Talepapir, høring om almendannelsens plads i en ny læreruddannelse 1. februar 2022 (oplæg kl. 14.45-
14.55)
Om dannelsesperspektivet i en ny læreruddannelse
Tak for invitationen til at deltage i høringen om
almendannelsens
plads i den nye læreruddannelse. Tiden er
som bekendt meget knap, så jeg vil gå direkte til sagen.
Jeg vil prøve at give udvalget en kort introduktion til de dannelsesperspektiver, der ligger i de anbefalinger,
som en bred gruppe af dygtige mennesker har udarbejdet. Det er vigtigt at slå fast, at anbefalingerne jo ikke
beskriver en færdig læreruddannelse. Anbefalingerne angiver kun centrale emner for en kommende ny
læreruddannelse. Derfor skal de udarbejdes langt mere detaljeret.
Før jeg dykker mere konkret ned i anbefalingerne, vil jeg kort komme ind på begrebet
almendannelse,
fordi
det er vigtigt at holde sig for øje, at begrebet ikke bare lader sig definere, men at det har en lang idehistorisk
og filosofisk tradition, som gør det til et omdiskuteret begreb.
Men der er nogle principper
–
kunne man sige
–
som har vist sig at være ret holdbare, og som understreger
væsentlige pointer også i vores diskussion. Lad mig kort nævne dem:
a. Dannelse er altid et samspil mellem på den ene side noget individuelt og på den anden side
noget, der rækker ud over den enkelte og ind i noget fælles.
b. Det almene i dannelse er alment, fordi det er for alle. Alle børn har ret til
dannelsesprocesser, og almen dannelse er et livslangt projekt.
c.
Det almene er desuden alment, fordi det repræsenterer et
”alment
indhold”, der er dannende
for menneskets forståelse af verden og sig selv. Almen dannelse er derfor ikke privat
dannelse, men altid noget, vi er fælles om, og som derfor er forankret i en offentligheds-
sfære.
d. Almen dannelse er alment, fordi det retter sig mod en almen viden og ikke en specialiseret
viden, og fordi det rummer alle tilværelsens praksisformer som fx det etiske, religiøse,
æstetiske, historisk poetiske, politiske mv.
e. Og almen dannelse er alment, fordi det retter sig mod alle menneskelige udtryksformer som
det kognitive, det følelsesmæssige og det kropslige.
Når vi derfor i dag taler om almendannelses betydning for skolen og læreruddannelsen, så griber vi ind i et
område, der afspejler vores egen brede kulturhistoriske udvikling.
1