Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 71
Offentligt
2520395_0001.png
Vedr. Høring om almen dannelsens plads i en ny læreruddannelse
Tirsdag den 1. februar 2022 kl. 14-16 holder Uddannelses- og Forskningsudvalget
høring om
almendannelsens plads i en ny læreruddannelse.
Det er opløftende, at man på politisk niveau diskuterer
dannelsesbegrebets betydning i læreruddannelsen. Det er et helt centralt begreb på tværs af
læreruddannelsens forskellige fag. Vi ville som pædagogisk faggruppe gerne have været med til at bidrage
til den vigtige diskussion, men alternativt sender vi denne henvendelse til Folketingets Uddannelses- og
Forskningsudvalg.
Ifølge annonceringen af høringen ønsker udvalget at få følgende spørgsmål belyst:
-
-
-
Hvilke dannelsesbegreber er i spil?
Hvad omfatter den almene dannelse, som i den gældende læreruddannelse varetages af
fællesfaget Kristendomskundskab/Livsoplysning /Medborgerskab (KLM)?
Hvilken almen dannelse er der behov for i en ny læreruddannelsen?
Danmarks Pædagogiske Tænketank, som er forankret i læreruddannelsens pædagogiske fagområde,
forholder sig som følger til spørgsmålene:
Dannelse er et pædagogisk begreb!
Skole- og læreruddannelse er pædagogiske fænomener. Dannelse i skolen og læreruddannelsen er
derfor et pædagogisk anliggende.
Vi har et fagligt sprog for det pædagogiske: Pædagogik er et fagområde, der har lang tradition for at
beskæftige sig med dannelse: Dannelse er et pædagogisk begreb!
Læreruddannelse handler om lærerfaglig dannelse!
Folkeskolen er en alment dannende institution. Folkeskolelovens formålsparagraf er et udtryk for den
aktuelle formulering af et alment dannelsesideal.
Læreruddannelse er ikke en alment dannende institution: Læreruddannelsen beskæftiger sig med den
professionsfaglige dannelse, dvs. lærerfaglig dannelse. Formålsparagraffen for læreruddannelsen er et
udtryk for en formulering af det aktuelle professionsdannelsesideal.
Læreruddannelsen må forholde sig til folkeskolens almene dannelsesideal
Lærerfaglig dannelse indebærer, at enhver læreraspirant må forholde sig til aktuelle og historiske idealer
og forskrifter for almen dannelse. Det sker gennem diskussioner og refleksioner af:
Dannelse som pædagogisk fænomen (derfor er det pædagogiske fagområde afgørende og
væsentligt!)
Dannelsens materialisering, dvs. sproglig dannelse, kulturel dannelse, naturfaglig dannelse, praktisk-
musisk dannelse, religiøs dannelse mv. (derfor er linje-/undervisningsfag afgørende og væsentlige!)
Dannelse som praktisk-etisk fænomen (derfor er skolepraksis afgørende og væsentligt!)
Danmarks Pædagogiske Tænketank
Peter Hougaard Madsen, lektor, VIA,
[email protected]
Peter Jespersen, lektor, KP,
[email protected]
Søren Bøjgaard Schleicher Andersen, lektor, UC Syd
[email protected]
Søren Pjengaard, lektor, UCN,
[email protected]
Morten Korf Madsen, lektor, KP,
[email protected]
Rikke Osbahr Ebsen, lektor, UC Syd,
[email protected]
Ole Gammelgaard, lektor, UC Syd,
[email protected]
Käte Thaisen Akselsen, lektor, Absalon,
[email protected]
Jannie Lynggaard Prætorius, adjunkt, UCL,
[email protected]
Brian Knudsen, lektor, VIA,
[email protected]
Læs mere på
UC Viden