Til Folketingets Europaudvalg og Uddannelses- og Forskningsudvalget
Den danske regerings svar på Europa-Kommissionens åbningsskri-
velse nr. 2021/2203 vedrørende den danske gennemførsel af direktiv
2018/958/EU om en proportionalitetstest forud for vedtagelse af ny re-
gulering af erhverv
EU-Kommissionen har ved brev af 2. december 2021, ref. INFR(2021)2203, frem-
sendt Kommissionens åbningsskrivelse til den danske regering vedrørende den
danske gennemførsel af direktiv 2018/958/EU om en proportionalitetstest forud for
vedtagelse af ny regulering af erhverv (herefter proportionalitetstestdirektivet)
1
.
I åbningsskrivelsen anfører Kommissionen, at Danmark på fire punkter har tilside-
sat forpligtelser i henhold til proportionalitetstestdirektivet i strid med EU-retten.
1.
Anvendelsesområdet for direktiv 2018/958/EU
Kommissionen finder, at Danmark har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til di-
rektivets artikel 2, stk. 1, for så vidt at de nationale gennemførelsesforanstaltninger
ikke omfatter alle organer, herunder foranstaltninger truffet af faglige sammenslut-
ninger eller organer og parlamentariske initiativer, der har kompetence til at regu-
lere og/eller foreslå regulering af erhverv, og således finder ingen af direktivets
materielle bestemmelser anvendelse på sådanne regler.
Hertil bemærkes i besvarelsen, at ved inkorporering af proportionalitetstestdirektivet
i anerkendelsesloven blev lovens anvendelsesområde udvidet således, at direktivet
finder anvendelse på alle danske love og administrative bestemmelser, der begræn-
ser adgang til eller udøvelsen af et lovreguleret erhverv, der falder ind under anven-
delsesområdet for anerkendelsesdirektivet, eller en af de måder, hvorpå dette er-
hverv kan udøves, herunder anvendelsen af erhvervsmæssige titler og den er-
hvervsmæssige virksomhed, der er tilladt i medfør af de pågældende titler, jf. aner-
kendelseslovens kapitel 2 a og direktivets artikel 2, stk. 1.
2. Proceduremæssige garantier for proportionalitetsvurderingerne
2.1. Objektiv og uafhængig vurdering
Kommissionen anfører, at proportionalitetsvurderinger i henhold til direktivets arti-
kel 4, stk. 5, skal gennemføres på en objektiv og uafhængig måde, og at en sådan
objektivitet og uafhængighed navnlig skal sikres, hvor beføjelsen til at regulere og
foretage sådanne vurderinger helt eller delvist er delegeret til en bestemt faglig
sammenslutning eller et bestemt organ (jf. betragtning 14 i direktivet). Kommissio-
nen finder, at der med den danske inkorporering af direktivet i dansk ret, ikke er
nogen bestemmelser i de nationale foranstaltninger, som præciserer, hvordan for-
målet med artikel 4, stk. 5, vil blive sikret i praksis eller relaterer til eksisterende
national lovgivning, der omhandler status og adfærd for ansatte i faglige organisa-
tioner.
Det understreges i besvarelsen til dette punkt, at alle lovregulerede erhverv hører
under et ministerområde i Danmark, og at den relevante myndighed på området har
ansvaret for at sikre, at reguleringen af adgangen til og udøvelsen af erhvervet er i
1
24. januar 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr. 2021-5992
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/958/EU af 28. juni 2018 om en proportiona-
litetstest forud for vedtagelse af ny regulering af erhverv.
Side 1/3