Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22, Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 108, UFU Alm.del Bilag 81
Offentligt
2532202_0001.png
København den 22.2.2022
Åbent brev
Til
Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil
Uddannelses- og forskningsminister Jeppe Petersen
Udenrigsminister Jeppe Kofod
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg og Forsknings- og Uddannelsesudvalg
Tysklandsstrategi er godt, så nu mangler handling blot
En strategi uden handleplan er som et skib uden skrue og styrehus. Noget der
stadig passivt ligger på beddingen kan selvsagt ikke kaldes en strategi. Men
desværre er dette et alt for retvisende billede på den tysklandsstrategi som
regeringen stadig mangler at levere på. At tysk tale er i fare for at forstumme i
Danmark, er ikke et spørgsmål om generationer længere, men om ganske få år. Vel
at mærke, hvis der ikke massivt satses på en økonomisk velpolstret handlingsplan,
der genopretter danskernes generelle kompetencer i tysk. Alle Folketingets partier
har støttet op om en revideret tysklandsstrategi, men det er regeringen der har
serveretten
i det her tilfælde servepligten.
Ja, vi skal fastholde at være gode til tysk for at styrke samhandlen med Tyskland og
på at servicere tyske turister her i landet, så de føler sig velkomne og kommer igen.
Ved at kunne begå sig på tysk får vi en fordel frem for dem som ikke kan. Men det
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 81: Henvendelse af 22/2-22 fra Tysklærerforeningen for Grundskolen TLFG om Tysklandsstrategi
må ske på en vedvarende og dannet måde, da Danmark og Tyskland deler både
historie og kultur. Derfor bør dannelsesaspektet ikke blot betragtes som et
”for det
tredje”
vedhæng til, men være et bærende element i strategien.
Det er blevet påpeget mange gange før: Det er fattigt, at man i Danmark kun kan nå
vores tyske naboer ad den ”engelske omvej”. Det er fattigt, at mange skoler er
nødsaget til at benytte u-uddannede undervisere, fordi der ikke uddannes nok nye
lærere. Det er fattigt, at efteruddannelsesmuligheder nærmest ikke eksisterer for
lærere i grundskolen. Det er ydermere fattigt, at sammenhængskraften mellem
grundskole og gymnasie endnu
ikke er sat mere på ”skinner”.
Det er dybt
foruroligende, at man i gymnasiet ikke frit kan kombinere tysk på højt niveau med
andre fag. Det har den seneste gymnasiereform godt og grundigt fået forpurret.
Så kære regering, kære partier i Folketinget: Tiden er ikke længere til mere eller
mindre uforpligtende hensigtserklæringer. Nu må der handles!
In froher Erwartung, freundlichst
Tine Lund
Formand
TLFG Tysklærerforeningen for Grundskolen
Carl Kinze
Næstformand