Høring om almen dannelsens plads i en ny læreruddannelse
Uddannelses- og Forskningsudvalget afholder
tirsdag den 1. februar 2022 kl. 14.00-16.00
en åben høring
om almen dannelsens plads i en ny læreruddannelse (vær. 2-133).
Formål
Ministerens oplæg til en ny læreruddannelse har affødt en debat om dannelsens vægt og placering i den
nye uddannelse. Dannelse er blevet et plusord, som alle gerne vil tage til sig, men dannelse er ikke et
entydigt begreb, tværtimod bliver det fortolket og brugt på mange forskellige måder.
I debatten om en ny læreruddannelse er spændvidden så stor, at der nærmest er tale om helt
modsatrettede betydninger. Derfor er der behov for diskussion og afklaring af begrebet.
Udvalget ønsker under høringen følgende spørgsmål belyst:
-
-
-
Hvilke dannelsesbegreber er i spil?
Hvad omfatter den almene dannelse, som i den gældende læreruddannelse varetages af
fællesfaget Kristendomskundskab/ Livsoplysning /Medborgerskab (KLM)?
Hvilken almen dannelse er der behov for i en ny læreruddannelsen?
Program
14.00-14.05
14.05-14.45
14.05-14.15
Velkomst og introduktion til høring ved formand
Kasper Sand Kjær (S)
Oplæg ved inviterede oplægsholdere:
Lene Tanggaard,
professor i psykologi, forsker i kreative læringsprocesser
En reflektion over forståelse af almen dannelsesbegrebet og hvordan det kommer til udtryk i
læreruddannelsen
Michael Bøss,
dr. phil og lektor emeritus
Skolen som dannelsesinstitution
–
historisk og i dag.
Ove Korsgaard,
professor emeritus i pædagogik
Om den pædagogisk-historiske baggrund for faget KLM, særligt med fokus på dannelse til
demokratisk medborgerskab
Opklarende spørgsmål til oplægsholderne
Oplæg ved inviterede oplægsholdere (fortsat):
Alexander von Oettingen,
dr. pæd. Rektor UC SYD
Om dannelsesperspektivet i en ny læreruddannelse
14.15-14.25
14.25-14.35
14.35-14.45
14.45-15.25
14.45-14.55
14.55-15.05
15.05-15.15
Caroline Holdflod Nørgaard,
formand for Lærerstuderendes Landskreds
Om de lærerstuderendes syn på dannelsesperspektivet i en ny læreruddannelse
Lakshmi Sigurdsson,
lektor og censorformand for KLM
Dynamikken i det nuværende KLM-fag. Et øjenåbnende dannelsesfag ifølge censorerne.