nr. 2,
således, at det laveste fribeløb for
uddannelsessøgende, der modtager SU inden for klippekortet, udgør
17.876 kr. (2022-niveau).
Det er hensigten med den foreslåede forhøjelse af fribeløbet at give bedre
muligheder til de uddannelsessøgende, der ønsker at arbejde mere ved si-
den af uddannelsen.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 84: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven (forhøjelse af fribeløb), fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Med forslaget vil uddannelsessøgende i videregående uddannelse derved
få mulighed for at have en indkomst på 4.000 kr. mere ved siden af uddan-
nelsen i de måneder, hvor de uddannelsessøgende modtager SU, uden at
blive mødt af et indkomstkontrolkrav efter støtteårets afslutning.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2023.
Det foreslås med stk. 2, at loven har virkning for den endelige tildeling af
uddannelsesstøtte, jf. SU-lovens § 30, for støtteåret 2023 og senere. Den
foreslåede bestemmelse medfører, at det forhøjede laveste fribeløb vil
gælde for hele støtteåret 2023. De forhøjede fribeløbssatser vil første gang
indgå i styrelsens indkomstkontrol efter udgangen af 2023. Ved indkomst-
kontrollen sammenholdes den uddannelsessøgendes samlede egenind-
komst med årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet.
SU-loven gælder ikke for Færøerne eller Grønland, jf. SU-lovens § 63, og
loven indeholder ikke hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne og
Grønland. Derfor gælder nærværende lov heller ikke for Færøerne og
Grønland.
8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 84: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven (forhøjelse af fribeløb), fra uddannelses- og forskningsministeren
2539543_0009.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1037 af 30. august 2017, som
ændret bl.a. ved lov nr. 464 af 29.
april 2019 og senest ved § 1 i lov nr.
2400 af 14. december 2021, foreta-
ges følgende ændringer:
§ 24.
Laveste fribeløb udgør
1) 8.846 kr. (2019-niveau) for ud-
dannelsessøgende, der modtager
SU uden for klippekortet, og
1.
I
§ 24, stk. 1, nr. 1,
ændres »8.846
kr. (2019-niveau)« til: »13.178 kr.
(2022-niveau)«.
2) 13.375 kr. (2019-niveau) for ud-
2.
I
§ 24, stk. 1, nr. 2,
ændres
dannelsessøgende, der modtager
»13.375 kr. (2019-niveau)« til:
SU inden for klippekortet.
»17.876 kr. (2022-niveau)«.
Stk. 2-12. ---
9