Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 70
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af SU-loven
(Forhøjelse af fribeløb på grund af deltagelse i covid-19-beredskabet)
§1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. august 2017, som ændret bl.a. ved lov nr. 328 af 31. marts
2020, § 1 i lov nr. 293 af 27. februar 2021 og senest ved § 1 i lov nr. 2400 af 14. december 2021, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 24, stk. 12,
ændres »og 2021« til: »-2022«.
§2
I lov nr. 328 af 31. marts 2020 om ændring af SU-loven (Udvidede muligheder for studielån og slutlån samt
forhøjelse af fribeløb som følge af covid-19), som ændret ved § 2 i lov nr. 293 af 27. februar 2021 foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 2, stk. 4,
ændres »2023« til: »2024«.
§3
Loven træder i kraft den 1. maj 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes som opfølgning på aftale af 21. december 2021 mellem regeringen
(Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale, Socialistisk Folkeparti, Konservative og Liberal
Alliance om mulighed for forhøjelse af SU-fribeløbet i 2022 for uddannelsessøgende, der deltager i
samfundskritiske funktioner som led covid-19-beredskabet.
Lovforslaget har til formål at videreføre muligheden for, at uddannelsessøgende kan søge om forhøjet
fribeløb for støtteåret 2022, så uddannelsessøgende ikke risikerer at få et krav om tilbagebetaling af SU, som
følge af en særlig høj indkomst på grund af deltagelse i samfundskritiske funktioner som led i covid-19-
beredskabet, ligesom det har været muligt for støtteårene 2020 og 2021.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Forhøjelse af fribeløb
2.1.1. Gældende ret
En af betingelserne for at modtage SU er, at den uddannelsessøgendes indkomst ikke overstiger et nærmere
angivet beløb, det såkaldte årsfribeløb eller uddannelsesfribeløb. Årsfribeløbet og uddannelsesfribeløbet er
1
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 70: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven (forhøjelse af fribeløb pga. delt. i covid-19-beredskabet), fra uddannelses- og forskningsministeren
sammensat af månedlige fribeløb, og størrelsen heraf afhænger af den uddannelsessøgendes situation i hver
enkelt måned. Dette følger af SU-lovens kapitel 6, jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. marts 2017 (SU-loven).
SU udbetales med foreløbige beløb i støtteåret. Støtten tildeles med endelige beløb efter støtteårets
afslutning, jf. § 28 i SU-loven. Den endelige tildeling sker efter udgangen af hvert støtteår i forbindelse med
indkomstkontrollen. Her sammenholder Uddannelses- og Forskningsstyrelsen den uddannelsessøgendes
egenindkomst i støtteåret, jf. § 23 i SU-loven, med årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet, jf. § 24.
Overskrider egenindkomsten den uddannelsessøgendes årsfribeløb eller uddannelsesfribeløb, skal den
uddannelsessøgende tilbagebetale en del af eller hele den modtagne støtte. Dette følger af SU-lovens kapitel
7.
SU ydes uden for klippekortet til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelse og inden for klippekortet til
uddannelsessøgende i videregående og privat uddannelse. Med klippekort henvises til, at der til
videregående eller privat uddannelse stilles et begrænset antal måneder med SU til rådighed (klippekortet),
hvor en måneds SU tæller som et klip.
I måneder, hvor den uddannelsessøgende modtager SU, gælder det laveste månedlige fribeløb. For
uddannelsessøgende, der modtager SU uden for klippekortet, er det laveste fribeløb 9.178 kr. (2022-niveau),
jf. SU-lovens § 24, stk. 1, nr. 1. For uddannelsessøgende, der modtager SU inden for klippekortet, er det
laveste fribeløb 13.876 kr. (2022-niveau), jf. SU-lovens § 24, stk. 1, nr. 2.
Herudover gælder det mellemste fribeløb på 20.329 kr. (2022-niveau) i de måneder, hvor den
uddannelsessøgende har fravalgt SU, har orlov fra uddannelsen, er i lønnet praktik som en del af uddannelsen
eller er erklæret studieinaktiv. Det højeste fribeløb på 39.128 kr. (2022-niveau) gælder i måneder, hvor den
uddannelsessøgende er uden for uddannelse, ikke har flere klip til en videregående uddannelse og ikke
modtager slutlån eller ikke opfylder grundlæggende betingelser for retten til uddannelsesstøtte, herunder
aldersbetingelsen m.v. Det følger af SU-lovens § 24, stk. 2 og 3.
Som følge af covid-19 kan der være større efterspørgsel på uddannelsessøgende, der kan deltage i
samfundskritiske funktioner som led i covid-19-beredskabet. Med covid-19-beredskabet menes bl.a. borgere
med en sundhedsfaglig eller pædagogisk baggrund, der bliver anmodet om at træde til som ekstra assistance
i samfundskritiske funktioner, og hvor dette arbejde ikke udføres som en del af borgerens almindelige
arbejde. Den højere indkomst, som de uddannelsessøgende, der tager del i dette beredskab, kan få i denne
periode, kan føre til, at de overskrider grænsen for den indkomst, de må have ved siden af deres SU
(årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet).
For at undgå at de uddannelsessøgende, som måtte få en særlig høj indkomst på grund af deltagelse i covid-
19-beredskabet i støtteårene 2020 og 2021, får et krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt støtte på
grund af indkomster i forbindelse med deres deltagelse beredskabet, kan disse uddannelsessøgende efter
ansøgning få forhøjet deres årsfribeløb eller uddannelsesfribeløb i 2020 og 2021 med den indtægt, som den
uddannelsessøgende har modtaget herfor. Dette følger af SU-lovens § 24, stk. 12.
2.1.2
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Da der i lyset af covid-19 situationen også i 2022 kan være behov for, at uddannelsessøgende deltager i covid-
19-beredskabet, foreslås det at ændre SU-loven således, at muligheden for efter ansøgning at få forhøjet
årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet med den indtægt, som den uddannelsessøgende har modtaget
herfor, også skal gælde for støtteåret 2022. Hermed undgår de uddannelsessøgende, som måtte få en særlig
høj indkomst på grund af deltagelse i samfundskritiske funktioner som led i covid-19-beredskabet også i 2022,
2
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 70: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven (forhøjelse af fribeløb pga. delt. i covid-19-beredskabet), fra uddannelses- og forskningsministeren
at få et krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt støtte på grund af indkomster i forbindelse med deres
deltagelse i covid-19-beredskabet.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
De økonomiske konsekvenser ved lovforslaget skønnes i 2022 at være 1,6 mio. kr. som følge af færre
indtægter i forbindelse med færre rejste indkomstkontrolkrav. Skønnet er behæftet med usikkerhed.
Lovforslaget har ingen implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser.
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 25. januar 2022 til den 11. februar 2022 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger,
Akademikerne, Akademisk Arkitektforening, Dansk Magisterforening, Danske Erhvervsakademier, Danske
Erhvervsskoler og –Gymnasier, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Handicaporganisationer,
Danske Landbrugsskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske SOSU-skoler, Danske Studerendes Fællesråd,
Danske Universiteter, Det Centrale Handicapråd, Digitaliseringsstyrelsen, Djøf, Erhvervsskolernes
Elevorganisation, Foreningen af Danske Lægestuderende, Frit Forum – Socialdemokratiske Studerende,
Ingeniørforeningen IDA, Institut for Menneskerettigheder, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
Lærerstuderendes Landskreds, Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Rektorkollegiet for de
kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime uddannelser, Rigsrevisionen,
Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende, Studenterrådgivningen, Studievalg Danmark,
Sygeplejestuderendes Landssammenslutning, Udbetaling Danmark og Ungdommens Uddannelsesvejledning.
3
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 70: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven (forhøjelse af fribeløb pga. delt. i covid-19-beredskabet), fra uddannelses- og forskningsministeren
2518750_0004.png
10. Sammenfattende skema
Positive
Negative konsekvenser/merudgifter
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, »Ingen«)
anfør
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
De økonomiske konsekvenser ved
lovforslaget skønnes i 2022 at være 1,6
mio. kr. som følge af færre indtægter i
forbindelse
med
færre
rejste
indkomstkontrolkrav.
Skønnet
er
behæftet med usikkerhed.
Lovforslaget følger principperne for
digitaliseringsklar lovgivning.
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Klima-
og
konsekvenser
miljømæssige Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Er i strid med de fem
principper for implementering JA
af
erhvervsrettet
EU-
regulering / Går videre end
minimumskrav i EU-regulering
(sæt X)
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 70: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven (forhøjelse af fribeløb pga. delt. i covid-19-beredskabet), fra uddannelses- og forskningsministeren
Til nr. 1
Efter SU-lovens § 24, stk. 12, kan årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet for støtteårene 2020 og 2021 for
uddannelsessøgende, der deltager i samfundskritiske funktioner i forbindelse med beredskabet i forhold til
covid-19, efter ansøgning forhøjes med den indtægt, som den uddannelsessøgende modtager herfor.
Det foreslås at ændre SU-lovens
§ 24, stk. 12,
således at bestemmelsen også vil omfatte støtteåret 2022.
Med den foreslåede ændring af SU-lovens § 24, stk. 12, kan årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet for
støtteåret 2022 for uddannelsessøgende, der deltager i samfundskritiske funktioner i forbindelse med
beredskab i forhold til covid-19, efter ansøgning forhøjes med den indtægt, som den uddannelsessøgende
modtager herfor, ligesom det har været gældende for støtteårene 2020 og 2021.
Hermed sikres det, at de uddannelsessøgende, som under uddannelsen deltager i beredskabet, ikke vil
komme i en situation, hvor de – grundet deltagelsen – skal tilbagebetale SU eller fravælge SU for at undgå
et tilbagebetalingskrav.
Når årsopgørelsen for 2022 fra skattemyndighederne foreligger, hvilket for de fleste støttemodtagere sker i
foråret 2023, vil Uddannelses- og Forskningsstyrelsen foretage indkomstkontrollen for støtteåret, hvor den
uddannelsessøgendes egenindkomst i støtteåret 2022 sammenholdes med årsfribeløbet eller
uddannelsesfribeløbet for støtteåret.
I de tilfælde, hvor de uddannelsessøgende under en uddannelsesperiode yder assistance i samfundskritiske
funktioner som en del af covid-19-beredskab, vil indtægten forbundet hermed altid kunne medføre
forhøjelse af årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet.
I forbindelse med ansøgning om forhøjelse af årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet for støtteåret 2022
vil den uddannelsessøgende skulle godtgøre, at beløbet er optjent i forbindelse med deltagelse i
samfundskritiske funktioner i forbindelse med covid-19-beredskab.
Til § 2
Til nr. 1
Årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet for støtteårene 2020 og 2021 kan for uddannelsessøgende, der
deltager i samfundskritiske funktioner i forbindelse med beredskabet i forhold til covid-19, efter ansøgning
forhøjes med den indtægt, som den uddannelsessøgende modtager herfor, jf. SU-lovens § 24, stk. 12.
SU-lovens § 24, stk. 12, ophæves den 1. januar 2023, jf. § 2, stk. 4, i lov nr. 328 af 31. marts 2020 om ændring
af SU-loven, som ændret ved lov nr. 293 af 27. februar 2021.
Det foreslås at ændre ophævelsestidspunktet den 1. januar 2023 til den 1. januar 2024 i § 2, stk. 4, i lov nr.
328 af 31. marts 2020 om ændring af SU-loven, som ændret ved lov nr. 293 af 27. februar 2021.
Den forslåede ændring af
§ 2, stk. 4,
vil medføre, at ophævelsestidspunktet for SU-lovens § 24, stk. 12, rykkes
fra den 1. januar 2023 til den 1. januar 2024.
Det ændrede ophævelsestidspunkt vil tage højde for, at indkomstkontrollen for støtteåret 2022 foretages i
løbet af kalenderåret 2023. Uddannelsessøgende skal således søge om forhøjelsen af fribeløbet inden
udgangen af 2023.
5
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 70: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven (forhøjelse af fribeløb pga. delt. i covid-19-beredskabet), fra uddannelses- og forskningsministeren
Til § 3
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. maj 2022.
SU-loven gælder ikke for Færøerne eller Grønland, jf. SU-lovens § 63, og loven indeholder ikke hjemmel til at
sætte loven i kraft for Færøerne og Grønland. Derfor gælder nærværende lov heller ikke for Færøerne og
Grønland.
6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 70: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af SU-loven (forhøjelse af fribeløb pga. delt. i covid-19-beredskabet), fra uddannelses- og forskningsministeren
2518750_0007.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30.
august 2017, som ændret bl.a. ved lov nr. 328 af 31.
marts 2020, § 1 i lov nr. 293 af 27. februar 2021, og
senest ved § 1 i lov nr. 2400 af 14. december 2021,
foretages følgende ændring:
§ 24.
---
Stk. 2-11.
---
Stk. 12.
Årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet
for støtteårene 2020 og 2021 kan for
uddannelsessøgende, der deltager i
samfundskritiske funktioner i forbindelse med
beredskabet i forhold til covid-19, efter ansøgning
forhøjes med den indtægt, som den
uddannelsessøgende modtager herfor.
1.
I
§ 24, stk. 12,
ændres »og 2021« til: »-2022«.
§2
I lov nr. 328 af 31. marts 2020 om ændring af SU-
loven (Udvidede muligheder for studielån og slutlån
samt forhøjelse af fribeløb som følge af covid-19),
som ændret ved § 2 i lov nr. 293 af 27. februar 2021
foretages følgende ændring:
§ 2.
---
Stk. 4.
§ 24, stk. 12, i SU-loven som affattet ved
2.
I
§ 2, stk. 4,
ændres »2023« til: »2024«.
denne lovs § 1, nr. 2, ophæves den 1. januar 2023.
7